تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

زنان ایرانى کم‏توقع‏ترین افراد کشورند

به اعتقاد محققان، تعهدپذیرى، عشق‏ورزى، وفادارى، هنرمندى و مهارت فرزندپرورى، از خصوصیات بارز زنِ ایرانى است. همچنین زنان شاغل و خانه‏دار ایرانى همواره مدیرانى قابل در اداره امور منزل بوده‏اند، طورى که حتى مسئولیت‏هاى بزرگ اجتماعى نیز نتوانسته خللى در توانمندى‏هاى مدیریتى آنها در خانه ایجاد کند.
زن ایرانى همواره در صدد است تا علاوه بر انجام وظایف خانوادگى و اجتماعى محول شده، در جهت ارتقا و رشد اجتماعى و فرهنگى خود نیز تلاش کند. زنان روستایى نیز به رغم بار زیاد مسئولیت خانوادگى و اجتماعى با بیشترین سهم در حفظ و سلامت خانواده، در نهایت قناعت و سازگارى زندگى کرده و کم‏توقع‏ترین افراد جامعه هستند.
ایمان قوى زن ایرانى، او را داراى از خود گذشتگى بسیار در مسائل و مشکلات مختلف زندگى کرده و در مواردى حتى آنها را ناچار به پرداخت بهاى گزافى براى عشق به خانواده خود مى‏کند.

ساخت پوست مصنوعى در ایران‏

یک دانشجوى دکتراى دانشگاه صنعتى امیرکبیر براى نخستین بار در جهان با ترکیبى جدید از آلیاژهاى بیوپلیمرى، پوست مصنوعى ساخت.
«سیدبهرام بهرامى» سازنده پوست مصنوعى در خصوص علت ساخت این پوست اعلام کرد: آسیب و از بین رفتن پوست، موجب تبخیر شدن آب بدن، امکان عفونت و حتى مرگ انسان مى‏شود؛ به همین منظور پوست مصنوعى ساخته‏شده با ترکیبات جدید داراى ویژگى‏هاى منحصر به فردى از جمله دارا بودن استحکام، انعطاف‏پذیرى مناسب و مشابه با پوست طبیعى، قابلیت تبادل رطوبت و اکسیژن، قابلیت جذب ترشحات سطح زخم و تبادل آنها و ایجاد یک محیط مرطوب براى انجام مراحل مختلف ترمیم، قابلیت چسبندگى و تکثیر سلول‏هاى پوستى بر سطح پوشش مى‏شود.
آسیب‏پذیرى زنان در والیبال و بسکتبال‏
محققان علوم سلامت مى‏گویند زنانى که در ورزش‏هایى نظیر والیبال و بسکتبال شرکت مى‏کنند به میزان هشت برابر بیشتر از مردان فعال در این رشته‏ها در معرض خطر پارگى رباطهاى زانو هستند.
علت اینکه رباطهاى جلویى زانوى زنان بیشتر در معرض خطر پارگى هستند این است که عضلات دربرگیرنده زانو در زنان ضعیف‏تر از مردان است. زنانى که در ورزش‏هاى جهشى شرکت مى‏کنند نه تنها نسبت به مردانِ همان رشته، بلکه نسبت به زنانى که در ورزش‏هاى ملایم‏تر چون دو و میدانى و دوچرخه‏سوارى شرکت مى‏جویند، بیشتر به مشکلات ناحیه زانو مبتلا مى‏شوند.
این تحقیقات نشان مى‏دهد که نوع تمرینات ورزشى در زنان باید با نوع آن در مردان متفاوت باشد.

زنان حامله‏اى که جنین آنها پسر است‏ بیشتر غذا مى‏خورند

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد زنانى که حامل جنین پسر هستند در مقایسه با زنانى که حامل جنین دختر هستند، بیشتر غذا مى‏خورند. نتایج به دست آمده نشان داده است زنانى که داراى نوزاد پسر شده‏اند طى دوران باردارى، روزانه 10 درصد یا 200 کالرى بیشتر از زنانى که نوزاد دختر به دنیا مى‏آورند، غذا مى‏خورند.
به گفته محققان، دلیل افزایش اشتهاى زنانى که حامل نوزاد پسر هستند مشخص نیست؛ اما این احتمال وجود دارد که یک ارتباط شیمیایى بین مادر و جنین وجود دارد که جنین با استفاده از آن موجب افزایش اشتهاى مادر مى‏شود و سریع‏تر از جنینِ دختر رشد مى‏کند.

مصرف سیگار باعث کاهش حافظه مى‏شود

پژوهشگران معتقدند که اعتیاد به سیگار در سنین میانسالى، ضعف حافظه را تشدید مى‏کند. نتایج پژوهش‏هاى جدید نشان مى‏دهد که افراد معتاد به سیگار در اواخر دهه چهل عمر خود، بیش از افراد غیر سیگارى دچار ضعف حافظه مى‏شوند. علاوه بر این تحقیقات نشان مى‏دهد که سرعت عمل مغز در افراد معتاد به سیگار در سنین 50 سالگى کمتر از افرادى است که چنین اعتیادى را ندارند.

عوارض فقدان پدر در خانه براى دختران جوان‏

بررسى‏هاى متعدد نشان مى‏دهد دخترانى که در دوران کودکى و نوجوانى با فقدان پدر روبه‏رو هستند، زودتر از دیگر همسالان خود پا به سن بلوغ مى‏گذارند.
محققان با بررسى شرایط زندگى صدها دختر 17 و 18 ساله که پدر از صحنه زندگى‏شان غایب بود، این نتیجه را مورد تأیید قرار دادند که احتمال ابتلاى این دختران به افسردگى، عدم پیشرفت تحصیلى و دیگر انواع دشوارى‏هاى رفتارى، بیش از همسالان آنان است. در ضمن عدم وجود پدر سبب بروز دشوارى مالى در خانواده مى‏شود و همین عامل فقر، زمینه را براى بلوغ زودرس فراهم مى‏سازد.
در این بررسى مشاهده شد که حتى آن دسته از دخترانى که از امکانات مالى خوب برخوردارند، اما از وجود پدر محروم‏اند، زودتر از دختران همسالان خود بالغ مى‏شوند.
محققان مى‏گویند عدم وجود پدر ساز و کارى را فعال مى‏کند که منجر به بلوغ زودرس دختران مى‏شود.
برخى بررسى‏ها نشان داده است دخترانى که ناپدرى دارند، حتى زودتر از دخترانى که تنها با مادر خود زندگى مى‏کنند، به سن بلوغ مى‏رسند. به اعتقاد برخى از محققان این دختران با تقلید از شیوه مادران خود، زودتر به مسائل عاطفى و جنسى معطوف مى‏شوند.

خطر سقط جنین به علت سن بالاى پدر

به گفته پژوهشگران، زنان مسن‏تر بیشتر دچار سقط جنین مى‏شوند؛ اما تازه‏ترین تحقیقات نشان مى‏دهد سن مردان نیز در این اتفاق مؤثر است.
در یک تحقیق مشخص شد زنان 25 ساله‏اى که همسران‏شان بالاى 35 سال سن داشتند 2 برابر بیشتر از زنانى که شوهران‏شان زیر 35 سال داشتند، دچار سقط جنین شده‏اند و این یعنى، ناهنجارى‏هاى ژنتیکى در اسپرم مردانِ مسن، بیشتر از مردانِ جوان است.

کاهش وزن، خطر التهاب در بدن را کم مى‏کند

محققان عنوان مى‏کنند که افزایش وزن باعث ایجاد التهاب مى‏شود. یک مطالعه جدید نشان مى‏دهد اگر فردى که اضافه وزن دارد مقدارى از وزن خود بکاهد خطر التهاب را در بدن خود کاهش مى‏دهد.
التهاب، نقش مهمى را در بیمارى‏هاى قلبى ایفا مى‏کند؛ همچنین مشخص شده است که وجود التهاب در بدن باعث مسدود شدن عروق مى‏شود. در آخرین مطالعات مشخص شده است که داشتن اضافه وزن، یکى از مهم‏ترین دلایل ایجاد التهاب است. دانشمندان معتقدند که از دست دادن چربى، بهترین پیشگیرى تغییرات است و هر چه زنان بیشتر چربى بدن‏شان را پایین بیاورند، خطر التهاب کاهش مى‏یابد.
انسان از لبه انقراض بازگشته است‏
بر اساس تازه‏ترین تحقیقات ژنتیکى، انسان‏ها در حدود 70 هزار سال قبل در آستانه انقراض قرار گرفته بودند. این مطالعات حاکى است که در یک مقطع زمانى از تاریخ بشر، احتمالاً تنها یک گروه دو هزار نفره از انسان‏ها بر کره خاکى به جا مانده بودند.
این بدان معنى است که نژاد بشر براى مدتى در یک وضعیت خطرناک قرار گرفته بود و وجودش از سوى بیمارى‏ها، بلایاى طبیعى یا مناقشه‏ها تهدید مى‏شد. از آنجایى که «دى‏ان‏اى» انسان در کلیه جوامع بشرى تقریباً همانند است، متخصصان ژنتیک به جستجوى اختلافات خفیف میان جوامع مختلف پرداختند. جدایى میان جمعیت‏هاى شکارچى و جمعیت اهل کشاورزى حدود 70 هزار تا 140 هزار سال قبل روى داده است. مهاجرت نخستین انسان از قاره آفریقا به خارج از آن نیز احتمالاً حدود 66 هزار سال قبل رخ داده است.
محققان معتقدند که جمعیت متجاوز از شش میلیاردى انسان امروزى از یک گروه یا حداکثر چند گروه انگشت‏شمار، ازدیاد پیدا کرده است.

داروى جدید سرطان، هیجان‏انگیز است‏

یک داروى آزمایشى جدید توسط پزشکان تولید شده است که مى‏تواند براى کلیه بیمارانى که به سرطانِ پیشرفته سینه، پروستات، ریه، تخمدان، روده بزرگ، لوزالمعده و بافت‏هاى پیوندى مبتلا هستند، مؤثر واقع شود.
این دارو که نامش «آمنیتارگ» است، شامل پروتئینى به نام «مونوکلونال» مى‏باشد که باعث تقویت سیستم دفاعى بدن مى‏شود.
پزشکان طى آزمایش‏هایى روى افراد سرطانى، متوجه شدند که این دارو مى‏تواند به میزان 50 درصد باعث کاهش رشد غده سرطانى شود.
دانشمندان در پى تکمیل این داروى هیجان‏انگیز، آزمایش‏هاى دیگرى را برنامه‏ریزى کرده‏اند.

65 سال زندگى با حقوق بازنشستگى‏

یک پیرمرد هندى که 132 سال سن دارد، اکنون 65 سال است که با حقوق بازنشستگى روزگار خود را مى‏گذراند. این مرد 50 سال قبل بینایى خود را از دست داد و توانایى حرکتى‏اش محدود شد، اما با این وجود اصرار مى‏ورزد که مشکل سلامتى ندارد.
«حبیب میان» سالخورده‏ترین فرد جهان است و در عین حال تنها کسى است که تا به این اندازه از مواجب بازنشستگى استفاده مى‏کند. وى وقت خود را به نیایش مى‏گذراند و از خداوند مى‏خواهد تا به زیارت مکه برود چرا که توان مالى لازم را ندارد.
این پیرمرد هم‏اکنون با خانواده 32 نفره‏اش زندگى مى‏کند و رمز زندگى‏اش را در خوردن غذاهاى معمولى و نان مى‏داند. او هرگز عصبانى و افسرده نمى‏شود و تنها چیزى که «حبیب» را غمگین کرده است، فوت همسر و سه پسرش بوده است.

تأثیر سینما بر اعتیاد جوانان‏

تحقیقات تازه نشان داده است که احتمال اعتیاد به سیگار در جوانانى که در فیلم‏هاى سینمایى شاهد مصرف سیگار هستند، سه برابر بیش از سایر جوانان است. کشیدن سیگار در فیلم‏هاى سینمایى عملاً مى‏تواند افراد غیر سیگارى را به تقلید از هنرپیشگان محبوب ترغیب کند.
پژوهشگران جداى از سایر عوامل چون فشارهاى روانى و روحیه طغیانگرى، نتیجه گرفتند که 52 درصد نوجوانان تحت آزمایش آنها، تحت تأثیر تماشاى هنرپیشه‏ها به سیگار روى آورده‏اند.
در پى اعلام نتایج این مطالعه در آمریکا، یک گروه مبارزه با مصرف سیگار، تقاضا کرده است فیلم‏هایى که بازیگران در آن سیگار مى‏کشند در رده‏بندى فیلم‏هاى بزرگسالان قرار بگیرد تا نوجوانان نتوانند آنها را ببینند.

مرهم گلابى براى درمان دیابت‏

بر اساس تحقیقات دانشمندان، مى‏توان دارویى از گلابى و سیب براى کاهش میزان قند خون تولید کرد. این داروى جدید که «مرهم گلابى» نام گرفته است، موجب افزایش تولید سلول‏هاى پانکراس و در نتیجه افزایش تولید انسولین در بدن مى‏شود. به گفته دانشمندان، مرهم گلابى در بهبود ناراحتى کبد، کنترل فعالیت ویروس‏ها در بدن، درمان بیمارى‏هاى سرماخوردگى و زردى هم مؤثر است.
معجزه «بسم‏اللَّه» در ذبح حیوانات‏
برخى دانشمندان طى تحقیقاتى با تأثیر معجزه‏آساى ذکر «بسم‏اللَّه» در گوشت احشام و پرندگان روبه‏رو شدند.
محققان مى‏گویند در گوشت قربانى‏هایى که بدون ذکر «بسم‏اللَّه» ذبح شده‏اند، لخته خون و باکترى و میکروب‏هاى در حال تکثیر مشاهده شده اما این موارد در گوشت حیواناتى که با ذکر «بسم‏اللَّه» ذبح شده‏اند، مشاهده نشده است.
نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که در ذبح اسلامى، حیوانات کمتر دچار اذیت مى‏شوند و در گوشت حیواناتى که به روش غربى ذبح مى‏شوند، مسائلى نظیر فساد زودرس مشاهده شده است.

ساخت یک نوع نوار چسب با الهام از مارمولک‏

دانشمندان نوار چسب قدرتمندى اختراع کرده‏اند که از همان ساز و کارى که به پاهاى مارمولک خاصیت چسبندگى مى‏دهد، بهره مى‏گیرد. این مواد با چنان استحکامى به سطوح مى‏چسبد که اگر کف دست انسان با آن پوشیده شود، مى‏تواند مثل مارمولک به سقف بچسبد.

سه سال قبل محققان براى نخستین بار راز توانایى مارمولک در انجام حرکات خارق‏العاده روى سطوح شیبدار را کشف کردند و دریافتند میلیاردها شى‏ء پرزمانند روى انگشتان مارمولک، یک نوع جاذبه مولکولى ایجاد مى‏کند. این نیروها که در اثر عدم موازنه بار الکتریکى در اطراف مولکول‏ها و جذب آنها به سوى یکدیگر ایجاد مى‏شود، به مارمولک امکان مى‏دهد از دیوار عمودى بالا برود و حتى از زیر شکم به سقف بچسبد.
چسب مارمولکى طى فرآیندى وقت‏گیر و پرهزینه تولید شده است ولى امید زیادى به تولید انبوه آن و خواص خارق‏العاده‏اش وجود دارد.

داروى گیاهى براى ترک اعتیاد

پس از چندین سال محققان موفق به ساخت داروى گیاهى ضد اعتیاد شدند. این دارو که «رها» نامیده شده، از اسانس گیاهان «زرشک» و «اسپند» تهیه مى‏شود. معتادان با استفاده از این دارو مى‏توانند بدون تحمل دردهاى عصبى، دل‏دردهاى طولانى و تشنج، اعتیاد را ترک کنند.

یافته‏هاى جدید در مورد خجالتى‏بودن‏

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد که خصلت خجالتى‏بودن، احتمالاً موروثى است. به گفته محققین، بسیارى از این افراد که در کودکى خجالتى و گوشه‏گیر و ترسو بودند، اکنون بر این خصوصیت خود غلبه کرده‏اند؛ با این حال هنوز بخش بادامک مغزِ آنها فعال‏تر از دسته دوم است.
نتایج به دست آمده نشان مى‏دهد که به احتمال زیاد افراد خجالتى، مواد شیمیایى خاصى را در این بخش از مغز به ارث برده‏اند.

مومیایى نفرتیتى در مصر پیدا شد

دانشمندان مصرى مى‏گویند جسد مومیایى ملکه نفرتیتى، یکى از مشهورترین چهره‏هاى مصر باستان را کشف کرده‏اند.
معماى محل دفن بقایاى نفرتیتى که قدرتمندترین زن در مصر باستان بوده است، تا سالیان سال یکى از پردوام‏ترین اسرار علم باستان‏شناسى بود.
معاینه دقیق بقایاى این مومیایى نشان داده که این زن دو سوراخ در گوشش دارد، موهایش از ته تراشیده شده است و خط ابروى کشیده و باریک او، نقش آشکار اعضاى خاندان سلطنتى را دارد.
با این حال برخى دانشمندان معتقدند این یافته‏ها نمى‏تواند مومیاى ملکه فراعنه باشد مگر اینکه آزمایش‏هاى «دى‏ان‏اى»، این مسئله را ثابت کند.

کراوات براى پزشکان ممنوع شد!

محققان مى‏گویند پزشکان هنگام معاینه و طبابت نباید از کراوات استفاده کنند، زیرا کراوات سبب انتقال عوامل بیمارى‏زا مى‏شود. در صورتى که کراوات با پوست بیمار یا زخم تماس پیدا کند، مى‏تواند باکترى‏ها را به خود جذب کرده و سپس به همین صورت توسط پزشک به بیمار دیگرى منتقل شود.
از آنجایى که کراوات مانند دیگر لباس‏ها زود به زود شسته نمى‏شود، باکترى‏ها مى‏توانند روى آن انباشته شوند و بیمارى‏هاى عفونى را در بیمارستان‏ها گسترش دهند.