اخبار


 

اخبار

دولت مکلف به رفع خشونت علیه زنان شد

زهرا شجاعى از مکلف شدن دولت در برنامه چهارم خود به رفع خشونت در قبال زنان خبر داد.
رئیس مرکز مشارکت امور زنان گفت: مرکز امور زنان، متوّلى امر رفع خشونت علیه زنان است. با توجه به اینکه جامعه زنان در بخش‏هاى مختلف از جمله سواد، ارتباطات، مشاغل و مسئولیت‏ها، توسعه و پیشرفت چشمگیرى داشته، تعریف این جامعه با قبل از انقلاب و چهارده قرن پیش بسیار متفاوت است.
وى افزود: اکنون بررسى مجدد فتاوا و احکام در مورد زنان بر اساس اقتضاهاى زمانى و مکانى بسیار ضرورى است که مرکز مشارکت امور زنان از دو سال قبل، کار گسترده‏اى را در این زمینه آغاز کرده است.
در این چارچوب و بر اساس فقه شیعه و با توجه به اقتضاى زمانى و مکانى نیازمند یک بازنگرى مجدد در مسائل فقهى مربوط به زنان هستیم که تدوین این نظام جامع حقوقى با همکارى یکى از دانشگاههاى معتبر شهر قم در دست انجام است.

حقوق تأمین اجتماعى زنان شاغل رعایت نمى‏شود

دکتر «اکرم عباسى»، عضو گروه زنان سازمان بین‏المللى کار، گفت: در اجراى اصل 28 قانون اساسى که طبق آن دولت موظف است تأمین اجتماعى را براى یکایک افراد تأمین کند، تفسیرها و موانع بسیارى وجود دارد که باعث عدم تساوى حقوق زنان شاغل با مردان شده است.
وى همچنین در مراسم تجلیل از زنان کارگر به خاطر عدم پرداخت مستمرى به وراث زنان بیمه‏شده‏اى که فوت کرده‏اند، انتقاد کرد.
دکتر عباسى گفت: سازمان تأمین اجتماعى، حق بیمه زنان شاغل فوت شده را هر ماه وصول مى‏کند اما معلوم نیست چرا از پرداخت مستمرى به وراث آنها خوددارى مى‏شود.

بودجه پیشگیرى از اعتیاد در مدارس تهران دو برابر شد

بودجه پیشگیرى از اعتیاد در مدارس شهر تهران که براى سال تحصیلى 83 - 82، رقمى معادل 105 میلیون تومان تعیین شده بود، براى سال تحصیلى آینده به دو برابر افزایش یافت.
مدیر تربیت بدنى و تندرستى آموزش و پرورش شهر تهران و مسئول پیشگیرى از اعتیاد مدارس تهران گفت: برنامه‏هاى پیشگیرى در سه محور اعتیاد، ایدز و خشونت در مدارس راهنمایى و دبیرستان شهر تهران در قالب طرح‏هاى مختلفى چون طرح مروجین سلامت و طرح مهارت‏هاى زندگى و آموزش کارکنان و اولیا اجرا مى‏شود.
وى در خصوص مصرف قرص‏هاى شادى‏آور و انرژى‏زا در میان دانش‏آموزان گفت: آموزش و پرورش در طرح پیشگیرى از اعتیاد، رتبه اول را نسبت به سایر ارگان‏ها کسب کرده است. خانواده‏ها مى‏بایست نسبت به آثار مضر این داروها هوشیار بوده و در زمینه آگاهى‏بخشى به فرزندان خود با ارتباطى صمیمانه و عاطفى به پیشگیرى از مصرف آنها مصرّ باشد.

فاطمه آلیا:
تعدد زوجات به نفع زنان است‏

«فاطمه آلیا»، نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در باره برنامه‏هاى زن‏ستیزانه صدا و سیما گفت: واژه «زن‏ستیزانه» براى روندى که اخیراً در صدا و سیما به چشم مى‏خورد خیلى غلیظ است اما قبول دارم که شیوه صدا و سیما در مطرح کردن مسئله چندهمسرى سبب لطمه دیدن این اصل از اسلام خواهد شد. باید این روند را نقد کرد تا تعدیل و اصلاح شود. صدا و سیما باید برنامه‏هایى بسازد تا مسئله تعدد زوجات به صورت سالم مطرح شود.
خانم آلیا که پیش از این، قائم مقام دفتر امور زنان صدا و سیما بوده، در حال حاضر در معاونت تحقیقات و برنامه‏ریزى این سازمان فعالیت مى‏کند.
وى گفت: فلسفه تعدد زوجات در نهایت به نفع زنان است و زنان باید تلاش کنند تا این مسئله در بستر صحیح خود جا بیفتد. تعدد زوجات آن طور که در اسلام آمده است به معنى خوشگذرانى مردان نیست و مى‏تواند راه حل بسیار خوبى براى برخى مشکلات جامعه باشد و این رسالت زنان است تا در این باره بصیرت دهند تا این موضوع به انحراف کشیده نشود.
این نماینده مجلس در ادامه سخنانش افزود: به لحاظ عاطفى هیچ زنى نمى‏تواند موضوع تعدد زوجات را بپذیرد. اما اگر خود را جاى زنى که سرپرست خانوار است و نیاز به حمایت دارد، بگذارد، فواید این کار را مى‏داند.

نظام جامع حقوقى زنان تدوین مى‏شود

رئیس مرکز امور مشارکت زنان گفت: طرح تحقیقاتى نظام حقوقى و قضایى زنان در جمهورى اسلامى ایران با مشارکت دانشگاه مفید قم در دست تهیه است.
زهرا شجاعى همچنین به تصویب اصلاح قوانین پیشنهادى از سوى مرکز امور مشارکت زنان به مجلس شوراى اسلامى اشاره و تصریح کرد: پژوهش نظام جامع حقوقى و قضایى زنان، تمامى موارد قانونى را که در آنها رنگى از تبعیض علیه زنان وجود دارد، به صورت عملى و با روش شناخت صحیح تحقیقاتى بررسى و تدوین کرده و براى اصلاح ساختار قانونى و تصویب نهایى به مجلس ارائه مى‏کند.

اکوفمینیسم، حذف استعمار بر زنان و طبیعت است‏

زنان در تاریخ همواره به عنوان متغیرى وابسته به عوامل گوناگون، بر روند زندگى و مشارکت در عرصه‏هاى مختلف اجتماع و نگرش مردسالارانه مؤثر بوده‏اند.
گروهى از کارشناسان، «فمینیسم اکولوژى» یا «اکوفمینیسم» را شیوه جدیدى از تفکر در مورد طبیعت دیپلماسى و معنویت مى‏دانند. اکوفمینیسم با اعتقاد بر اینکه تسلط بر زنان به طور مستقیم با تجاوز به طبیعت و غارت کره زمین مربوط است، در دهه 70 میلادى شکل گرفته است.
«اطهره نژادى»، کارشناس شبکه ارتباطى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان ایران، در این زمینه گفت: جنبش‏هاى زیست‏محیطى هیچ توجهى به زنان ندارند و فمینیسم نیز توجه ناچیزى به طبیعت دارد. لذا موضوعاتى چون تسلط، قدرت و فرمانبردارى در اکوفمینیسم بسیار مهم هستند و بالاتر از هر چیزى هدف اصلى آن، رفع تفکر مردسالارى در میان زنان است. اکوفمینیسم، خواستار ریشه‏کنى چارچوب‏هاى تصویرشده ستم در میان زنان جهان است و هدف اخلاقیات زیست‏محیطى اکوفمینیستى، ترویج اندیشه‏اى است که همزمان به طبیعت و نگرانى براى حفظ آن نیز توجه دارد. خانم نژادى افزود: از نظر اکوفمینیسم زنان و طبیعت هر دو قربانى تبعیض و سلطه هستند و باید به طور مشترک براى پایدارى مبارزه کنند.
اکوفمینیسم معتقد است که زن و مرد، فرهنگ و طبیعت، فکر و جسم دوگانه‏گرایى ندارند و باید براى تصحیح ساختارى جامعه در این موضوعات اقدام شود و روابط مبتنى بر رضایت‏مندى جایگزین روابط مبتنى بر قدرت شود. جنسیتى‏شدن ارتباط با طبیعت و نادیده گرفتن توان زنان در رابطه با طبیعت، تنها زنان و کودکان را محکوم به وضعیت تحمل انواع آلودگى‏هاى محیط زیست مى‏کند.

فرهنگ‏سازى و ارتقاى آگاهى زنان‏

بیشتر اقدامات و حرکت‏ها از سوى نمایندگان مجلس ششم در جهت حفظ و تحکیم خانواده بوده است.
«حمیده عدالت»، نماینده مردم دشتسان با اشاره به عملکرد مجلس ششم در جهت تقویت بنیان خانواده اظهار کرد: مجلس ششم در طول چهار سال کار خود، در رأس هر طرح و برنامه‏اى، حفظ و تحکیم خانواده را اولویت قرار داده است و سعى کرده که طرح‏ها را در جهت تقویت و حفظ هر چه بیشتر بنیان خانواده مورد توجه قرار دهد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس، طرح حل اختلاف خانوادگى، طرح توانمندى‏سازى زنان سرپرست خانواده و طرح تشکیل شوراى عالى خانواده را از مهم‏ترین اقدامات انجام‏شده دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلى ما این بود که با این طرح‏ها، روابط حسنه بین خانواده‏ها را با توجه به آنچه که اسلام بر آن تکیه کرده، شاهد باشیم. در حقیقت در جهت تداوم زندگى مشترک، ایجاد صلح و امنیت هر چه بیشتر و تربیت نسل سالم براى جامعه آینده، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم.

سایت زنان کارآفرین راه‏اندازى شد

طرح پژوهشى اندازه‏گیرى مشارکت‏هاى سیاسى زنان، مراحل نهایى خود را طى کرده و نتایج آن به زودى اعلام خواهد شد.
خانم محتشمى‏پور در بیست و ششمین اجلاس کمیته‏هاى امور بانوان و جوانان استان‏ها گفت: جلسات متعددى از سوى کمیته حقوقى در زمینه خشونت خانگى علیه زنان و نیاز آنها به خانه‏هاى امن برگزار شده است که حاصل تحقیقات و مطالعات، جمع‏آورى شده و به صورت پیش‏نویس جهت ارائه در شوراى اجتماعى کشور، به وزیر ارائه شده است.
وى با تأکید بر کارشناسى نبودن آمارهاى مطرح شده در زمینه ازدواج و طلاق، این امر را سبب ایجاد تنش در افکار عمومى خواند و گفت: در زمینه «اشتغال و مشارکت اقتصادى زنان»، شناسایى موانع حقوقى اشتغال زنان، شناسایى فرصت‏ها و امکانات موجود، تسهیلات بانکى، جذب اعتبارات خارجى و مشکلات زنان صنعتگر در کمیته‏هاى اشتغال بررسى شده و در حال پیگیرى است. در ضمن، با راه‏اندازى سایت زنان کارآفرین در سال جارى در صدد فراهم کردن فرصت‏هاى شغلى بیشترى براى زنان هستیم.

زنان عرب، زن ایرانى را الگوى خود مى‏دانند

نتایج تحقیقات یک پژوهشگر زن دانشگاه قاهره نشان داد که زنان عرب، زنان ایران را الگو و اسوه خود مى‏دانند.
«نیوین مسعد»، طى تحقیقات آکادمیک خود به این نتیجه رسیده است که زنان عرب از حضور چشمگیر زنان ایرانى در صحنه‏هاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى الگوبردارى مى‏کنند. وى در این زمینه گفت: موفقیت انکارناپذیر زن ایرانى و مشارکت آنان در مراکز تصمیم‏سازى، بدون جنجال‏آفرینى و تشنج و با حفظ حجاب و رعایت تمام تعهدات و شئون مذهبى قابل توجه و تحسین است.
این پژوهشگر مصرى تأکید کرد که زنان ایرانى با برخوردهاى سنجیده و حکیمانه، همه موانع و چالش‏ها را پشت سر گذاشته و حقوق خود را به دست آورده‏اند. زنان ایران با به دست‏گیرى پست‏هاى مهمى چون معاونت رئیس‏جمهورى، نمایندگى پارلمان، مشاوره قضایى، پلیس و غیره در تمامى عرصه‏هاى سیاسى و اجتماعى ایران حضور فعال و پویایى خود را به اثبات رسانده‏اند.

زن جنس دوم نیست‏

بسیارى از افراد و مسئولین به زنان به عنوان جنس دوم نگاه مى‏کنند و به همین علت از تخصص و توانمندى آنان در جاى خود استفاده نمى‏شود.
«فاطمه آلیا»، نماینده مردم تهران در مجلس هفتم گفت: براى رفع مشکلات زنان باید نگرش‏هاى منفى نسبت به آنان تغییر یابد. براى تغییر این نگرش‏ها هم باید قوانین جدیدى در این زمینه تصویب شود تا نگرش به زن به عنوان جنس دوم برطرف شود.
وى افزود: مشکلات زنان سرپرست خانوار، شاغل و خانه‏دار که جایگاهى براى خود ندارند، فراهم کردن تسهیلات براى ازدواج، برنامه‏ریزى به منظور ایجاد اعتدال در مشاغل زنان و مردان، ریشه‏یابى دلایل پایین آمدن ازدواج و افزایش طلاق باید بررسى و جزء اولویت‏هاى برنامه‏هاى مجلس هفتم قرار گیرد.

دختران فرارى معتادند

رئیس انجمن مددکارى ایران گفت: بیش از 50 درصد دختران فرارى ارجاع شده به مراکز بهزیستى معتاد هستند و این در حالى است که 33 درصد این مددجویان در خانه به مصرف مواد مخدر روى آورده‏اند.
«مصطفى اقلیما» افزود: تحقیق در مورد دختران فرارى نشان مى‏دهد که 60 درصد آنها براى چندمین بار از خانه فرار کرده و پس از دستگیرى دوباره به مراکز بهزیستى ارجاع شده‏اند.
وى تأکید کرد که 80 درصد دختران فرارى در سنین نوجوانى قرار دارند و تنها 20 درصد مددجویان بیش از 20 سال، سن دارند. 87 درصد این دختران قبلاً سابقه زندانى شدن داشتند و 46 درصد نیز از سوى والدین مورد آزار قرار مى‏گرفتند.
اقلیما گفت: بیشترین سن باردارى نامشروع در میان دختران فرارى در بین سنین 16 تا 18 سال است. اکثر این دختران نیز سوادى در حد ابتدایى و راهنمایى داشتند و حتى برخى بى‏سواد بودند. اغلب آنها هم اعلام کرده‏اند که از پدرانى کارگر و یا بیکار و در خانواده‏هایى شلوغ با وضع اقتصاد خیلى بد زندگى مى‏کردند.

ماماهاى کشور بیکارند

مسئول اداره مامایى وزارت بهداشت اعلام کرد: با افزایش زایمان‏هاى سزارین، نقش ماماها به عنوان عامل زایمان کمرنگ شده است.
وى گفت: آخرین آمار ما در وزارت بهداشت 65 درصد زایمان طبیعى و 35 درصد سزارین است و علت افزایش این آمار عدم آگاهى زنان از مراحل زایمان و واهمه آنان از زایمان طبیعى است.
«معصومه شاه‏محمدى»، آمار رو به رشد سزارین در ایران را غیر قابل مقایسه با دیگر کشورها دانست و افزود: در کشورهاى پیشرفته ماما به عنوان یک مشاور و همراه خانواده از زمان باردارى و در نهایت نقطه عطف آن زایمان و حتى در زمان یائسگى زنان در کنار آنان است. در حال حاضر ما تلاش مى‏کنیم تا آموزش طول باردارى را براى زنان بگذاریم و ذهنیت منفى موجود را نسبت به زایمان طبیعى از بین ببریم.
وى گفت: بیش از 33 هزار ماما در کشور فارغ‏التحصیل شده‏اند که فقط تعداد کمى از آنها جذب بازار کار مى‏شوند. مامایى جزو گروههاى پزشکى و پیراپزشکى است و در ارتباط با ارتقاى سطح سلامت جامعه و مسائل اعتقادى و فرهنگى مردم نیز نقش مهمى دارد.



خودکشى زنان در ایران در مقایسه با جهان‏
ایران و گرجستان، بالاترین نرخ خودکشى زنان را در میان کشورهاى آسیاى غربى دارا هستند.
آخرین آمار پزشکى قانونى نشان مى‏دهد، خودکشى در زنان ایران نسبت به کشورهاى اروپاى شرقى، جنوبى، غربى و شمالى، آمریکاى شمالى، آسیاى شرقى و اقیانوسیه کمتر است ولى نسبت به کشورهاى آمریکاى لاتین، آمریکاى مرکزى و جنوبى، بیشتر است.
از سوى دیگر، نرخ خودکشى مردان در ایران هم از کشورهاى اروپایى، اقیانوسیه، آسیاى شرقى، آمریکاى لاتین و آمریکاى مرکزى و جنوبى کمتر و از کشورهاى آسیاى غربى بالاتر است.

دختران در هند بیشتر از دیگر کشورها به خودکشى روى مى‏آورند

میزان خودکشى در میان دختران هندى بالاترین حد را در مقایسه با دیگر کشورهاى جهان دارد.
آمار خودکشى در میان دختران 15 تا 19 ساله هندى در جنوب هند به 148 نفر در هر 100 نفر مى‏رسد. در حالى که در میان دختران انگلیسى 2/1 نفر در هر 100 هزار نفر خودکشى مى‏کنند. رقم متوسط جهانى خودکشى در این سن نیز، 14/5 نفر در هر 100 هزار نفر است.
در کشورهاى غربى، پسران سه برابر دختران خودکشى مى‏کنند ولى در هند دختران بیشتر از پسران دست به این کار مى‏زنند. مشکلات خانوادگى، خشونت در محیط خانه، شکست در تحصیل، عدم توفیق در یافتن همسر مناسب و عدم توانایى در تهیه جهیزیه، از جمله عوامل مهم خودکشى دختران در هند است.
50 تا 75 درصد از مرگ و میرها در میان نوجوانان هند به واسطه خودکشى است. روش فدا کردن خود بر اساس نذر دینى و سپس دار زدن و استفاده از حشره‏کش‏ها از جمله روش‏هاى نوجوانان براى خودکشى است.

اولین دانشگاه ویژه دختران در عربستان‏ راه‏اندازى مى‏شود

ولیعهد عربستان سعودى با راه‏اندازى نخستین دانشگاه ویژه دختران در این کشور موافقت کرد.
بیش از نیم میلیون نفر در هشت دانشگاه دولتى و دو دانشکده غیر انتفاعى در عربستان مشغول به تحصیل هستند. پس از این نیز قرار شده است که مجتمع آموزش عالى دختران در شهر ریاض، به دانشگاه ویژه دختران تبدیل شود.
بر اساس آمار وزارت برنامه‏ریزى و اقتصاد ملى عربستان، سالانه 50 هزار دختر دیپلمه به دلیل نبود فرصت‏هاى شغلى و یا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه بیکار مى‏شوند.
نیمى از جمعیت 16 میلیونى عربستان را زنان تشکیل مى‏دهند که تنها اجازه فعالیت در مشاغل آموزشى، پزشکى و خدمات پرستارى را دارند. چندى پیش نیز وزارت خارجه عربستان در یک تصمیم بى‏سابقه اعلام کرد که چهل زن را به استخدام این وزارتخانه در خواهد آورد.

سقط جنین در یونان دو برابر زایمان است‏

رعایت نکردن اخلاق جنسى و روابط خارج از تشکیل خانواده در یونان، سبب شده است که آمار سقط جنین در این کشور به 200 هزار مورد در سال برسد.
اداره برنامه‏ریزى خانواده در یونان، گرایش کم زنان به استفاده از روش‏هاى مختلف جلوگیرى از باردارى را از عوامل زیاد سقط جنین در این کشور اعلام کرد.
هر چند کلیساى یونان داشتن روابط زناشویى قبل از ازدواج را حرام مى‏داند ولى بیشتر سقط جنین‏هاى این کشور، مربوط به زنانى است که بدون تشکیل خانواده قانونى و شرعى، باردار مى‏شوند و سپس در بیمارستان‏هاى مختلف، فرزندان نامشروع خود را سقط مى‏کنند.
با توجه به جمعیت 10 میلیونى یونان و وجود آمار دو برابرى سقط جنین نسبت به زایمان، رشد جمعیت در یونان زیر صفر است و دولت و کلیساى این کشور تسهیلات ویژه‏اى به والدین ارائه مى‏کند تا بیش از سه فرزند داشته باشند.

موقعیت اجتماعى زنان در اسپانیا

اسپانیا همانند بسیارى از کشورهاى اروپایى جهت تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده، تسهیلات خاصى جهت رفاه هر چه بیشتر زنان متأهل، قائل شده است.
دولت اسپانیا به زنان شاغل داراى فرزند زیر سه سال مبلغ صد یورو پرداخت مى‏کند. زنانى هم که به علت اختلافات خانوادگى مجبور به ترک منزل مى‏شوند، شهردارى اسپانیا آپارتمان‏هایى را بدون پرداخت وجه در اختیار آنان قرار مى‏دهد که تا زمان تشکیل دادگاه و پایان مشاجره از آن استفاده کنند. اگر اختلافات، منجر به آشتى نشود و زن طلاق بگیرد یک منزل استیجارى به شرط تملک در اختیار زنان مطلقه قرار مى‏گیرد.
از سویى دیگر، دولت اسپانیا قرار است پس از این به ازاى هر فرزند به زنان اسپانیایى صد یورو ماهانه پرداخت کند. این کار جهت تشویق خانواده‏ها به زاد و ولد است.
نرخ زاد و ولد در اسپانیا پایین‏ترین نرخ در دنیاست، طورى که رشد کشور 42 میلیون نفرى اسپانیا در سال گذشته فقط 2/1 درصد بوده است.

واتیکان، ازدواج زنان مسیحى با مسلمانان را ممنوع کرد

واتیکان از زنان کاتولیک‏مذهب خواست با دقت نظر بیشترى با مردان مسلمان ازدواج کرده و به تبعات بعدى این گونه ازدواج‏ها بیندیشند.
واتیکان ادّعا کرد در خانواده‏هاى مسلمان، زنان از حمایت کمترى برخوردارند و بسیارى از زنان مسیحى پس از ازدواج با مردان مسلمان، به دلیل عدم تحمل شرایط، ناگزیر به کشورهاى اصلى خودشان بازگشته‏اند.
یکى از مشکلاتى که میان زنان مسیحى و مردان مسلمان رخ مى‏دهد، این است که زنان تمایل دارند نوزادان خود را پس از تولد غسل تعمید دهند.
همچنین واتیکان تأکید کرده است که در هر کنسولگرى که صیغه عقد میان این گونه زنان و مردان مسلمان جارى مى‏شود، زنان کاتولیک نباید شهادتین را بگویند چرا که عملاً در همان لحظه دین آنها تغییر مى‏کند.