تازه‏هاى پژوهش‏

علت دیر سخن گفتن کودکان کشف شد

تحقیقات نشان مى‏دهد که کودکانى که سخن گفتن را دیر آغاز مى‏کنند ظاهراً از قسمت متفاوتى از مغز خود براى شنیدن استفاده مى‏کنند.
پژوهشگران با استفاده از اسکن «ام‏آرآى» پیشرفته، مغز کودکانى را که مشکلات گفتارى داشتند با مغز کودکان سالم مقایسه کردند و متوجه فعالیت بیشترى در سمت راست مغز کودکانى که دیرتر زبان باز کرده‏اند شدند. در حالى که کودکان سالم از سمت چپ مغز خود استفاده مى‏کردند.
کشف فعالیت سمت راست مغز در کودکانى که دچار تأخیر کلامى هستند، مسئله مهمى است و نشان‏دهنده فرآیند متفاوت بلوغ یا ایجاد مسیرهاى زبانى در مغز این گونه کودکان است.
محققان همچنین دریافتند فعالیت کلى مغز کودکانى که دیرتر زبان باز مى‏کنند، کمتر است. این امر نشان مى‏دهد این کودکان کمتر از حد طبیعى توسط زبان تحریک و برانگیخته مى‏شوند. این یافته‏ها بیانگر آن است که کودکانى که مشکلات گفتارى دارند باید هر چه زودتر تحت درمان قرار گیرند. 2 درصد از کودکان دچار مشکلاتى هستند که باعث تأخیر در سخن گفتن مى‏شود. این امر شامل ناتوانایى‏هاى رفتارى یا عاطفى، اختلالات مادرزادى لب‏شکرى یا شکاف کام، ناتوانایى‏هاى تکاملى، ناشنوایى یا فقدان تحریک محیطى مى‏شود.

رابطه بین اعتیاد و نارسایى تغذیه‏

به گفته محققان افراد مبتلا به نارسایى‏هاى تغذیه بیش از سایر افراد با خطر اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سیگار مواجهند. لذا نوجوانان و جوانان و به ویژه دختران دبیرستانى بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.
به گفته محققان، اغلب افراد مبتلا به «بولیمى» و «انارکسى» داراى خصوصیات مشابه افراد معتاد به مواد مخدر و الکل مانند عدم تعادل مواد شیمیایى در مغز، افسردگى یا عدم اعتماد به نفس هستند.

افزایش سن مردان، یعنى امید کمتر به پیر شدن‏

دانشمندان مى‏گویند با بالا رفتن سن مردان، میزان اسپرم آنها نیز کاهش مى‏یابد و شانس پدر شدن در مردان کمتر مى‏شود.
تاکنون این طور تصور مى‏شد که کاهش بارورى به دلیل بالا رفتن سن فقط در زنان رخ مى‏دهد، ولى حالا معلوم شده است که بارورى مردان نیز با بالا رفتن سن، کمتر مى‏شود. بدن مردان تا پایان عمر به تولید اسپرم ادامه مى‏دهد ولى با افزایش سن، تعداد اسپرم‏هایى که به لحاظ ژنتیکى معیوب هستند نیز افزایش مى‏یابد.
اسپرم مردان مسن در حرکت به سوى تخمک دچار سردرگمى مى‏شوند و احتمال تشکیل نطفه به میزان زیادى کاهش مى‏یابد.

آفریقاى جنوبى در خطر مرگ است‏

به گزارش سازمان بهداشت جهانى، آمار مرگ و میر ناشى از ایدز را در آفریقاى جنوبى افزایش یافته است.
از آمار 57 میلیونى مرگ‏هاى ناگهانى در سال 2002، 5/10 میلیون نفر از آنها، کودکان زیر 5 سال و حدود 98 درصد آنها از کشورهاى در حال رشد بوده‏اند.
متوسط سن براى مردان و زنان در زامبیا و آنگولا 39 سال است ولى همین آمار در سوئیس و سوئد 80 سال مى‏باشد. نوزاد دخترى که در ژاپن متولد مى‏شود انتظار مى‏رود تا 85 سالگى عمر کند ولى دخترى که در سیرالئون متولد مى‏شود، 36 سال بیشتر عمر نمى‏کند.
در سیرالئون از هر 1000 نوزاد متولدشده، 300 تن در سن کمتر از 5 سالگى مى‏میرند. ایدز، مهم‏ترین عامل مرگ افراد بین 15 تا 59 بوده که سن متوسط بزرگسالان را در آفریقاى جنوبى به مدت 20 سال کاهش مى‏دهد.

دستگاه جلوگیرى از خواب‏آلودگى رانندگان‏

دستگاه جلوگیرى از خواب‏آلودگى رانندگان توسط دو دانش‏آموز دختر در شهرستان شهریار ساخته شد.
دستگاه مذکور بر روى مچ دست، بسته شده و از طریق حساسیت نسبت به میزان حرارت بدن، فعال شده و ضمن تولید صدا، نور و گاز، اقدام به پاشیدن آب به صورت راننده مى‏کند.
به گفته مسئولان در صورت تأمین اعتبار و امکانات لازم، قابلیت تولید انبوه این دستگاه در کشور امکان‏پذیر خواهد بود.

زنان داراى پیوند کلیه مى‏توانند باردار شوند

نتایج یک پژوهش نشان داد زنانى که پیوند کلیه موفقیت‏آمیز انجام داده‏اند، پس از دو سال مى‏توانند باردار شوند و حاملگى براى آنان خطرى نخواهد داشت. نارسایى کلیه که در زنان موجب بروز حاملگى نادرست و عدم طبیعى بودن قاعدگى و تخمک‏گذارى است؛ پس از پیوند این عوارض رفع مى‏شود و مادران مى‏توانند در کمتر از دو سال بعد از پیوند اقدام به باردارى نمایند.
زمان کوتاه‏ترین حاملگى بعد از پیوند کلیه، 4 ماه و بیشترین آن 101 ماه بود که بیشترین فراوانى شامل 36 ماه بعد از انجام عمل پیوند بوده است.

سمندرهاى نر از همسران خود کتک مى‏خورند

تحقیقات زیست رفتارشناسان، نشان داده است سمندرهاى ماده بر خلاف دیگر جانوران ماده، همسر خیانتکار خود را با قدرت در هم مى‏کوبند و گوشمالى سختى به او مى‏دهند.
رفتارشناسان جانورى پیش از این اعلام کرده بودند در بیشتر موارد خیانت به همسر در دنیاى جانوران، حیوانات ماده قربانى مى‏شوند ولى اکنون مشخص شده است که سمندرهاى ماده قرمز بر خلاف دیگر جانوران هستند.
یکى از پژوهشگران در باره این رفتار گفت: انگار سمندر ماده، وردنه به‏دست، دمِ در خانه ایستاده و براى ورود شوهر بخت‏برگشته‏اش به منزل لحظه‏شمارى مى‏کند.
دانشمندان حدس مى‏زنند که این رفتار راهبردى سمندر ماده براى آن است که شوهر خود را به تک‏همسر بودن مجبور کند، رفتارى که میان دوزیستان نادر است. به غیر از انسان، سمندر، تنها جانورى است که در برابر جانور نر، این رفتار انتقام‏جویانه را نشان مى‏دهد.
سمندر ماده به شدت در برابر دیگر گونه‏هاى ماده از قلمروى خود حفاظت مى‏کند. رقابت بر سر منابع غذایى و سرپناه، موجب مخالفت جانور ماده با چندهمسرى شوهر خود است؛ پدیده‏اى که مشابه آن در میان انسان‏ها روى مى‏دهد.

خطر اشعه‏هاى فضا براى کادر هواپیماها

محققان دریافتند خطر سرطان پوست و سینه کادر مهمانداران هواپیماها را که در معرض اشعه‏هاى موجود در فضا قرار مى‏گیرند، تهدید مى‏کند. پژوهشگران اعلام کردند خانم‏هاى مهماندارى که بالغ بر 5 سال در پرواز هواپیماها حضور داشته‏اند، زمینه مساعدى براى ابتلاى به سرطان سینه دارند.
محققان مى‏گویند کلیه کادر هواپیماها اعم از زن یا مرد در معرض خطر ابتلاى به سرطان پوست قرار دارند. کادر مرد و خلبانان هواپیماها به مرور زمان دچار سرطان خون مى‏شوند و خانم‏ها نیز سرطان سینه مى‏گیرند.

سیصد سال دیگر جمعیت جهان به 134 هزار میلیارد نفر خواهد رسید

سازمان ملل متحد اعلام کرده است اگر میزان زاد و ولد در سطح فعلى باقى بماند، جمعیت جهان در سیصد سال آینده به بیش از 130 هزار میلیارد نفر خواهد رسید.
جمعیت جهان در حال حاضر بیش از شش میلیارد نفر است و متوسط سن، نیز 26 سال مى‏باشد.
در سیصد سال آینده احتمال دارد متوسط سن جمعیت جهان به 50 سال افزایش یابد. سهم جمعیت در اروپا نصف و در آفریقا دو برابر خواهد شد و احتمالاً قاره آفریقا به تنهایى میزبان یک چهارم جمعیت جهان خواهد بود. در این صورت براى هر ده نفر در روى کره زمین فقط یک فوت جا براى زندگى خواهد بود.
البته اگر میزان زاد و ولد در جهان افت کند و هر زن بیش از دو فرزند به دنیا نیاورد، میزان 134 هزار میلیارد نفر به 9 میلیارد نفر در سیصد سال آینده، تنزل مى‏یابد.

وویجر به لبه منظومه شمسى رسید

دانشمندان مى‏گویند فضاپیماى «وویجرا» که 26 سال پیش به فضا پرتاب شده بود هم‏اکنون در لبه منظومه شمسى قرار گرفته است.
در این منطقه از فضا که به «شوک نهایى» معروف است، از سرعت ذرات خورشیدى کاسته مى‏شود و این ذرات با مواد اتمى اعماق فضا تصادم مى‏کنند. وویجر در حال حاضر در آستانه کشف آخرین کرانه‏هاى منظومه شمسى است، جایى که تا به حال مصنوعات بشر به آن راه پیدا نکرده‏اند.
این فضاپیماى بدون سرنشین در فاصله 5/13 میلیارد کیلومترى از خورشید یعنى 90 برابر فاصله زمین تا خورشید هنوز فعال است و عکس‏هاى خارق‏العاده‏اى از کرات منظومه شمسى تهیه کرده است.
این فضاپیما آنقدر نیروى الکتریکى دارد که اگر هیچ کدام از تجهیزات آن از کار نیفتد مى‏تواند تا سال 2020 به تماس خود با زمین ادامه دهد.

اسهال، رشد ذهنى را به تأخیر مى‏اندازد

پژوهشگران دریافته‏اند که ابتلاى مکرر به اسهال در دوران کودکى، عملکرد ذهنى را در دوران بعدى به میزان زیاد کاهش مى‏دهد.
آنها مى‏گویند بدن کودک زمانى که به اسهال مبتلا مى‏شود مواد مغذى اصلى براى رشد مغز را جذب نمى‏کند و کودک دچار عقب‏ماندگى ذهنى مى‏شود.
نوع این مواد مغذى و تأثیر مصرف مکمل‏هاى غذایى در بهبود این کودکان باید تحت بررسى قرار گیرد.
بیمارى‏هاى اسهالى در کودکى مى‏تواند بیش از 10 درصد از بهره‏ورى اقتصادى فرد در بزرگسالى بکاهد.

ورزش، سرطان را به تأخیر مى‏اندازد

ورزش و تناسب وزن، سبب تأخیر بروز سرطان در زنان مى‏شود.
بر اساس مطالعات جدید محققان، ورزش و تناسب وزن، سبب مى‏شود خطر بروز سرطان حتى در زنانى که مستعد بروز سرطان سینه هستند به تأخیر افتد.
نتایج این مطالعات نشان مى‏دهد در بسیارى از زنان که به صورت ژنتیکى، مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند، ورزش و تناسب اندام سبب تأخیر در ایجاد و بروز سرطان سینه و تخمدان مى‏شود. حتى در زنانى که به سبب جهش‏هاى ژنى در معرض خطر بالاى ابتلا به سرطان سینه هستند نیز ورزش و حفظ وزن متناسب، به طور بارزى سرطان سینه را به تأخیر مى‏اندازد. همچنین زنان در زمان باردارى مى‏توانند با انجام فعالیت‏هاى ورزشى، سلامت جنین و خودشان را تأمین کنند و آمادگى بیشترى را براى زایمانِ راحت ایجاد کنند.

عربستان، سومین مصرف‏کننده طلاست‏

از آغاز سال هجرى جارى تا پایان ماه رمضان، بیش از 200 تن طلا در عربستان به فروش رفته است و پیش‏بینى مى‏شود تا پایان سال، 400 تن طلا به فروش برسد.
سوئیس در صدور طلا به عربستان نقش اول را دارد و سپس انگلستان، استرالیا و جنوب آفریقا بزرگ‏ترین صادرکنندگان طلا به عربستان هستند.
عربستان پس از آمریکا و هند سومین مصرف‏کننده بزرگ طلا در جهان است. از آغاز سال هجرى تاکنون مبلغى بالغ بر 3 میلیارد دلار طلا در این کشور به فروش رفته است.
اهالى ایران، پاکستان، سوریه و لبنان از جمله کسانى هستند که در بازار طلاى عربستان فعالیت مى‏کنند، هر چند دولت عربستان کار در کارگاههاى طلاسازى را فقط به شهروندان عرب خود اختصاص مى‏داده است، اما این قانون عملاً به اجرا در نمى‏آید.

گوجه‏فرنگى ضد سرطان است‏

محققان مى‏گویند عناصرى در گوجه‏فرنگى وجود دارد که به مقابله با سرطان پروستات کمک مى‏کند.
تاکنون تصور مى‏شد که تنها یک عنصر شیمیایى به نام «لایسوپین» داراى خواص ضد سرطانى است اما محققان به تازگى پى برده‏اند که عناصر شیمیایى دیگرى در گوجه‏فرنگى وجود دارد که بر تأثیر این عنصر مى‏افزاید و خطر ابتلاى به سرطان را کاهش مى‏دهد.
دانشمندان معتقدند مصرف قرص‏هاى مکمل لایسوپین به اندازه مصرف خودِ گوجه‏فرنگى مؤثر نیست. به اعتقاد آنان مردم باید گوجه‏فرنگى را در سالاد، پیتزا و یا به صورت آب گوجه‏فرنگى مصرف کنند.
لایسوپین ماده‏اى است که گوجه‏فرنگى را قرمز مى‏کند و در از میان بردن ذرات مصرف به رادیکال‏هاى آزاد که مى‏توانند به بافت‏هاى بدن آسیب برسانند، مؤثر است.

کاهش ابتلا به دیابت با مصرف منیزیم‏

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد که مصرف مغز گردو، بادام، فندق و نیز غلات سبوس‏دار و سبزیجات داراى برگ سبز و دیگر مواد غذایى سرشار از منیزیم در پیشگیرى از بروز دیابت مؤثر است.
محققان دریافتند کسانى که بیشترین میزان مصرف منیزیم را در رژیم غذایى خود دارند احتمال مبتلاشدن‏شان به دیابت نوع دوم کمتر از سایر افراد است.
دیابت نوع دوم زمانى بروز مى‏کند که بدن در برابر تأثیر هورمون انسولین مقاومت پیدا مى‏کند.

اثر درمانى ضد میکروبى میوه گیاه «خارخاسک»

یافته‏هاى یک پژوهش در ایران نشان مى‏دهد عصاره میوه «خارخاسک» اثر مثبتى بر جلوگیرى از روند رشد و تکثیر تعدادى از باکترى‏هاى بیمارى‏زا و کنترل عفونت‏هاى بدن دارد.
«خارخاسک» یکى از گیاهان دارویى موجود کشور است که براى دفع سنگ کلیه و مجارى ادرارى، رفع دردهاى روماتیسمى، کاهش فشار خون و تحریک‏کننده کبد، جنبه درمانى دارد.

ارتفاعات زهره پوشیده از فلز است‏

سیاره‏شناسان مى‏گویند ارتفاعات سیاره زهره پوشیده از لایه‏اى برفکى از جنس فلزات است که طى چند میلیون سال تشکیل شده است.
به گفته دانشمندان از آنجا که سطح زهره از حرارت کافى براى ذوب کردن سرب برخوردار نیست، فلزات بخار شده و در محیط سردتر ارتفاعات زهره منجمد مى‏شود و یک لایه نازک و به شدت صیقلى تشکیل مى‏دهند.
اغلب مردم، زهره را که به صورت یک نقطه روشن و نورانى به هنگام سپیده دم یا حوالى غروب در افق پدیدار مى‏شود، مظهر زیبایى مى‏دانند.
زهره تقریباً به اندازه زمین است ولى فشار سطح زهره 90 برابر فشار سطح زمین است. جو ضخیم زهره که از دى‏اکسید کربن تشکیل شده است، باعث ایجاد شرایط گلخانه‏اى شده و اشعه خورشید را در درون خود به تله مى‏اندازد و به این ترتیب سطح سیاره داغ مى‏شود.
عکس‏هاى کاوشگر «ماژلان» نشان داده است که این سیاره پوشیده از علایم آتشفشانى نظیر دشت‏هاى وسیعى از گدازه‏ها، میادینى از گنبدهاى کوچکى از جنس مواد مذاب و آتشفشان‏هاى بزرگ است.

ساخت کفى براى کفش‏هاى بیماران دیابتى‏

پژوهشگران موفق به طراحى یک کفى کفش شده‏اند که به بیماران دیابتى براى کاهش فشار و اصطکاک وارده بر زخم‏هاى پا کمک مى‏کند.
این کفى کفش از ایجاد زخم و پینه در پا که ناشى از عفونت‏هاى خطرناک است، جلوگیرى مى‏کند.
طراح این کفش مى‏گوید چنانچه امکان کاهش اصطکاک و سایش وجود داشته باشد، زخم‏هاى ناحیه پا زودتر التیام پیدا مى‏کند. این کفى‏ها به افرادى که به دیابت هم مبتلا نیستند، در التیام زخم‏هاى پا کمک مى‏کند.

آسیب‏هاى روانى زلزله بسیارند

زلزله، شوکى بزرگ به روان فرد وارد مى‏آورد و کارکرد نرمال وى را به کل مختل کرده و کنترل او را بر رفتار خود، دیگران و محیط اطراف به طرز چشمگیرى مى‏کاهد.
این حالات به چند دلیل در فرد زلزله‏دیده ایجاد مى‏شود:
1- زلزله، موجب از دست دادن بستگان و ویرانى محل زندگى فرد در زمانى بسیار کوتاه مى‏شود و همین مدت زمان کم و شدت واقعه، تأثیرى کارى بر کارکرد روان شخص دارد.
2- ناگهانى و غیر قابل پیش‏بینى بودن زلزله، به شدت فرد را غافلگیر مى‏کند.
3- زلزله بر روى تمام سیستم روحى و جسمى فرد تأثیر مى‏گذارد.
4- حساسیت‏هاى شخصى فرد مثل شکنندگى روحى، در نحوه تأثیر حادثه در ابتدا و همین طور رویارویى شخص با فاجعه در آینده و میزان بهبودى او نقش دارد.
پس از وقوع زلزله، افراد به دو طریق عمده واکنش نشان مى‏دهند؛ یا دچار بهت‏زدگى مى‏شوند و نسبت به محرک‏هاى بیرونى هیچ عکس‏العملى نشان نمى‏دهند و یا دچار بى‏قرارى و هیجان بسیار شده و با گریه و زارى و فریاد و دویدن و راه رفتنِ بى‏هدف، عکس‏العمل نشان مى‏دهند. در اکثر موارد هر دو حالت با عوارضى چون استفراغ، اسهال، بى‏خوابى و گاه کابوس‏هاى دائم و تکرارى و بیمارى روحى همراه است.
زلزله هویت فردى و اجتماعى فرد را مختل مى‏کند. فرد زلزله‏دیده اعضاى خانواده خود را از دست داده است، همچنین خانه و اموالش نابود شده‏اند. از دست دادن محل و محیط طبیعى زندگى نیز براى زلزله‏دیده بسیار مهم است. زلزله‏دیده چون ایرانیان مهاجر که در کشورهاى دیگر زندگى مى‏کنند و چون از محیط گذشته خود جدا شده‏اند، سلامت فردى‏شان به مخاطره افتاده است، دچار تنش‏هاى روحى مى‏شود.
یکى از مهم‏ترین نتایج از دست دادن افراد نزدیک، خانه، اموال و محیط زندگى، قطع ارتباط فرد با معناى زندگى است. تمام آن چیزهایى که در ذهن زلزله‏دیده، آینده با آنها قابل تصور بود، ناگهان نیست و نابود مى‏شود و ارتباط فرد با آینده‏اش را از بین مى‏برد.
از طرف دیگر زلزله‏دیده نمى‏تواند زلزله را در مسیر طبیعى حوادث گذشته ثبت کند، لذا زلزله نه جایى براى آینده در ذهن باقى مى‏گذارد و نه مى‏تواند در منطق درونى گذشته فرد جاى بگیرد. در حقیقت فرد زلزله‏دیده در زمان حالى بى‏پایان و دردناک، زندانى مى‏شود.