پژواک


 

پژواک‏

بخش «بیایید با هم گل بسازیم» و طرح‏هاى داخل جلد مجله خیلى زیباست. اما متأسفانه از محبت، گلستان هم گاهى بیابان مى‏شود؛ چون که بعضى از اعضاى کتابخانه‏اى که من در آن عضو هستم، مجله را پاره کرده بودند چون مى‏گفتند مجله مطلبى ندارد. صفحات مربوط به گلسازى کاملاً پاره شده بود و من اگر دقت نمى‏کردم، چیزى متوجه نمى‏شدم.
گاهى هم در صفحات اول معمولاً چیزهایى نوشته مى‏شود که امروزه دیگر مورد استفاده آنچنانى نیست. اگر امکان دارد مطالبى مثل سخنرانى آقاى قرائتى و یا برنامه هزار راه نرفته را در مجله بگذارید. هر چند منظورم این نیست که تلویزیون را وارد مجله کنید. مى‏توانید از کارهایى که با دست براى زیباتر کردن منزل استفاده مى‏شود، بنویسید. در هر حال این نظرات من بود هر چند در مقابل زحمات شما عزیزان کم است.

آذر عبدى‏پور - تالش‏

دوست عزیز، از اینکه براى مطالعه خود وقت مى‏گذارید بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم با این صبر و حوصله در آینده موفقیت‏هاى بیشترى را کسب کنید. خوب است بدانید رسانه‏هاى جمعى هر کدام اهداف و روش‏هاى خاص خود را دارند و نمى‏توان مجله را به چاپ یک سخنرانى و یا برنامه تلویزیونى در قالب روزنامه‏نگارى محدود و منطبق کرد. لطف رسانه‏ها به همین است که هر رسانه‏اى با توجه به اصول کارى خودشان به مخاطبان‏شان مى‏پردازد.

مجله‏تان بسیار عالى است و من از محتویات آن خیلى خوشم مى‏آید. فقط مى‏خواستم بگویم کمى هم مسائل مربوط به ریزه‏کارى‏هاى خانه‏دارى را یاد بدهید. مثلاً با آمدن بهار در خانه چه کارهایى انجام بدهیم. همچنین مى‏خواهم کمى در مورد زنان افغانستان و نحوه زندگى آنها بنویسید تا مطلع شویم. در ضمن به خاطر چاپ مطلب «دخت آفتاب» هم تشکر مى‏کنم، خیلى خوب بود.

خانم هاشمى - شیراز

خواهر گرامى، از لطف شما سپاسگزاریم. مجله قصد دارد تا جایى که امکان آن فراهم باشد به امور خانه‏دارى و هنرهاى دستى زنانه بپردازد. در مورد زنان افغانستان هم قبلاً گزارشى در مجله چاپ شده است (شماره 133) و پس از این نیز چون گذشته اخبار مهم مربوط به زنان این کشور در مجله درج مى‏شود که امیدواریم تا اندازه‏اى کفاف بررسى وضعیت زنان در کشورهاى هم‏جوار را بکند. موفق باشید.

از نقدهاى جامع هنرى‏تان در «قصه‏هاى شما» سپاسگزارى مى‏کنم. فیلم‏هاى اکران شده را هم خیلى خوب مورد نقد و تحلیل قرار مى‏دهید و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد

برادر محترم، از حسن نظر شما تشکر مى‏کنیم. هدف مجله این است که بتواند نظرات منطقى همه دوستان را به کار ببندد.
دست حق یارتان.
نظر به اینکه پایان‏نامه آقاى «حسن شیعه‏زاده» دبیر شاغل در آموزش و پرورش شهرستان «بناب» تحت عنوان «ارتباط فقه و اخلاق» به عنوان پایان‏نامه برتر استان آذربایجان شرقى در مقطع کارشناسى ارشد انتخاب و معرفى شده است، لذا به پیوست، سه برگ خلاصه پایان‏نامه فوق، جهت نو و بدیع بودن مطلب، جهت استحضار و در صورت صلاحدید، چاپ در آن نشریه پربار ارسال مى‏گردد.

عدالتخواه - رئیس آموزش و پرورش بناب‏

برادر محترم، با تشکر از زحمات و قدردانى شما از همکاران‏تان، متأسفانه على‏رغم رتبه آوردن پایان‏نامه، چاپ چنین آثارى در برنامه کارى مجله نمى‏باشد. با سپاس مجدد از شما و نگارنده این اثر، در همین جا قسمتى از مطلب ارسالى شما را با هم مى‏خوانیم: «بنا به اعتراف حقوقدانان غربى، فقه ما که جامع‏ترین و پیشرفته‏ترین حقوق انسانى است تنها به مسائل عبادى، فردى و حقوقى محض نپرداخته، بلکه در پرتو ابزار مخصوص اجتهاد، فلسفه ظهور پیامبران (تکمیل مکارم اخلاقى) را هم تعقیب مى‏کند. فقه از اخلاق تغذیه مى‏شود و به اخلاق مى‏رساند. قشر جوان خاصه دانشجویان در پذیرش احکام و رسیدن به مرحله اقناع، چون روح تعلق آنها بر روح تعبد غلبه دارد، لذا با بحث فلسفه فقه با جان و روح قانون اسلام آشنا مى‏شوند و قوانین فقهى با بیان فلسفه تلطیف مى‏شوند ...».

با خسته نباشید حضور شما زحمت‏کشان که با حوصله و پشتکار به نامه‏هاى دوستان پاسخ مى‏دهید. با به کارگیرى نقدهاى شما و تلاش خودم امیدواریم که نویسنده شوم. فقط خواهش مى‏کنم جواب نامه‏ها را زودتر بدهید. همین دیر کردن نامه‏ها انرژى و انگیزه اولیه را از من گرفته است.
اما نکته دیگر، گران شدن هزینه پست و دردسرهاى آن است. اگر بتوانید در هر شهرستان با توجه به آمار خوانندگان جایى در شعبه پست براى خدمات خودتان باز کنید مطمئناً مشکلات حل مى‏شود و دوستان راحت‏تر با شما ارتباط برقرار مى‏کنند.
اما نکته سوم در مورد مسابقه مجله است. اگر مسابقه‏هاى بیشترى ارائه دهید آن هم براى قشرهاى مختلف سنى، این کار، برگ برنده‏اى براى ارتباط جدى‏تر و بیشتر خوانندگان با شما خواهد بود.
اما نکته آخر اینکه، چرا عکسى از همکاران‏تان را در صفحه اول هر بخش چاپ نمى‏کنید تا خوانندگان آنها را بشناسند و شاید ابهت عکس‏هاى نویسندگان، بعضى از دوستان را بگیرد و دیگر سرِ شوخى با همکاران مجله را نداشته باشند!

سیمین‏دخت مصطفایى - گیلانغرب‏

دوست عزیز، از دقت شما در مورد مجله خودتان سپاسگزاریم. در مورد دیر رسیدن نامه‏ها باید گفت مواردى که مستلزم نوشتن نامه هستند تا جایى که امکان داشته باشد سریع پاسخ‏هاى آن نوشته شده و تایپ و ارسال مى‏شود. اما در مورد اختصاص دادن مکانى در هر شعبه پست شهرستان‏ها اصلاً امکان‏پذیر نیست. سایر نشریات نیز که مخاطبان بسیارى دارند، این کار را نکرده‏اند، چرا که چنین کارى عملى نیست. مسابقات مجله نیز معمولاً دربرگیرنده قشر جوان است و امکان ندارد که ما بتوانیم هم براى کودکان و هم افراد مسن مسابقه داشته باشیم. اما در جواب نکته آخر شما باید گفت نویسندگان مجله چنان عکس‏هاى پر ابهتى ندارند که با چاپ آنها، دیگر کسى سر به سرشان نگذارد!
موفق باشید.