بیایید گل بسازیم 4 گل مارگریت

نویسنده


 

گل بلندر «مارگریت»

فیروزه گرانفر

وسایل مورد نیاز براى ساخت گل مارگریت‏

فوم: به رنگ‏هاى دلخواه: سفید، شیرى، نارنجى، زرد
رنگ: از انواع رنگ‏هاى روغنى و یا پودرى مى‏توان استفاده کرد
ابر، چسب قطره‏اى یا تفنگى، خمیر گل‏چینى یا کاسه مارگریت، نوار گاترین براى ساقه گل‏
اتوهاى مخصوص گلسازى (از انواع اتوهاى توپى یا خطى مى‏توان استفاده کرد.)
تمامى وسایل مورد نیاز را مى‏توان از فروشگاههاى مخصوص لوازم گلسازى تهیه کرد.

مرحله برش‏

ابتدا الگوهاى مورد نظر را روى ورقه رادیولوژى یا مقوا مى‏گذاریم، سپس دور آنها را با مداد مى‏کشیم و با قیچى برش مى‏دهیم. براى اینکه کار برش تمیزتر و آسان‏تر انجام شود مى‏توان الگوى مورد نظر را روى فوم قرار داده و وسیله‏اى مثل تیغ جراحى یا تیغ موکت‏برى را دور تا دور الگو کشید. براى گل مارگریت 2 عدد از الگوى شماره (1) و از الگوى برگ نیز 2 الى 3 عدد برش بزنید.

مرحله رنگ‏آمیزى‏

براى رنگ کردن الگوهاى مارگریت مى‏توانیم از رنگ‏هاى روغنى یا پودرى با توجه به رنگ فوم استفاده کرد. براى مثال، فوم نارنجى با سایه زرشکى یا قرمز و فوم سفید با سایه زرد و سبز.
پس از آماده کردن رنگ از تکه‏اى ابر یا پنبه براى رنگ کردن گلبرگ‏هاى مارگریت استفاده مى‏کنیم. گلبرگ‏ها را به صورت سایه رنگ کنید و یکدست رنگ نشود و همچنین مى‏توان از قسمت مرکز گلبرگ شروع به رنگ‏آمیزى کرد و رنگ را به صورت پرتابى به تمام قسمت‏ها کشید. در این صورت هر قدر بالاتر برویم رنگ کمرنگ‏تر مى‏شود. نکته‏اى که باید به آن اشاره شود این است که حتماً باید پشت و روى گلبرگ‏ها رنگ شود، چرا که زیبایى کار را دوچندان مى‏کند.
براى رنگ‏آمیزى برگ نیز باید کمى رنگ سبز را با ابر یا پنبه، روى برگ‏هایى که قبلاً روى فوم سبز در آورده‏ایم، بزنیم. دور برگ را نیز کمى قرمز مى‏زنیم و کاسبرگ را هم به همین روش رنگ‏آمیزى مى‏کنیم.

مرحله اتوکردن‏

ابتدا اتو را به برق مى‏زنیم و مى‏گذاریم خوب گرم شود. سپس گلبرگ‏ها را به اتو مى‏چسبانیم. بعد از اینکه فوم گرم شد، خود به خود از اتو جدا مى‏شود. در مرحله بعدى کار را با اتو، از اتوهاى توپى استفاده مى‏کنیم. اتوى توپى را وسط گلبرگ گذاشته و به قسمت‏هاى بالاى گلبرگ مى‏کشیم.
نکته:
بعد از رنگ کردن برگ مى‏توان با وسیله‏اى مثل چاقو روى آن خط انداخت و یا براى زیباتر شدن برگ بعد از رنگ، با مداد، خطهایى روى آن مى‏کشیم و یا حتى مى‏توانیم از قالب‏هاى مخصوص برگ استفاده کنیم، یعنى اول آن را گرم مى‏کنیم سپس برگ را روى قالب گذاشته و فشار مى‏دهیم تا خطوط قالب، روى برگ بیفتد. سپس سیم شماره (5) یا (7) به رنگ سبز را در قسمت وسط برگ، چسب زده و سیم را پشت برگ مى‏چسبانیم و به این شکل یک برگ به همراه دم‏برگ آن آماده مى‏شود.

مرحله مونتاژ

بعد از انجام مراحل برش، رنگ و اتو زدن، ابتدا کاسه مارگریت را به سرِ ساقه با چسب وصل مى‏کنیم سپس از پایین ساقه دو گلبرگ را از وسط سوراخ کرده و داخل ساقه مى‏کنیم بعد با مقدارى چسب دو گلبرگ را در قسمت وسط به هم محکم مى‏کنیم. در آخرین مرحله، نوار گاترین سبز یا قهوه‏اى را دور تا دور ساقه مى‏پیچانیم و در میان آن چند برگ نیز مى‏گذاریم و به این ترتیب ساقه مارگریت را تکمیل مى‏کنیم.

نکته:

نوار گاترین را به صورت اریب روى ساقه قرار داده و همزمان، ساقه و گاترین را با هم حرکت داده تا دور تا دور ساقه به وسیله نوار گاترین پوشیده شود.

نکته:

در مورد کاسه مارگریت مى‏توان به جاى کاسه پلاستیکى مارگریت که از فروشگاههاى لوازم گلسازى تهیه مى‏کنید، از خمیر گل‏چینى استفاده کرد. به این صورت که مقدارى خمیر را به اندازه یک گردو رنگ زرد زده و داخل ساقه کرده و روى آن را به شکل یک دگمه یا با قلم مجسمه‏سازى شکل مى‏دهیم (مى‏توان از تور و یا الک نیز براى شکل دادن کاسه استفاده کرد).
حال شما مى‏توانید از این گل‏ها چند عدد تهیه کرده و با گل‏هاى دیگر (رز، مگنولیا، لى‏لى‏یوم) ترکیب کرده و آنها را به صورت تابلو در آورد و یا در یک گلدان جاى دهید.