نویسنده

 

اسباب‏بازى‏هاى خطرآفرین‏

محمدرضا مطهرى‏

کودکان علاقه‏مند به فعالیت و بازى هستند و با هر نوع شى‏ء و وسیله به بازى مى‏پردازند، به نوعى خود را سرگرم مى‏کنند. آنها توجهى به سودبخشى بازى و اثرات آن ندارند فقط مى‏خواهند بازى کنند. بدیهى است که بازى کودکان همواره متأثر از وسایل و ابزارى است که در اختیار دارند. یکى از گرفتارى‏هاى جوامع مصرف‏کننده این است که تولیدکنندگان و فروشندگان وسایل مربوط به نوزادان و کودکان از علاقه و دلبستگى والدین نسبت به رفاه، سلامت و رشد کودکان سوء استفاده کرده و با بهره‏گیرى از کم‏اطلاعى آنان در مورد مراحل رشد و نیازهاى کودک هر روز وسایل و کالاهاى جدید و غالباً غیر ضرورى و بعضاً مضر را به صورت اسباب‏بازى، پوشاک و لوازم‏التحریر و غیره عرضه مى‏کند.
امروزه صنعت اسباب‏بازى بعد از صنایع نظامى دومین تجارت سودآور جهانى است. توجه به کیفیت و کمیت تولید، توزیع و مصرف اسباب‏بازى در کشورمان که به لحاظ جمعیتى، از بافت بسیار جوانى برخوردار است، لازم و ضرورى است.(1)
هر اندازه والدین از نحوه شکل‏گیرى شخصیت و نیازهاى کودکان کم‏اطلاع‏تر باشند، به همان اندازه زمینه را براى سودجویىِ سودجویان آماده‏تر مى‏سازند.
باید والدین آگاه باشند که هر چیزى را تحت عنوان رفاه کودک و اسباب‏بازى خریدارى ننمایند. همان طور که در مورد مواد غذایى کودک دقت و وسواس به خرج مى‏دهند که سالم و بهداشتى باشد و آلوده نباشد، باید به غذاى روحى و روانى (اسباب‏بازى، کتاب، برنامه‏هاى تلویزیون و ...) آنان توجه نمایند.
چه بسیارند وسایل و اسباب‏بازى‏هایى که نه تنها موجبات رشد کودکان را فراهم نمى‏سازد بلکه سبب وارد آمدن صدمه بدنى فکر و حتى اخلاقى فرزندان هم مى‏شوند.
والدین دقت داشته باشند چه بسا اسباب‏بازى‏اى که براى فرزند دلبندشان تهیه نموده‏اند باعث صدمات جسمى و حتى مرگ او را فراهم نمایند.
یک نگاه سطحى به آمار حوادث نشان مى‏دهد که هر سال تعداد زیادى از کودکان به وسیله اسباب‏بازى‏هاى خود صدمه مى‏بینند، ناقص مى‏شوند و حتى در برخى مواقع، جان خود را از دست مى‏دهند. براى مثال به چند مورد زیر اشاره مى‏کنیم:
- بازیچه‏اى که به شکل موشک ساخته شده بود چشم پسربچه هفت ساله‏اى را کور کرد.
- بچه یک ساله‏اى در اثر قورت‏دادن چشم شیشه‏اى عروسکش خفه شد.
- پرتاب دارت (وسیله‏اى که سر آن از میخ نوک‏تیز درست شده و انتهاى آن یک چهارپر هدایت‏کننده دارد که براى نشانه‏گیرى از آن استفاده مى‏شود) چشم پسربچه‏اى را کور کرد و به اعصاب مغزى وى صدمه زد.
- در بازى الک و دولک، برخورد دولک با سر کودکى باعث خونریزى مغزى وى شد.
اینها نمونه‏اى از دهها و شاید هم صدها حادثه‏اى است که هر روز در سراسر جهان براى کودکان اتفاق مى‏افتد و همان طور که اشاره شد باعث نقص عضو یا مرگ ایشان مى‏شود. تنها در سال گذشته در 14 از جهان 150000 کودک در اثر بازى با اسباب‏بازى‏هاى خطرناک آسیب دیده‏اند و خسارات ناشى از بازى کودکان با اسباب‏بازى‏هاى خطرناک به قدرى سنگین و در بسیارى از موارد جبران‏ناپذیر است که قوانین و مقررات ویژه‏اى براى کنترل میزان خطرناک‏بودن اسباب‏بازى‏ها در بیشتر ممالک دنیا وضع گردیده است و نادیده‏گرفتن این قوانین، مجازات‏هایى به همراه دارد. متأسفانه خیلى از تولیدکنندگان فقط به فکر منافع مادى خود هستند و در مواردى که در کشور خودشان فروش این گونه وسایل ممنوع شده است آنها را به سایر کشورها خصوصاً کشورهاى جهان سوم صادر کرده‏اند.(2)
والدین به هنگام خرید اسباب‏بازى به نکات زیر توجه نمایند:
- کودک شما بسیارى چیزها را از راه دهان فرا مى‏گیرد، مثلاً اینکه چیزها چه مزه‏اى دارند: شیرین یا ترش، تلخ یا معمولى، همین طور اینکه چرا احساسى در دهان ایجاد مى‏کنند و داغ یا سرد، نرم یا سخت هستند.

1) حاج‏بابایى، مرتضى، مجله فرزند سالم، بهمن‏ماه 1375، ص‏37.
2) تمرساز، زهرا، پیوند، خردادماه 1367، ص‏26 - 25.