بیایید گل بسازیم 3 مگنولبا

نویسنده


 

بیایید گل بسازیم (3)
گل بلندر «مگنولیا»

فیروزه گرانفر

وسایل مورد نیاز براى ساخت گل مگنولیا
فوم: به رنگ‏هاى دلخواه: زرد، سفید، شیرى، صورتى.
رنگ: از انواع رنگ‏هاى روغنى و یا پودرى مى‏توان استفاده کرد.
ابر، سیمِ گلسازى شماره 5 یا 7، چسب قطره‏اى یا تفنگى، خمیر گل‏چینى، نوار گاترین براى ساقه گل، اتوهاى مخصوص گلسازى (از انواع اتوهاى توپى و سرگرد مى‏توان استفاده کرد).
تمامى وسایل مورد نیاز را مى‏توان از فروشگاههاى مخصوص گلسازى تهیه کرد.

مرحله برش‏

ابتدا تمام الگوهاى مورد نظر را روى ورقه رادیولوژى یا مقوا مى‏گذاریم، سپس دور آنها را با مداد مى‏کشیم و با قیچى برش مى‏زنیم. براى اینکه کارِ برش تمیزتر و آسان‏تر انجام شود، مى‏توان الگوى مورد نظر را روى فوم قرار داده و وسیله‏اى مثل تیغ جراحى یا تیغ موکت‏برى را دور تا دور الگو کشید. براى یک گلِ بزرگ مگنولیا باید 5 یا 6 عدد از الگوى شماره (2)، 4 الى 5 عدد از الگوى شماره (1) تهیه کرد. براى گل مگنولیاى کوچک، تعداد گلبرگ‏ها را کم مى‏کنیم و براى غنچه فقط از گلبرگ‏هاى شماره (1) به تعداد 3 عدد استفاده مى‏کنیم.

مرحله رنگ‏آمیزى‏

براى رنگ کردن الگوهاى مگنولیا مى‏توان از رنگ‏هاى روغنى با توجه به رنگ فوم استفاده کرد. براى مثال فوم زرد با سایه قهوه‏اى یا زرشکى یا نارنجى و فوم شیرى یا سفید با سایه زرد و سبز.
پس از آماده کردن رنگ، از تکه‏اى ابر یا پنبه براى رنگ‏کردن گلبرگ‏هاى مگنولیا استفاده مى‏کنیم. گلبرگ‏ها را از پایین به بالا رنگ مى‏کنیم. یعنى هر قدر بالاتر مى‏رویم، رنگ کمرنگ‏تر مى‏شود و لبه‏هاى گلبرگ‏ها را نیز کمى سایه مى‏زنیم. نکته‏اى که باید به آن اشاره شود این است که حتماً باید پشت و روى گلبرگ‏ها رنگ شود چرا که زیبایى کار را دوچندان مى‏کند.

مرحله اتو کردن‏

ابتدا اتو را به برق مى‏زنیم و مى‏گذاریم گرم شود. سپس گلبرگ‏هاى شماره (1) را به اتو مى‏چسبانیم. بعد از اینکه فوم گرم شد، از اتوى توپى استفاده مى‏کنیم. به این صورت که گلبرگ را روى یک بالش یا کف دست مى‏گذاریم، سپس اتوى توپى را از پایین به طرف بالاى گلبرگ مى‏کشیم و داخل آن را گود مى‏کنیم و مى‏توانیم لبه‏هاى گلبرگ را «لویر» دهیم. براى گلبرگ شماره (2) نیز همین کارها را انجام مى‏دهیم.
برگ‏ها را نیز مى‏توان بعد از رنگ‏آمیزى و اتو روى قالب گذاشت تا رگبرگ‏هاى برگ را شکل دهیم. یعنى اول برگ را گرم مى‏کنیم، سپس برگ را روى قالب گذاشته و فشار مى‏دهیم تا خطوط قالب روى برگ بیفتد. سپس سیم شماره 5 یا 7 را در قسمت وسط برگ چسب زده و سیم را به پشت برگ مى‏چسبانیم. این کار در مورد گلبرگ‏ها نیز انجام مى‏شود.

مرحله مونتاژ

بعد از انجام مراحل برش، رنگ و اتو زدن و چسباندن سیم به برگ و گلبرگ‏ها، با خمیر گل‏چینى به رنگ قهوه‏اى، گلوله‏اى را به شکل یک اشکِ درشت در آورده و به وسیله چسبِ چوب به سر یک ساقه وصل مى‏کنیم و براى زیباتر شدن کار از پرچم‏هاى تزئینى نیز مى‏توان استفاده کرد، سپس گلبرگ‏هاى شماره (1) را دور اشک قرار داده و با نخ به ساقه محکم مى‏کنیم و براى ردیف بعد، گلبرگ‏هاى شماره (2) را مابین گلبرگ‏هاى شماره (1) قرار مى‏دهیم و با نخ گلبرگ‏ها را محکم مى‏کنیم. در آخرین مرحله، نوار گاترینِ سبز یا قهوه‏اى را دور ساقه مى‏پیچانیم و در میان آن چند برگ نیز مى‏گذاریم و به این ترتیب شاخه گل مگنولیا را تکمیل مى‏کنیم.

نکته:

نوار گاترین را به صورت اریب روى ساقه قرار داده و همزمان، ساقه و گاترین را با هم حرکت داده تا دور تا دور ساقه به وسیله نوار گاترین پوشیده شود.
حال شما مى‏توانید چند عدد از این گل‏ها در سایزهاى مختلف تهیه کرده و با اشکال مختلف روى حلقه چوبىِ پایه‏هاى فرفوژه گل‏آرایى کنید و یا آنها را در یک گلدان جاى دهید.