برگزارى همایش خانواده در ملل و نحل
چهارمین همایش بینالمللى زنان جهان اسلام با عنوان «خانواده در ملل و نحل»، توسط معاونت فرهنگى تربیتى مرکز جهانى علوم اسلامى برگزار شد.
خانم «مریم ناصح»، دبیر این همایش گفت: در راستاى تحقق آرمان امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى که روى صدور انقلاب به جهان تأکید داشتند، با مکانیزیم اطلاعرسانى و برقرارى ارتباط با سایتهاى خبرى جهان، چهارمین همایش را برگزار کردیم.
این کارشناس امور زنان افزود: حاصل سه همایش پیشین، چاپ دو کتاب از مقالات برگزیده از میان 600 مقاله ارسالى با عناوین «آسیبشناسى فرهنگى زنان در جهان اسلام» و «جایگاه زن در اسلام و غرب» بود.
در این همایش نیز 160 مقاله به دبیرخانه رسید. این مقالات توسط خواهران طلبهاى که از بیش از 30 کشور جهان در ایران زندگى مىکنند، علاوه بر مقالاتى که از 6 کشور پاکستان، عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و آذربایجان ارسال شده بود، به دستمان رسید.
خانم ناصح متذکر شد: قبل از برگزارى همایش با رایزنى فرهنگى با صاحب نظران ایرانى و غیر ایرانى، موضوع فراخوان مقاله بررسى شد. در همایشهاى پیشین، موضوعات به مسائل آموزشى، فرهنگى و اقتصادى مربوط مىشود و موضوع چهارمین همایش، مسائل خانواده بود و هدف از این انتخاب، آشنایى خواهران کشورهاى مختلف با جایگاه خانواده در اسلام و عوامل تحکیم و
فروپاشى خانواده و مقابله با تهاجم فرهنگى بود. وقتى خانواده از مسیر اصلى خودش خارج شود، جامعه نیز از صراط مستقیم خارج مىشود. قصد ما این بود که الگوى صحیحى از خانواده در اسلام ارائه دهیم.
حجتالاسلام «علىاکبر عطاران»، معاون تربیتى مرکز جهانى علوم اسلامى، اولین سخنران این همایش بود. وى گفت: پیامبر اکرم(ص) و همچنین آیات شریفه قرآن در مورد خانواده تأکید بسیارى کردهاند. قرآن زن را براى مرد لباس و پوشش، و مرد را نیز براى زن پوشش مىداند. اسلام هرگز یکجانبه به خانواده نگاه نمىکند. اگر عمل صالحى از مرد یا زن سر بزند، حیات طیبهاى در آخرت براى او در نظر گرفته خواهد شد.
آقاى عطاران در ادامه، ویژگىهاى یک خانواده اسلاممحور را چنین برشمرد:
1- در خانواده خدامحور باید رفتار زن و مرد با تعالیم اسلامى یکى باشد.
2- واقعنگرى و واقعبینى در این خانوادهها باید حاکم باشد و خانواده دور از تخیلات و احساسات صِرف باشد.
3- خانواده باید متکى به خود بوده و اعتماد به نفس داشته باشد.
4- خانواده باید داراى تنوع و نشاط باشد و خمودى و ایستایى در آن نباشد، چرا که خمودى، خانواده را از هم مىپاشد.
5- روابط بین زن و شوهر باید صمیمانه و محترمانه باشد و روحیه انتقامجویى از عمل زشت فرد مقابل نباشد.
6- خانواده باید بالنده و پویا باشد و دائم در حال رشد و توسعه روابط انسانى. زن و
شوهر باید کارهاى نیک یکدیگر را به یاد هم بیاورند.
7- خانواده خدامحور نباید تابع هواى نفس و شیطان باشد.
8- جزمگرایى یکى از عواملى است که موجب از هم پاشیدن خانواده مىشود.
9- انجماد و سردى در بروز احساسات نیز موجب سرد شدن فضاى خانواده مىشود.
10- ابتذال و افراط در استفاده از قواى جنسى نیز موجب پاشیدن خانواده مىشود.
11- غرور و نخوت، نباید در خانواده باشد.
12- منفىگرایى و سوء ظن داشتن به یکدیگر و تحکم و زورگویى، عامل دیگر فروپاشى خانواده است. باید تسلط قلبها بر قلبها حاکم باشد.
حجتالاسلام «محمدرضا زیبایىنژاد»، مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان نیز در این همایش گفت: زنان مسلمان غیر ایرانى فرصتهاى خوبى دارند که مىتوانند از آن استفاده کنند. عدهاى از خواهران غیر ایرانى به مرکز مطالعات زنان آمده بودند و مىگفتند ما در کشورهاى اروپایى حوزه علمیه داریم و برخى مسیحیان در برنامههاى ما شرکت مىکنند و حتى در ایام عزادارى به مجالس ما مىآیند. من گفتم اینها ذخیرههاى ما براى آینده هستند. به یکى گفتند چرا از خودت دفاع نکردى، گفت یک دستم سپر بود و دست دیگرم شمشیر؛ چطور مىتوانستم از خودم دفاع کنم! حالا این قضیه ماست. با توجه به امکاناتى که داریم، استفاده درستى از آنها نمىکنیم و چشممان به امکانات
دیگران است.
هنرمند کسى است که محدودیتها را تبدیل به فرصت بکند. مثلاً قانون منع حجاب در فرانسه، فرصتى است تا زنان مسلمان آن کشور متوجه هویت دینى خودشان بشوند و بدانند به خاطر مسلمان بودن، آنها را تحت فشار مىگذارند. اقلیت بودن زنان مسلمان در کشور خودشان باید یک ظرفیت باشد و نه یک محدودیت.
آقاى زیبایىنژاد افزود: فمینیستها مىگویند خانواده باید از بین برود چون دخترها در خانواده، با روحیه انعطافپذیر بار مىآیند و خانواده باعث ایجاد مردسالارى مىشود. پسرها با روحیه خشن و پرصلابت بار مىآیند و دخترها فرمانپذیر و آماده پذیرش سلطه شوهر. آنها خانواده را مهمترین محیط ستم علیه زنان مىدانند. مىگویند براى بقاى نسل بشر مىتوان به وسیله علوم ژنتیک و یا رابطه آزاد جنسى، خانواده تشکیل داد طورى که براى زن دست و پا گیر نباشد. این افراط در زنان شکلگیرى جاهلیت مدرن است. مسیحیت و برخى فرقههاى آن معتقد بودند که تجرد باشد و ازدواج و خانوادهاى در میان نباشد و حالا فمینیستها خانواده را با آزادى رابطه جنسى مىخواهند.
مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در ادامه، دیدگاه دین در مورد تشکیل خانواده را، چنین تبیین کرد: دین اسلام مىگوید توجه به تن و بدن عمل زشتى نیست پس نباید جریان افراطى مسیحیت در مورد تجرد حاکم باشد. پیامبر اکرم(ص) در مقابل اعتراض چند زن از رفتار ناپسند شوهرانشان، فرمودند که
من غذاى خوب مىخورم و به پوشاک مرتب توجه مىکنم و با همسران خود آمیزش دارم.
از نگاه دین تأمین نیاز جنسى، نقطه ضعف محسوب نمىشود و سرکوب نیاز جنسى مذموم است. خانواده به دلیل کارکردهایى که دارد، بسیار نهاد پر اهمیتى است.
وى در مورد کارکردهاى خانواده افزود: اولین کارکرد خانواده، تولید نسل پاک است. نسل پاک ریشهدار است و فرد احساس هویت و تعلق به کسى و جایى را دارد. افرادى که نسل آنها ناپاک است، احساس بىهویتى مىکنند و هر کارى که دلشان بخواهد انجام مىدهند. امیرالمؤمنین على(ع) در مورد نسل ناپاک فرمودهاند: این افراد میل به زنا دارند، آدمهاى قسىّالقلبى هستند و با آدمهاى خوب دشمنى مىکنند.
آقاى زیبایىنژاد در مورد دومین کارکرد خانواده گفت: ایجاد آرامش جنسى به خانواده قوت مىدهد. اگر روابط زناشویى فقط براى ارضاى شهوت باشد زن و مرد از لحاظ عاطفى از هم دور مىشوند و تنشهاى خانوادگى ایجاد مىشود.
وى متذکر شد: با محوریت یافتن خانواده در جامعه، فرزند تعادل روانى پیدا مىکند و با مشکلات کنار مىآید. احساسات مادران باعث بازپرورى عاطفه آنان مىشود و مادر عاطفه خود را با توجه به ارتباط با کودکش به نسل آینده منتقل مىکند. دخترى که در کانون خانواده از محبت سیراب شود، دیگر در خیابان دلش را به توجهات مردان غریبه خوش نمىکند. زنان جهان اسلام باید ادبیات
دفاع از حقوق زن را با گرایش دینى مطالعه کنند و با تبلیغات ضد خانواده مبارزه کنند.
اجراى دو تواشیح از واحد خواهران مرکز جهانى علوم اسلامى قم و مکتب نرجس مشهد از دیگر برنامههاى این همایش بود.
سخنرانى خانم «فریبا علاسوند»، عضو شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و استاد دانشگاه، برنامه دیگر این نشست بود. وى گفت: با توجه به اینکه بافت سنتى خانواده تغییر کرده و آزادىهاى لیبرالیستى حاکم شده است، دیگر شاهد خانوادههاى مستحکمى نیستیم. چنین آزادىهاى جنسى براى خانوادهها خیلى مضر است. فمینیستها اصل را بر برابرى زن و مرد مىگذارند و همین اصل موجب مىشود که پدر بودن و مادر بودن، حقوق خاصى را براى مرد و زن ایجاد نکند. نقش زنان کاملاً مردانه مىشود و اشتغال در چنین جوامعى جدىترین مسئله مىشود. هیچ زنى نمىتواند به خاطر مادر بودن، کار نیمهوقت بگیرد و زندگىاش را با شرایط مادرى و همسرى هماهنگ کند.
میزگردى نیز با حضور دکتر طوبى کرمانى، هیئت علمى دانشگاه؛ مرضیه سلطانى، فوق لیسانس فلسفه و کلام و کارشناس امور زنان؛ فرشته ساسان، استاد حوزه و دانشگاه، تشکیل شد.
در کنار این همایش علاوه بر انتشار اولین شماره از نشریه «پیام خانواده»، نمایشگاهى نیز از مقالات برتر برپا شده بود. «نقش ارزشهاى اخلاقى در ثبات و استحکام خانواده»، «جایگاه خانواده در اسلام»، «نقش آموزش در خانواده»، «آثار اشتغال زن در خانواده»، «نقش حقوق متقابل مرد و زن در تعالى و استحکام خانواده»، «مشکلات اساسى زنان در خانواده»، «نقش ادیان در تحکیم و بقاى خانواده»، «رابطه مادر و تربیت کودک»، «اسلام و حقوق فرزندان در خانواده»، «جایگاه زن در تعالى و ارتقاى فرهنگى خانواده»، «فمینیسم و نهاد خانواده» و ... از جمله عناوین مقالات برتر این همایش بود.
از دیگر آثار موجود در نمایشگاه علاوه بر بخش کتاب و روزنامه دیوارى، تهیه بولتنى از عوامل انحطاط و عوامل تحکیم خانواده بود. فقر و چشم و همچشمى، الگوگیرى غلط، همجنسگرایى، ناسازگارى والدین، جهل و بىسوادى، ضعف اخلاقى، اعتیاد و سوء ظن، از جمله عوامل انحطاط؛ و آراستگى ظاهر، گذشت و چشمپوشى، احترام متقابل، هدیه و سوغات دادن، قدردانى و سپاس، صداقت و راستى، حفظ عفت و پاکدامنى، پرهیز از بدبینى، محبت و اظهار آن و حُسن خلق، از مواردى عنوان شده بودند که مىتوانست خانواده را به تحکیم و بقا برساند.
پس از قرائت چند مقاله برتر توسط نویسندگان آن، انتخاب 26 مقاله منتخب از کشورهاى پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، روسیه، تاجیکستان، آذربایجان، هند، تانزانیا، برمه، چین، آلبانى، تایلند و ساحل عاج و اهداى جوایز به آنان، از میان 160 مقاله ارسالى با زبانهاى انگلیسى، فرانسه، عربى، اردو، ترکى، آذرى و فارسى، برنامه پایانى این همایش بود.
خانمها طیبه طباطبایى، مسئول دبیرخانه همایش؛ مرضیه رضوى، مسئول سازماندهى همایش؛ و فریبا رسولى، مسئول فرهنگى همایش، از جمله برگزارکنندگان این همایش بودند.