سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا

الهه رضایى‏

م.ش - قم‏

در پاسخ به سؤال‏تان باید گفت «عروض و قافیه» دبیرستان، کتابى است که مى‏تواند پاسخگوى نیاز شما باشد. در مورد شعرتان، با توجه به میزان تحصیلات و عدم آشنایى شما با فنون شعرى به زعم خودتان، شعر خوبى فرستاده‏اید. اشکالات وزنى و عروضى کمى دارد که با مطالعه و تمرین بیشتر رفع خواهد شد. همچنین ایراد قابل توجهى که به شعرتان وارد است، زبان قدیمى و کهنه‏اى است که براى آن برگزیده‏اید که آن هم با سعى و تلاش بیشتر مرتفع مى‏شود. سعى کنید به زبان امروز بسرایید تا براى فرزندان این نسل قابل فهم‏تر باشد.

سیده راضیه حسینى - قم‏

کاربرد واژه‏هایى چون درّ، ثمین، باد گران، محنت، بشکسته، کمان، جبین، عیان، شبان، قصور و قرین در شعر امروزى چندان درست نیست. به علاوه در شعرتان چند اشکال وزنى دارید که باید اصلاح شود، از جمله:
هر چه گویم وصف تو باز هم کم است‏
اجرتان باشد با رب‏العالمین‏

اشرف اقبالى - زارچ یزد

از میان اشعارى که فرستاده‏اید، به علت طولانى‏بودن آنها، بهتر آن دیدیم که به «کوچ پاییزى» که قابل توجه‏تر از بقیه است بپردازیم. بارزترین مشخصه این شعر، تصویر است. تصویر یا «Image» یکى از ارکان مهم شعر به شمار مى‏رود که بخصوص در شعر امروز جایگاه ویژه‏اى دارد و همین خصیصه باعث شده است که شعرتان در سطحى فراتر از بقیه اشعار ارسالى قرار گیرد. در عین حال نباید اشکالات آن نیز نادیده انگاشته شود.
مثلاً در این بیت:
رفتى و خشکید و مرد بر شاخ دل‏
عطر رویش با تن صد نوبهار
در واژه «مُرد» یک هجاى اضافى وجود دارد.
یا در مصرع دوم این بیت:
رفتى از گیلاس سرخ و میوه‏
رفتى از قرقاولان، گاه شکار

معلوم نیست از کجاى قرقاولان به گاه شکار، رفته است؟ از دل آنها؟ از یاد آنها؟ یا از کنار آنها؟
در هر حال با کمى دقت و مطالعه مى‏توانید شعرهایى به مراتب بهتر از اینها برایمان بفرستید.
مصطفى کارگر - فارس‏
مدت زمان زیادى است که دلم هواى اشعارى از این دست کرده است. با خواندن دو شعر خوب، صمیمى و زیبایتان حال و هواى غزل امروز را برایم به ارمغان آوردید. آنها را به مسئول صفحه «سخن اهل دل» ارجاع مى‏دهیم تا در صورت صلاحدید چاپ شود.

سیدجعفر علوى «امید»

شعر شما از لحاظ وزنى اشکالى ندارد؛ تنها اشکال آن این است که زبانى تکرارى و مفاهیمى کهنه دارد. به شما توصیه مى‏کنیم نقدهایى را که در همین شماره براى بقیه دوستان نوشته‏ایم، بخوانید.

حمیده نعمیان‏پور - مشهد

دو غزل خوب «آرزوى من» و «خاطرات دل» را خواندیم. اشکال عمده شعرتان این است که خیلى غافلگیرانه تمام مى‏شود. از لحاظ وزنى و عروضى ایرادى ندارد. از نظر زبانى نیز باید گفت هر چند زبان شما امروزى است و این حُسن شعر شماست، اما سعى کنید به ویژگى‏هاى زبانى جدید و مفاهیم نوترى دست یابید.

علیرضا شعبان -

براى شعر «فریادرس»، زبانى کهنه به کار برده‏اید که با زبان «سلطان آشوب» متفاوت است. همان طور که در نقد شعر خانم نعمیان‏پور گفته‏ایم، سعى کنید از مفاهیم تکرارى که در سده‏هاى پیش بسیار به کار رفته است کمتر استفاده کنید و به مفاهیم نو و جدید دست یابید.

ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد

شعرهاى زیباى «غربت زرد» و «پرواز دوباره» را دریافت کردیم. تنها نکته‏اى که باید بگوییم این است که سعى کنید از انتخاب ردیف طولانى براى شعرتان بپرهیزید، چرا که به دلیل اینکه ردیف طولانى، حجم زیادى از بیت را به خود اختصاص مى‏دهد، ضعف شعر به حساب مى‏آید.