جوانه


 

جوانه‏

ماهنامه «جوانه» در طول بیست سال انتشار خود تا پایان تابستان، شماره 160 خویش را منتشر کرد. این نشریه در دفتر نشر فرهنگ اسلامى حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) دامغان چاپ مى‏شود.
«جوانه» در سال 1376 در بین نشریات تجربى «خانه روزنامه‏نگاران جوان»، رتبه پنجم را به دست آورده است.
صفحات جلد و تمامى صفحات داخلى «جوانه»، سیاه و سفید است. طراحى و صفحه‏آرایى نشریه نیز با توجه به سابقه چاپ آن، هنوز در مراحل ابتدایى است؛ هر چند به عنوان یک نشریه محلى، انتشار آن با همین کیفیت قابل تقدیر است.
سرمقاله، شعر، داستان، خوب است بدانید، جشن خنده، جدول و سرگرمى، زنگ کاردستى، نقاشى‏هاى ارسالى، آشنایى با بازى‏هاى محلى، آشنایى با میراث فرهنگى دامغان، آشنایى با زندگى شهدا، شما بنویسید ما چاپ مى‏کنیم تا بقیه بخوانند و نوشته‏هاى خوب شما، از جمله ستون‏هاى ثابت این نشریه 28 صفحه‏اى است.
اشعار و داستان‏هاى صفحات اول «جوانه»، هر شماره اختصاص به یکى از نویسندگان و شعراى مطرح مقطع کودک و نوجوان کشور دارد. البته عموم این مطالب قبلاً به صورت کتاب منتشر شده و یا در دیگر نشریات نیز به چاپ رسیده است.
در یکى از مطالب این نشریه با عنوان «فرزندم! مى‏خواهم با تو حرف بزنم»، آمده است: «دخترم! وقتى به تابلوى زیباى پرگلى که با دستان هنرمندت درست کرده‏اى و به دیوار خانه چسبانده‏اى نگاه مى‏کنم، به تو و احساست مى‏نازم. پسرم! وقتى سجاده پهن‏شده در مقابل رویت، فکر و ذهن تو را به پرواز در مى‏آورد به وجودت افتخار مى‏کنم. دخترم! وقتى چادرنماز گلدار و خوشبویت را روى سرت مى‏بینم، شوق تمام وجودم را فرا مى‏گیرد. در این هنگام است که با تمام وجود از خدا به خاطر داشتن چنین فرزندانى تشکر مى‏کنم.»
شناسنامه جوانه، نامى از مدیر مسئول و سردبیر این نشریه برده نشده است.
دوستانى که مى‏خواهند با «جوانه» بشکفند، مى‏توانند با این نشانى و شماره تلفن ارتباط برقرار کنند.

نشانى: دامغان، خیابان شهید بهشتى، صندوق پستى 311
تلفن: 5224243 - 023252