اخبار


 

اخبار

آیت‏اللَّه موسوى بجنوردى: درصد رشوه‏گیرى‏ در ادارات تحت مدیریت زنان، کمتر است‏

آیت‏اللَّه موسوى بجنوردى، در گفتگویى با خبرگزارى ایسنا گفت: بر اساس آمار، درصد رشوه‏گیرى در اداراتى که با مدیریت زنان اداره مى‏شوند، بسیار پایین‏تر از ادارات تحت مدیریت مردان است.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینى، افزود: على‏رغم محرومیت‏هایى که زنان دارند، آنها در همه ابعاد و عرصه‏ها از جمله قانونگذارى، مجلس و ... بسیار موفق عمل کرده‏اند.
وى خصوصیت مهم زنان در زمان تصدى امور مدیریتى را پرکارى عنوان و ابراز امیدوارى کرد که مدیران جامعه با اهمیت دادن به این مسئله، از زنان در سطح مدیریت کلان استفاده کنند.

همایش سنگربانان صبور برگزار شد

دومین همایش جانبازان زن (سنگربانان صبور) برگزار شد. زنان جانباز کشور، 5430 نفر هستند که بیشتر از مناطق مرزى استان‏هاى کرمانشاه، خوزستان و ایلام هستند.
مشاور امور خانواده و زنان بنیاد جانبازان انقلاب اسلامى گفت: اولین همایش سنگربانان صبور به بخشى از اهداف خود که شامل بررسى مشکلات درمانى، اوقات فراغت، مشکلات خانوادگى و رفع خلاءهاى قانونى و حقوقى جانبازان زن بود، تا حدودى دست یافته است.
وى افزود، در این همایش محورهاى مورد بررسى شامل: بهره‏مندى کلیه جانبازان زن 25 درصد و بالاتر و همسران جانبازان متوفى از حقوق ماهانه حالت اشتغال، اولویت مسکن جانبازان زن، ترمیم چهره و اندام ظاهرى، ساخت آسایشگاه براى جانبازان 70 درصد قطع نخاع، اعصاب و روان و شیمیایى، هدیه ازدواج، کمک هزینه جهیزیه و برگزارى اردوهاى آموزشى، تفریحى و تحقیقاتى، مى‏باشد.

زنان خانه‏دار بیمه مى‏شوند

رئیس سازمان بهزیستى در همایش «ساختارهاى حمایتى، درمانى، توانبخشى و تفریحى روزانه و شبانه‏روزى سالمندان» با اعلام اجراى طرح بیمه اجتماعى زنان خانه‏دار در 52 شهرستان گفت که این طرح امسال در 80 شهرستان اجرا مى‏شود.
دکتر راه‏چمنى گفت: طرح بیمه اجتماعى زنان خانه‏دار در بعد پیشگیرى از آسیب‏پذیرى زنان سالمند از اولویت‏هاى سازمان بهزیستى است. در حال حاضر 7 درصد جمعیت کشور سالمند هستند.
رئیس سازمان بهزیستى، مشکلات زنان سالمند و آسیب‏پذیرى آنها را بیشتر از بقیه دانست و افزود: 75 درصد زنان سالمند در کشورها بى‏سواد و 80 درصد بیکار، 60 درصد بدون همسر و 40 درصد نیز مشکلات مسکن و دیگر مشکلات اقتصادى دارند.
وى با اشاره به شوراى عالى سالمندان به ریاست رئیس‏جمهورى و عضویت وزیران گفت: این طرح براى ساماندهى وضعیت سالمندان در تمام ابعاد بهداشتى، جسمى - روانى، اجتماعى، اقتصادى و معنوى، توسط سازمان بهزیستى به دولت ارائه شده است.

الحاق ایران به پروتکل‏ «منع قاچاق زنان و کودکان» بررسى مى‏شود

رئیس مرکز امور مشارکت زنان از بررسى موضوع الحاق ایران به پروتکل منع قاچاق زنان و کودکان در دولت، خبر داد.
خانم شجاعى در دیدار با گزارشگر ویژه حقوق بشر مهاجرین، قاچاق را یکى از مشکلات مشترک زنان و کودکان به ویژه مهاجر جهان دانست و اظهار داشت: در حالى که دولت‏هاى جهان تلاش مى‏کنند تا مشکل قاچاق زنان و کودکان حل شود، کسانى که در دام قاچاق گرفتار شده‏اند نیز، سعى در پنهان کردن خود از حکومت‏ها دارند.
مشاور رئیس‏جمهورى با اشاره به اینکه ایران مدت‏ها میزبان تعداد زیادى از مهاجران افغانى و عراقى بوده است، بیان کرد: ایران در چارچوب سند پکن که در اجلاس جهانى زن تصویب شد، بحث حمایت از زنان مهاجر، آواره و پناهنده را دنبال و از سازمان‏هاى غیر دولتى زنان براى تلاش مشکل زنان آواره، حمایت کرده است.
وى از تشکیل ستادى در وزارت امور خارجه، تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: عضویت مرکز امور مشارکت زنان در این ستاد به حل بسیارى از مشکلات و مسائل زنان کمک خواهد کرد.

رئیس‏جمهورى: دولت باید زمینه ایجاد امنیت را براى جوانان فراهم کند

سیدمحمد خاتمى، رئیس‏جمهورى در نخستین مجمع ملى جوانان، سختگیرى در مورد جوانان، سرکوب کردن نیازهاى آنان و جلوگیرى از خواست‏هاى طبیعى آنها را نکوهش کرد.
رئیس‏جمهورى، رها کردن جوانان و رواج ولنگارى در جوامع و سختگیرى و سرکوب جوان‏ها را، دو راه آزموده شده اعلام کرد و گفت: این دو راه مشکلات بزرگى را در پیش دارد و هر کدام نتایج نامطلوبى به بار آورده‏اند.
آقاى خاتمى با اشاره به رابطه موجود میان دین و جوان افزود: اخلاق و معنویت را با آزادى مى‏توان در جامعه ایجاد کرد. اخلاق یک امر ارادى است و باید از درون بجوشد. انسان فطرتاً بى‏دین نیست و جوان، دست‏نخورده‏ترین فطرت را دارد، پس به معنویت نزدیک‏تر است.
رئیس‏جمهورى گفت: اگر به محتواى دین و به ذات حقیقت بیندیشیم، بسیارى از اختلافات و تعارض‏ها از بین مى‏رود و ما اگر در دین قالب‏گرا شدیم، جوانان را از دین دور مى‏کنیم و دین را از محتواى خود دور مى‏کنیم. هر حکومت قالب و محتوایى دارد و باید محتوا براى ما مهم‏تر باشد.
آقاى خاتمى راه اصلى براى مواجهه با پدیده جوانى را تأمین نیازهاى مشروع جامعه و جوان، سوق دادن جوان به سوى تولید و اشتغال و نیز تأمین امنیت جامعه دانست.
وى مجمع ملى جوانان را یک نوید آینده‏ساز براى جوانانى که باید صبور و امیدوار در صحنه بمانند دانست و گفت: دولت هم باید در زمینه ایجاد امنیت براى جامعه و جوانان، ایجاد امید و اشتغال و گسترش زیربناهاى علمى و اقتصادى جامعه تلاش کند تا با حضور جوانان جامعه شاداب باشد.

ایران در اجلاس کمیسیون مقام زن در آمریکا

مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان و هیئت همراه به منظور شرکت در چهل و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن، عازم نیویورک شدند.
مدیر امور بین‏الملل مرکز امور مشارکت زنان در این باره گفت: این اجلاس، سالانه جهت بررسى چگونگى بهبود وضعیت زنان در کشورهاى گوناگون برگزار مى‏شود. اجلاس کمیسیون مقام زن هر سال موضوعات خاصى را دنبال مى‏کند و در کل، نقش مردان و پسران در دستیابى به تساوى جنسیتى و مشارکت برابر زنان در جلوگیرى از درگیرى‏ها، مدیریت و حل مناقشه در روند صلح پس از مناقشه را در دستور کار خود دارد.
در اولین روز این اجلاس، خانم شجاعى، سخنرانى خود را در مورد اقدامات دولت جمهورى اسلامى ایران براى بهبود وضعیت زنان و چالش‏ها و موانع پیشرفت زنان ایران، ایراد کرد.

نرخ بیکارى دختران تحصیلکرده‏ بالاى 50 درصد است‏

با وجود اینکه 60 درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل مى‏دهند، فقط 13 تا 15 درصد آنها پس از فارغ‏التحصیلى جذب بازار کار مى‏شوند.
معاون دفتر امور زنان و خانواده بهزیستى گفت: در حال حاضر نرخ بیکارى دختران فارغ‏التحصیل دانشگاهها بیش از 50 درصد است که این مسئله بیانگر باورهاى نادرست از استعداد و توانایى‏هاى زنان از سوى کارفرمایان و حتى مسئولین در جامعه است.
وى افزود: محدود کردن ورود دانشجویان دختر به دانشگاه، تنها پاک کردن صورت مسئله است؛ هر چند این مسئله مى‏تواند در ایجاد توازن براى حضور یکسان دختران و پسران در دانشگاهها مؤثر واقع شود. اما راهکار اساسى این است که به جاى محدودیت در ورود دختران به دانشگاه، در پى ایجاد زمینه‏هاى کارى براى آنان باشیم.
پرویز زارعى در ادامه عنوان کرد: با وجود افزایش زنان تحصیل‏کرده در جامعه، همیشه در جذب نیروى تحصیل‏کرده براى کار، اولویت با مردان است و باید با بسترسازى مناسب فرهنگى، شانس حضور زنان در بازار کار، افزایش یابد.

اولویت‏هاى تغذیه در کشور اعلام شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، اولویت‏هاى بخش غذا و تغذیه کشور را اعلام کرد.
وزیر بهداشت در پنجمین نشست شوراى عالى غذا و تغذیه کشور گفت: با اینکه با بیمارى‏هاى عفونى روبه‏رو نیستیم، اما در عین حال سلامت و امنیت غذا در جامعه به عنوان یک موضوع مهم و جدى مطرح است.
وى خاطرنشان کرد اولویت‏هاى وزارت بهداشت در تغذیه عبارتند از: آرد و نان، روغن، لبنیات، گوشت، سبزى و میوه‏جات.
دکتر پزشکیان گفت: اگر بتوانیم فرهنگ صحیح عادات و رفتارهاى غذایى و نوع غذایى را که مردم استفاده مى‏کنند در جامعه ایجاد کنیم، مى‏توانیم زندگى سالم‏ترى داشته باشیم. مواد سلولزى و ویتامین‏ها یکى از مواردى هستند که حتماً باید افراد جامعه به مصرف آن توجه داشته باشند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: استفاده از سبزیجات در وعده‏هاى غذایى افراد موجب مى‏شود تا ویتامین‏هاى مورد نیاز بدن آنها تأمین شود و آنتى‏اکسیدانى که از سرطان پیشگیرى مى‏کند، در بدن افزایش یابد و روند کارکرد سیستم گوارش حالت طبیعى به دست آورد. مزایاى سبزیجات، وزارت بهداشت را بر آن داشته است تا مواد سالم در اختیار مردم قرار دهد.

آمریکا زنان کشورهاى اسلامى را هدف گرفته است‏

آمریکا پس از حمله نظامى به افغانستان و عراق، در صدد حمله و تهاجم فرهنگى به این دو کشور اسلامى است و هدف اول، زنان و دختران مى‏باشند.
بالا بردن مهارت‏هاى شغلى و حمایت اجتماعى از زنان عراق و امکان برگزارى کلاس‏هاى آموزش زبان انگلیسى و کامپیوتر و
امکانات تفریحى براى دختران و زنان، از جمله حمایت‏هاى آمریکا از زنان عراق در این کشور است.
از سویى دیگر آمریکا پس از سرکوبى طالبان، بیش از 175 پروژه مخصوص به زنان افغانى را براى افزایش مشارکت سیاسى آنان و ایجاد جامعه مدنى و خلق فرصت‏هاى اقتصادى و حمایت از آموزش دختران به انجام رسانده است.
آمریکا براى آموزش سیاسى زنان و همچنین آموزش زنان روزنامه‏نگار و کارگردان فیلم‏هاى سینمایى، به کمیته حقوق بشر افغانستان کمک کرده است.
پروژه‏هاى دیگرى چون ایجاد مهارت‏هاى خواندن و نوشتن، آموزش خیاطى و کیفیت حفظ محصولات و تولیدات لبنى و فروش در بازارهاى محلى و حمایت از پروژه قالى‏بافى زنان، راه‏اندازى بخش زنان در بیمارستان و حمایت از زنان باردار و بهداشت مادران و کودکان، از برنامه‏هاى دیگر آمریکا در افغانستان مى‏باشد.

اظهارات یک کارشناس آلمانى‏ در مورد حجاب زنان آلمان‏

کارشناس پارلمانى امور مهاجرت در آلمان، از همگان خواست در بحث راجع به سمبل‏هاى مذهبى، آرامش خود را حفظ کنند.
بنا بر حکم دیوان عالى کشور آلمان، معلمان نباید روسرى سر کنند ولى به عقیده کارشناسان و رأى دادگاه کارلز رومه، ممنوع کردن روسرى باعث رشد فقدان مدارا در رابطه با مسلمانان آلمان خواهد شد.
این کارشناس مى‏افزاید ممنوع کردن روسرى باعث خواهد شد که مدارس آلمان کاملاً سکولار شوند. هر چند در حال حاضر مدارس متأثر از آئین مسیحیت هستند.
وى گفت: چرا برخى روسرى را نماد تروریسم و سرکوب زنان مى‏دانند. ما مى‏دانیم که روسرى مى‏تواند معنى سیاسى داشته باشد ولى پژوهش‏ها نشان مى‏دهد که روسرى در کشورهاى غیر اسلامى اغلب به این معناست که دختران جوان نسل‏هاى دوم و سوم مهاجر با روسرى، این احساس خود را بیان مى‏کنند که لازم نیست دیگر پنهان کنیم که مسلمان هستیم، بلکه مى‏توانیم خودآگاهانه و با روسرى، دین خود را آشکارا به همه اعلام کنیم.
این کارشناس افزود: به انزوا کشیدن معلمان و حاملان فرهنگ در جامعه‏اى دموکراتیک، نشان‏دهنده ضعف است. ممنوع کردن روسرى در مدرسه مى‏تواند به ممنوعیت حجاب در مغازه‏ها و مطب‏هاى پزشکان نیز کشیده شود. مشکل اصلى دختران مسلمان براى جذب در جامعه آلمان این است که به آنها شانسى برابر با دختران آلمانى براى اشتغال داده نمى‏شود. ممنوع کردن روسرى، تبعیضى است که به زنان روا داشته مى‏شود و لذا تبعیضى است جنسیتى. ممنوع کردن روسرى به جاى گفتگو با مسلمانان، احتمال این گفتگو را تضعیف مى‏کند.

دختران سرباز در جبهه‏هاى جنگ جهان‏

یک سازمان حقوق بشر کانادایى اعلام کرد که دهها هزار دختر در خطوط مقدم جبهه‏هاى جنگ در 40 کشور جهان سرگرم نبرد هستند.
سازمان «حقوق و دموکراسى» تأکید کرد که بسیارى از این دختران کمتر از 18 سال، سن دارند و از خانه ربوده شده‏اند. برخى از دختران نیز براى امرار معاش مجبور شده‏اند به گروههاى شبه نظامى دولتى یا نیروهاى شورشى ملحق شوند.
این سازمان در گزارش خود، بخصوص در منطقه شمال اوگاندا، سیرالئون و موزامبیک، متمرکز شده و اعلام مى‏کند از این زنان جوان همچنین به عنوان باربر، آشپز و همسران در بند استفاده مى‏شود و هیچ حقوقى به آنها تعلق نمى‏گیرد. در شمال اوگاندا، «ارتش مقاومت الهى» عمدتاً متشکل از کودکان ربوده‏شده است که یک سوم آنها را دختران تشکیل مى‏دهند.
با توجه به اینکه سوء استفاده جنسى از این دختران رایج است و جامعه آنها را مایه ننگ مى‏داند، اما این سازمان معتقد است که این دخترها باید به خانه‏هایشان بازگردانده شده و ضمن اشتغال به تحصیل، مهارتى را بیاموزند.

وضعیت زنان در اروپا رضایت‏بخش نیست‏

کمیسیون اروپایى در گزارش سالانه خود در باره زنان اعلام کرد اتحادیه اروپا باید در این اتحادیه برابرى جنسى بیشترى برقرار کند.
در هفتمین گزارش این کمیسیون در باره وضع زنان اروپایى، وضعیت این زنان چندان رضایت‏بخش اعلام نشده است. بر اساس این گزارش، زنانى که به طور پاره‏وقت کار مى‏کنند، 34 درصد ولى مردان 7 درصد هستند. در دستمزدها نیز نابرابرى وجود دارد و هنوز زنان در مشاغل مشابه با مردان، 16 درصد کمتر از آنها درآمد کسب مى‏کنند.
در گزارش کمیسیون اروپایى همچنین از اینکه پست‏هاى کلیدى به سختى در دسترس زنان قرار دارد، ابراز تأسف شده است. تنها 30 درصد پست‏هاى اجرایى در 4/25 درصد از کرسى‏هاى پارلمان‏هاى کشورهاى عضو اتحادیه اروپا، در اختیار زنان است.
از سویى دیگر، مبارزه با آزار و اذیت جنسى در محیطهاى کارى، از جمله نکات مثبت موجود در این گزارش است که دستورالعمل آن در سال 2002 به تصویب رسیده است.

زنان کره پس از ازدواج، استعفا مى‏دهند

زنان شاغل در کره جنوبى اکثراً پس از ازدواج، شغل خود را رها مى‏کنند.
تمایل زنان متأهل به اشتغال بسیار کمتر از زنان مجرد است. نرخ اشتغال زنان متأهل در کره جنوبى 16/4 درصد است، در حالى که این نرخ در میان زنان مجرد 27/6 درصد اعلام شده است و 58 درصد از زنان پس از ازدواج از شغل خود استعفا مى‏دهند.
نیمى از زنان کره ترجیح مى‏دهند پس از تولد فرزندان‏شان شغل خود را رها کنند و تنها 15/4 درصد از زنان که داراى فرزند هستند موفق به یافتن شغل مى‏شوند.

زنان عراق خواستار سهیم شدن در قدرت کشورشان شدند

زنان عراق که بیش از نیمى از جمعیت عراق را تشکیل مى‏دهند، خواهان سهیم شدن در دست‏کم 40 درصد از قدرت سیاسى جدید کشورشان شدند.
دبیر کل «انجمن الامل» عراق در این باره گفت: حضور در روند مردم‏سالارى کشور یک لحظه سرنوشت‏ساز و مهم براى زنان عراقى است. زنان دست‏کم 52 درصد از جمعیت 25 میلیونى عراق را تشکیل مى‏دهند و خواستار اطمینان یافتن از داشتن حق مساوى در قانون اساسى موقت هستند.
از سوى دیگر، خبرها حاکى از آن است که براى نخستین بار در عراق، پنج زن به عنوان نفرات برتر براى عضویت در شوراى شهر «ناصریه» انتخاب شدند.
این امر مى‏تواند براى زنان عراق نوید آینده‏اى روشن در افزایش فعالیت‏هاى اجتماعى و سیاسى در جامعه باشد. این در حالى است که چندین همایش در خصوص بررسى راههاى گسترش نقش زنان در فعالیت‏هاى اجتماعى و سیاسى و تحقق حقوق واقعى زنان، در چند شهر عراق برگزار شده است.

اولین مرکز آموزش پلیس زن در افغانستان دایر شد

نخستین مرکز آموزش و سازماندهى پلیس زن در افغانستان راه‏اندازى شد.
یک گروه 60 نفرى از زنان پس از گذراندن یک دوره آموزش پلیسى، براى اولین بار در حین برگزارى انتخابات خردادماه ریاست جمهورى افغانستان، وارد فعالیت خواهند شد و با سایر افراد پلیس همکارى خواهند کرد.
یک فرمانده پلیس افغانستان گفت: به خاطر اینکه شبه نظامیان طالبان و القاعده اخیراً از وجود زنان در عملیات استفاده مى‏کنند، لذا حضور پلیس زن، امرى اجتناب‏ناپذیر شده است. دولت برنامه آموزش و سازماندهى پلیس زن را در دستور کار خود قرار داده و تصریح کرده است که این کار باید به سرعت انجام گیرد.

زنان عربستان براى اولین بار رأى مى‏دهند

عربستان سعودى، از مردسالارترین کشورهاى جهان است که قصد دارد با سنت‏شکنى و پذیرفتن خطر اقدامات محافظه‏کاران، براى نخستین بار به زنان اجازه شرکت در انتخابات را بدهد.
یک مقام سعودى گفت هر زن و مردى که بالاى 21 سال باشد، مى‏تواند رأى بدهد.
زنان عربستان هنگام مسافرت باید اجازه یک مرد را همراه داشته باشند و از قواعد پوششى خاصى پیروى کنند. برخى زنان عربستان حتى به دلیل امتناع خانواده‏هایشان براى بردن آنها توسط خدمه مرد آمبولانس به بیمارستان، جان باخته‏اند.
در حال حاضر 10 درصد مشاغل خصوصى عربستان توسط زنان اداره مى‏شود که این میزان حتى تا نسل قبلى هم غیر قابل تصور بود.
زنان عربستان در اقدامى بى‏سابقه طومارى با 300 امضا به ولیعهد کشورشان عرضه کردند و خواستار به رسمیت شناختن حقوق مدنى خود شدند.

افزایش مراکز مداخله در خانواده‏

مدیر کل دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى اعلام کرد، مراکز مداخله در خانواده در سال جارى افزایش خواهد یافت.
دکتر هادى معتمدى با اشاره به اینکه از سال گذشته 65 مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: بیشترین مراجعه‏کنندگان مربوط به مراکز استان‏هاى آذربایجان شرقى و اصفهان بوده است.
وى تأکید کرد: رشد نگران‏کننده طلاق از 11 به 5/13 درصد، زنگ خطرى براى توجه به ازدواج در جامعه است و امیدواریم با افزایش مراکز مداخله در خانواده، بتوانیم میزان طلاق را در کشور کاهش دهیم.

افزایش خشونت علیه زنان در پاریس‏

وزیر مشاور در امور برابرى شهروندى فرانسه از افزایش خشونت علیه زنان در پاریس خبر داد.
وى گفت: خشونت علیه زنان در پاریس در سال 2003 میلادى نسبت به سال گذشته آن 5/8 درصد افزایش داشته است و 9 زن در این شهر بر اثر خشونت همسران خود جان باخته‏اند. این آمار در دیگر شهرهاى فرانسه به قتل 54 زن بر اثر خشونت خانوادگى، رسیده است.
فرانسه به رغم برخوردارى از وضع اقتصادى و بهداشتى مطلوب که رفاه عمومى را در پى دارد از نظر اجتماعى با مشکلات فراوانى چون خشونت شهرى، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، افزایش سرقت، بدرفتارى با زنان و متزلزل بودن خانواده مواجه است.
آمار نشان مى‏دهد که در چهار سال گذشته در فرانسه بیش از یک و نیم میلیون نفر در این کشور مورد خشونت جسمى و لفظى قرار گرفته‏اند و از هر 20 زن یک زن مورد حمله قرار گرفته است.

58 ازدواج در 50 سال‏

یک مرد 64 ساله عربستانى در طول 50 سال، 58 بار ازدواج کرده است. وى قصد دار تعداد ازدواج‏هایش را به 60 مورد برساند و رکورد ازدواج در جهان را به نام خود ثبت کند.
این مرد تاکنون با 30 قبیله سعودى در سراسر عربستان وصلت کرده است. وى براى نخستین بار در 14 سالگى و هنگامى که چوپان بوده، به اجبار خانواده‏اش با دختر عموى خود ازدواج کرد و پس از چند ماه او را طلاق داد و هم‏اکنون بزرگ‏ترین پسر وى از همین زن، 50 ساله و مهندس است.
از آنجایى که طبق شریعت اسلام، داشتن بیش از چهار زن به صورت همزمان حرام است، هر گاه این مرد تصمیم به ازدواج مجدد مى‏گیرد، یکى از چهار زن وى باید خودشان را براى طلاق آماده کنند.
تازه‏ترین ازدواج این مرد تاجر با دخترى 13 ساله مى‏باشد و مرد شاکى است که هنگام ازدواج به وى گفته‏اند دختر 11 سال دارد و او بعداً متوجه شده است که دختر 13 ساله است.

فرهنگ و ارتباطات زنان در نمایشگاه کتاب‏

نمایشگاه «فرهنگ و ارتباطات زنان» با حضور نویسندگان و ناشران زن در جزیره کیش برپا شد.
خانم «زهرا امرائى» مسئول دفتر امور زنان کیش، در مورد اهداف برگزارى این نمایشگاه گفت: هدف ما توانمندسازى زنان در سطح جزیره و جذب آنان در رده‏هاى مختلف مدیریتى است.
وى افزود با توجه به اینکه برخى زنان تحصیل‏کرده به دلایل شغلى همراه با خانواده‏شان به کیش مى‏آیند، لذا برگزارى جشنواره‏ها و نمایشگاههایى از سوى دفتر امور زنان کیش مى‏تواند آنان را به همکارى و مشارکت بیشتر در برنامه‏ها وا دارد.
خانم امرائى گفت: جشنواره قبلى ما مربوط به غذاهاى دریایى بود و خانم‏هاى شرکت‏کننده در زمینه آشپزى با هم مسابقه دادند. این نمایشگاه هم مثل آن جشنواره با استقبال خوبى روبه‏رو شد.
«طاهره ایبد» یکى از نویسندگان که در این جشنواره کتاب حضور داشت، گفت: برگزارى چنین نمایشگاههایى باید در کل کشور باشد. خانواده، رکن اساسى جامعه است و زن، ستون اصلى این پایگاه. جوانان در حال حاضر در قلب ایران بى‏هویت هستند. در تهران برخى جوانان نه هویت ملى خودشان را مى‏دانند و نه هویت مذهبى‏شان را. لذا لازم است چنین نمایشگاههایى در شهرهاى دیگر هم باشد. خانم «عذرا عقیقى بخشایشى» که کارهاى نقاشى و خطاطى‏اش به صورت کتاب در این نمایشگاه عرضه شده بود، گفت: انگیزه من از نوشتن کتاب زنان خوشنویس این بود که برخى تصور مى‏کردند خط خانم‏ها به پاى آقایان نمى‏رسد و من مى‏خواستم با این کتاب جوابیه‏اى به این طرز تفکر بدهم. اسلام با خوشنویسى زنان مخالف نیست و بر عکس، خط خوب، یکى از نشانه‏هاى کمال است.
خانم «راضیه تجار» نویسنده هفده کتاب، گفت: من تعجب مى‏کنم که چطور بازار پر شده است از کتاب‏هاى مبتذل. عده‏اى دغدغه فرهنگى ندارند و به خاطر پول هر کارى مى‏کنند. یک نویسنده سه سالى طول مى‏کشد تا کتابى بنویسد ولى این کسانى که دو ماهه کتاب‏هاى مبتذل مى‏نویسند در واقع کار بساز و بفروش‏ها را مى‏کنند.
خانم «منیژه آرمین» یکى دیگر از نویسندگان حاضر در نمایشگاه گفت: من فکر مى‏کنم که نویسنده‏ها نه تنها باید بنویسند، بلکه باید به مدارس و فرهنگسراها و سایر مراکز فرهنگى بروند و جلسات کتابخوانى برگزار کنند. ما به عنوان نویسنده باید فداکارى کنیم و این حرکت را گسترش دهیم.
خانم «هنگامه ژالى»، ناشر و مؤلف کودک و نوجوان نیز گفت: ما کتابى چاپ کردیم با عنوان هفت خوان. آقایى گفت بچه من همیشه مى‏گفت «سوپرمن» است ولى بعد از خواندن این کتاب مى‏گوید «من رستم هستم.» بچه اگر از کوچکى با کتاب آشنا شود، با آن انس و الفت مى‏گیرد. الان مادرها افتخارشان این است که براى بچه سه ساله‏شان سى‏دى مى‏گیرند و نه کتاب.