گل هاى جعبه اى


 

گل‏هاى جعبه‏اى‏

مهند مجتبى شریعت‏پناهى‏

استفاده از جعبه یا باکسِ گل، روشى براى نگهدارى مجموعه‏اى از گل‏ها و گیاهان است که امروزه بیش از پیش مرسوم شده است. این جعبه‏ها ممکن است از جنس پلاستیک یا سرامیک باشند. از مزایاى باکس‏هاى گل، این است که در فضاى خانه صرفه‏جویى مى‏شود و مراقبت از گیاهان نیز آسان‏تر خواهد بود. با وجود این جعبه‏ها، چند گیاه در کنار یکدیگر رشد نموده و از سایه و رطوبت یکدیگر استفاده مى‏کنند. حمل و نقل این جعبه‏ها راحت است و مجموعه چند گیاهى جلوه خاص به خانه مى‏بخشد. لازم است به نکاتى چند در مورد طرز تهیه و نگهدارى چنین مجموعه‏هایى اشاره کنیم تا اگر شما نیز تمایلى داشتید سراغ این جعبه‏ها بروید.

زهکش‏

متأسفانه این جعبه‏ها فاقد روزنه براى خروج آب اضافه هستند. مى‏توانیم روزنه‏اى در کف ایجاد کنیم تا آب‏هاى اضافه خارج شوند. اگر بخواهیم از جعبه‏هاى بدون زهکشى استفاده کنیم باید ابتدا قدرى قلوه‏سنگ و خرده ذغال در جعبه بریزیم، بعد مقدارى شن و سنگریزه و در قسمت بالاتر، خاک مناسب گیاه را اضافه کنیم.
این کار موجب مى‏شود که آب‏هاى اضافه در ته ظرف جمع شده و ریشه گیاه دچار پوسیدگى نشود. از خرده ذغال به منظور تصیفه آب استفاده مى‏شود. روش ساده‏ترى نیز وجود دارد و آن اینکه ابتدا گیاهان مورد نظر خود را در گلدان کاشته و چند گلدان را یکجا در داخل باکسِ گل قرار دهیم.

انتخاب گیاهان‏

انتخاب گیاهان براى باکسِ گل از دو دیدگاه مى‏تواند مطرح شود:
اول زیبایى مجموعه، دوم همخوانى گیاهان از نظر مراقبت‏ها و نیازهایى که دارند.
براى حفظ زیبایى این مجموعه‏ها لازم است گیاهان را در کنار یکدیگر قرار دهیم که از نظر شکل، اندازه، فرم و رنگِ برگ‏ها با یکدیگر متفاوت باشند. به طور مثال: حُسن‏یوسف که برگ‏هاى رنگینى دارد در کنار دیفن‏باخیاى سبز و یا کروتون را با برگ‏هاى هزاررنگش در کنار آگلونما بکاریم. پاپیتال‏هایى به رنگ کِرم وقتى بهتر جلوه مى‏کنند که با فیلودندرون‏هاى سبز همراه شوند.
به همین ترتیب استفاده از گیاهانى با ساقه هاى رونده مانند سیانوتیس، ترادِسکانتیا، پتوس، برگ‏بیدى و پاپیتال در یک مجموعه که گیاهان عمودى دارد، دلپذیر خواهد بود. گیاهان رونده به آسانى قسمت‏هاى خالى را پر مى‏کنند.

توجه به نیازهاى گیاهان‏

اگر به سلامتى و تندرستى گیاهان خود مى‏اندیشید بهتر است در هر مجموعه گیاهانى با نیازهاى یکسان انتخاب شوند. فیلودندرون و پتوس، دوستدار خاک‏هاى خشک‏اند در حالى که حسن‏یوسف به خاکِ مرطوب علاقه‏مند است. بنابراین نگهدارى حسن‏یوسف در کنار فیلودندرون و پتوس مشکل است.
کاکتوس‏ها نورِ کافى، آبِ کم و خاکِ سبک را مى‏پسندند. در حالى که فیتونیا دوستدار خاکِ مرطوب و حاصلخیز است. پس بهتر است کاکتوس‏ها را به طور جداگانه در یک مجموعه نگه داریم و فیتونیا را با گیاهانى که به آب بیشترى احتیاج دارند همراه کنیم.

محل مناسب‏

قبل از هر کارى لازم است بدانیم مقصود ما از تهیه چنین مجموعه‏هایى چیست؟ این جعبه‏ها ممکن است در هر گوشه‏اى از خانه اهداف خاص را دنبال کنند. با یک جعبه گلِ خوب و سرسبز مى‏توانیم قسمت‏هاى مختلف خانه را از یکدیگر جدا کنیم. حتى اگر نور اجازه بدهد پوشش مناسبى براى آشپزخانه‏هاى روباز و تفکیک فضاى آشپزخانه و خارج از آن خواهد بود. وجود این جعبه‏ها در هر نقطه‏اى از خانه از کنار پله‏ها و نرده‏ها گرفته تا قفسه آشپزخانه، چشم‏نواز و زیباست.