اخبار
دولت مکلف به رفع خشونت علیه زنان شد
زهرا شجاعى از مکلف شدن دولت در برنامه چهارم خود به رفع خشونت در قبال زنان خبر داد.
رئیس مرکز مشارکت امور زنان گفت: مرکز امور زنان، متوّلى امر رفع خشونت علیه زنان است. با توجه به اینکه جامعه زنان در بخشهاى مختلف از جمله سواد، ارتباطات، مشاغل و مسئولیتها، توسعه و پیشرفت چشمگیرى داشته، تعریف این جامعه با قبل از انقلاب و چهارده قرن پیش بسیار متفاوت است.
وى افزود: اکنون بررسى مجدد فتاوا و احکام در مورد زنان بر اساس اقتضاهاى زمانى و مکانى بسیار ضرورى است که مرکز مشارکت امور زنان از دو سال قبل، کار گستردهاى را در این زمینه آغاز کرده است.
در این چارچوب و بر اساس فقه شیعه و با توجه به اقتضاى زمانى و مکانى نیازمند یک بازنگرى مجدد در مسائل فقهى مربوط به زنان هستیم که تدوین این نظام جامع حقوقى با همکارى یکى از دانشگاههاى معتبر شهر قم در دست انجام است.حقوق تأمین اجتماعى زنان شاغل رعایت نمىشود
دکتر «اکرم عباسى»، عضو گروه زنان سازمان بینالمللى کار، گفت: در اجراى اصل 28 قانون اساسى که طبق آن دولت موظف است تأمین اجتماعى را براى یکایک افراد تأمین کند، تفسیرها و موانع بسیارى وجود دارد که باعث عدم تساوى حقوق زنان شاغل با مردان شده است.
وى همچنین در مراسم تجلیل از زنان کارگر به خاطر عدم پرداخت مستمرى به وراث زنان بیمهشدهاى که فوت کردهاند، انتقاد کرد.
دکتر عباسى گفت: سازمان تأمین اجتماعى، حق بیمه زنان شاغل فوت شده را هر ماه وصول مىکند اما معلوم نیست چرا از پرداخت مستمرى به وراث آنها خوددارى مىشود.بودجه پیشگیرى از اعتیاد در مدارس تهران دو برابر شد
بودجه پیشگیرى از اعتیاد در مدارس شهر تهران که براى سال تحصیلى 83 - 82، رقمى معادل 105 میلیون تومان تعیین شده بود، براى سال تحصیلى آینده به دو برابر افزایش یافت.
مدیر تربیت بدنى و تندرستى آموزش و پرورش شهر تهران و مسئول پیشگیرى از اعتیاد مدارس تهران گفت: برنامههاى پیشگیرى در سه محور اعتیاد، ایدز و خشونت در مدارس راهنمایى و دبیرستان شهر تهران در قالب طرحهاى مختلفى چون طرح مروجین سلامت و طرح مهارتهاى زندگى و آموزش کارکنان و اولیا اجرا مىشود.
وى در خصوص مصرف قرصهاى شادىآور و انرژىزا در میان دانشآموزان گفت: آموزش و پرورش در طرح پیشگیرى از اعتیاد، رتبه اول را نسبت به سایر ارگانها کسب کرده است. خانوادهها مىبایست نسبت به آثار مضر این داروها هوشیار بوده و در زمینه آگاهىبخشى به فرزندان خود با ارتباطى صمیمانه و عاطفى به پیشگیرى از مصرف آنها مصرّ باشد.فاطمه آلیا:
تعدد زوجات به نفع زنان است«فاطمه آلیا»، نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در باره برنامههاى زنستیزانه صدا و سیما گفت: واژه «زنستیزانه» براى روندى که اخیراً در صدا و سیما به چشم مىخورد خیلى غلیظ است اما قبول دارم که شیوه صدا و سیما در مطرح کردن مسئله چندهمسرى سبب لطمه دیدن این اصل از اسلام خواهد شد. باید این روند را نقد کرد تا تعدیل و اصلاح شود. صدا و سیما باید برنامههایى بسازد تا مسئله تعدد زوجات به صورت سالم مطرح شود.
خانم آلیا که پیش از این، قائم مقام دفتر امور زنان صدا و سیما بوده، در حال حاضر در معاونت تحقیقات و برنامهریزى این سازمان فعالیت مىکند.
وى گفت: فلسفه تعدد زوجات در نهایت به نفع زنان است و زنان باید تلاش کنند تا این مسئله در بستر صحیح خود جا بیفتد. تعدد زوجات آن طور که در اسلام آمده است به معنى خوشگذرانى مردان نیست و مىتواند راه حل بسیار خوبى براى برخى مشکلات جامعه باشد و این رسالت زنان است تا در این باره بصیرت دهند تا این موضوع به انحراف کشیده نشود.
این نماینده مجلس در ادامه سخنانش افزود: به لحاظ عاطفى هیچ زنى نمىتواند موضوع تعدد زوجات را بپذیرد. اما اگر خود را جاى زنى که سرپرست خانوار است و نیاز به حمایت دارد، بگذارد، فواید این کار را مىداند.نظام جامع حقوقى زنان تدوین مىشود
رئیس مرکز امور مشارکت زنان گفت: طرح تحقیقاتى نظام حقوقى و قضایى زنان در جمهورى اسلامى ایران با مشارکت دانشگاه مفید قم در دست تهیه است.
زهرا شجاعى همچنین به تصویب اصلاح قوانین پیشنهادى از سوى مرکز امور مشارکت زنان به مجلس شوراى اسلامى اشاره و تصریح کرد: پژوهش نظام جامع حقوقى و قضایى زنان، تمامى موارد قانونى را که در آنها رنگى از تبعیض علیه زنان وجود دارد، به صورت عملى و با روش شناخت صحیح تحقیقاتى بررسى و تدوین کرده و براى اصلاح ساختار قانونى و تصویب نهایى به مجلس ارائه مىکند.اکوفمینیسم، حذف استعمار بر زنان و طبیعت است
زنان در تاریخ همواره به عنوان متغیرى وابسته به عوامل گوناگون، بر روند زندگى و مشارکت در عرصههاى مختلف اجتماع و نگرش مردسالارانه مؤثر بودهاند.
گروهى از کارشناسان، «فمینیسم اکولوژى» یا «اکوفمینیسم» را شیوه جدیدى از تفکر در مورد طبیعت دیپلماسى و معنویت مىدانند. اکوفمینیسم با اعتقاد بر اینکه تسلط بر زنان به طور مستقیم با تجاوز به طبیعت و غارت کره زمین مربوط است، در دهه 70 میلادى شکل گرفته است.
«اطهره نژادى»، کارشناس شبکه ارتباطى سازمانهاى غیر دولتى زنان ایران، در این زمینه گفت: جنبشهاى زیستمحیطى هیچ توجهى به زنان ندارند و فمینیسم نیز توجه ناچیزى به طبیعت دارد. لذا موضوعاتى چون تسلط، قدرت و فرمانبردارى در اکوفمینیسم بسیار مهم هستند و بالاتر از هر چیزى هدف اصلى آن، رفع تفکر مردسالارى در میان زنان است. اکوفمینیسم، خواستار ریشهکنى چارچوبهاى تصویرشده ستم در میان زنان جهان است و هدف اخلاقیات زیستمحیطى اکوفمینیستى، ترویج اندیشهاى است که همزمان به طبیعت و نگرانى براى حفظ آن نیز توجه دارد. خانم نژادى افزود: از نظر اکوفمینیسم زنان و طبیعت هر دو قربانى تبعیض و سلطه هستند و باید به طور مشترک براى پایدارى مبارزه کنند.
اکوفمینیسم معتقد است که زن و مرد، فرهنگ و طبیعت، فکر و جسم دوگانهگرایى ندارند و باید براى تصحیح ساختارى جامعه در این موضوعات اقدام شود و روابط مبتنى بر رضایتمندى جایگزین روابط مبتنى بر قدرت شود. جنسیتىشدن ارتباط با طبیعت و نادیده گرفتن توان زنان در رابطه با طبیعت، تنها زنان و کودکان را محکوم به وضعیت تحمل انواع آلودگىهاى محیط زیست مىکند.فرهنگسازى و ارتقاى آگاهى زنان
بیشتر اقدامات و حرکتها از سوى نمایندگان مجلس ششم در جهت حفظ و تحکیم خانواده بوده است.
«حمیده عدالت»، نماینده مردم دشتسان با اشاره به عملکرد مجلس ششم در جهت تقویت بنیان خانواده اظهار کرد: مجلس ششم در طول چهار سال کار خود، در رأس هر طرح و برنامهاى، حفظ و تحکیم خانواده را اولویت قرار داده است و سعى کرده که طرحها را در جهت تقویت و حفظ هر چه بیشتر بنیان خانواده مورد توجه قرار دهد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس، طرح حل اختلاف خانوادگى، طرح توانمندىسازى زنان سرپرست خانواده و طرح تشکیل شوراى عالى خانواده را از مهمترین اقدامات انجامشده دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلى ما این بود که با این طرحها، روابط حسنه بین خانوادهها را با توجه به آنچه که اسلام بر آن تکیه کرده، شاهد باشیم. در حقیقت در جهت تداوم زندگى مشترک، ایجاد صلح و امنیت هر چه بیشتر و تربیت نسل سالم براى جامعه آینده، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم.سایت زنان کارآفرین راهاندازى شد
طرح پژوهشى اندازهگیرى مشارکتهاى سیاسى زنان، مراحل نهایى خود را طى کرده و نتایج آن به زودى اعلام خواهد شد.
خانم محتشمىپور در بیست و ششمین اجلاس کمیتههاى امور بانوان و جوانان استانها گفت: جلسات متعددى از سوى کمیته حقوقى در زمینه خشونت خانگى علیه زنان و نیاز آنها به خانههاى امن برگزار شده است که حاصل تحقیقات و مطالعات، جمعآورى شده و به صورت پیشنویس جهت ارائه در شوراى اجتماعى کشور، به وزیر ارائه شده است.
وى با تأکید بر کارشناسى نبودن آمارهاى مطرح شده در زمینه ازدواج و طلاق، این امر را سبب ایجاد تنش در افکار عمومى خواند و گفت: در زمینه «اشتغال و مشارکت اقتصادى زنان»، شناسایى موانع حقوقى اشتغال زنان، شناسایى فرصتها و امکانات موجود، تسهیلات بانکى، جذب اعتبارات خارجى و مشکلات زنان صنعتگر در کمیتههاى اشتغال بررسى شده و در حال پیگیرى است. در ضمن، با راهاندازى سایت زنان کارآفرین در سال جارى در صدد فراهم کردن فرصتهاى شغلى بیشترى براى زنان هستیم.زنان عرب، زن ایرانى را الگوى خود مىدانند
نتایج تحقیقات یک پژوهشگر زن دانشگاه قاهره نشان داد که زنان عرب، زنان ایران را الگو و اسوه خود مىدانند.
«نیوین مسعد»، طى تحقیقات آکادمیک خود به این نتیجه رسیده است که زنان عرب از حضور چشمگیر زنان ایرانى در صحنههاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى الگوبردارى مىکنند. وى در این زمینه گفت: موفقیت انکارناپذیر زن ایرانى و مشارکت آنان در مراکز تصمیمسازى، بدون جنجالآفرینى و تشنج و با حفظ حجاب و رعایت تمام تعهدات و شئون مذهبى قابل توجه و تحسین است.
این پژوهشگر مصرى تأکید کرد که زنان ایرانى با برخوردهاى سنجیده و حکیمانه، همه موانع و چالشها را پشت سر گذاشته و حقوق خود را به دست آوردهاند. زنان ایران با به دستگیرى پستهاى مهمى چون معاونت رئیسجمهورى، نمایندگى پارلمان، مشاوره قضایى، پلیس و غیره در تمامى عرصههاى سیاسى و اجتماعى ایران حضور فعال و پویایى خود را به اثبات رساندهاند.زن جنس دوم نیست
بسیارى از افراد و مسئولین به زنان به عنوان جنس دوم نگاه مىکنند و به همین علت از تخصص و توانمندى آنان در جاى خود استفاده نمىشود.
«فاطمه آلیا»، نماینده مردم تهران در مجلس هفتم گفت: براى رفع مشکلات زنان باید نگرشهاى منفى نسبت به آنان تغییر یابد. براى تغییر این نگرشها هم باید قوانین جدیدى در این زمینه تصویب شود تا نگرش به زن به عنوان جنس دوم برطرف شود.
وى افزود: مشکلات زنان سرپرست خانوار، شاغل و خانهدار که جایگاهى براى خود ندارند، فراهم کردن تسهیلات براى ازدواج، برنامهریزى به منظور ایجاد اعتدال در مشاغل زنان و مردان، ریشهیابى دلایل پایین آمدن ازدواج و افزایش طلاق باید بررسى و جزء اولویتهاى برنامههاى مجلس هفتم قرار گیرد.دختران فرارى معتادند
رئیس انجمن مددکارى ایران گفت: بیش از 50 درصد دختران فرارى ارجاع شده به مراکز بهزیستى معتاد هستند و این در حالى است که 33 درصد این مددجویان در خانه به مصرف مواد مخدر روى آوردهاند.
«مصطفى اقلیما» افزود: تحقیق در مورد دختران فرارى نشان مىدهد که 60 درصد آنها براى چندمین بار از خانه فرار کرده و پس از دستگیرى دوباره به مراکز بهزیستى ارجاع شدهاند.
وى تأکید کرد که 80 درصد دختران فرارى در سنین نوجوانى قرار دارند و تنها 20 درصد مددجویان بیش از 20 سال، سن دارند. 87 درصد این دختران قبلاً سابقه زندانى شدن داشتند و 46 درصد نیز از سوى والدین مورد آزار قرار مىگرفتند.
اقلیما گفت: بیشترین سن باردارى نامشروع در میان دختران فرارى در بین سنین 16 تا 18 سال است. اکثر این دختران نیز سوادى در حد ابتدایى و راهنمایى داشتند و حتى برخى بىسواد بودند. اغلب آنها هم اعلام کردهاند که از پدرانى کارگر و یا بیکار و در خانوادههایى شلوغ با وضع اقتصاد خیلى بد زندگى مىکردند.ماماهاى کشور بیکارند
مسئول اداره مامایى وزارت بهداشت اعلام کرد: با افزایش زایمانهاى سزارین، نقش ماماها به عنوان عامل زایمان کمرنگ شده است.
وى گفت: آخرین آمار ما در وزارت بهداشت 65 درصد زایمان طبیعى و 35 درصد سزارین است و علت افزایش این آمار عدم آگاهى زنان از مراحل زایمان و واهمه آنان از زایمان طبیعى است.
«معصومه شاهمحمدى»، آمار رو به رشد سزارین در ایران را غیر قابل مقایسه با دیگر کشورها دانست و افزود: در کشورهاى پیشرفته ماما به عنوان یک مشاور و همراه خانواده از زمان باردارى و در نهایت نقطه عطف آن زایمان و حتى در زمان یائسگى زنان در کنار آنان است. در حال حاضر ما تلاش مىکنیم تا آموزش طول باردارى را براى زنان بگذاریم و ذهنیت منفى موجود را نسبت به زایمان طبیعى از بین ببریم.
وى گفت: بیش از 33 هزار ماما در کشور فارغالتحصیل شدهاند که فقط تعداد کمى از آنها جذب بازار کار مىشوند. مامایى جزو گروههاى پزشکى و پیراپزشکى است و در ارتباط با ارتقاى سطح سلامت جامعه و مسائل اعتقادى و فرهنگى مردم نیز نقش مهمى دارد.
خودکشى زنان در ایران در مقایسه با جهان
ایران و گرجستان، بالاترین نرخ خودکشى زنان را در میان کشورهاى آسیاى غربى دارا هستند.
آخرین آمار پزشکى قانونى نشان مىدهد، خودکشى در زنان ایران نسبت به کشورهاى اروپاى شرقى، جنوبى، غربى و شمالى، آمریکاى شمالى، آسیاى شرقى و اقیانوسیه کمتر است ولى نسبت به کشورهاى آمریکاى لاتین، آمریکاى مرکزى و جنوبى، بیشتر است.
از سوى دیگر، نرخ خودکشى مردان در ایران هم از کشورهاى اروپایى، اقیانوسیه، آسیاى شرقى، آمریکاى لاتین و آمریکاى مرکزى و جنوبى کمتر و از کشورهاى آسیاى غربى بالاتر است.دختران در هند بیشتر از دیگر کشورها به خودکشى روى مىآورند
میزان خودکشى در میان دختران هندى بالاترین حد را در مقایسه با دیگر کشورهاى جهان دارد.
آمار خودکشى در میان دختران 15 تا 19 ساله هندى در جنوب هند به 148 نفر در هر 100 نفر مىرسد. در حالى که در میان دختران انگلیسى 2/1 نفر در هر 100 هزار نفر خودکشى مىکنند. رقم متوسط جهانى خودکشى در این سن نیز، 14/5 نفر در هر 100 هزار نفر است.
در کشورهاى غربى، پسران سه برابر دختران خودکشى مىکنند ولى در هند دختران بیشتر از پسران دست به این کار مىزنند. مشکلات خانوادگى، خشونت در محیط خانه، شکست در تحصیل، عدم توفیق در یافتن همسر مناسب و عدم توانایى در تهیه جهیزیه، از جمله عوامل مهم خودکشى دختران در هند است.
50 تا 75 درصد از مرگ و میرها در میان نوجوانان هند به واسطه خودکشى است. روش فدا کردن خود بر اساس نذر دینى و سپس دار زدن و استفاده از حشرهکشها از جمله روشهاى نوجوانان براى خودکشى است.اولین دانشگاه ویژه دختران در عربستان راهاندازى مىشود
ولیعهد عربستان سعودى با راهاندازى نخستین دانشگاه ویژه دختران در این کشور موافقت کرد.
بیش از نیم میلیون نفر در هشت دانشگاه دولتى و دو دانشکده غیر انتفاعى در عربستان مشغول به تحصیل هستند. پس از این نیز قرار شده است که مجتمع آموزش عالى دختران در شهر ریاض، به دانشگاه ویژه دختران تبدیل شود.
بر اساس آمار وزارت برنامهریزى و اقتصاد ملى عربستان، سالانه 50 هزار دختر دیپلمه به دلیل نبود فرصتهاى شغلى و یا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه بیکار مىشوند.
نیمى از جمعیت 16 میلیونى عربستان را زنان تشکیل مىدهند که تنها اجازه فعالیت در مشاغل آموزشى، پزشکى و خدمات پرستارى را دارند. چندى پیش نیز وزارت خارجه عربستان در یک تصمیم بىسابقه اعلام کرد که چهل زن را به استخدام این وزارتخانه در خواهد آورد.سقط جنین در یونان دو برابر زایمان است
رعایت نکردن اخلاق جنسى و روابط خارج از تشکیل خانواده در یونان، سبب شده است که آمار سقط جنین در این کشور به 200 هزار مورد در سال برسد.
اداره برنامهریزى خانواده در یونان، گرایش کم زنان به استفاده از روشهاى مختلف جلوگیرى از باردارى را از عوامل زیاد سقط جنین در این کشور اعلام کرد.
هر چند کلیساى یونان داشتن روابط زناشویى قبل از ازدواج را حرام مىداند ولى بیشتر سقط جنینهاى این کشور، مربوط به زنانى است که بدون تشکیل خانواده قانونى و شرعى، باردار مىشوند و سپس در بیمارستانهاى مختلف، فرزندان نامشروع خود را سقط مىکنند.
با توجه به جمعیت 10 میلیونى یونان و وجود آمار دو برابرى سقط جنین نسبت به زایمان، رشد جمعیت در یونان زیر صفر است و دولت و کلیساى این کشور تسهیلات ویژهاى به والدین ارائه مىکند تا بیش از سه فرزند داشته باشند.موقعیت اجتماعى زنان در اسپانیا
اسپانیا همانند بسیارى از کشورهاى اروپایى جهت تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده، تسهیلات خاصى جهت رفاه هر چه بیشتر زنان متأهل، قائل شده است.
دولت اسپانیا به زنان شاغل داراى فرزند زیر سه سال مبلغ صد یورو پرداخت مىکند. زنانى هم که به علت اختلافات خانوادگى مجبور به ترک منزل مىشوند، شهردارى اسپانیا آپارتمانهایى را بدون پرداخت وجه در اختیار آنان قرار مىدهد که تا زمان تشکیل دادگاه و پایان مشاجره از آن استفاده کنند. اگر اختلافات، منجر به آشتى نشود و زن طلاق بگیرد یک منزل استیجارى به شرط تملک در اختیار زنان مطلقه قرار مىگیرد.
از سویى دیگر، دولت اسپانیا قرار است پس از این به ازاى هر فرزند به زنان اسپانیایى صد یورو ماهانه پرداخت کند. این کار جهت تشویق خانوادهها به زاد و ولد است.
نرخ زاد و ولد در اسپانیا پایینترین نرخ در دنیاست، طورى که رشد کشور 42 میلیون نفرى اسپانیا در سال گذشته فقط 2/1 درصد بوده است.واتیکان، ازدواج زنان مسیحى با مسلمانان را ممنوع کرد
واتیکان از زنان کاتولیکمذهب خواست با دقت نظر بیشترى با مردان مسلمان ازدواج کرده و به تبعات بعدى این گونه ازدواجها بیندیشند.
واتیکان ادّعا کرد در خانوادههاى مسلمان، زنان از حمایت کمترى برخوردارند و بسیارى از زنان مسیحى پس از ازدواج با مردان مسلمان، به دلیل عدم تحمل شرایط، ناگزیر به کشورهاى اصلى خودشان بازگشتهاند.
یکى از مشکلاتى که میان زنان مسیحى و مردان مسلمان رخ مىدهد، این است که زنان تمایل دارند نوزادان خود را پس از تولد غسل تعمید دهند.
همچنین واتیکان تأکید کرده است که در هر کنسولگرى که صیغه عقد میان این گونه زنان و مردان مسلمان جارى مىشود، زنان کاتولیک نباید شهادتین را بگویند چرا که عملاً در همان لحظه دین آنها تغییر مىکند.