پزشک شما

نویسنده


 

پزشک شما

دکتر حسین برهانى‏

این شماره:

خواهر گ.ص - اصفهان‏
خواهر مینا.س - تربت‏جام‏
خواهر f.sh - یزد

خواهر گ.ص - اصفهان‏

دخترى هستم 19 ساله. حدود دو سال است که معمولاً هر ماه یک بار مقدار کمى (فقط چند ثانیه) خونریزى دارم که با دل‏درد همراه است. این مشکل خیلى مرا نگران کرده است. ضمناً چند ماه است احساس مى‏کنم سینه چپم کوچک‏تر از سینه راستم است؛ به قدرى ناراحتم که از آینده قطع امید کرده‏ام. لطفاً مرا راهنمایى کنید.

خواهر گرامى!
با توجه به علامتى که هر ماه دیده‏اید توصیه مى‏شود جهت بررسى دقیق‏تر حتماً به متخصص زنان مراجعه بفرمایید تا ضمن معاینه مستقیم در صورت لزوم، سونوگرافى از رحم و ضمایم به عمل آید. البته گاهى التهابات و عفونت‏هاى مختصر ممکن است چنین علامتى را ایجاد کنند ولى در هر صورت توصیه مى‏شود که به متخصص زنان مراجعه کنید. ضمناً عدم تقارن جزئى سینه سمت چپ و راست خیلى مهم نیست و مى‏تواند طبیعى باشد. بنابراین بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و در مقابل این مسائل طبیعى که معمولاً براى بسیارى از خانم‏ها اتفاق مى‏افتد صبور باشید و آستانه تحمل خودتان را بالا ببرید و به آینده امیدوار باشید. در صورت حفظ آرامش، قطعاً دوره عادت ماهانه هم به آرامى سپرى خواهد شد. براى شما آینده‏اى سرشار از امید و نشاط آرزو مى‏کنیم.

خواهر مینا.س - تربت‏جام‏

دخترى 17 ساله هستم. این روزها دچار فراموشى شده‏ام. هر چیزى را هر جا مى‏گذارم و یا پنهان مى‏کنم یادم مى‏رود و فراموش مى‏کنم. لطفاً مرا راهنمایى کنید.
در فصل تابستان دست‏هایم خصوصاً انگشت‏ها و کف دست‏هایم پوست پوست مى‏شود. علت آن چیست؟
تازگى‏ها احساس مى‏کنم قسمت سفیدى چشمم کمى زرد شده و شفاف نیست. چطور مى‏توانم این مشکل را برطرف کنم؟
خواهر گرامى!
هر چند میزان تحصیلات خود را ذکر نفرموده‏اید اما با توجه به اینکه به خوبى مشکل‏تان را مطرح نموده‏اید بیانگر این است که از ضریب هوشى خوبى برخوردار هستید ولى به نظر مى‏رسد که تمرکز حواس شما کم باشد یعنى به مسائل مختلف اشتغال ذهنى دارید و همین امر باعث مى‏شود که مطالب و یا کارهایتان را به خوبى به ذهن تحویل ندهید. هوش و فعالیت ذهنى با تمامیت وجود شما مرتبط است. اگر اضطراب وجود داشته باشد یا نگرانى‏هاى محیطى خاصى باشد به عنوان عامل استرس مى‏تواند تمرکز حواس شما را بر هم بزنند. قشر مغز وظیفه عمده‏اى در تمرکز حواس و بروز فعالیت هوشى انسان دارد. کسانى که از فراموش‏کارى خود اظهار ناراحتى و نگرانى مى‏کنند معمولاً داراى قشر مغز سالمى هستند اما در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارید. بنابراین مى‏توانید با اعتماد به نفس به خود تلقینى مثبت کنید و بگویید من همه کارهایم را به خاطر مى‏سپارم و البته بهتر است در مورد امور مثبت که تأثیر مفید روى زندگى فردى و اجتماعى ما دارد تأکید کنیم.
به شما توصیه مى‏کنیم که هر گاه فرصتى پیدا کردید براى چند دقیقه (5 تا 15 دقیقه) به پشت دراز بکشید، چشم‏ها را به آرامى ببندید و 5 مرتبه نفس عمیق بکشید و سپس تنفس را به آرامى ادامه دهید و ذهن خود را روى جزء بازدم تنفس متمرکز کنید و بازدم‏هاى خود را شمارش نمایید تا به انتهاى زمان تعیین‏شده، این کار را ادامه دهید. براى تنظیم زمان از یک ساعت زنگ‏دار استفاده کنید. ضمناً در موقع انجام کار، مطلب مربوطه را به خوبى به ذهن‏تان بسپارید و در قشر مغز ذخیره نمایید و این دستورالعمل مثبت را آمرانه و محکم به خودتان تلقین کنید که مى‏توانید تمرکز خوبى داشته باشید و همه چیز را به ذهن بسپارید. مطمئن باشید اگر بخواهید حتماً مى‏توانید.
در مورد سؤال دوم، به نظر مى‏رسد که حساسیت فصلى مطرح باشد البته حساسیت‏هاى تماسى نیز باید مدّ نظر باشد. مثلاً تماس دست با مواد حساسیت‏زا و یا تحریک کف دست توسط اشیاء و مواد مختلف مى‏تواند باعث برو حساسیت شود. گاهى ممکن است صابون و شامپو و مواد آرایشى باعث این حالت شوند بنابراین توصیه مى‏شود که براى مدتى از صابون کودک یا صابون گلیسیرینه جهت شستشوى دست‏ها استفاده کنید. ضمناً از شیر و فرآورده‏هاى شیر بیشتر استفاده بفرمایید.
و در رابطه با سؤال سوم، اگر احساس مى‏کنید قسمتى از سفیدى چشم بخصوص در قسمت داخلى تغییر رنگ داده و یا در کنار قرنیه چشم این وضعیت ایجاد شده بهتر است به متخصص چشم مراجعه بفرمایید تا مستقیماً معاینه شوید و در صورت لزوم دارو تجویز گردد. همیشه موفق و شادمان باشید. ان شاءاللَّه.

خواهر f.sh - یزد

من داراى پوستى خشک، تیره و فوق‏العاده حساس هستم. خواهشمندم بگویید چگونه مى‏توانم پوست روشن، سالم و بدون لک داشته باشم؟
دور دهانم بیشتر اوقات سیاه و کبود است. علت آن را توضیح دهید.
شماره چشمانم 6 - 5/5 است. دوست ندارم از عینک استفاده کنم. اگر عینک نزنم چشمانم ضعیف‏تر خواهد شد؟
خواهر محترم!
رنگ پوست هم مثل بقیه اعضا و جوارح مثل رنگ چشم و رنگ مو و ... مى‏تواند جنبه ژنتیکى داشته باشد اما اگر رنگ پوست شما در نواحى خاصى از بدن حالت قهوه‏اى پررنگ داشته باشد یا پوست دور لب‏ها تیره‏تر از بقیه قسمت‏هاست بایستى یک سرى آزمایشات هورمونى انجام شود تا از سلامت غده فوق‏کلیوى مطمئن شوید. همچنین به ندرت نیاز به سونوگرافى از کلیه‏ها و غدد فوق‏کلیوى پیدا مى‏شود. بنابراین توصیه مى‏شود با مراجعه به یک متخصص غدد در این مورد مشورت بفرمایید و آزمایشات لازم درخواست شود. البته مى‏توانید با استفاده از داروها و کرم‏هاى خاصى از تیرگى پوست کاسته و داراى پوست شفاف‏ترى باشید. در مورد سؤال آخر، با توجه به اینکه شماره چشم شما نسبتاً بالاست توصیه مى‏شود که به طور مداوم از عینک استفاده کنید زیرا عدم استفاده از عینک قدرت انطباق چشم را با مشکل مواجه مى‏کند. منجر به خستگى زودرس چشم، سردرد، سرگیجه و ضعیف‏تر شدن چشم‏ها خواهد شد. روش‏هاى درمان با لیزر هم اخیراً مورد استفاده فراوانى پیدا کرده که البته هزینه بیشترى دارد. سالم و تندرست باشید.