زنان برگزیده در بخش کشاورزى معرفى شدند


 

زنان برگزیده در بخش کشاورزى معرفى شدند

گزارش: سیدهمایون سجادى‏

هفته جهاد کشاورزى با شعار «کشاورزى مبتنى بر دانایى، ضامن امنیت غذایى و توسعه ملّى» با معرفى «برگزیدگان کشاورزى کشور در سال 1382»، پایان یافت.
در میان برگزیدگان از 7 زن نمونه که سهمى برابر با 5/12 درصد کل برگزیدگان را داشتند، با حضور رئیس‏جمهورى و مسئولان بخش کشاورزى، تجلیل به عمل آمد.
حجت‏الاسلام و المسلمین خاتمى رئیس‏جمهورى، طى سخنانى در تجلیل از تلاش‏هاى برگزیدگان کشاورزى در این همایش گفت: «بزرگداشت کشاورز و کشاورزى، بزرگداشت شادابى، طراوت و انس با طبیعت براى بهره‏گیرى بهتر جهت بهبود و تداوم وضع زندگى است. کشاورزان، مظهر قدرت خدا در زمین هستند و به حکمت خداوند، این کشاورز است که با تدبیر و صبورى و مداومت خود، از دل خاک تیره آنچه مى‏خواهد بیرون مى‏آورد و حیات یک قوم بستگى کامل و تام با فعالیت‏هاى کشاورزان دارد.»
در ادامه، مرورى داریم بر فعالیت زنان برگزیده و خستگى‏ناپذیرى که به دلیل تلاش‏هاى ارزنده‏شان در عرصه اقتصادى، مورد تقدیر قرار گرفتند.

آسیه مرسل‏پور، کشاورز برگزیده زن‏

این بانوى 48 ساله، ساکن روستاى اسماعیلیه از توابع شهرستان جیرفت در استان کرمان است. از جمله عوامل مؤثر در موفقیت این زن روستایى، تلاش و پشتکار جدى وى در فعالیت‏هاى مدیریت مزرعه، خانه و فرزندان، همکارى مستمر با بخش ترویج کشاورزى با هدف به کارگیرى توصیه‏هاى فنى و همچنین فرآورى صحیح محصولات کشاورزى و آموزش زنان روستایى است.

صغرا ابراهیمى، باغدار نمونه زن‏

خانم ابراهیمى که 47 سال سن دارد، ساکن روستاى نعمت‏آباد شهرستان ارسنجان در استان فارس است و تا سطح اول دبیرستان به تحصیل دانش پرداخته است. این زن باغدار از مجموع چهار هکتار باغ انار، 120 تن محصول برداشت کرده، که به طور میانگین از هر درخت انار 160 کیلوگرم یعنى چهار برابر متوسط کشور، برداشت کرده است. وى در تولید محصولاتى نظیر انگور و زیتون نیز فعالیت دارد. حضور در برنامه‏هاى آموزشى - ترویجى، همکارى مستمر با کارشناسان ترویج کشاورزى، فرآورى محصولات تولیدى، تغذیه صحیح درختان باغ بر اساس آزمون خاک؛ کنترل صحیح بموقع آفات و بیمارى‏ها و علف‏هاى هرز و تلاش در اجراى برنامه‏هاى حفظ محیط زیست از جمله مدیریت تلفیقى، از عوامل مؤثر در موفقیت این باغدار زن است.

خاتون درویشى نیافندرى، گاودار نمونه سنتى‏

این بانوى برگزیده، ساکن بخش مرکزى شهرستان قائم‏شهر در استان مازندران مى‏باشد و تا مقطع دیپلم به تحصیلات خود ادامه داده است.
خانم درویشى نیافندرى با شرکت در دوره‏هاى آموزشى دامپرورى و مطالعه نشریه‏ها و مجله‏هاى تخصصى، توانسته روش‏هاى نوین فعالیت‏هاى دامپرورى را فرا گرفته و با راهنمایى کارشناسان فنى مدیریت جهاد کشاورزى شهرستان قائم‏شهر، واحد دامپرورى خود را بهسازى و تجهیز کند؛ به طورى که واحد دامپرورى وى داراى قسمت‏هایى مانند بهاربند، زایشگاه، سیلوى غنى‏سازى کاه، جایگاه گوساله، انبار علوفه و مواد تغذیه‏اى مى‏باشد. این دامپرور 45 ساله، در اجراى طرح ملى تعادل دام و مرتع، اهتمام خاص ورزیده و در امر اصلاح نژاد دام و همچنین تلقیح مصنوعى پیش‏قدم است. این بانو در اقدامى خداپسندانه جایزه خود را به زلزله‏زدگان شهرستان بم اهدا کرد.

ریحانه اصغرنیا، پرورش‏دهنده نمونه ماهیان گرم آبى‏

خانم اصغرنیا، کارشناس 30 ساله‏اى است که با عشق و علاقه فراوان در عرصه اقتصاد کشاورزى کشورمان فعال است و توانسته در شهر صومعه‏سرا، در مزرعه‏اى با مساحت 16 هکتار و عملکردى برابر با 5/3 تن برداشت در هکتار به عنوان پرورش‏دهنده برگزیده کشورى در زمینه ماهیان گرم آبى مطرح شود.
همکارى و استقبال از نظرها و پیشنهادهاى کارشناسان شیلات، استقبال از طرح‏ها و روش‏هاى جدید در هوادهى، تغذیه، صید و ... مانند استفاده از کود تازه و سبز کشتارگاه، انتقال بچه‏ماهى در شرایطى که کمترین آسیب به ماهى وارد شود، انتقال اصولى و بهداشتى ماهى به بازار، صید ماهى در زمانى که ماهى به صورت کاملاً تازه و زنده به دست مصرف‏کننده برسد و پمپاژ کود شیمیایى، از جمله عوامل موفقیت خانم اصغرنیا بوده است.
این بانوى تلاشگر نیز پس از دریافت جایزه خود، آن را به مصیبت‏دیدگان زلزله بم اهدا کرد.

نوش‏آذر رستگار دولت‏آباد، مددکار زن نمونه ترویجى‏

وى از جمله بانوان روستایى تلاشگرى است که به ارزش زمان واقف بوده و هیچ گاه در راه فراگیرى و یاد دادن آموزش‏هاى مهارتى به دیگران، به خود خستگى راه نمى‏دهد. وى با 30 سال سن در روستاى حسین‏آباد شهرستان بویراحمد در استان کهکیلویه و بویراحمد سکونت دارد و تا مقطع متوسطه، تحصیل دانش کرده است. از جمله عواملى که منجر به برگزیده شدن این مددکار در سطح کشور شد، مى‏توان به عواملى چون: حضور فعال و مستمر در کلیه برنامه‏هاى ترویجى، اخذ گواهینامه‏هاى تخصصى و حرفه‏اى در زمینه‏هاى خیاطى، طراحى، مکرومه‏بافى، بافندگى با ماشین، اهتمام در آموزش زنان روستایى و توجیه آنها در روند شکل‏گیرى شرکت تعاونى روستایى چندمنظوره (این شرکت تعاونى در زمینه بسته‏بندى لبنیات، سبزى خشک‏کنى و پرورش مرغ بومى فعالیت دارد) و در نهایت حضور فعال در عرصه اجتماعى - فرهنگى روستا و توسعه دانش فنى زنان روستایى منطقه، اشاره کرد.

فاطمه آخوندى، مسئول برگزیده خانه ترویج روستایى‏

خانم آخوندى با 27 سال سن در روستاى ورآباد بخش مرکزى شهرستان خمین در استان مرکزى سکونت دارد و کارشناس مدیریت مى‏باشد.
فعالیت‏هاى چشمگیر وى در دو بعد وسعت و تنوع، قابل تأمل و تقدیر است. جذب جوانان و تشکیل گروههاى مختلف فرهنگى، تلاش در شکل‏گیرى هیئت قرآنى و مذهبى، برگزارى کلاس‏هاى آموزشى - ترویجى کشاورزى نظیر کشت زعفران، سبزى‏کارى، پرورش طیور، نگهدارى و انباردارى مواد غذایى، برپایى نمایشگاهها و مراسم ترویجى در زمینه‏هاى مختلف، تشکیل گروههاى مشاور با هدف حل مشکلات و معضلات مردم منطقه و شکل‏گیرى صندوق مشاوره براى پیگیرى مشکلات خانوادگى زنان روستایى و حضور فعال در برنامه‏هاى ترویجى کشاورزى، از جمله فعالیت‏هاى ایشان است.

فرزانه ارشادى فارسانى، شرکت تعاونى روستایى زنان فارسان و حومه‏

این شرکت تعاونى زنان روستایى، در میان شرکت تعاونى‏هاى مشابه خود توانسته زنان منطقه را به اصل خودباورى نزدیک کند، تا آنان بتوانند توانمندى خود را در عرصه اقتصاد کشور شکوفا کنند.
این بانوى 36 ساله از اهالى شهرستان فارسان واقع در استان چهارمحال و بختیارى است و تا مقطع دیپلم تحصیل علم و دانش کرده است. مدیریت شرکت تعاونى زنان روستایى فارسان به همت این بانو و سایر بانوان همکارش به گونه‏اى بوده که تأثیرات مثبت و شگرفى در منطقه به دنبال داشته و علاوه بر افزایش تمکّن اقتصادى زنان روستایى، زمینه حضور آنها را در فعالیت‏هاى اجتماعى و فرهنگى تسهیل کرده است. تلاش در جهت افزایش عضوگیرى براى شرکت تعاونى و تأسیس صندوق قرض‏الحسنه و فروشگاه تعاونى مصرف اعضا، ارتباطات تنگاتنگ و دوسویه با سازمان‏هاى دولتى مرتبط با فعالیت‏هاى شرکت تعاونى، زمینه‏سازى براى برگزارى فعالیت‏هاى آموزشى - ترویجى (خیاطى، بافندگى، صنایع روستایى، کشت و پرورش گیاهان خوراکى از جمله قارچ صدفى و زعفران) پیگیرى و تشکیل هفته مشاوره با هدف راهنمایى خانواده‏هاى تحت پوشش و رفع معضلات اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى، از دلایل گزینش این زن تلاشگر مى‏باشد. براى این عزیزان و تمامى زنان روستایى که سهمى بزرگ در اقتصاد کشاورزى ایران اسلامى دارند آرزوى موفقیت داریم.