همایش زن و جهانى سازى برگزار شد


 

همایش زن و جهانى‏سازى برگزار شد

همایش سراسرى «زنان، مسائل فرهنگى اجتماعى و جهانى‏سازى» در تالار علامه امینى دانشگاه تهران، زیر نظر دفتر امور خواهران نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها و سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران برگزار شد.
خانم «نیره قوى»، دبیر این همایش گفت: زنان مسلمان نه تنها از شهرهاى مختلف ایران، بلکه از کشورهاى جهان براى این همایش مقاله ارسال کرده‏اند و امید مى‏رود همایش‏هاى دیگرى از همین دست، در سال‏هاى آینده برگزار شود.
وى افزود: آخرین اطلاعات پیرامون مسائل زنان استخراج شده و پس از تجزیه و تحلیل براى این همایش آماده شده است. ما سعى مى‏کنیم با مقالات این همایش و میزگردهاى علمى در ارتباط با مسائل زنان و جلسات پرسش و پاسخ به سؤالات و شبهات جوانان و زنان پاسخ دهیم.
خانم قوى متذکر شد دانشگاههاى مربوط به مطالعات زنان همیشه از این موضوع گله مى‏کنند که فقط رویکردهاى غربى در کلاس‏هاى آنها بررسى مى‏شود و چرا در ایران کسى به صورت جدى به موضوع زنان نمى‏پردازد و حال همایش با مقالات برتر و همچنین چاپ 36 مورد از آنها در یک کتاب، خواهند توانست تا حدى پاسخگوى این مراکز باشند.
مقالات ارائه شده به این همایش، در محورهاى «زن و جهانى‏سازى»، «تفکر سیستمى در مسائل زنان» و «وضعیت موجود مسائل زنان در ابعاد فرهنگى اجتماعى» قرائت شد.
در اولین روز همایش، آیت‏اللَّه عمید زنجانى در مورد «نقش زنان در تعالى اندیشه‏ها و تحولات جهانى»، آقاى دکتر عباسى در مورد «زنان و تمدن‏سازى تطبیقى؛ تمدن امانیسم و تمدن تئویسم»، خانم مهندس رام‏پناهى در باره «زن، رسانه، جهانى‏سازى» و خانم دکتر علاسوند در مورد «زن در اندیشه دینى» سخنرانى داشتند.
آقاى «رحیم‏پور ازغدى» در سخنرانى خود با عنوان «زن» گفت: در جوامعى که حجاب نیست، به ظاهر آزادى است چرا که زنان حتى در بالاترین مقام نظامى چون ژنرال، از خشونت جنسى گله دارند. چطور مى‏شود در جامعه‏اى که در هر هشت ثانیه یک تجاوز جنسى صورت مى‏گیرد، آزادى برقرار باشد.
وى عنوان کرد: فمینیسم یک مکتب نیست، بلکه جنبشى اجتماعى است که به مکاتب دیگر متصل شده ولى در ادامه به بن‏بست رسیده و نتوانسته عزت و عفت زن را توامان با هم رعایت کند.
آقاى ازغدى افزود: فمینیست‏ها مى‏گویند حتى از لحاظ زیست‏شناسى به زن ظلم شده، چون زن باردار مى‏شود. آنها از بیولوژى هم شکایت مى‏کنند و چون مرد را دشمن مى‏دانند؛ لذا ازدواج با مرد را هم خیانت به دیگر زنان مى‏پندارند.
وى متذکر شد: اگر اسلام مباحث جنسى را بدون قید و بند در جامعه نمى‏پذیرد، ولى از سویى دیگر، راه ارضاى جنسى و حقوق جنسى را در خانواده تأمین مى‏کند و بر آن تأکید هم مى‏ورزد. زن و شوهر باید از لحاظ جنسى و روحى و عاطفى در خانه ارضا شوند تا مشکلى در جامعه پیش نیاید.
آقاى ازغدى در باره تعدد زوجات و ایرادهایى که برخى به پیامبر اکرم(ص) در این مورد مى‏گیرند، گفت: تمامى همسران پیامبر به جز دو مورد از آنها، همگى از خود پیامبر بزرگ‏تر بودند، پس انگیزه جنسى منتفى است. پیامبر با برخى ازدواج‏هاى خود مى‏خواستند مسائل خرافى را از بین ببرند و فاصله‏هاى طبقاتى را در هم بشکنند. تأثیر اجتماعى و سیاسى آن ازدواج‏ها در آن زمان بسیار مهم بوده است. در کل مى‏توان گفت ازدواج‏هاى پیامبر مثل ازدواج‏هاى ما نبوده بلکه در پشت همه آنها مسائل انسانى و تربیتى وجود داشته است. هر چند رسول اکرم التذاذ جنسى را مغایر با مباحث معنوى نمى‏دانستند و معتقد بودند که با ازدواج، زن و مرد به رشد معنوى مى‏رسند و دین‏شان حفظ مى‏شود.
برپایى میزگرد علمى با حضور آقاى دکتر کچوئیان، خانم دکتر زنجانى‏زاده و خانم آیت‏اللهى در ارائه و بررسى دیدگاههاى مدرن و پست‏مدرن از منظر اندیشه دینى، از دیگر برنامه‏هاى این همایش بود.
دکتر «زنجانى» در این میزگرد گفت: اینکه مى‏گویند زنان ضعیف هستند هرگز قابل قبول نیست. زنان به مراتب از مردان قوى‏تر هستند. 13 زنان جهان بى‏سرپرست مى‏باشند و باید طورى تربیت شوند که بتوانند بچه‏هایشان را تربیت کنند و خانه‏اى را بچرخانند، پس این زن چطور مى‏تواند ضعیف باشد. اگر تربیت بین فرزند پسر و دختر یکسان بود، آن وقت ما مى‏توانیم در بزرگسالى آنها بگوییم که مرد بهتر است یا زن. باید به وجود انسانى هر فرد توجه شود. هر انسانى با امکانات تربیتى و طبیعى رشد مى‏کند، پس تفاوت‏هاى زیست‏محیطى را هم باید در تفاوت گذاشتن بین زن و مرد مد نظر داشت. هشت هزار سال سیستم پدرسالارى در ایران حاکم بوده و حال اگر مى‏خواهیم به زنان توجه بیشترى بشود به معناى برترى زنان بر مردان نیست، بلکه مى‏گوییم زن و مرد مکمل هم هستند. پس این مکمل باید درست تربیت شود و نگوییم چون زن است بگذار فقط با عواطف رشد کند. زن نیز چون هر انسان دیگرى حق دارد که از حقوق خود و آموزش‏هاى لازم بهره‏مند شود.
وى در ادامه افزود: در جوامع غربى، تجاوز جرم نیست لذا زنان دارند با چنگ و دندان حقى براى خود مى‏گیرند که بگویند تجاوز جرم است. در حالى که در اسلام از اول تجاوز جرم بوده و حالا زنان مسلمان شاید قدر این قانون الهى را در مورد خود ندانند.
به قول یک نویسنده در دو هزار سال قبل، قهرمانى فقط در میدان جنگ نیست بلکه زنى هم که مى‏زاید قهرمان است. وقتى هر ساله 500 هزار زن به خاطر زایمان مى‏میرند، آیا کار آنها چیزى کم از رشادت مردان در میدان جنگ دارد؟
آقاى «کچوئیان» نیز در این میزگرد گفت: آیا درست است که به قول فمینیست‏ها براى تساوى بین زن و مرد سیستم بیولوژیک زنان طورى دستکارى شود که دیگر نزایند و در عوض مرد باردار شود و یا اینکه در آزمایشگاه و دستگاه، بچه به دنیا بیاید. طرفداران دفاع از حقوق زن با افراطهاى خود مى‏خواهند حتى این خصوصیت معنوى منحصر به زن را نیز از او بگیرند.
حجت‏الاسلام «پناهیان» در سخن خود با عنوان «جامعه مهدوى و نقش زنان» گفت: در تعریف زن باید به دین مراجعه کنیم. این مراجعه حتى براى ملحدان هم سودمند است؛ اینکه بدانند، چگونه مى‏شود از دین براى تعریف انسان و رابطه بین زن و مرد بهره‏بردارى کرد. خانواده از رابطه بین زن و مرد شروع مى‏شود و اگر رابطه‏هاى خانوادگى درست شود جامعه رو به سویى مى‏رود که ولایت در آن تحقق پیدا کرده است.
وى افزود: در صورت تساوى حقوق زن با مرد، زنان روان‏پریش خواهند شد. در حال حاضر بسیارى از مواردى که براى برابرى زن و مرد بیان مى‏شود علمى نیست و سیاسى مى‏باشد. در میان خود یهودى‏ها، پدرسالارى رواج دارد چون مى‏گویند مى‏خواهیم بهترین اعضاى حزب یهود را تربیت کنیم پس باید پدرسالارى و حاکمیت مردان در خانواده و اجتماع باشد.
وى متذکر شد: باید در شناخت انسان به توصیفات و توصیه‏هاى دینى مراجعه کنیم. توصیه‏ها تکلیف انسان را در مقام عمل مشخص مى‏کند. در پشت توصیه‏ها و توصیفات الهى، تعریف‏هایى در مورد ساختار و فطرت وجود دارد. مواردى هست که الان بعد از قرن‏ها که از تولد اسلام مى‏گذرد و تازه روانشناسان و دانشمندان کشف کرده‏اند، مواردى که اسلام به آن اشاره کرده است، ریشه در علم و روان دارد و مسئله حجاب زن نیز داراى چنین حکمتى است.

*
نمایش فیلمى مربوط به تاریخچه فمینیسم در جهان و برپایى نمایشگاهى از دستاوردهاى زنان، از جمله برنامه‏هاى جنبى این همایش بود.
غرفه نشریات «زن روز»، «پیام زن»، «زن شرقى» و «کتاب نقد»، «مؤسسه فرهنگى شجره طوبى فاطمة الزهرا»، «انجمن زنان مسلمان پژوهشگر»، «دفتر ادبیات و هنر مقاومت»، «جمعیت آیه‏هاى ایثار و تلاش»، غرفه‏هاى هنرى «معرق»، «مشبک‏کارى در خدمت قرآن»، «تذهیب» و «نقاشى»، «واحد خواهران دفتر پژوهش‏هاى فرهنگى» (نیلوفران)، «حوزه علمیه الزهراء»، «حوزه علمیه حضرت حجت (عج) و حضرت زهرا»، «حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه»، «سازمان بسیج خواهران»، «مرکز اطلاعات و آمار زنان» وابسته به شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، «پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا»، «دفتر مطالعات و تحقیقات زنان» (مرکز مدیریت حوزه‏هاى علمیه خواهران) و غرفه حجاب نگین (تولیدکننده چادر کمرى سفید و مقنعه آستین‏دار مخصوص احرام و نماز، چادر کمرى گلدار مخصوص پذیرایى از مهمان، چادر کمرى و مقنعه آستین‏دار مشکى براى فعالیت‏هاى ادارى، اجتماعى و ورزشى) از جمله غرفه‏هایى بود که در معرض دید شرکت‏کنندگان در این همایش دو روزه، گذاشته شد.