روج هاى سعادتمند


 

زوج‏هاى سعادتمند

بنا بر یک عقیده قدیمى اما نه چندان دور از واقعیت «علاقه کامل و حقیقى» آهسته آهسته و با گذشت زمان میان زن و شوهر شکل مى‏گیرد. در حقیقت، آنان نسبت به هم حس مشترکى دارند و مجذوب ارزش‏هاى وجودى هم مى‏شوند. منشأ این جاذبه گاه عواطف، گاه تمایلات و ... مى‏باشد. البته عوامل دیگرى همچون زیبایى ظاهرى، احساسات، افکار و عقاید و کمالات معنوى در این «مجذوبیت» تأثیر بسزایى دارند. روابط میان زن و شوهرهاى جوان بر پایه‏هاى دوستى و یگانگى، امیال و انتظارات تنظیم مى‏گردد. البته نباید فراموش کرد که زن و مرد به هر حال، دو قطب مخالف‏اند و لاجرم برخوردهایى میان‏شان اتفاق خواهد افتاد. اما زوج‏هاى آگاه و هوشمند از همین خرده اختلافات و تنش‏ها نیز در جهت تحکیم مناسبات‏شان سود خواهند جست. صرفاً اندکى گذشت، تفاهم و بردبارى، مشکلات را مرتفع خواهد ساخت. زن و شوهرهاى آگاه، در کار و زندگى، امور روزمره و حتى رؤیاهاى یکدیگر شرکت جدى و مؤثرى دارند. آنان براى حل مشکلات زندگى‏شان نقشه مى‏کشند و از یکدیگر کمک فکرى مى‏گیرند. و چنانچه به مشکلى برخوردند، مشترکاً به مقابله با آن برمى‏خیزند.
باید توجه داشت همکارى و همفکرى در زندگى مشترک نوعى اطمینان و اعتماد نسبت به یکدیگر ایجاد کرده و زوجین را به هم نزدیک‏تر، صمیمى‏تر و حساس‏تر خواهند نمود. زن و شوهرهاى جوان مى‏توانند از محدوده امور روزمره زندگى، به قلمرو وسیع‏تر رؤیاهاى مشترک نفوذ پیدا کرده و حتى‏الامکان بکوشند تا یکدل و متحد و غمخوار هم باشند. بدین ترتیب آنان قادر خواهند بود به زندگى‏شان سر و سامانى بخشیده و ضمن اشتراک مساعى و پیشرفت آگاهانه بر اهداف شخصى و اجتماعى‏شان دست یابند.
زوج‏هاى سعادتمند به ندرت دعوا و مشاجره مى‏کنند. البته وقتى بحرانى بروز مى‏کند و گرفتار درگیرى ناخواسته‏اى مى‏شوند، ممکن است از کوره در بروند. گاهى حتى توفان خشم به راه مى‏افتد، لیکن هیچ گاه اجازه نمى‏دهند کار اختلاف و مناقشه از حد بگذرد و همیشه راه گریزى براى هم باقى گذاشته و سپس با هم پیش مى‏روند. آنان براى حل مسائل و مشکلات‏شان راههاى خاصى را در پیش مى‏گیرند. برخى سعى مى‏کنند با عصبانیت به بستر نروند. برخى دیگر مخصوصاً با حالت خشمگین وارد بسترشان مى‏شوند تا که عصبانیت خود را با
به خواب رفتن، مرتفع نمایند و یا تخفیف دهند. گروهى دیگر داد و فریاد مى‏کنند و بدین طریق عقده‏گشایى مى‏نمایند.
زوج‏هاى موفق و خوشبخت حواس خود را معطوف به بهترین صفات و استعدادهاى وجودى یکدیگر نموده و از بدبینى، عیب‏جویى، منفى‏بافى و ایرادگرفتن جداً پرهیز مى‏نمایند. دلواپسى مداوم و همیشگى، زودجوشى (جوش آوردن)، افسردگى و کج‏خُلقى از آفات بزرگ زناشویى مى‏باشند.
زوجین موفق هیچ گاه نسبت به یکدیگر افکار تیره‏اى در سر نمى‏پرورانند. بلکه بر عکس، ضمن کشف و درک نکات برجسته و جالب شخصیتى و محاسن اخلاقى یکدیگر و پرورش آنها، مى‏کوشند تا شریک غم‏ها و تسکین‏دهنده دردهاى هم باشند. حُسن ظن، اعتماد و فداکارى متقابل، معجزه مى‏کند و اغلب مانع بروز اختلاف نظر و کدورت و درگیرى مى‏شود. انتظارات معقول و نیکو به تحکیم مناسبات زن و شوهر کمک کرده و بر میزان احترام و شأن و منزلت هر دو مى‏افزاید. برخى از زوجین آموخته‏اند که در وجود همسرشان بهترین خصوصیات و صفات را جستجو نمایند، از نقاط ضعف و عیوب احتمالى او بگذرند و به چیزى جز خوبى و صفا نیندیشند. این واقع‏بینى بى‏نظیر
و ملاحظه عاقلانه، جزو ویژگى‏هاى عمده و رمز کامیابى و دوام زندگى زناشویى اکثریت زوجین سعادتمند محسوب مى‏شود.
اکثریت زوج‏هاى موفق در خلال زندگى مشترک، تغییرات مثبتى را کسب کرده‏اند و هرگز بر زبان نیاورده‏اند که: «متأسفانه راه دیگرى وجود ندارد. من و او دیگر عوض نمى‏شویم!» و صد البته مى‏شود عوض شد. فقط کمى اراده و شهامت باید چاشنى کار بشود.
گروه زیادى از زن و شوهرهاى موفق در روابطشان بحران‏هاى مالى را تجربه کرده‏اند. به همین دلیل حتى عده‏اى به فکر ترک همسرشان افتاده و یا چمدان‏هایشان را بسته و رفته‏اند. اما افراد عاقل همیشه علت‏یابى نموده و در پى راه چاره‏اى مى‏گردند و عواملى را که باعث تیرگى مناسبات مى‏باشد را تشخیص داده و از بین مى‏برند.
این نکته نیز شایان ذکر است که ضمن اینکه زندگى زناشویى بر پایه‏هاى احترام، دوستى و تعهد بنا مى‏شود اما نمى‏توان منکر اهمیت وظایف زناشویى و مناسبات جنسى شد. نقش عواطف و احساسات و کشش متقابل در ازدواج‏ها قابل کتمان نیست اما مسئله اصلى، کنترل مؤثر و هدایت صحیح آنهاست که باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد. «وفادارى و نجابت»، دو عامل ضرورى و مهمِ سعادت زناشویى را تشکیل مى‏دهند.
زوج‏هاى سعادتمند هرگز در صدد سلطه‏جویى برنمى‏آیند. آنان از رقابت‏هاى شخصى و کوشش در راه تسلط یافتن بر یکدیگر احتراز مى‏جویند. و این یک اصل مهم در زندگى زناشویى مى‏باشد. البته ممکن است میان آنان برخوردهایى اتفاق افتد اما نه به خاطر کوبیدن طرف و کسب قدرت و موقعیت برتر یا «داشتن دست بالا». چنین مناقشاتى طبیعى زندگى بوده، زود فروکش کرده و حقوق و مقام زوجین محفوظ مى‏ماند.
و در نهایت، زوج‏هاى سعادتمند چیزى بالاتر و برتر از دو شریک زندگى مى‏باشند. آنها محرم اسرار، یار و یاور یکدیگر بوده و خود را در وجود دیگرى مى‏جویند.