ارغوان گلکارى


 

ارغوان‏

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

ارغوان، درختى آشنا که مقاومتى بى‏نظیر دارد. این درخت هر جا که آب کم و خاک نامطلوب است سبز شده و محیط زیست ما را حیات بخشیده است.
امروزه مراکز حفاظت از منابع طبیعى آن را براى حاشیه شهرها و روستاها توصیه نموده و حتى بعضى از مراکز دولتى نهال ارغوان را تولید و به طور رایگان در اختیار علاقه‏مندان قرار مى‏دهند.
این درخت در خاک‏هاى گچى و آهکى راحت رشد مى‏کند و گرماى تند آفتاب و خشکى خاک را به آسانى تحمل مى‏نماید. سرزمین مادرى‏اش مناطق شرق مدیترانه است و در کشور ما گسترش زیادى دارد.
اوایل «اردیبهشت»، ارغوان تماشایى‏ترین زمان خود را مى‏گذراند. در این هنگام در حالى که شاخه‏ها هنوز بدون برگ هستند، گل‏هاى خوشه‏اى و صورتى‏رنگش به حالت آویخته ظاهر مى‏شوند و سپس برگ‏هاى سبز و قلبى‏شکل، آن شاخه‏ها را زینت مى‏بخشد.
وقتى عمر گل‏ها به پایان رسید، بذرها در داخل محفظه‏هایى به نام نیام قرار گرفته و تمام طول سال روى شاخه‏ها باقى مى‏مانند.

شرایط مناسب براى کاشت ارغوان‏

ارغوان، مناسبِ باغچه‏هاى بزرگ یا حاشیه کنار پیاده‏روهاست. این درخت به نورِ فروانِ آفتاب احتیاج دارد. از کاشت آن در محل‏هاى کم‏نور خوددارى کنید. از سویى دیگر به سرما حساس است و مناسب مناطق سردسیر نیست. در عوض در مناطق مرکزى کشور و در حاشیه کویر به آسانى مى‏روید. راز سلامتى این گیاه در قابل نفوذبودنِ خاک است، هر قدر خاک زهکش بهترى داشته باشد ارغوان سالم‏تر مى‏ماند.
این نکته نیز قابل یادآورى است که اگر در کنار دیوار غرس شود ممکن است ریشه‏هاى عمیقش به استحکام دیوارها آسیب برساند.

ازدیاد

آسان‏ترین روش ازدیاد ارغوان، کاشت بذر است. بذرها باید در اوایل «اردیبهشت» در زمین ماسه‏اى کاشته شوند.
یکى دیگر از روش‏هاى تکثیر ارغوان خوابانیدن شاخه است.
در اوایل پاییز شاخه‏هاى بلند ارغوان را (مطابق شکل 1) در داخل خاک مرطوب قرار مى‏دهیم. در محل تماس با خاک ریشه مى‏زند، وقتى ریشه‏ها ظاهر شدند شاخه را از پایه مادرى جدا مى‏کنیم. (شکل 2)

کاشت نهال‏

موقعى که درخت هنوز بدون گل و برگ و یا به اصطلاح در خواب زمستانه به سر مى‏برد زمان مناسبى است که آن را به باغچه منتقل کنیم. حجم گودال باید مناسب با حجم ریشه باشد. قبل از انتقال نهال، ریشه‏هاى پوسیده آن را هرس کنید. (شکل 3)
اطراف ریشه را با مخلوطى از کود پوسیده حیوانى و خاک بپوشانید. بلافاصله بعد از کاشت به درخت آب بدهید.