سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا

الهه رضایى‏

مطهره خادمى - قم‏

شعر خوب‏تان را با عنوان «حرف دارم با تو»، که به محضر مقدّس امام رضا(ع) تقدیم کرده‏اید، دریافت کردیم. باز هم مثل گذشته روند صعودى و رو به رشد شما در شعرهایتان پیداست و امیدواریم که همیشه بتوانید این روند رو به تکامل را ادامه دهید.
اشکال عمده‏اى در شعرتان به چشم نمى‏خورد، جز اینکه در بیت دوم واژه «این»، تنها به اقتضاى وزن به کار برده شده است و اگر حذف شود، تنها اشکالى که ایجاد مى‏کند اختلال وزنى است و نه اقتضاى معنى.
در هر حال شعر خوب و قابل قبولى است و به خاطر همین، به شما تبریک مى‏گوییم و شعرهاى خوب دیگرتان را چشم در راهیم.

ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد

شعر «سکوت» و «تقدیر» را با اندکى اختصار و تغییر در صفحه «سخن اهل دل» این شماره آورده‏ایم. غزل چهاربیتى محراب نیز دوباره حال و هواى غزل‏هاى قدیمى‏تان را دارد و اگر بتوان از تعداد کم ابیات و ناتمامى محتواى آن چشم‏پوشى کرد، واژه‏ها و ترکیبات کهنه درست از گریبان ادراک برنخواهد داشت.
«سرنوشت قطبى» هم میان برزخ نو و کهن سرگردان است. به این بیت توجه کنید:
بى‏تو اى آبى‏ترین رؤیاى بارانى!
سوختم در آتش عشق و پشیمانى‏
مصراع اول این بیت زبانى نو و ترکیبى جدید دارد، در صورتى که مصراع دوم را گویى شاعرى دیگر، با محتوایى کاملاً تکرارى و واژگانى قدیمى سروده است. با توجه به رشد قابل توجه شما در اشعار اخیرتان، توقع ما از شما این است که شعرى یکدست و روان بسرایید که البته تا حدّ زیادى نیز در شعرهاى دیگرتان به این انتظار پاسخ داده‏اید. بیت آخر همین غزل نیز اشکال وزنى دارد و این به خاطر کاربرد واژه پیراهن بعد از واژه بلوط است که تلفظ آن را مشکل ساخته است.
شعر «قطره اشک»، شعر قابل قبولى است. در پاسخ سؤال شما در مورد این گونه شعرها باید گفت: هیچ گونه ایرادى بر این دست اشعار، وارد نیست و شما مى‏توانید به این شکل هم بسرایید، اما سعى کنید این به تنها شکل شاخص شعرتان بدل نشود. منظور سخن این است که این طرز سرودن براى تفنّن و دست‏گرمى خوب است، اما نباید به نوعى عادت و ملکه تبدیل شود و باعث گردد کلمات و ترکیبات شعرهاى دیگرتان شکسته گردد و از حالت شعر ادبى و فخیم به در آید.

طوبى ابراهیمى - مشهد

شعر «دل‏آشفته»، ما را به یاد غزل‏هاى پرشور مولانا مى‏اندازد. به لحاظ وزنى هیچ اشکالى بر شعرتان وارد نیست و به لحاظ محتوا هنوز بر این نکته تأکید مى‏شود که سعى کنید کلمات مهجور و کم کاربرد را در شعرتان به کار نبرید.
«آینه عشق» در میان غزل‏هاى ارسالى شما از همه پخته‏تر و کامل‏تر است.
دو شعر «به یاد من» و «مرگ» شعرهاى سپید خوبى هستند و کماکان نشان‏دهنده این نکته‏اند که شما در این گونه سرودن موفق‏تر هستید. این دو شعر در صفحه «سخن اهل دل» به چاپ رسیده است.

زهرا زندیه - قم‏

غزل «من بودم و خدا و دل مه‏گرفته‏ام»، شعر خوبى است. بیت دوم این غزل، تصویر زیبایى ارائه مى‏کند و به اصطلاح شاه‏بیت شعرتان محسوب مى‏شود.
«چشم‏انتظار باران»، نیز چهارپاره‏اى بسیار کامل و خوب است که به علت طى شدن ماه محرم از چاپ آن در صفحه «سخن اهل دل» معذوریم. یکى از محاسن این شعر این است که شما بدون اینکه به طور مستقیم یکى از وقایع روز عاشورا را ذکر کنید، به تصویر لحظات پر التهاب آن روز پرداخته‏اید و این همان نکته‏اى است که ما بارها در نقد شعرهاى دوستان‏تان گفته‏ایم.
«ترانه»، دو اشکال وزنى دارد. یکى اینکه، در بیت دوم حرف «دال» در «بریزند» اضافى است و ما در خواندن شعر شما مجبور به حذف آن مى‏شویم و دیگر اینکه، در بیت سوم «الف» در «هزار» زاید است و باید «هِزَر» خوانده شود و این اشکال واضحى است که «ترانه» شما را دچار ضعف کرده است.
«از مهربانى او»، شعر ضعیفى است و علت این ضعف کاربرد عبارات تکرارى و محتوایى پیش‏پا افتاده است.
«این فرشته خطخطى است»، شعرى ساده، صمیمى و خوب است اما یک اشکال عمده دارد و آن هم اشکال قافیه است. واژگان قافیه شما این است: «خطخطى، خجالتى، صورتى، قیمتى، پاپتى و ...». اول اینکه، شما نمى‏توانید حرف «ط» را با «ت» هم‏قافیه کنید، هر چند مخرج این حروف در زبان فارسى یکى است، اما نمى‏توان آنها را هم‏قافیه کرد. دوم اینکه، حروف الحاقى جزو قافیه محسوب نمى‏شود و براى اینکه بفهمیم شما چه واژه‏هایى را با هم، هم‏قافیه کرده‏اید باید حروف الحاقى را حذف کنیم و در نتیجه مى‏بینیم که شما قافیه درستى براى این شعر انتخاب نکرده‏اید. براى اطلاع بیشتر، شما را به شماره‏هاى پیشین مجله یا به کتب عروض و قافیه ارجاع مى‏دهیم.
«پروانه‏هاى رنگین»، هم شعرى ساده و روان است. با بررسى شعرهاى شما به این نتیجه مى‏رسیم که شما مى‏توانید در عرصه «شعر کودک و نوجوان» به جایگاه ویژه‏اى دست یابید، چرا که صمیمیت و روانى که دو اصل عمده سرودن در این عرصه است در شعر شما به وضوح پدیدار است. امیدواریم بتوانیم در آینده شاهد شکوفایى شما در این نوع سرودن باشیم؛ هر چند در شعرهاى دیگرتان نیز توانسته‏اید به جایگاه خوبى دست یابید و به همین خاطر باید به شما تبریک گفت.