برگزارى همایش خانواده در ملل و نحل


 

برگزارى همایش خانواده در ملل و نحل‏

چهارمین همایش بین‏المللى زنان جهان اسلام با عنوان «خانواده در ملل و نحل»، توسط معاونت فرهنگى تربیتى مرکز جهانى علوم اسلامى برگزار شد.
خانم «مریم ناصح»، دبیر این همایش گفت: در راستاى تحقق آرمان امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى که روى صدور انقلاب به جهان تأکید داشتند، با مکانیزیم اطلاع‏رسانى و برقرارى ارتباط با سایت‏هاى خبرى جهان، چهارمین همایش را برگزار کردیم.
این کارشناس امور زنان افزود: حاصل سه همایش پیشین، چاپ دو کتاب از مقالات برگزیده از میان 600 مقاله ارسالى با عناوین «آسیب‏شناسى فرهنگى زنان در جهان اسلام» و «جایگاه زن در اسلام و غرب» بود.

در این همایش نیز 160 مقاله به دبیرخانه رسید. این مقالات توسط خواهران طلبه‏اى که از بیش از 30 کشور جهان در ایران زندگى مى‏کنند، علاوه بر مقالاتى که از 6 کشور پاکستان، عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و آذربایجان ارسال شده بود، به دست‏مان رسید.
خانم ناصح متذکر شد: قبل از برگزارى همایش با رایزنى فرهنگى با صاحب نظران ایرانى و غیر ایرانى، موضوع فراخوان مقاله بررسى شد. در همایش‏هاى پیشین، موضوعات به مسائل آموزشى، فرهنگى و اقتصادى مربوط مى‏شود و موضوع چهارمین همایش، مسائل خانواده بود و هدف از این انتخاب، آشنایى خواهران کشورهاى مختلف با جایگاه خانواده در اسلام و عوامل تحکیم و
فروپاشى خانواده و مقابله با تهاجم فرهنگى بود. وقتى خانواده از مسیر اصلى خودش خارج شود، جامعه نیز از صراط مستقیم خارج مى‏شود. قصد ما این بود که الگوى صحیحى از خانواده در اسلام ارائه دهیم.
حجت‏الاسلام «على‏اکبر عطاران»، معاون تربیتى مرکز جهانى علوم اسلامى، اولین سخنران این همایش بود. وى گفت: پیامبر اکرم(ص) و همچنین آیات شریفه قرآن در مورد خانواده تأکید بسیارى کرده‏اند. قرآن زن را براى مرد لباس و پوشش، و مرد را نیز براى زن پوشش مى‏داند. اسلام هرگز یک‏جانبه به خانواده نگاه نمى‏کند. اگر عمل صالحى از مرد یا زن سر بزند، حیات طیبه‏اى در آخرت براى او در نظر گرفته خواهد شد.
آقاى عطاران در ادامه، ویژگى‏هاى یک خانواده اسلام‏محور را چنین برشمرد:
1- در خانواده خدامحور باید رفتار زن و مرد با تعالیم اسلامى یکى باشد.
2- واقع‏نگرى و واقع‏بینى در این خانواده‏ها باید حاکم باشد و خانواده دور از تخیلات و احساسات صِرف باشد.
3- خانواده باید متکى به خود بوده و اعتماد به نفس داشته باشد.
4- خانواده باید داراى تنوع و نشاط باشد و خمودى و ایستایى در آن نباشد، چرا که خمودى، خانواده را از هم مى‏پاشد.
5- روابط بین زن و شوهر باید صمیمانه و محترمانه باشد و روحیه انتقام‏جویى از عمل زشت فرد مقابل نباشد.
6- خانواده باید بالنده و پویا باشد و دائم در حال رشد و توسعه روابط انسانى. زن و
شوهر باید کارهاى نیک یکدیگر را به یاد هم بیاورند.
7- خانواده خدامحور نباید تابع هواى نفس و شیطان باشد.
8- جزم‏گرایى یکى از عواملى است که موجب از هم پاشیدن خانواده مى‏شود.
9- انجماد و سردى در بروز احساسات نیز موجب سرد شدن فضاى خانواده مى‏شود.
10- ابتذال و افراط در استفاده از قواى جنسى نیز موجب پاشیدن خانواده مى‏شود.
11- غرور و نخوت، نباید در خانواده باشد.
12- منفى‏گرایى و سوء ظن داشتن به یکدیگر و تحکم و زورگویى، عامل دیگر فروپاشى خانواده است. باید تسلط قلب‏ها بر قلب‏ها حاکم باشد.
حجت‏الاسلام «محمدرضا زیبایى‏نژاد»، مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان نیز در این همایش گفت: زنان مسلمان غیر ایرانى فرصت‏هاى خوبى دارند که مى‏توانند از آن استفاده کنند. عده‏اى از خواهران غیر ایرانى به مرکز مطالعات زنان آمده بودند و مى‏گفتند ما در کشورهاى اروپایى حوزه علمیه داریم و برخى مسیحیان در برنامه‏هاى ما شرکت مى‏کنند و حتى در ایام عزادارى به مجالس ما مى‏آیند. من گفتم اینها ذخیره‏هاى ما براى آینده هستند. به یکى گفتند چرا از خودت دفاع نکردى، گفت یک دستم سپر بود و دست دیگرم شمشیر؛ چطور مى‏توانستم از خودم دفاع کنم! حالا این قضیه ماست. با توجه به امکاناتى که داریم، استفاده درستى از آنها نمى‏کنیم و چشم‏مان به امکانات
دیگران است.
هنرمند کسى است که محدودیت‏ها را تبدیل به فرصت بکند. مثلاً قانون منع حجاب در فرانسه، فرصتى است تا زنان مسلمان آن کشور متوجه هویت دینى خودشان بشوند و بدانند به خاطر مسلمان بودن، آنها را تحت فشار مى‏گذارند. اقلیت بودن زنان مسلمان در کشور خودشان باید یک ظرفیت باشد و نه یک محدودیت.
آقاى زیبایى‏نژاد افزود: فمینیست‏ها مى‏گویند خانواده باید از بین برود چون دخترها در خانواده، با روحیه انعطاف‏پذیر بار مى‏آیند و خانواده باعث ایجاد مردسالارى مى‏شود. پسرها با روحیه خشن و پرصلابت بار مى‏آیند و دخترها فرمان‏پذیر و آماده پذیرش سلطه شوهر. آنها خانواده را مهم‏ترین محیط ستم علیه زنان مى‏دانند. مى‏گویند براى بقاى نسل بشر مى‏توان به وسیله علوم ژنتیک و یا رابطه آزاد جنسى، خانواده تشکیل داد طورى که براى زن دست و پا گیر نباشد. این افراط در زنان شکل‏گیرى جاهلیت مدرن است. مسیحیت و برخى فرقه‏هاى آن معتقد بودند که تجرد باشد و ازدواج و خانواده‏اى در میان نباشد و حالا فمینیست‏ها خانواده را با آزادى رابطه جنسى مى‏خواهند.
مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در ادامه، دیدگاه دین در مورد تشکیل خانواده را، چنین تبیین کرد: دین اسلام مى‏گوید توجه به تن و بدن عمل زشتى نیست پس نباید جریان افراطى مسیحیت در مورد تجرد حاکم باشد. پیامبر اکرم(ص) در مقابل اعتراض چند زن از رفتار ناپسند شوهران‏شان، فرمودند که
من غذاى خوب مى‏خورم و به پوشاک مرتب توجه مى‏کنم و با همسران خود آمیزش دارم.
از نگاه دین تأمین نیاز جنسى، نقطه ضعف محسوب نمى‏شود و سرکوب نیاز جنسى مذموم است. خانواده به دلیل کارکردهایى که دارد، بسیار نهاد پر اهمیتى است.
وى در مورد کارکردهاى خانواده افزود: اولین کارکرد خانواده، تولید نسل پاک است. نسل پاک ریشه‏دار است و فرد احساس هویت و تعلق به کسى و جایى را دارد. افرادى که نسل آنها ناپاک است، احساس بى‏هویتى مى‏کنند و هر کارى که دل‏شان بخواهد انجام مى‏دهند. امیرالمؤمنین على(ع) در مورد نسل ناپاک فرموده‏اند: این افراد میل به زنا دارند، آدم‏هاى قسىّ‏القلبى هستند و با آدم‏هاى خوب دشمنى مى‏کنند.
آقاى زیبایى‏نژاد در مورد دومین کارکرد خانواده گفت: ایجاد آرامش جنسى به خانواده قوت مى‏دهد. اگر روابط زناشویى فقط براى ارضاى شهوت باشد زن و مرد از لحاظ عاطفى از هم دور مى‏شوند و تنش‏هاى خانوادگى ایجاد مى‏شود.
وى متذکر شد: با محوریت یافتن خانواده در جامعه، فرزند تعادل روانى پیدا مى‏کند و با مشکلات کنار مى‏آید. احساسات مادران باعث بازپرورى عاطفه آنان مى‏شود و مادر عاطفه خود را با توجه به ارتباط با کودکش به نسل آینده منتقل مى‏کند. دخترى که در کانون خانواده از محبت سیراب شود، دیگر در خیابان دلش را به توجهات مردان غریبه خوش نمى‏کند. زنان جهان اسلام باید ادبیات
دفاع از حقوق زن را با گرایش دینى مطالعه کنند و با تبلیغات ضد خانواده مبارزه کنند.
اجراى دو تواشیح از واحد خواهران مرکز جهانى علوم اسلامى قم و مکتب نرجس مشهد از دیگر برنامه‏هاى این همایش بود.
سخنرانى خانم «فریبا علاسوند»، عضو شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و استاد دانشگاه، برنامه دیگر این نشست بود. وى گفت: با توجه به اینکه بافت سنتى خانواده تغییر کرده و آزادى‏هاى لیبرالیستى حاکم شده است، دیگر شاهد خانواده‏هاى مستحکمى نیستیم. چنین آزادى‏هاى جنسى براى خانواده‏ها خیلى مضر است. فمینیست‏ها اصل را بر برابرى زن و مرد مى‏گذارند و همین اصل موجب مى‏شود که پدر بودن و مادر بودن، حقوق خاصى را براى مرد و زن ایجاد نکند. نقش زنان کاملاً مردانه مى‏شود و اشتغال در چنین جوامعى جدى‏ترین مسئله مى‏شود. هیچ زنى نمى‏تواند به خاطر مادر بودن، کار نیمه‏وقت بگیرد و زندگى‏اش را با شرایط مادرى و همسرى هماهنگ کند.
میزگردى نیز با حضور دکتر طوبى کرمانى، هیئت علمى دانشگاه؛ مرضیه سلطانى، فوق لیسانس فلسفه و کلام و کارشناس امور زنان؛ فرشته ساسان، استاد حوزه و دانشگاه، تشکیل شد.
در کنار این همایش علاوه بر انتشار اولین شماره از نشریه «پیام خانواده»، نمایشگاهى نیز از مقالات برتر برپا شده بود. «نقش ارزش‏هاى اخلاقى در ثبات و استحکام خانواده»، «جایگاه خانواده در اسلام»، «نقش آموزش در خانواده»، «آثار اشتغال زن در خانواده»، «نقش حقوق متقابل مرد و زن در تعالى و استحکام خانواده»، «مشکلات اساسى زنان در خانواده»، «نقش ادیان در تحکیم و بقاى خانواده»، «رابطه مادر و تربیت کودک»، «اسلام و حقوق فرزندان در خانواده»، «جایگاه زن در تعالى و ارتقاى فرهنگى خانواده»، «فمینیسم و نهاد خانواده» و ... از جمله عناوین مقالات برتر این همایش بود.
از دیگر آثار موجود در نمایشگاه علاوه بر بخش کتاب و روزنامه دیوارى، تهیه بولتنى از عوامل انحطاط و عوامل تحکیم خانواده بود. فقر و چشم و هم‏چشمى، الگوگیرى غلط، همجنس‏گرایى، ناسازگارى والدین، جهل و بى‏سوادى، ضعف اخلاقى، اعتیاد و سوء ظن، از جمله عوامل انحطاط؛ و آراستگى ظاهر، گذشت و چشم‏پوشى، احترام متقابل، هدیه و سوغات دادن، قدردانى و سپاس، صداقت و راستى، حفظ عفت و پاکدامنى، پرهیز از بدبینى، محبت و اظهار آن و حُسن خلق، از مواردى عنوان شده بودند که مى‏توانست خانواده را به تحکیم و بقا برساند.
پس از قرائت چند مقاله برتر توسط نویسندگان آن، انتخاب 26 مقاله منتخب از کشورهاى پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، روسیه، تاجیکستان، آذربایجان، هند، تانزانیا، برمه، چین، آلبانى، تایلند و ساحل عاج و اهداى جوایز به آنان، از میان 160 مقاله ارسالى با زبان‏هاى انگلیسى، فرانسه، عربى، اردو، ترکى، آذرى و فارسى، برنامه پایانى این همایش بود.
خانم‏ها طیبه طباطبایى، مسئول دبیرخانه همایش؛ مرضیه رضوى، مسئول سازماندهى همایش؛ و فریبا رسولى، مسئول فرهنگى همایش، از جمله برگزارکنندگان این همایش بودند.