نمایشگاه آثار پژوهشى دانشجویان جامعه الزهراء گزارش

نویسنده


 

نمایشگاه آثار پژوهشى دانشجویان جامعةالزهرا برپا شد

نفیسه محمدى‏

همزمان با تولد امام رضا(ع)، نمایشگاهى از تحقیقات و پژوهش دانشجویان جامعةالزهرا(س) برپا شد. در این نمایشگاه که به مدت یک هفته برگزار شد، حدود 243 تحقیق، به نمایش گذاشته شد.
نمایشگاه تحقیقات و پژوهش به تحقیقات خواهران دانشجوى کارشناسى ارشد تحصیلات تکمیلى جامعةالزهرا تعلق داشت. این نمایشگاه براى اولین بار در قم و به منظور ارائه تحقیقات مختلف از مسائل گوناگون قرآنى و علمى برپا شد. این تحقیقات که به صورت دو واحد تحصیلى به نام «پژوهش و تحقیق» در برنامه درسى دانشجویان قرار دارد، مورد بررسى اساتید قرار گرفته و سپس بعد از تصحیح و تکمیل آن در نمایشگاه عرضه شده است.
آقاى «حسینى‏تبار» مدیر دایره تحصیلات تکمیلى در مورد دلایل ایجاد این نمایشگاه گفت:
«یکى از اهداف برگزارى نمایشگاه این بوده که خواهران توانایى خود را در ارائه تحقیقات و پژوهش بشناسند و بدانند که در این امر نه تنها از برادران دانشجو عقب نیستند، بلکه مى‏توانند با توجه به مشکلات خانه‏دارى و وظایف و مسئولیت در خانه، در این زمینه هم پیشرفت قابل توجهى نسبت به برادران داشته باشند.»
ایشان ضمن تأکید بر این نکته که بیشتر زحمات این نمایشگاه بر عهده بانوان بوده است و آنها نهایت سعى خودشان را در برگزارى نمایشگاه به کار گرفته‏اند، تأکید کرد: «بانوان ما مى‏توانند علاوه بر تحصیل در رشته‏هاى علمى - تخصصى، تحقیقات چشمگیرى هم ارائه بدهند. همچنین مى‏توانند طبق نظر رهبر معظم انقلاب به این وسیله با تهاجم فرهنگى مقابله کنند.»
در این نمایشگاه موضوعاتى از قبیل «بررسى کلمات قرآنى از جهت معانى مختلف»، «تجزیه و ترکیب آیه‏هاى منتخب از قرآن»، «نگرش تطبیقى از دیدگاه قرآن و عهدین»، «بررسى ابعاد شخصیتى زن» و دیگر موضوعات مختلف قرآنى چون «درآمدى بر فقه»، «موضوعات مختلف از دیدگاه آیات و روایات»، «موضوعات تفسیرى»، «نیم‏رخى از اقتصاد اسلامى»، «هماى رحمت» یا «مباحثى در باره شخصیت حضرت على(ع)»، «تاریخ و عبرت‏ها»، «اخلاق اسلامى» و «مبانى تربیتى» مورد پژوهش دانشجویان قرار گرفت.
همچنین مجله «کوثر» در این بخش با تلاش خانم «طیبه ربانى» به زبان اسپانیویى منتشر مى‏شود، که در آن به مباحث دینى و قرآنى به منظور آشنایى افراد خارج از کشور پرداخته مى‏شود. خانم «سمیه یونس» هم که یکى از دانشجویان همین بخش از کشور آرژانتین است با مجله «ثقلین» که در خارج از ایران به چاپ مى‏رسد، همکارى دارد.
خانم «چرتابى» مسئول داخلى تحصیلات تکمیلى قسمت خواهران، در مورد برپایى این نمایشگاه گفت: «همزمان با برگزارى این نمایشگاه، همایشى هم برگزار شد؛ که در آن سه نفر از بانوان به سخنرانى پرداختند؛ «مقایسه اسلام و فمینیسم» توسط خانم «امامى»، آیه «الرجال قوامون على النساء» از خانم «بابایى» و «مسئله طلاق و فرهنگ زمانه» توسط خانم «صدر شیرازى». سپس این همایش با سخنرانى «حجت‏الاسلام و المسلمین زیبایى‏نژاد به پایان رسید.»
خانم «چرتابى» در باره انگیزه ایجاد نمایشگاه گفت:
«در نمایشگاهى که در حوزه علمیه قم برپا شده بود، 22 تحقیق از طرف خواهران جامعةالزهرا، به حوزه فرستاده شد، که هفت عدد از این تحقیقات رتبه آورد و مورد توجه مسئولان حوزه و بازدیدکنندگان قرار گرفت. به همین منظور مسئولین جامعةالزهرا تصمیم گرفتند تا این نمایشگاه را امسال در خود جامعةالزهرا برگزار کنند تا خواهران دانشجو با نظرات افرادى غیر از اساتید دانشگاه هم آشنا شوند، که طى یک فراخوان این تحقیقات به نمایشگاه ارائه شد.»
وى ایجاد نمایشگاه دائمى تحقیقات و پژوهش بانوان را جزو برنامه‏هاى آتیه جامعةالزهرا ذکر کرد.
بخش تحصیلات تکمیلى جامعةالزهرا(س) در چهار رشته تحصیلى «فقه و اصول»، «فلسفه و کلام»، «تفسیر و علوم قرآن» و «تاریخ اسلام» دانشجو مى‏پذیرد. این دانشجویان با بهره جستن از راهنمایى‏هاى اساتید و همکارى واحد تحقیقات به تحقیق در مورد مباحث تفسیرى علوم قرآنى و تاریخى مشغول مى‏شوند.
واحد تحقیقات این رشته‏ها نیز به منظور تقویت بنیه علمى و ترویج فرهنگ پژوهش در حوزه‏ها و همچنین پرورش توانایى‏هاى خواهران و ایجاد زمینه ورود آنها در عرصه قلم و پاسخگویى به شبهات جامعه، تأسیس شده است.
سلسله نشست‏هاى علمى پژوهشى واحد فرهنگى تحصیلات تکمیلى جامعةالزهرا تا به حال شامل این مباحث بوده است: «نقش زنان در نهضت عاشورا»، «انحرافات اجتماعى زنان در صدر اسلام» با مقالاتى با عنوان «شناسایى انحرافات اجتماعى در زمان جاهلیت»، «برخورد جاهلیت با انحرافات اجتماعى»، «جاهلیت در قرآن»، «جاهلیت در نهج‏البلاغه» و «جاهلیت از نظر روایات» و همچنین سخنرانى‏هایى با عنوان «قرآن و فرهنگ زمانه» که در همین همایش اخیر ایراد شد.