تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

بحران کمبود شوهر و طلاق‏

سازمان ملى جوانان ایران بر اساس تحقیقات خود اعلام کرده است در صورتى که همه پسران با همه دخترانى که در شرایط سنى 20 تا 29 هستند، ازدواج کنند، باز هم یک میلیون و 700 هزار دختر بى‏شوهر مى‏مانند.
علاوه بر این، اگر تعداد دختران بالاى 29 سال را که هنوز ازدواج نکرده‏اند به این تحقیق افزوده شود، 7 میلیون دختر بدون شوهر خواهند ماند.
کارشناسان، وقوع جنگ ایران و عراق و در پى آن موج مهاجرت را دلیل کم‏شدن تعداد پسران ایرانى ذکر کرده‏اند.
همچنین سازمان بهزیستى اعلام کرد که میزان استحکام ازدواج‏ها تا حد زیادى کاسته شده است و میزان طلاق در سال 81، نسبت به سال 80، معادل 73/13 درصد افزایش یافته است. عمده‏ترین دلایل رشد آمار طلاق نیز مسائل اقتصادى و فرهنگى و همچنین ناآشنایى جوانان با یکدیگر پیش از ازدواج، ذکر شده است.

از هر پنج زن باردار یکى به افسردگى مبتلا مى‏شود

یک تحقیق جدید نشان مى‏دهد که بیش از 20 درصد زنان باردار علایم افسردگى از خود نشان مى‏دهند، لذا از هر پنج زن باردار، یکى افسرده مى‏شود.
مطالعات نشان داده است که اگر علایم اختلال روانى در مادران باردار درمان نشود، بر جنین تأثیر نامطلوب مى‏گذارد. برخى از این تأثیرات شامل کاهش وزن زمان تولد، زایمان زودرس و بروز اختلال در رشد مغز است.
زنان افسرده، با احساس غم و ناراحتى، علاقه خود را به کار و زندگى و سایر فعالیت‏ها از دست مى‏دهند. 50 درصد زنان نیز بعد از زایمان دچار افسردگى مى‏شوند.

تاریخ پوشاک ایران باستان، چاپ شد

فریدون پوربهمن، متخصص تاریخ هنر و ایران باستان و تاریخ قدیم فرانسه، کتاب «تاریخ پوشاک ایران باستان» را به زبان فرانسه منتشر کرد.
در این کتاب پوشاک ایرانیان از 4000 سال قبل از میلاد تا 650 سال بعد از میلاد، یعنى تا اواخر سلسله سامانیان، بررسى شده است.
این نویسنده مى‏گوید بهترین لباس‏هایى که نمونه‏اش هم در ایران و هم در موزه لوور پاریس موجود است، لباس سربازان جاویدان زمان سلسله هخامنشیان است.
وى در مورد امکان استفاده و الگو گرفتن از طرح‏هاى کتابش در هویت بخشیدن به لباس‏هاى امروزى، گفت: بسیارى از طرح‏هاى کنونى پوشاک از جمله لباس‏هاى مربوط به دوچرخه‏سوارى و اسب‏سوارى از لباس‏هاى ایران باستان الهام گرفته‏اند و پوشاک قبایل کُرد و لر در ایران نیز تا حد زیادى ملهم از لباس‏هاى هخامنشیان و پارت‏هاست.
پوربهمن، کمبود مدارک در مورد پوشاک دوره‏هاى باستان ایران به زبان‏هاى فرانسه و انگلیسى را، انگیزه نگارش کتابش عنوان کرد.

تفاوت مغز زنان و مردان‏

زنان بیش از مردان از توانایى همدلى کردن برخوردارند بهتر از مردان مى‏توانند با دیگران ارتباط برقرار سازند. زنان از استعداد بالاترى براى تشخیص حالات روحى و احساسى دیگران برخوردارند.

برمبناى مطالعات، دختران بیش از پسران به چشم مخاطبان نگاه مى‏کنند، رفتار مؤدبانه‏ترى دارند، شیوه‏هاى رقابت‏آمیزشان چندان آشکار نیست و کمتر به خشونت فیزیکى متوسل مى‏شوند. دختران در دوران بلوغ و بزرگسالى کمتر از پسران دست به خودکشى مى‏زنند و همچنین به کودکان و افراد بى‏پناه بیشتر توجه نشان مى‏دهند.
در مقابل، مهارت‏هاى اجتماعى مردان بیشتر از زنان است. از این گذشته هر چند مردان در برقرارى ارتباط، حمایت خود را کمتر به شکل زبانى آشکار مى‏کنند، اما دوستى‏هاى آنان، دیرپاتر از زنان است.

علت دردهاى انقباضى هنگام زایمان مشخص شد

پژوهشگران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‏اند که دردهاى انقباضى زایمان، زمانى شروع مى‏شود که کار هورمون «پروژسترون» متوقف شود.
این محققان با بررسى بافت‏هاى رحم خانم‏هاى حامله‏اى که نوزاد را به شیوه سزارین (رستمانه) بدنیا آورده‏اند، دریافتند پروتئینى که هورمون پروژسترون را فعال مى‏کند به هنگام شروع دردهاى انقباضى ناپدید مى‏شود.
از آنجایى که هورمون پروژسترون در حالت فعال مانع از انقباض رحم مى‏شود، حذف پروتئینى که آن را فعال مى‏کند از عمل هورمون جلوگیرى به عمل مى‏آورد.

باردارى‏هاى مکرر خطرناک است‏

پژوهشگران مى‏گویند باردارى مجدد در فاصله زمانى نزدیک به حاملگى قبلى، براى زنان خطرناک و مشکل‏آفرین است.
بر اساس این تحقیقات، تولد زودرس، مرگ نوزادان تازه متولد شده، و وزن پایین، از جمله مشکلات ناشى از باردارى با فواصل کوتاه است. به گفته محققان، مادرانى که با فاصله کمتر از شش ماه مجداً باردار مى‏شوند، معمولاً زیر 30 سال سن دارند، سیگارى هستند و یا در مناطقى زندگى مى‏کنند که از لحاظ اجتماعى و اقتصادى محروم هستند.

خوردن یک سیب در روز را فراموش نکنید

خوردن منظم یک سیب در روز، خطر ابتلا به بیمارى‏هایى چون آسم، ناراحتى قلبى، سرطان ریه، صدمات مغزى و دیابت نوع دوم را کاهش مى‏دهد.
هر سیب در مقایسه با یک نان جو کامل و یا نصف فنجان کلم بروکلى، حاوى مقدار بیشترى فیبر محلول است. فیبر غذایى به نگهدارى مقدارى کلسترول و گلوکز خون کمک مى‏کند.
سیب حاوى «فلاونوئید» که نوعى آنتى‏اکسیدان قوى است، مى‏باشد. این ماده سبب کاهش خطر ابتلا به بیمارى‏هایى از جمله سرطان، ناراحتى قلبى و آلزایمر مى‏شود.

ترمیم سینه امکان‏پذیر مى‏شود

دانشمندان ادعا مى‏کنند موفق به رشد بافت‏هاى سینه در بدن حیوانات شده‏اند. این دستاورد، امید به کشف شیوه‏اى تازه براى جایگزین کردن سینه در کسانى است که آن را در اثر ابتلا به سرطان از دست داده‏اند.
به گفته دانشمندان، آنان با امکان رشد رگ‏هاى تازه خونى، سینه را به رشد سلول‏هایى جدید وا مى‏دارند. آنها از این بافت براى بازسازى سینه پس از عمل جراحى استفاده مى‏کنند.
پزشکان بر این باورند که این فن‏آورى همچنین مى‏تواند به ترمیم آن بخش از بافت‏ها و پوست بدن که در اثر سوختگى و سرطان در سایر نقاط بدن، آسیب دیده است، کمک کند.

تعداد ستارگان به بى‏نهایت مى‏رسد

اخترشناسان اعلام کرده‏اند تعداد ستارگان در فضاى قابل رؤیت آسمان بیش از جمع ذرات شنى است که در تمامى صحراها و سواحل جهان وجود دارد.
شمار ستارگان قابل رصد به هفتاد هزار میلیون میلیون میلیون، (1000000000000000000000000) مى‏رسد. البته این رقم تنها شامل آن گروه از ستارگانى است که در برد تلسکوپ‏هاى موجود قرار دارند. حتى تعداد واقعى کل ستارگان ممکن است به بى‏نهایت برسد.
اخترشناسان با تقسیم آسمان به بخش‏هاى مختلف و شمارش ستارگان قابل رؤیت در آنها، شمار کل ستارگان قابل رؤیت را به دست آورده‏اند.

کیسه‏هاى پلاستیک براى ذخیره خون، زیان‏آورند

تحقیقات نشان مى‏دهد، تزریق مکرر خونى که در کیسه‏هاى پلاستیکى در بانک‏هاى خون نگهدارى مى‏شود، به مغز بیمار آسیب مى‏رساند.
در ساخت این کیسه‏ها از نوعى ماده شیمیایى به عنوان نرم‏کننده استفاده مى‏شود و با نگهدارى خون در این کیسه‏ها، مقدارى از این ماده با خون مخلوط مى‏شود.
این ماده شیمیایى مانع تولید آنزیمى در کبد، مغز و سلول‏هاى قرمز خون مى‏شود که کمبود آن سبب بى‏نظمى‏هاى عصبى، بیمارى قلبى و تومورهاى مغزى مى‏شود.

شناسایى ژن رشد گیاهان‏

پژوهشگران موفق به شناسایى ژنى شده‏اند که به گیاهان اطمینان مى‏دهد هورمون رشد به درستى توزیع شده ریشه به طرف پایین و جوانه اولیه به سمت بالا در حال رشد و حرکت است.
بر اساس این گزارش، طى رشد هر گیاهى، سلول تخم باید در یک محور به گیاهک تبدیل شود تا اطمینان حاصل گردد که ریشه و جوانه در جهت درست و صحیح به رشد خودشان ادامه مى‏دهند. عامل تعیین‏کننده در این فرآیند غلظت هورمون «لوکسین» در بافت‏هاى مختلف است.
در ضمن محققان موفق به کشف یک روش ترابرى براى هورمون «لوکسین» شدند؛ به این ترتیب که در یک گیاه جوان توزیع هورمون، توسط پروتئین‏هاى حامل، نظارت مى‏شود و ژن تازه کشف شده نیز نحوه صحیح توزیع را توسط پروتئین‏هاى حامل، تضمین مى‏کند.

خواب راحت بعد از استحمام شبانه‏

پژوهشگران دریافتند افرادى که پیش از رفتن به رختخواب، حمام آب گرم مى‏گیرند، بسیار زودتر از افراد دیگر به خواب عمیق مى‏روند.
کسانى که پیش از خواب، حمام مى‏گیرند در برخى اوقات تنها 5 دقیقه پس از رفتن به رختخواب به خواب مى‏روند. این زمان در باره دیگران تا 30 دقیقه طول مى‏کشد.

مسکّن‏ها و جلوگیرى از ابتلا به بیمارى آلزایمر

بر اساس جدیدترین تحقیقات به عمل آمده مصرف داروهاى مسکّن داراى اثرات حفاظتى در برابر بیمارى آلزایمر است.
افرادى که به مدت دو سال یا بیشتر، از داروهاى مسکن استفاده کرده‏اند بیشتر از فواید این داروها بهره‏مند شده‏اند. آسپرین در بین داروهاى مسکّن داراى تأثیر کمترى در پیشگیرى از بروز بیمارى آلزایمر است.

ژن افسردگى کشف شد

محققان مى‏گویند این موضوع که افراد پس از تجاربى که با فشار عصبى همراه است، افسرده مى‏شوند یا نه، تا حدودى ناشى از نوع ژنى است که حمل مى‏کنند.
احتمال افسردگى تا حدودى به این موضوع بستگى دارد که فرد کدام نمونه از یک ژن خاص را حمل مى‏کند. این یافته علت توانایى برخى افراد در چیرگى بر تجارب ناخوشایندى مانند طلاق یا بیکارى و ناتوانى سایرین در این زمینه را توضیح مى‏دهد.
این اکتشاف مى‏تواند به انجام آزمایش‏هاى ژنتیکى براى شناسایى این ژن در افراد منجر شود. دو نمونه کوتاه و بلند از این ژن، موجود است که هر انسانى دو کپى از آن را حمل مى‏کند.
البته متخصصان تأکید کردند که این ژن عامل بیمارى افسردگى نیست و تنها بر آن تأثیر مى‏گذارد.

نخستین پیوند زبان انجام شد

پزشکان نخستین عمل جراحى پیوند زبان در جهان را به انجام رساندند.
آنان به بیمارى که در ناحیه زبان و آرواره از یک غده بدخیم سرطانى رنج مى‏برد، پس از برداشتن غده‏اش، زبان تازه‏اى پیوند زدند.
یکى از مشکلاتى که پزشکان براى این عمل با آن مواجه بودند، این بود که دهان بى‏وقفه در معرض مواد بیگانه و عفونى قرار مى‏گیرد، ولى گویا دهان در پاکیزه نگاه داشتن خود نیز بسیار موفق عمل مى‏کند، چرا که این عمل با موفقیت انجام شده و حال بیمار نیز خوب است.
پزشکان براى بازسازى زبان، از بافت‏هاى پشت بدن بیمار و شکم او استفاده کردند. همچنین براى پذیرش عضو پیوندى، داروهاى زیادى را براى سرکوب سیستم دفاعى بدن تجویز کردند تا خطر عفونت و بازگشت غده، برطرف شود.

افراد مسن‏ خاطرات خوب را بیشتر به خاطر مى‏آورند

روانشناسان مى‏گویند با افزایش سن، ذهن به طور طبیعى بیشتر بر روى خاطرات مثبت متمرکز مى‏شود و خاطرات منفى را از ذهن مى‏زداید.
افراد مسن با حفظ احساسات مثبت و کاستن از احساسات منفى، بهتر و مؤثرتر از جوانان مى‏توانند احساسات خود را کنترل کنند.
پژوهشگران در تحقیق خود بر روى حافظه افراد مسن و جوان دریافتند افراد مسن تصاویر و خاطرات منفى را کمتر از افراد جوان بازخوانى مى‏کنند.
به گفته محققان با افزایش سن، افراد ارزش بیشترى براى اهداف احساسى با معنا قائل مى‏شوند و بنابراین براى دستیابى به آنها، سرمایه‏گذارى بیشترى بر روى منابع رفتارى و ادراکى انجام مى‏دهند.

کودکان به اندازه کافى آب بنوشند

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که بسیارى از کودکان چه در خانه و چه در مدرسه، به اندازه کافى آب نمى‏نوشند.
به عقیده پژوهشگران، نیاشامیدن آب کافى، در عملکرد دانش‏آموزان تأثیر مستقیمى دارد.

گفتنى است، تا 10 سالگى دو عامل فیزیولوژیکى که در فرآیند یادگیرى تأثیر مى‏گذارد، یکى آشامیدن، یعنى میزان مایعاتى که جذب بدن مى‏شود و دیگرى ذخیره گلیکوژن بدن همان قند مصرفى است که در کبد ذخیره مى‏شود.

ایجاد سوراخ‏هاى متعدد در گوش خطرناک است‏

محققان ایجاد سوراخ‏هاى متعدد در گوش براى استفاده از گوشواره‏ها و حلقه‏هاى تزئینى را خطرناک مى‏دانند.
دانشمندان مى‏گویند عفونت در بخش بالایى گوش به سرعت به غضروف آن آسیب مى‏رساند و منجر به تغییر شکل دائمى و شدید گوش مى‏شود؛ و در صورت بروز عفونت استفاده از آنتى‏بیوتیک غالباً بى‏تأثیر است؛ زیرا هیچ رگى براى رساندن دارو به غضروف وجود ندارد.

پنیر مى‏تواند به اندازه ماده مخدر «مرفین»اعتیادآور باشد

یک محقق ادعا کرده است که پنیر مى‏تواند به اندازه ماده مخدر «مرفین» اعتیادآور باشد.
پنیر داراى مقدار جزئى مرفین است که از کبد گاو به شیر منتقل مى‏شود و به همین علت اعتیادآور است.
به گفته این محقق، این موضوع که بسیارى از ما نمى‏توانیم عادات غذایى روزانه خود را ترک کنیم، داراى دلایل بیوشیمیایى است.
محققان عقیده دارند که یکى از دلایل وابستگى نوزادان به مادران، همین نوع مواد مخدرى است که در شیر مادر وجود دارد و بزرگسالان نیز به دلیل وجود همین مواد در محصولاتى نظیر پنیر، به سوى یخچال کشیده مى‏شوند.
هورمون‏درمانى موجب سرطان سینه مى‏شود
پژوهشگران با تحقیقات بر روى بیش از یک میلیون زن که براى ماموگرافى مراجعه کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که روش درمانى جایگرینى هورمون، مى‏تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را دو برابر کند.
البته مصرف قرص‏هاى ساده هورمون‏درمانى خطر ابتلا به سرطان سینه را فقط قدرى افزایش مى‏دهد، اما مصرف قرص‏هاى ترکیبى این خطر را دو برابر مى‏کند.
هورمون‏درمانى معمولاً براى از میان بردن عوارض ناخوشایند یائسگى تجویز مى‏شود. مصرف این داروها علاوه بر ایجاد سرطان، احتمال مرگ بر اثر سرطان را نیز 22 درصد افزایش مى‏دهد.
مصرف هورمون استروژن به تنهایى، نیز خطر سرطان رحم را افزایش مى‏دهد.
با این وجود، زنانى که هورمون‏درمانى را کنار بگذارند، پس از پنج سال، خطر ابتلا به سرطان سینه در مورد آنها کاهش مى‏یابد و به حالت عادى مى‏رسند.

آسپیرین و پروفن‏ با خطر ابتلا به سرطان سینه مقابله مى‏کنند

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد مصرف منظم «ایبوپروفن» مى‏تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان به نصف، کاهش دهد. این کاهش، در مورد مصرف آسپیرین، نزدیک به 22 درصد است.
مصرف منظم داروى پروفن به مدت بیش از 10 سال مى‏تواند خطر ابتلا به سرطان سینه زنان را نزدیک به 50 درصد کاهش دهد. اثر این داروها، بخصوص پروفن ناشى از اثر ضد التهابى آنان است.
همچنین محققان دریافتند که مصرف غذاهاى چرب، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش مى‏دهد. هر چند که تا به حال پزشکان فکر مى‏کردند غذاهاى چرب فقط یکى از عومل بیمارى‏هاى عروقى است.
تأثیر شیر در حفظ سلامت‏
تحقیقات اخیر از تأثیر مثبت کلیسم موجود در شیر بر سلامت قلب دلالت دارد. کلسیم در کاهش فشارخون افراد مبتلا به بیمارى‏هاى فشار خون نیز مؤثر است.
بر اساس تحقیقات انجام شده زنان مبتلا به فشارخون که علاوه بر درمان دارویى، روزانه 1500 میلى‏گرم کلسیم به مدت چهار سال دریافت داشته‏اند، فشارخون‏شان به طور قابل ملاحظه‏اى کاهش یافته است، اما بیمارانى که فقط دارو مصرف کرده‏اند بعد از این مدت، به طور کلى شاهد افزایش فشارخون بوده‏اند.
کلسیم، مقدار کلسترول مفید خون (HDL) را نیز افزایش مى‏دهد و کلسترول مضر (HDL) را هم کاهش مى‏دهد.
مطالعات نشان مى‏دهد که کلسیم ممکن است مقابل کاهش علایم پیش از قاعدگى در زنان و پیشگیرى از سندرم کیست‏هاى تخمدانى مؤثر باشد.
مصرف شیر و فرآورده‏هاى لبنى به عنوان عمده‏ترین منبع تأمین کلسیم است و در دوران کودکى و نوجوانى، بخصوص در دختران، از اهمیت خاصى برخوردار است.

کشف داروى چاقى در حیوانات‏

محققان امیدوار هستند بتوانند دارویى بسازند که به حل معضل گسترده چاقى در جوامع غربى کمک کند. عملکرد این روش دارویى همانند هورمون غده تیروئید است.
قبل از این ثابت شده بود که تجویز هورمون تیروئید به افراد چاق مى‏تواند باعث کاهش وزن آنان شود. این هورمون فعالیت تابولیسم بدن را تشدید مى‏کند و باعث مى‏شود بدن کالرى بیشترى بسوزاند و در نتیجه وزن بدن کم مى‏شود. البته این هورمون باعث افزایش خطرناک ضربان قلب نیز مى‏شود و عوارضى را در پى دارد.
در حال حاضر پژوهشگران با تحریک دو دریافت‏کننده عمده در سلول‏هاى بدن، هم ضربان قلب را کنترل مى‏کنند و هم متابولیسم بدن را تنظیم مى‏کنند. این تحریکات دارویى روى حیوانات آزمایشگاهى سطح کلسترول و وزن بدن را کاهش داده، ولى ضربان قلب را تغییر نداده است.
دانشمندان امیدوارند این مطالعات روى انسان نیز نتایج مثبتى داشته باشد. ژن‏درمانى با هدف مقابله با جهش‏هاى ژنتیکى عامل چاقى و همچنین تلاش براى ساختن داروهایى که هدف آنها کاستن از احساس گرسنگى است، از جمله سایر پژوهش‏ها در همین ارتباط است.
آینده تاریک است‏
اخترشناسان وجود آینده‏اى ظلمانى را براى جهان تأیید کرده‏اند. با وجود مرگ ستارگان سالخورده، سرعت تشکیل ستارگان نوپا کمتر شده است.
بر اساس آخرین تخمین‏ها، تعداد ستارگان قابل رؤیت، ده برابر تعداد ماسه‏ها و شن‏هاى سواحل و صحراهاى زمین است، اما بالاخره روزى خواهد رسید که دیگر هیچ ستاره‏اى روشنى‏بخش سپهر نخواهد بود.
دانشمندان مى‏گویند شش میلیارد سال قبل، هنگام تولد خورشید، فرآیند پیدایش ستارگان به اوج خود رسیده بود ولى در حال حاضر از سرعت روند ستارگان کم شده و در نهایت ستاره‏ها خاموش شده و جهان به مکانى سرد و تاریک تبدیل خواهد شد.

مسنّ‏ترین زن جهان در روسیه‏

مسنّ‏ترین زن جهان که یک بانوى مسلمان به نام «زبانى هاچوکایف» 120 ساله مى‏باشد، در چچن به سر مى‏برد.
این بانوى مسلمان داراى 24 نوه، 38 نبیره و 7 نتیجه است و خود، داراى 6 فرزند بوده که 4 نفر از آنها تاکنون در گذشته‏اند.
پزشکان که اخیراً این بانوى مسلمان را معاینه کرده‏اند، معتقدند سنّ او از آنچه که در شناسنامه‏اش ثبت شده بیشتر است.
به گفته آنها وى با توجه به سن خود از سلامتى کامل برخوردار بوده و ضمن پرانرژى بودن، تنها مشکل خود را ناشنوایى در چند سال اخیر ذکر مى‏کند.
مسنّ‏ترین بانوى مسلمان جهان به رغم برخوردارى از سن بالا، 5 بار در شبانه روز نماز مى‏خواند و ضمن مراقبت از نبیره‏ها و نتایج خود، به انجام برخى از کارها در منزل مى‏پردازد.

موفقیتى جدید در زمینه جنین‏شناسى‏

پژوهشگران اولین نتیجه موفقیت‏آمیز پژوهش خود را به بانک ویژه نگهدارى سلول‏هاى جنینى پایه تحویل دادند. آنان مى‏گویند از این سلول‏ها براى تحقیق در مورد درمان بیمارى پارکینسون و دیابت استفاده خواهند کرد.
سلول جنینى پایه این قابلیت را دارد تا در هر بافت انسانى رشد کند. استفاده از این سلول‏ها مى‏تواند تحقیقات پزشکى را متحول کند. البته یک سازمان مبارزه علیه سقط جنین، این تحقیقات را خلاف اصول اخلاقى دانسته است. منتقدین نیز استفاده از جنین انسانى را به عنوان اولین گام به سوى شبیه‏سازى انسان محکوم کردند.

در هند عروس را مى‏خرند

پژوهش‏هاى پزشکى در هند نشان مى‏دهد که حتى اگر نوزادان دختر به بیمارى‏هایى قابل علاج مبتلا باشند، باز احتمال مرگ آنها بیشتر از نوزادان پسر است و این نامتناسب بودن میزان مرگ دختران و پسران، ممکن است ناشى از عدم علاقه والدین به دختر باشد.
تحقیقات نشان مى‏دهد استثنا قائل شدن بین دختران و پسران، فقط به دوران باردارى و سقط جنین دختر نمى‏شود، بلکه تا دوران کودکى دختران نیز ادامه مى‏یابد.
والدین هندى به دلیل محبوب بودن بیش از حد جنس مذکر، هنگام مواجه شدن با بیمارى پسران‏شان، سریع عکس‏العمل نشان داده و در صدد معاینه پزشکى برمى‏آیند، اما این امر در مورد دختران صادق نیست. در ضمن برخى از والدین، خود، مرتکب قتل فرزندان دختر خویش مى‏شوند.
تعصب بیش از حد به مسئله جنسیت در هند و افزایش سقط جنین‏هاى مؤنث، موجب شده است که مردان موفق به پیدا کردن همسر شوند و اقدام به خریدن دختران نواحى فقیرنشین کنند.

تأثیر دود 11 سپتامبر بررسى شد

به تازگى یک مطالعه علمى که تأثیر دودهاى سمى حاصل از سوختن برج‏هاى دوقلوى تجارت جهانى را بر مادران باردار نشان مى‏دهد، انجام شده است.
گرد و غبار حاصل از متلاشى شدن برج‏ها و دودهاى سمى حاصل از سوختن دهها تن مواد پلاستیکى، هواى مناطق اطراف این برج‏ها را تا سه هفته پس از حادثه براى تنفس ناسالم کرده بود.
زنان باردارى که در طول این مدت در نزدیکى برج‏هاى مخروبه بوده‏اند، دو برابر بیش از زنان دیگر، نوزادان کوتاه قد و لاغر بدنیا آورده‏اند. تأثیر منفى گازهاى سمى باعث شده است که گردش خون بدن مادر کُند شده و کار اکسیژن‏رسانى به جنین به خوبى انجام نشود.
تجزیه شیمیایى گازها و گرد و غبارى که شامل غبار و سیمان و بتون، بنزن، هیدروکربن‏هاى حلقوى، فلزات سنگین، شیشه پودر شده و مواد قلیایى بوده، بر روى رشد جنین تأثیر منفى گذاشته است.

مرد یخى در اثر نزاع مرده است‏

دانشمندان رمز معماى یکى از کهن‏ترین حوادث جنایى در جهان را گشودند. آنها پس از معاینه مجدد جسد پنج هزار ساله مرد یخى، مى‏گویند که وى از پشت سر، هدف اصابت تیرى قرار گرفته است.
مرد یخى 12 سال قبل در کوههاى آلپ ایتالیا پیدا شد. محققان با تجزیه «دى ان اى» بدن وى اعلام کردند او احتمالاً با افرادى وارد زد و خورد شده و نهایتاً خودش از پشت هدف اصابت تیر قرار گرفته است.
در روى لباس، تبر و نیزه مرد یخى آثار خون چندین آدم مختلف دیده شده که نشان مى‏دهد او نبرد تن به تن شدیدى با دیگران داشته است.

مواظب کودکان در استفاده از اینترنت باشید

ناپدید شدن یک دختر 12 ساله بریتانیایى و یک تفنگدار سابق دریایى آمریکا که در اینترنت با هم آشنا شده بودند، باعث شد تا والدین بیشتر مراقب رفتار فرزندان خود در اینترنت باشند.
این دختر به تفنگدار گفته بوده که 19 ساله است و در کالج تحصیل مى‏کند. مرد نیز اخیراً به جرم آزار جنسى یک دختر نوجوان در آمریکا دستگیر شده بود.
کارشناسان توصیه مى‏کنند که باید به کودکان آموخت هنگام گشت و گذار در اینترنت، پدر و مادر خود را در جریان بگذارند. لذا رایانه‏اى که کودک از آن استفاده مى‏کند باید جایى باشد که والدین بر آن نظارت داشته باشند.
بسیارى از والدین همچنین نگران پیام‏هاى نامناسبى هستند که به صندوق «اى میل» کودکان ارسال مى‏شود.
«چت روم» نیز محلى عالى براى ملاقات و گفتگوى کودکان با دیگر کودکان سراسر جهان است، ولى ممکن است بچه‏ها از طریق همین چت کردن، اغفال شوند.
باید به کودکان یاد داد که هرگز نشانى خانه و شماره تلفن و یا حتى نام مدرسه خود را در اختیار کسانى که در اینترنت ملاقات مى‏کنند، نگذارند. همچنین آنان نباید عکس خود و مشخصات کارت اعتبارى یا اطلاعات بانکى خویش را براى کسى ارسال کنند.
کسانى که در اینترنت با کودکان تماس مى‏گیرند همیشه همان کسانى نیستند که ادعا مى‏کنند؛ پس خانواده باید در این زمینه دقت و هوشیارى به خرج دهند.