خانه، کشور کوچکى است که زن ، سلطان آن است


 

خانه، کشور کوچکى است که زن، سلطان آن است‏

امینه‏سادات سیّدى‏تبار - محقق‏
گفتگو: ریحانه نعمتى‏فر

خانم «امینه‏سادات سیّدى‏تبار» (حسن‏بیگى) یکى از پژوهشگران موفق شهر آران و بیدگل است. وى پس از اخذ دیپلم، ده سالى است که به امر پژوهش مشغول است و سال گذشته در همین جهت «انجمن بانوان محقق امین» را تأسیس کرده است. خانم سیدى‏تبار تاکنون با فعالیت مداوم و چشمگیرش، 5 کتاب و 40 بروشور و 9 جزوه در زمینه‏هاى مختلف تهیه کرده است. او تا به حال 50 دختر جوان و دانشجو را به امر پژوهش و نگارش تشویق کرده و آنان را به عضویت در این انجمن در آورده است.
اولین نمایشگاه علمى پژوهشى متشکل از تحقیقات و دستاوردهاى علمى، پژوهشى و فرهنگى «انجمن بانوان محقق امین»، بهانه‏اى بود تا گفتگویى با خانم سیدى‏تبار داشته باشیم. وى نیز با گشاده‏رویى با ما به گفتگو نشست.
خانم امینه‏سادات، از دوران نوجوانى‏ات بگو و نقش خانواده در آشنایى شما با نویسندگى و تحقیق؟
در آران و بیدگل متولد شدم و مدرک دیپلم خودم را در این شهر گرفتم و سپس در دانشگاه پیام نور دلیجان مدرک کارشناسى مدیریت دولتى را اخذ کردم.
ما هفت خواهر هستیم که من از همه‏شان بزرگ‏تر هستم. دو خواهرم لیسانس سطح دو حوزه را دارند و یکى دیگر از خواهرانم سال چهارم تحصیلات حوزوى را پشت سر مى‏گذارد. خواهر دیگرم داراى دیپلم و دو تاى دیگر دانش‏آموز هستند. با اینکه در شهر ما به مسائل فرهنگى و حضور اجتماعى زن اهمیت زیادى نمى‏دهند ولى خوشبختانه خانواده من در این راه کمک‏هاى بسیارى کرده و زمینه رشد و پیشرفتم را فراهم کردند. از آنجایى هم که من از نوجوانى به نوشتن و ادبیات زیاد علاقه داشتم، توانستم با تشویق والدینم پیشرفت کنم.
چگونه با رشته تحصیل‏ات آشنا شدى و به نویسندگى روى آوردى؟
علاقه من از ابتدا به رشته ادبیات بود و انتخاب اولم هم همین رشته بود ولى على‏رغم میلم در رشته مدیریت قبول شدم و شروع به تحصیل کردم. چندین بار مى‏خواستم تغییر رشته بدهم ولى به اصرار اطرافیان در این رشته ادامه تحصیل دادم. اما از آنجایى که بعد از اخذ دیپلم کارم را با نوشتن مقاله و گزارش براى مطبوعات آغاز کرده بودم، همراه با تحصیلم به امر نویسندگى و پژوهش نیز روى آوردم.
هدف شما از بازگشایى انجمن بانوان محقق امین چیست و این انجمن زیر نظر چه سازمانى است؟
این انجمن زیر نظر سازمان ملى جوانان استان اصفهان، در راستاى مشارکت زنان با هدف ارتقاى رشد علمى و تشویق به مطالعه و کسب دانش و تحقیق در زمینه‏هاى مختلف علمى، فرهنگى، تربیتى و مذهبى فعالیت خودش را آغاز کرد. مشارکت هدفمند زنان با کسب آگاهى و خودباورى فرهنگى و علمى مى‏تواند به گسترش سواد علمى زنان منجر شده و جامعه‏اى پویا همراه با نهادینه‏سازى ایجاد کند. زنان به همراه مشارکت سازنده و فعال، همپاى مردان مى‏توانند در بناى سالم جامعه اسلامى نقش یک انسان کارآمد را ایفا کنند. این مشارکت مى‏تواند به حرکتى منتهى شود که جایگاه علمى و مدیریتى زنان را در راستاى جامعه‏اى مدنى و پویا همراه با توسعه پایدار و به دور از مفاسد اجتماعى تثبیت کند؛ بنابراین زنان مى‏توانند با وجود این بستر مناسب به جایگاه واقعى خود در علوم و کمال دست پیدا کنند.
لذا حرکت افراد توانمند به همراه ساختارهایى با توان و ظرفیت قابل توجه سبب بروز استعداد و بهره‏بردارى بهینه از توانمندى‏هاى آنان، جایگاه مدیریت علمى زنان را در جامعه به نحو مطلوب و مؤثر مشخص مى‏نماید. این زنان قهرمان عرصه فعالیت، خود، عاملان تغییر براى رسیدن به جامعه مدنى و اسلامى هستند.
شما به عنوان یک دختر موفق و فعال در عرصه اجتماع، پیشرفت فرهنگى زنان و دختران را در چه مواردى مى‏دانى؟
انسان باید در انجام هر کارى اراده و پشتکار داشته باشد، چون همین پشتکار است که او را به همه اهدافش مى‏رساند، ولى در کل ایمان به خدا و انجام دادن تمام کارها براى رضاى الهى مى‏تواند مهم‏ترین عوامل پیشرفت هر زن و مردى باشد.
خود شما چه کسى را در زندگى‏تان الگوى پیشرفت قرار دادى؟
الگوى زندگى من حضرت زهرا(س) و ائمه(ع) مى‏باشند. من تمام اعمال و رفتار و کارهایم را بر اساس موازین اسلامى انجام داده و اعتقاد راسخى به آنها دارم و تمامى این گفته‏ها را سعى مى‏کنم در عمل هم اثبات کنم.
امینه‏سادات‏خانم، تا به حال چه کتاب‏هایى را تألیف کرده‏اى؟
عشق و تداوم عشق، گنجینه نوعروسان، روانشناسى کودکان، دنیاى شگفت‏انگیز حیوانات، طب سنتى و درمان با گیاهان دارویى و روان‏شناختى مرد و زن.
به غیر از نویسندگى، به چه هنرهاى دیگرى علاقه دارى؟
شعر و نقاشى، هر دو براى من ارزشمند و گرانبها هستند و در این زمینه‏ها استعداد زیادى دارم و اشعار بسیارى تا به حال سروده‏ام.
اوقات فراغتت را به غیر از کارهاى هنرى با چه کارى پر مى‏کنى؟
نود درصد از اوقات فراغت من به مطالعه و تحقیق اختصاص دارد، اگر هم ساعتى با خانواده‏ام به پارک بروم در آنجا هم مشغول مطالعه مى‏شوم. هر جا که بروم باید دستم مشغول نوشتن باشد و یا در حال ورق زدن کتابى. کتاب «مردان مریخى، زنان ونوسى» هم کتاب مورد علاقه من است. گاهى هم در اینترنت به دنبال مباحث علمى و تحقیقى در ارتباط با کارم مى‏گردم.
عامل موفقیت شما در امر پژوهش چیست؟
هر عملى انجام مى‏دهم از اعتقادات سرسخت و قوى من نشأت مى‏گیرد. اگر جز این بود تاکنون به این راه ادامه نمى‏دادم و اصلاً موفق نمى‏شدم. من با انگیزه خدمت‏رسانى و عشق به مردم، بسیارى از شب‏ها بیدار مى‏مانم و تا پاسى از شب به مطالعه و تحقیق مشغولم. اگر انسان کارهایش همه رنگ و بوى الهى داشته باشد حتماً موفق مى‏شود. در همین جا، جا دارد از استادم آقاى «محسن تقدیسى» سرپرست کمیته پژوهشى دانشگاه پزشکى کاشان، که راهنماى من در امر تحقیق و پژوهش بود، تشکر کنم.
نقش و تأثیر دین و مذهب را در زندگى چقدر مى‏دانى؟
دین نقش عمده و موثرى در زندگى و سرنوشت من دارد و در هنگام سختى‏ها و مشکلات ایمان من قوى‏تر مى‏شود. همیشه توسل به ائمه(ع) بخصوص امام زمان(عج) مرا در راه پرفراز و نشیب زندگى و مشکلات یارى مى‏کند.
اگر انسان حتى به درجات پایینى از ایمان هم برسد دیگر حاضر نیست حتى یک لحظه شیرینى آن را با یک دنیا پول، پست و مقام عوض کند. دورى از گناهان کوچک و بزرگ و مداومت به نماز شب و مدد گرفتن از حضرت ولى‏عصر(عج) در تمام لحظات مى‏تواند انسان را به درجات ایمان برساند؛ طورى که انسان دیگر دوست ندارد لحظه‏اى از یاد خدا غافل شود.
اگر به چشم حقیقت نظر کنى به جهان‏
به هر چه مى‏نگرى جز خدا نخواهى دید
به نظر شما زن و دختر موفق در جامعه اسلامى، از نظر شما چه تعریفى دارد؟
به فرموده مقام معظم رهبرى زنان در هر جامعه بشرى قادرند و مى‏باید فرصت پیدا کنند که در حد خویش مسئولیت خود را در پیشرفت‏هاى علمى و اجتماعى و سازنده و اداره این جهان به عرصه گیرند که میان زن و مرد در این کیان هیچ تفاوتى نیست. دختر و زن موفق با برخوردارى کامل از دانش مفید و معنویت و خداشناسى مى‏تواند همسرى شایسته و مادرى خوب و وظیفه‏شناس براى فرزندان باشد و با حفظ شئونات اسلامى به عنوان یک زن مسلمان در بیرون از خانه نیز نقش خود را به درستى ایفا نماید. خانه، کشور کوچکى است که زن، سلطان آن است.
براى برگزارى اولین نمایشگاه انجمن‏تان با مشکل خاصى برخورد نکردى؟
متأسفانه به توانمندى‏هاى زنان در جهت توسعه و ارتقاى سطح دانش آنان توجه لازم نمى‏شود. این نمایشگاه را بدون هیچ گونه امکانات مالى از سوى مسئولین برپا کردم؛ ولى تقاضاى من از مسئولین دولتى و غیر دولتى مخصوصاً مرکز پژوهش‏هاى شوراى اسلامى شهر این است که بسترى مناسب جهت توسعه فعالیت این انجمن‏ها و «NGO»ها انجام بدهند تا به خواست خدا این انجمن‏ها به جایگاه واقعى خود برسند و بودجه و امکانات لازم جهت رشد دختران و جوانان فراهم شود.

* *

نمایشگاه «انجمن بانوان محقق امین» با نمایش جزوات و بروشورهایى از کار اعضاى انجمن در مورد شناخت انبیاء، مسائل علمى و پزشکى، روانشناسى، خودشناسى، عشق و زندگى و ... مورد توجه عموم مردم و مسئولین شهر آران و بیدگل قرار گرفت. از جمله بازدیدکنندگان این نمایشگاه، فرماندار و معاون او بودند. آقاى دکتر «زارع» فرماندار این شهر، پس از بازدید گفت: «فعالیت این انجمن خودباورى زنان شهر است و گویاى این نکته است که باید به توانمندى زنان در عرصه‏هاى علمى توجه بیشترى شود. با توجه به سیاست دولت در تقویت «NGO»ها به عنوان نماد مشارکت‏هاى مردمى و واگذارى امور جوانان به تشکل‏ها و انجمن‏ها، توانمندى‏هاى خوبى را در انجمن بانوان شاهد بودیم. بانوان تحصیلکرده و دانشجویان استقبال خوبى از این نمایشگاه داشتند؛ همچنین مسئولین شهر با دیدار از این نمایشگاه متوجه فعالیت‏هاى ارزنده و مفید انجمن شدند. سازمان‏هاى مختلف هر شهر مى‏توانند با همکارى با یکدیگر فضاى فرهنگى خوبى در جهت فعالیت‏هاى جوانان و زنان داشته باشند.»
آقاى مهندس «گرانمایه» عضو بازرسى ویژه دفتر مقام معظم رهبرى و استاندار سابق مازندران و یزد نیز پس از دیدار از این نمایشگاه گفت: «با توجه به اینکه در مؤسسه‏هاى فرهنگى و تبلیغى زیادى در استان‏هاى دیگر شرکت کرده‏ام ولى تا به حال هیچ انجمنى ندیدم که فقط کار پژوهشى و تحقیقاتى انجام بدهد. مخاطب دستاوردها و آثار پژوهشى این انجمن فقط گروه خاص و یا مذهبى نمى‏باشد و حیطه فعالیت آن بسیار گسترده و شامل اطلاع‏رسانى به عموم مردم مى‏باشد.»
ایشان در ادامه دیدارشان از این نمایشگاه قول مساعدت و همکارى در زمینه ارتباط فرهنگى نهاد رهبرى با این مؤسسه را دادند و براى دبیر انجمن آرزوى موفقیت کردند.
ما نیز در پایان دیدارمان از این نمایشگاه و دفتر انجمن بانوان محقق امین، براى خانم سیدى‏تبار و دیگر اعضاى انجمن آرزوى موفقیت مى‏کنیم.