اسباب بازى براى کودک دلبند شما


 

اسباب‏بازى براى کودک دلبند شما

ترجمه: پگاه امیردیوانى‏
منبع: اینترنت‏
WWW.Familyfun. Com

هنگام خرید اسباب‏بازى‏

اسباب‏بازى‏ها را با دقت انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که سن، علاقه و میزان مهارت کودک در این مورد نقش مهمى دارد. توجه به کیفیت طراحى و ساختار اسباب‏بازى براى تمام سنین اهمیت خاصى دارد. مطمئن باشید که تمام ابعاد و وجوه اسباب‏بازى براى شما و در صورت لزوم کودک‏تان واضح باشد. پوشش پلاستیکى روى اسباب‏بازى‏ها قبل از آنکه از بین بروند، باید دور ریخته شوند. همیشه به برچسب روى اسباب‏بازى‏ها و نوشته‏هاى آن توجه کنید. مثلاً «براى کودکان زیر 3 سال توصیه نمى‏شود.» یا «مقاوم در برابر آتش‏سوزى» یا «قابل شستشو با شوینده‏ها».

هنگام انتخاب اسباب‏بازى‏

مرتباً اسباب‏بازى‏ها را از لحاظ شکستگى و خطرات بالقوه آنها کنترل نمایید. یک اسباب‏بازى خراب یا خطرناک باید تعمیر شده یا دور انداخته شود. لبه‏هاى اسباب‏بازى‏هاى چوبى که ممکن است تیز یا تراشه‏دار باشند، باید سمباده نرم زده شوند. هنگام رنگ کردن اسباب‏بازى‏ها و جعبه‏هاى آنها، از به کار بردن رنگ‏هاى کهنه پرهیز نمایید، مگر آنکه رنگ را اخیراً خریده باشید زیرا رنگ‏هاى کهنه محتوى سرب بیشترى هستند.
اسباب‏بازى‏هاى بیرون از خانه را مرتباً از لحاظ زنگ‏زدگى و یا اجزاى کهنه آنها بررسى کنید زیرا خطرناک هستند.

هنگام نگهدارى اسباب‏بازى‏

به کودکان خود بیاموزید پس از بازى‏کردن، اسباب‏بازى‏هایشان را با احتیاط در قفسه یا محل نگهدارى اسباب‏بازى قرار دهند تا پایشان به آنها گیر نکند و بر زمین نیفتند.
جعبه‏هاى اسباب‏بازى نیز باید از لحاظ امنیت کنترل شوند. از جعبه‏هایى استفاده کنید که لبه دارند و مى‏توانند در هر حالتى ثابت بایستند و روى بچه نیفتند. براى امنیت بیشتر، اطمینان حاصل کنید که جعبه‏ها منافذ تهویه براى هواى آزاد داشته باشند. مراقب لبه‏هاى تیز و لولاهاى اسباب‏بازى‏ها باشید زیرا به کودک آسیب مى‏رسانند. اسباب‏بازى‏هاى بیرون از خانه را پس از استفاده در جایى نگه دارید زیرا باران و رطوبت باعث زنگ‏زدگى انواعى از اسباب‏بازى مى‏شوند که براى کودک ایجاد خطر مى‏کند.

لبه‏هاى تیز اسباب‏بازى‏

اسباب‏بازى‏هاى جدیدى که براى کودکان زیر 8 سال خریدارى مى‏شوند، على‏الاصول باید لبه‏هاى تیز و شیشه‏اى و فلزى نداشته باشند. البته ممکن است بر اثر استفاده اسباب‏بازى‏هاى قدیمى بشکنند و لبه‏هاى برنده ایجاد کنند.

اجزاى کوچک اسباب‏بازى‏

اسباب‏بازى‏هاى قدیمى بر اثر شکستن، به اجزاى کوچک‏تر تبدیل مى‏شوند که ممکن است توسط کودکان بلعیده شوند یا در گوش، بینى و مجراى تنفسى آنها فرو رود. این اجزا شامل چشم و بینى پلاستیکى و عروسک‏ها و اسباب‏بازى‏هاى توپُر مى‏باشد. بنابراین باید مراقب کودکان زیر 3 سال باشیم.

صداى بلند اسباب‏بازى‏

بعضى اسباب‏بازى‏ها نظیر تفنگ‏هاى صدادار که ایجاد سر و صدا مى‏کنند، باید به طور محدود به کار روند. معمولاً برچسبى روى آنها وجود دارد که هشدار مى‏دهد: «اسباب‏بازى‏ها را داخل خانه به کار نبرید.» زیرا ممکن است به گوش کودک و حس شنوایى او آسیب رساند.

طناب و بند اسباب‏بازى‏

اسباب‏بازى‏هایى که طناب یا بند بلندى دارند براى نوزادان و کودکان کم‏سن و سال خطرناک‏اند زیرا ممکن است به دور گردن آنها بپیچند و باعث خفگى شوند. هرگز اسباب‏بازى‏ها را با طناب یا بند بلند، حلقه یا روبان بالاى تخت نوزاد یا بالاى پارک بازى کودک جایى که به آن دسترسى دارد، نیاویزید زیرا کودک آنها را به سمت خود مى‏کشد و با آنها درگیر مى‏شود.

نقاط تیز اسباب‏بازى‏

اسباب‏بازى‏هایى که مى‏شکنند ممکن است اجزاى خطرناکى داشته باشند. اسباب‏بازى‏هاى پُرشده درون‏شان سیم‏هایى دارند که اگر در دسترس کودک قرار گیرند او را زخمى مى‏کنند. بنابراین کودکان زیر 8 سال باید مراقب این گونه وسایل باشند.

همه اسباب‏بازى‏ها براى همه کودکان مناسب نیستند

اسباب‏بازى‏هایى را که براى کودکان بزرگسال طراحى شده‏اند، از دسترس کودکان کم‏سن و سال دور نگه دارید. برچسبى را که روى اسباب‏بازى در مورد سن کودک وجود دارد پیدا کنید و بخوانید. بعضى اسباب‏بازى‏ها به دلیل خطرات‏شان، براى کودکان بزرگ‏تر پیشنهاد مى‏شوند. به این کودکان بیاموزید تا اسباب‏بازى‏هایشان را از دسترس خواهران و برادران بزرگ‏ترشان دور نگه دارند. بادکنک هنگامى که مى‏ترکد، اگر توسط کودکان بلعیده شود، باعث خفگى آنها مى‏گردد. بیشتر کودکان از خوردن تکه‏هاى بادکنک ترکیده بیشتر دچار خفگى مى‏شوند تا از خوردن تکه‏هاى ریز اسباب‏بازى.

اسباب‏بازى‏هاى برقى‏

اسباب‏بازى‏هاى برقى که به طرز نامناسبى ساخته، سیم‏پیچى یا استفاده مى‏شوند، باعث برق‏گرفتگى یا سوختگى مى‏شوند. این نوع اسباب‏بازى‏ها باید از لحاظ ساختار برقى، درجه حرارت سطحى و برچسب هشداردهنده روى آنها بررسى شوند. اسباب‏بازى‏هاى برقى که اِلِمنت حرارتى دارند، فقط براى استفاده کودکان بالاى 8 سال توصیه مى‏شوند. باید به کودکان آموخته شود که از این اسباب‏بازى‏ها با دقت و زیر نظر بزرگسالان استفاده نمایند.

اسباب‏بازى‏هاى نوزادان‏

اسباب‏بازى‏هایى نظیر جغجغه، اسباب‏بازى‏هاى پرشده و دندان‏گیر، باید به اندازه‏اى بزرگ باشند که در گلوى کودک گیر نکنند.

مسئولیت شما به عنوان پدر و مادر

مراقبت از کودکان در مقابل اسباب‏بازى‏هاى خطرناک وظیفه همگان است. انتخاب دقیق اسباب‏بازى و نظارت بر کودکان در هنگام بازى، همیشه بهترین روش مراقبت از کودکان در مقابل صدمات ناشى از اسباب‏بازى به شمار مى‏رود.