تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ایران و سوئیس واکسن اوریون مى‏سازند

مهندس مجرى طرح تولید واکسن اوریون اعلام کرد ایران با همکارى سوئیس یک واکسن جدید اوریون مى‏سازد.
این واکسن با فناورى و ویروس محلى ایرانى، ولى با سرمایه‏گذارى کشور سوئیس، ساخته مى‏شود. مطالعات بالینى این واکسن در ایران، آلمان، ایتالیا و سوئیس موفقیت‏آمیز بوده و قرار است تا سال 2005 به تولید انبوه برسد.
عضو هیئت علمى مؤسسه واکسن و سرم‏سازى رازى ایران عنوان کرد که قبلاً واکسن‏هاى اوریون از ویروس ژاپنى روى سلول جوجه تهیه مى‏شد ولى این واکسن جدید از ویروس ایرانى روى سلول انسانى تهیه شده است.
مراحل تکمیل این واکسن، 16 سال به طول انجامیده که تمام مراحل آن در ایران انجام شده است. پس از این دیگر نیازى نیست تا براى ساخت واکسن اوریون، تخم‏مرغ غیر پاتوژن از خارج از کشور وارد ایران شود. در ضمن واکسن جدید براى همه حتى افرادى که به تخم‏مرغ حساسیت دارند، قابل مصرف است.

بانک اسپرم در ایران تأسیس شد

رئیس پژوهشکده ابن‏سینا اعلام کرد نخستین بانک اسپرم در ایران، به منظور حفظ و نگهدارى اسپرم به ویژه براى بیماران سرطانى، تأسیس شد.
بیماران سرطانى مى‏توانند قبل از شروع به هر گونه اقدامات درمانى، با مراجعه به این مرکز براى انجماد و نگهدارى اسپرم خود، به منظور استفاده پس از اتمام درمان، اقدام کنند.
با تأسیس این بانک، انجماد نمونه‏هاى اسپرم به مدت طولانى، ذوب نمودن آن در مواقع مورد نیاز و همچنین امکان به کارگیرى روش‏هاى پیشرفته لقاح خارج رحمى (ART) امکان‏پذیر مى‏شود.
تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمک موجب جبران فقدان و یا کاهش به وجود آمده در تعداد، شکل ظاهرى و تحرک اسپرم پس از شیمى‏درمانى و رادیوتراپى و همچنین جبران کاهش کیفیت اسپرم پس از ذوب شدن اسپرم منجمد شده، گردیده و تأثیر سوء این گونه درمان‏ها را کاهش مى‏دهد.
تضمین بارورى با ذخیره نگهدارى درازمدت اسپرم براى مردانى که تحت عمل وازکتومى قرار مى‏گیرند، ذخیره و نگهدارى اسپرم براى مردانى که با سموم و مواد شیمیایى خطرناک و مضر براى دستگاه تولیدمثل سر و کار دارند، از جمله اهداف تأسیس این بانک است.
در ضمن ذخیره و نگهدارى اسپرم براى پیش‏بینى هر گونه بیمارى مقاربتى، عمل جراحى سیستم تناسلى و هر گونه بیمارى که ممکن است در توانایى انزال و روند تولید اسپرم ایجاد اختلال کند و حفظ و نگهدارى اسپرم قبل از شیمى‏درمانى، رادیوتراپى و جراحى براى درمان سرطان، از دیگر اهداف تأسیس این بانک در ایران است.

پروتزهاى عروقى پلیمرى در ایران ساخته شد

براى نخستین بار در کشور یک دانشجوى دکتراى پلیمر، موفق به طراحى و ساخت «پروتزهاى عروقى پلیمرى با پوشش گرافیت» شد.
«حسن عربى» طراح و سازنده این عروق پلیمرى معتقد است که پوشش گرافیتى این پروتزها، با خون و بافت بدن انسان سازگارى دارد.
پس از اینکه یک جراح، عروق مصنوعى را به جاى عروق آسیب‏دیده فرد مصدوم در یکى از اعضاى بدن او مى‏کارد، گرافیت موجود در این پروتز جدید، باعث افزایش مدت زمان بازماندن عروق مى‏شود.
میزان آهکى شدن و قطر کپسول‏هاى تشکیل شده در نمونه‏هاى جدید با پوشش گرافیتى با نمونه‏هاى بدون این پوشش و نمونه‏هاى عروق آمریکایى، به مراتب کمتر بود.
در اجراى این طرح با کمک یک تیم پزشکى، بخشى از آئورت یک گوسفند برداشته شده و نمونه پلى‏استرى جدید به جاى آن گذاشته شده است.
آلودگى هوا باعث ناهنجارى جنین زنان مى‏شود

آلودگى هوا باعث نابارورى در مردان و ناهنجارى جنین در زنان باردار مى‏شود.

مدیر گروه غدد جنین‏شناسى و تولیدمثل پژوهشکده ابن‏سیناى کشور، در باره تأثیر مواد آلوده بر بدن و به ویژه زنان باردار، گفت: آثار آلودگى هوا به بیمارى‏هاى شناخته شده مانند قلب، عروق و ریوى محدود نمى‏شود؛ وجود موادى چون سرب، منواکسید کربن و دى اکسید نیتروژن در هوا مى‏تواند باعث ناهنجارى‏هاى جنینى بسته به مدت زمان تماس با آلودگى، در زنان باردار شود.
ذرات آلوده موجود در هوا مى‏توانند اختلال در هورمون‏هاى جنسى ایجاد کرده و باعث تغییر در رفتار جنسى شوند. همچنین باعث مهار تولید و یا کاهش تولید اسپرم شده و موجب اختلالات کروموزومى و سرطان شود.
این مدیر تأکید کرد مدت تماس با هواى آلوده، قبل از باردارى باعث تغییر در رفتار جنسى زنان و اختلالات قاعدگى مى‏شود و بعد از باردارى باعث کم شدن وزن نوزاد یا رشد ضعیف جنین و زایمان زودرس و نقایص مادرزادى، مى‏شود.
ذرات آلوده هوا از طریق تنفس و یا پوست و دستگاه گوارش وارد خون مى‏شود و از جفت عبور مى‏کند و بر جنین تأثیر مى‏گذارد و باعث اختلال در خون‏رسانى به جنین مى‏شود. همچنین این ذرات آلوده مى‏توانند در هموگلوبینى که اکسیژن را به جنین مى‏رسانند اختلال ایجاد کرده و باعث نرسیدن اکسیژن به جنین مى‏شود.
همچنین آلودگى هوا موجب ایجاد یک سرى اختلالات کروموزومى شده و این اختلالات به نسل‏هاى آینده منتقل مى‏شود. لذا پژوهشگران استفاده از ماسک را به مردم توصیه مى‏کنند، هر چند این ماسک‏ها هم فقط جلوى مواد معلق کمتر از 10 میکرون را مى‏گیرند.

ساخت داروى تقویت حافظه‏

دانشمندان دارویى را کشف کرده‏اند که با تقویت پروتئین مغز به بهبود حافظه انسان کمک مى‏کند. این دارو، قرصى به نام «سایپرین» است که همانند حلقه واسط، بین سلول‏هاى عصبى و بافت‏هاى مغز انسان عمل کرده و با تقویت میزان و کارکرد پروتئین در مغز، بایگانى‏هاى حافظه‏هاى داراى اختلال را بازسازى مى‏کند.
این دارو که در سال 1999 ابداع شده، در درمان بیمارى‏هایى از قبیل آلزایمر که به اختلال حواس منجر مى‏شوند، مؤثر خواهد بود.
ازدواج نامناسب، یکى از عوامل اعتیاد است‏
نتایج یک تحقیق با عنوان «بررسى عوامل مؤثر اجتماعى و روانى در معتادان ندامتگاه شهرستان تبریز» نشان مى‏دهد 85 درصد مردانى که پس از ازدواج به اعتیاد کشیده شده‏اند، به واسطه ازدواج نامناسب معتاد شده‏اند.
ریشه اکثر آسیب‏هاى اجتماعى مثل اعتیاد، طلاق و بیمارى‏هاى روانى در بطن نهاد خانواده نهفته است. همچنین بسترهاى نامناسبى مانند انتخاب دوست، کنجکاوى، محرومیت‏ها و تربیت اجتماعى در ظهور اعتیاد و دیگر آسیب‏ها نقش اساسى دارند.
نتایج این پژوهش حاکى از آن است که اکثر معتادان زندانى در تبریز، اولین بار توسط دوست صمیمى خود به اعتیاد روى آورده‏اند.
با کاهش سن شروع به مصرف مواد مخدر و مخصوصاً مصرف هروئین به علت استفاده آسان و تغییرات سریع حسى آن، احتیاج به همکارى بیشتر آموزش و پرورش و خانواده‏ها احساس مى‏شود. علاوه بر کنجکاوى جوانان در مورد مواد مخدر، مشکلات روانى ناشى از فشار زندگى از دلایل مهم گرایش جوانان به اعتیاد است. هر چقدر کانون خانواده گرم‏تر و صمیمى‏تر باشد جرم کمترى در میان افراد خانواده اتفاق مى‏افتد و حتى در صورت ارتکاب به جرم، فرد راحت‏تر از آن کناره‏گیرى مى‏کند.

56 درصد زنان ایران‏ به آسم باردارى مبتلا مى‏شوند

بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران، 56 درصد زنان در طى باردارى و پس از زایمان دچار آسم خفیف مى‏شوند.
تحقیقاتى که روى زنان ایرانى انجام شده، نشان داده است بیش از 40 درصد زنان باردار پانزده تا چهل ساله، در طول حاملگى و پس از آن، دچار آسم خفیف و 15 درصد آنان دچار آسم شدید مى‏شوند.
آسم یکى از عارضه‏هاى شایع ریوى است. این بیمارى حملات مکرر بالینى مانند سرفه و تنگى نفس است که عفونت‏هاى ویروسى، خس‏خس سینه به دنبال ورزش و نیز تماس با مواد آلرژى‏زاى تنفسى، سبب تشدید آن مى‏شوند.

فشارهاى روانى بر وزن زنان تأثیر مى‏گذارند

نتیجه پژوهش‏هاى وزارت بهداشت، رفاه و کار ژاپن نشان داده است که فشارهاى روانى و استرس بر زنان تأثیر گذاشته و باعث کم و یا زیاد شدن وزن آنان مى‏شود.
فشار روانى بر تغذیه زنان تأثیرگذار است و این تأثیرات بر روى وزن زنان بیشتر از مردان است.
بررسى‏ها نشان مى‏دهد که در زندگى روزمره، 77 درصد از مردان و 84 درصد از زنان با فشار روانى مواجه هستند. 50 درصد از زنان هنگام فشار روانى تغذیه‏شان کم و یا زیاد مى‏شود ولى این میزان در مردان 35 درصد است. 28 درصد از زنان هنگام تحمل استرس‏ها، حس مى‏کنند وزن بدن‏شان نیز کم یا زیاد مى‏شود که این میزان در مردان 16 درصد است.

ناتوانى جنسى در مردان و بروز بیمارى قلبى‏

محققان مى‏گویند ناتوانى جنسى در مردان مى‏تواند نشانه‏اى از نارسایى عروق خونى و بروز بیمارى قلبى و سکته در آینده باشد.
تحقیقات نشان مى‏دهد مردانى که مشکل ناتوانى جنسى دارند، به فشار خون و یا میزان بالاى کلسترول هم دچار هستند و بیمارانى که داروى کاهش کلسترول خون یا کاهش فشار خون مصرف کرده‏اند، مشکل ناتوانى جنسى در آنها خود به خود برطرف شده یا بهبود یافته است.
نتایج به دست آمده حاکى از آن است که مردان مبتلا به ناتوانى جنسى، دیواره عروق خونى‏شان به دلایل نامعلومى در مقابل داروهایى نظیر «نیتروگلیسیرین» منبسط نمى‏شود و به دلیل این عدم انبساط، میزان جریان خون در عروق خونى افزایش نمى‏یابد. عدم انبساط عروق خونى یکى از عوامل اصلى ناتوانى جنسى محسوب مى‏شود. عدم توانایى انبساط عروق خونى نیز در این افراد موجب بروز حمله قلبى و یا سکته مغزى خواهد شد.

مسمومیت حاملگى در زنان چاق‏

چاقى در زنان باردار، خطر ابتلا به مسمومیت حاملگى را افزایش مى‏دهد. نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران سوئدى نشان مى‏دهد زنانى که در دوران باردارى بسیار چاق هستند، به مراتب بیش از دیگران در معرض ابتلا به عوارض دوران باردارى قرار دارند.
در واقع احتمال بروز عوارضى مانند مسمومیت حاملگى، تولد فرزندان مرده و یا میزان نیاز به عمل جراحى سزارین و شیوع بیمارى‏هاى دوران نوزادى به گونه چشمگیرى در زنان چاق در مقایسه با سایر زنان، افزایش مى‏یابد.

افزایش سن و کاهش اعتماد به نفس‏

پژوهشگران اعلام کردند با افزایش سن نه فقط ترس از افزایش وزن و چین و چروک در پوست زیاد مى‏شود، بلکه مشکل کاهش اعتماد به نفس هم بروز مى‏کند. میزان اعتماد به نفس در زنان و مردان با رسیدن به سنین میانسالى و بالاتر کاهش مى‏یابد.
کاهش میزان اعتماد به نفس همچنین با میزان تحصیلات، موقعیت‏هاى اجتماعى و درآمد افراد ارتباط مستقیم دارد.
به گفته دانشمندان کسب اعتماد به نفس از سنین جوانى با تغییر نگرش‏هاى منفى آغاز مى‏شود.

کاهش وزن با نوشیدن آب‏

نوشیدن آب، میزان سوخت و ساز بدن و مصرف انرژى را افزایش مى‏دهد و کاهش وزن را سبب مى‏شود.
نوشیدن 480 گرم یا نیم لیتر آب میزان سوخت و ساز بدن را تا 30 درصد افزایش مى‏دهد. افزایش سوخت و ساز، ده دقیقه پس از نوشیدن آب آغاز مى‏شود و تا چهل دقیقه به بیشترین حد خود مى‏رسد.
بر اساس تحقیقات دانشمندان کسانى که میزان مصرف آب را یک لیتر و نیم در روز افزایش دهند، در مدت یک سال 17400 کالرى مصرف خواهند کرد که این میزان مصرف انرژى معادل کاهش وزن به میزان دو و نیم کیلوگرم است.

رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان‏

بر اساس تحقیقات جدید، زنانى که به مدت 24 سال یا بیشتر موهاى خود را رنگ کرده‏اند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به نوعى سرطان سیستم لنفاوى موسوم به «لنفوم غیر هاچگین» قرار دارند.
پژوهشگران در این تحقیق دریافته‏اند زنانى که قبل از سال 1980 شروع به رنگ کردن موهاى خود کرده‏اند یک سوم بیشتر از کسانى که موهاى خود را رنگ نکرده‏اند به سرطان «ان‏اچ‏ال» مبتلا مى‏شوند و کسانى که از تیره‏ترین رنگ‏ها براى تغییر رنگ موى خود در طى 25 سال گذشته استفاده کرده‏اند دو برابر افرادى که عادت به رنگ کردن موى خود ندارند، در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند. علت این امر مى‏تواند به دلیل تغییراتى باشد که در طى دو دهه گذشته در فرمول و محتویات رنگ مو داده شده است.

غذاهاى آماده یکى از علل عمده بروز چاقى‏

دانشمندان مى‏گویند مصرف روزافزون غذاهاى آماده و رستورانى، از علل عمده بروز چاقى در سراسر جهان است. از آنجا که غذاهاى آماده و رستورانى حاوى مقدار زیادى کالرى‏اند و نیز تضعیف مرکز کنترل اشتها را باعث مى‏شوند، مصرف آنها احتمال بروز چاقى را در افراد افزایش مى‏دهد.
نتایج مطالعات بیانگر آن است در هر 100 گرم غذاى آماده یا رستورانى حدود 1100 کیلوکالرى انرژى وجود دارد که تقریباً دو برابر انرژى موجود در 100 گرم غذاى خانگى سالم و مناسب است. به گفته کارشناسان، افرادى که به طور مرتب از این نوع غذاها استفاده مى‏کنند پس از یک سال حدود هشت کیلوکالرى اضافه وزن پیدا مى‏کنند و این وضعیت، سلامت آنها را به خطر مى‏اندازد.

خون مصنوعى ساخته شد

پژوهشگران ژاپنى موفق شدند با دادن قابلیت کسب اکسیژن به پروتئین «آلبومین»، نوعى خون مصنوعى بسازند.
با تولید انبوه این خون و حفظ بلندمدت آن مى‏توان از نگرانى سرایت ویروس و همچنین تفاوت گروه خونى، در امان بود.
محققان در طى آزمایش‏هاى خود پروتئین آلبومین را که در حفظ تعادل فشار خون نقش داشته و مواد مختلف را به داخل بدن حمل مى‏کند، مورد توجه قرار دارند. آنان ابتدا ماده «همو» را که مثل «هموگلوبین» داراى آهن مى‏باشد، به پروتئین آلبومین تزریق کردند و سپس با دادن قابلیت کسب اکسیژن در داخل ریه و پخش آن در دستگاههاى بدن، موفق به درست کردن این خون مصنوعى شدند. در صورت معمول، اکسیژن با ترکیب با پروتئین هموگلوبین که در گلبول‏هاى قرمز وجود دارد، به بدن منتقل مى‏شود.
از آنجایى که پروتئین آلبومین مصنوعى از گلبول‏هاى قرمز کوچک‏تر است مى‏تواند به بخش‏هایى که لختگى خون در آن ایجاد شده است، اکسیژن برساند. این روش مى‏تواند در آینده براى درمان سکته مغزى مؤثر باشد.

حفظ اندام و کاهش حمله قلبى‏

نتایج پژوهش جدید پژوهشگران نشان مى‏دهد که حفظ تناسب اندام در هنگام جوانى، منافع طولانى مدتى چون کاهش خطر حملات قلبى و سکته‏هاى مغزى در سنین میانسالى را به دنبال دارد.
بر اساس این مطالعه، افرادى که تناسب اندام کم یا متوسط دارند بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا، دیابت و سندرم متابولیک قرار مى‏گیرند.
به اعتقاد کارشناسان، این مطالعه دلیل دیگرى است مبنى بر اینکه تمرین‏هاى ورزشى منظم مى‏تواند سبب به تعویق افتادن زمان شروع دیابت نوع دوم در انسان شود.

خطر استفاده از لنزهاى رنگى‏

دانشمندان در باره استفاده از هر گونه لنز «تماس چشمى» بدون تجویز پزشک هشدار دادند.
نتایج مطالعات چشم‏پزشکان حاکى از آن است که استفاده خودسرانه از لنزهاى تماس چشمى از جمله لنزهاى زیبایى، بدون تجویز پزشک مى‏تواند سلامت چشم‏ها را به شدت به خطر اندازد.
نشریه علمى «چشم و لنزهاى تماسى» به تازگى اعلام کرده است، با توجه به شیوع روزافزون استفاده خودسرانه از لنزهاى زیبایى به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، احتمال آسیب‏هاى چشمى شدید و دائمى از جمله عفونت‏هاى خطرناک چشم و حتى نابینایى، افزایش یافته است.
به گفته کارشناسان حتى استفاده کوتاه‏مدت از این نوع لنزها مى‏تواند به سلامت چشم‏ها آسیب برساند، بنابراین افراد پیش از استفاده از این لنزها حتماً باید با پزشک مشورت کنند.

صفحه کلید رایانه‏ها محل تجمع میکروب‏هاست‏

تحقیقات نشان مى‏دهد که صفحه کلید (کى‏بورد) و ماوس رایانه‏ها مکان مناسبى براى تجمع و تولید مثل عوامل بیمارى‏زاست، طورى که در برخى موارد تعداد باکترى‏هاى موجود روى این تجهیزات جانبى رایانه‏ها، از تعداد باکترى‏هاى موجود روى نشیمنگاه توالت‏ها بیشتر است.
در رایانه‏هایى که افراد مختلفى از آن استفاده مى‏کنند این موارد بیشتر دیده مى‏شود و این بدان علت است که به طور معمول کسى قبل از استفاده از رایانه دستان خود را نمى‏شوید.
به تازگى در تولید لوازم جانبى رایانه‏ها، از مواد ضد باکترى بهره گرفته شده است. در فرآیند تولید این محصولات جدید، ماده ضد باکترى به طور مستقیم در پلاستیک مورد استفاده این محصولات، تزریق مى‏شود و در نتیجه روى مواد تولید شده، باکترى‏ها نمى‏توانند تولید مثل و زندگى کنند.