کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

یک روز بهارى‏
مجید محبوبى ورجوى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 48 صفحه‏
قیمت: 3000 ریال‏
سیر و سلوک آنان که با راه آشنایند و منزل‏ها را مى‏شناسند و در گذر زمان از سراى خاکى، دریچه دل را به روى زیبایى و دانایى گشوده‏اند، براى آدمیان، سودمند و راهگشاست. عالمان بلندمرتبه و دانشمندان وارسته از این گونه‏اند. از این‏رو، نویسنده در این اثر، براى آشنایى هرچه بیشتر نسل نو با زندگى ساده و پربار دانشوران راستین، داستان‏هایى از زندگى آنان را گرد آورده است.

پشت پنجره فولاد
ابوالفضل طریقه‏دار
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 47 صفحه‏
قیمت: 2500 ریال‏
شکیب‏ورزى، حالتى است که در آن گوهر وجود آدمى مى‏شکفد و استعدادهایش به منصه ظهور مى‏رسد. در این عرصه، انسان با ضربه‏ها و حادثه‏ها هوشیارانه برخورد مى‏کند و با پذیرش و هضم آنها روح و روانش را جلا مى‏بخشد. دو داستان کوتاه «پنجره» و «غربت» در این کتاب چنین حالت‏هایى را به تصویر مى‏کشد.

کجاست ردّ پاى تو؟
گردآورنده: محمود پوروهاب‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 40 صفحه‏
قیمت: 3800 ریال‏
این کتاب مجموعه اشعارى است در مورد انتظار ظهور منجى عالم بشریت که براى گروه سنى «د» به چاپ رسیده است.

حیات پاکان‏
مهدى محدثى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 78 صفحه‏
قیمت: 4200 ریال‏
مهم‏ترین عامل سعادتمندى در مسیر پرفراز و نشیب زندگى، شناخت «راه صحیح» است و گام نهادن در بیراهه سبب گمراهى و تباهى است. اما شناخت «راه» از «بیراهه» چگونه ممکن است؟
گفتار و کردار پیشوایان معصوم ما، پرفروغ‏ترین چراغى است که فرا راه انسان‏ها برافروخته شده و با پیروى از آنان رسیدن به سرمنزل مقصود حتمى است.
مجموعه «حیات پاکان» دربردارنده فرازهایى از سیره چهارده معصوم(ع) به شکل داستان براى نوجوانان نوشته شده است.

روز آرزوها
حسین فتاحى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 64 صفحه‏
قیمت: 5800 ریال‏
این کتاب مجموعه داستان‏هایى است که به دنیا آمدن حضرت مهدى«عج» و وقایع مربوط به زندگى ایشان را به تصویر کشیده است.

چالش‏هاى فکرى نظریه ولایت فقیه‏
مصطفى جعفرپیشه‏فرد
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 191 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
تبیین ولایت فقیه به عنوان تنها نظریه رایج و فراگیر فقه شیعه در باب دولت، نیازمند پاسخ به پرسش‏ها و شبهات متعددى است که برخى از آنها قابل اهتمام است. این پرسش‏ها و شبهه‏ها نوعاً در سال‏هاى پس از پیروزى انقلاب اسلامى که زمینه تشکیل جمهورى اسلامى بر مبناى ولایت فقیه را فراهم ساخت مورد توجه و علاقه اندیشمندان و محافل علمى قرار گرفته است. نویسنده در این کتاب به بررسى اهم پرسش‏ها پرداخته و آنها را در سه بخش مورد بررسى قرار داده است.
بخش اول: چالش‏هاى مربوط به مفهوم «ولایت»
بخش دوم: چالش‏هاى مربوط به مفهوم «انتصاب»
بخش سوم: چالش‏هاى مربوط به مفهوم «فقه» و «فقاهت»
علیت از دیدگاه متکلمان مسلمان‏
عین‏اللَّه خادمى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 232 صفحه‏
قیمت: 15000 ریال‏
علیت از مباحث مهمى است که از دیرباز، فکر بشر را به خود جلب کرده است. تاریخ فلسفه و اندیشه‏ورزى نشان مى‏دهد که این اصل همیشه، اندیشه فیلسوفان بزرگ را به خود مشغول داشته و در علم کلام نیز محور مباحث مهم متکلمان بوده است. در این اثر، در باره علیت در پنج فصل ژرف‏کاوى شده است: ماهیت علیت، نگرش متکلمان مسلمان در باره ضرورت علّى، چگونگى تحلیل متکلمان مسلمان از علیت و ارتباط علیت با پاره‏اى از معارف دینى.

بهداشت روان در اسلام‏
سیدمهدى صانعى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 300 صفحه‏
قیمت: 18500 ریال‏
حل بسیارى از مسائل و مشکلات اجتماعات کنونى به برآورده ساختن نیازهاى فطرى و درونى انسان بستگى دارد. بنابراین، لازم است دانشمندان وارسته و پاک‏نهاد، ویژگى‏هاى واقعى مادى و معنوى انسانى را در نظر بگیرند و بر همین اساس، امر تربیت و هدایت را سامان دهند. این اثر تلاشى است در همین راستا و گامى کوچک در بهداشت روان از نگرگاه اسلام.

اصالت جاوید (گفتگوى تمدن‏ها در بوته نقد)
سیدحسین اسحاقى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 191 صفحه‏
قیمت: 115000 ریال‏
کتابِ «اصالت جاوید»، در پنج بخش تنظیم شده است و به بررسى مسائل اساسى در گفتگوى تمدن‏ها، نظریه‏پردازان گفتگوى تمدن‏ها، تقابل تاریخى بین تمدن‏ها، نقش نظام سلطه در تهاجم یا تبادل فرهنگى و نقش مدافعان دفاع از حریم تمدن اسلامى مى‏پردازد.

اصطلاحات فلسفى و تفاوت آنها با یکدیگر
على کرجى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: دوم/1381
تعداد صفحه: 320 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
شرح و توضیح اصطلاحات فلسفى و دقت در تفاوت‏هایى که با هم دارند، علاقه‏مندان فلسفه را عمیق‏تر و سریع‏تر به مقصد مى‏رساند. همچنین دیگران را نیز که فلسفه را دانشى پیچیده، سنگین و اندیشه‏سوز مى‏دانند به فراگیرى این علم و اصطلاحات آن ترغیب مى‏کند. این کتاب که به ترتیب الفبا شده با تعریف واژگان و تبیین روان اصطلاحات، چنین هدفى را جامه عمل پوشانده است.

سراى اهل صفا
غلامرضا گلى‏زواره‏
ناشر: مکتبت‏القرآن قم‏
نوبت چاپ: اول/1380
تعداد صفحه: 304 صفحه‏
دانشوران متعهد و دلسوز در جهت غناى فرهنگ جامعه و احیاى مکارم فضایل عمر ارزشمند خود را سپرى کرده‏اند و در این راستا رنج‏هاى زیاد و سختى‏هاى توانفرسایى را پشت سر نهاده‏اند که در این گونه تنگناها و مشقت‏هاى فراوان، همسران آنان در جهت کاهش چنین ناملایمات با آن ستارگان درخشان همکارى داشته و مى‏کوشیده‏اند شوهران خود را در دشوارى‏هاى زندگى یارى دهند. نویسنده در این کتاب، محیط پرورشى، رفتارهاى والدین دانشمندان و وارستگان را مورد بررسى اجمالى قرار داده و در واقع بوستانى را که این بزرگان در آن به شکوفایى رسیدند ترسیم کرده و در مرحله بعد، تشکیل خانواده و روابط عالمان را با همسران و فرزندان بررسى کرده و زندگانى ده نفر از معاریف و مشاهیر با تأکید بر مسائل و مباحث فوق، تدوین گردیده است.
در ضمن این نوشتار به صورت سلسله مقالاتى در مجله پیام زن درج گردیده است.

درآمدى بر روان‏شناسى تربیتى‏
سیف‏اللَّه فضل‏الهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 176 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
روان‏شناسى تربیتى در ایجاد و تغییر رفتار افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان نقش مؤثرترى ایفا مى‏کند. این دانش مى‏کوشد با استفاده از یافته‏هاى علم روان‏شناسى، اصولى را وضع کند که در امر آموزش و پرورش یا آموزش و یادگیرى مؤثر واقع شود. این اثر که در شش فصل و با هدف آموزشى تنظیم شده است، تلاش دارد تا با قلمى ساده و روان، ابعاد مختلف روان‏شناسى تربیتى را تبیین کند.

بانوى باکرامت‏
غلامرضا گلى‏زواره‏
ناشر: انتشارات حسنین(ع)
نوبت چاپ: اول‏
تعداد صفحه: 208 صفحه‏
قیمت: 8000 ریال‏
این کتاب شرح حال و ذکر کرامات سیده‏نفیسه نواده امام حسن مجتبى(ع)، عروس امام صادق(ع) و عمه حضرت عبدالعظیم حسنى است.
سیده‏نفیسه به مدد الطاف الهى و از برکت تعلیمات جاودانى و نیز در پرتو خورشید فروزان ارزش‏هاى دینى و باورهاى مذهبى، تا بدانجا پیش رفت که نمونه‏اى از یک انسان باایمان و حافظ موازین و معارف اسلامى گردید.
نویسنده در این کتاب خوانندگان را با زندگى، اخلاق و کردار این امامزاده باشرافت آشنا مى‏سازد.
بخش عمده‏اى از این کتاب پیشتر در مجله پیام زن منتشر شده است.