رژیم غذایى مدیترانه اى و سلامت قلب ما انسان ، تغذیه ، سلامتى 50

نویسنده


 

انسان، تغذیه، سلامتى (50)
رژیم غذایى مدیترانه‏اى و سلامت قلب ما

سالومه آرمین - کارشناس ارشد تغذیه‏

آیا مى‏دانید چرا قلب مردم نواحى مدیترانه‏اى قوى است؟

امروزه متخصصین بر این باورند که براى داشتن قلبى قوى، برنامه غذایى مردمى را که در اطراف دریاى مدیترانه زندگى مى‏کنند، باید الگوى خود قرار دهیم مانند مردم یونان، ایتالیا، اسپانیا و جنوب فرانسه.
احتمال مرگ و میر این مردم از بیمارى‏هاى قلبى 50 درصد کمتر از مردم آمریکاست. در حقیقت عده‏اى از پژوهشگران عقیده دارند که مردم اطراف دریاى مدیترانه بهترین الگوى غذایى را دارا هستند. باید دانست که برنامه غذایى آنها کم‏چربى نیست و با اینکه بیشتر از مردم آمریکا چربى مصرف مى‏کنند، نوع چربى مصرفى آنها از چربى‏هاى اشباع‏نشده تشکیل شده است که عمدتاً در روغن زیتون موجود است. براى مثال، ساکنین جزیره کرت، گاهى روغن زیتون را در لیوان مى‏نوشند، یعنى 40 درصد انرژى مورد نیاز خویش را از چربى اشباع‏نشده به دست مى‏آورند. با این وجود تحقیق معروفى به نام «تحقیق در 7 کشور»، نشان داده است که مردم کرت به ندرت دچار بیمارى‏هاى قلبى مى‏شوند.
در مدت 15 سال، از ده هزار نفر فقط 38 نفر از بیمارى‏هاى قلبى جان باختند. رقم تلفات در آمریکا در این مدت 773 نفر یعنى 20 برابر میزان تلفات در کرت بوده است. رقم مرگ و میر از بیمارى‏هاى قلبى در دیگر ملت‏هاى حاشیه مدیترانه کم بوده است.

چگونه برنامه غذایى مدیترانه‏اى را اجرا کنیم؟

گام نخست: از مقادیر زیاد میوه، سبزى، حبوبات، لوبیا سبز و آجیل بهره بگیریم. کربوهیدرات‏هاى پیچیده، اسکلت برنامه غذایى مدیترانه‏اى را تشکیل مى‏دهد. میوه‏ها و سبزى‏ها سرشار از آنتى‏اکسیدان‏ها از جمله ویتامین «ث» و بتاکاروتن هستند که لخته شدن خون عروق را به تعویق انداخته و از ابتلاى فرد به بیمارى‏هاى قلبى جلوگیرى مى‏کنند. حبوبات و لوبیا سبز سرشار از انواعى فیبر هستند که سبب کاهش کلسترول خون و افزایش قدرت دفاعى قلب در برابر بیمارى است. انواع غلات مانند برنج، بلغور و ذرت نیز چنین خاصیتى را دارا هستند. کلاً غلات در صورتى که همراه با سبوس‏شان مصرف شوند، حداکثر کارآیى خود را در این زمینه از خود نشان مى‏دهند.
از انواع آجیل که مملو از مواد مغذى و آنتى‏اکسیدان‏ها هستند مى‏توان به عنوان جانشین پروتئین استفاده کرد.
سیر را هم نباید فراموش کرد زیرا سیر ماده غذایى مهمى در هر برنامه غذایى مدیترانه‏اى است. براى اینکه به این برنامه غذایى دست یابید باید میزان مصرف میوه، سبزى، غلات و حبوبات را افزایش دهید.
گام دوم: مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و به جاى آن از ماهى استفاده کنید. برنامه غذایى مدیترانه‏اى اساساً شامل گیاهان است ولى باید دانست که با برنامه گیاهخوارى متفاوت است. در برنامه غذایى خود مى‏توانید از مقدارى گوشت گاو و گوسفند در ماه یک الى دو بار استفاده کنید ولى نباید مقدار مصرف آن از 30 گرم (1 قوطى کبریت) در روز تجاوز کند. مصرف هفته‏اى 3 تا 4 بار از گوشت ماکیان مثل مرغ و هفته‏اى 3 تا 7 بار ماهى مانعى ندارد. البته در این برنامه غذایى ماهى بیشتر توصیه مى‏شود.
در بررسى اخیر پژوهشگران فرانسه، افرادى که از حمله اول بیمارى قلبى جان سالم به در برده بودند، از ماهى به عنوان بهترین وسیله دفاعى براى فرار از حمله دوم بیمارى‏هاى قلبى استفاده برده‏اند. بیمارانى که از روغن ماهى‏هاى حاوى میزان بالاى اسیدهاى چرب امگا - 3 استفاده کردند، کمتر دوباره مبتلا به حمله‏هاى قلبى شدند.
در تحقیقات مشابه، رابطه نزدیکى بین گوشت قرمز و سرطان یافته شده است. بر عکس، مصرف ماهى به ویژه روغن ماهى‏هاى مانند آزاد و ساردین با ناراحتى قلبى و سرطان مبارزه مى‏کند.
گام سوم: از روغن زیتون استفاده کنید و آن را جانشین دیگر چربى‏ها سازید. منبع اصلى چربى موجود در برنامه غذایى مدیترانه‏اى روزى 2 تا 3 قاشق غذاخورى روغن زیتون است. روغن زیتون کلسترول بد را پایین مى‏آورد. روغن زیتون بر خلاف روغن ذرت و آفتابگردان، به آسانى اکسیده نمى‏شود و بنابراین رادیکال‏هاى آزاد را به وجود نمى‏آورد. در واقع روغن زیتون، عروق را مورد حمایت خود قرار مى‏دهد.
روغن زیتون را به جاى سایر روغن‏ها، کره، مارگارین و مایونز به کار ببرید. باید دقت کنید که اگر برنامه غذایى شما حاوى مقدار زیادى چربى است و شما روغن زیتون را به آن بیفزایید، در معرض خطرات جدى چاقى قرار مى‏گیرید. «اگر از چربى‏ها و روغن زیتون همزمان استفاده کنید، دچار چاقى مفرط مى‏شوید.»
برنامه غذایى پرچرب، اگر عمدتاً متشکل از روغن زیتون باشد خطرآفرین نیست. آن دسته از اقوام مدیترانه‏اى که مصرف بالاى این نوع روغن را دارا هستند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان و امراض مشابه قرار مى‏گیرند. پس جاى شگفتى نیست که روغن زیتون را «غذاى طول عمر» نام نهاده‏اند. در ایتالیا، پزشکان استفاده از روغن زیتون را شیوه معالجه بیماران پس از حملات قلبى قرار داده‏اند.

روغن زیتون تنها چربى واقعاً سالم است‏

سایر مواد غذایى که داراى چربى مشابه روغن زیتون هستند شامل بادام، فندق، آووکادو و روغن کانولا مى‏باشند.
گام چهارم: در مصرف تخم‏مرغ، پنیر و شیرینى احتیاط کنید
در برنامه غذایى مدیترانه‏اى تخم‏مرغ جایگاه مهمى ندارد. هفته‏اى بیش از 2 تا 3 تخم‏مرغ نباید مصرف کرد. روزانه مى‏توان از یک فنجان ماست کم‏چربى و نصف تا یک قوطى کبریت پنیر استفاده کرد. در این برنامه غذایى مصرف شیرینى‏ها از انواع بیسکویت‏ها و کیک‏ها به اعتدال در هفته وجود دارد. میوه تازه و دسرهاى سنتى در این برنامه غذایى جایگاه ویژه‏اى دارد.

هشت راه براى تبدیل شیوه غذایى خود به شیوه غذایى مدیترانه‏اى‏
1- میزان مصرف غذاهاى دریایى خصوصاً ماهى را افزایش دهید.
2- میزان مصرف میوه و سبزى‏ها را به حداقل 5 وعده در روز برسانید.
3- مصرف غلات کامل (سبوس‏دار)، حبوبات و لوبیا سبز را افزایش دهید.
4- از میزان مصرف گوشت قرمز بکاهید.
5- مصرف تخم‏مرغ را به حد اعتدال برسانید.
6- مصرف روغن زیتون را در صدر برنامه غذایى خود قرار دهید.
7- تا حد امکان مصرف دیگر روغن‏هاى نباتى را محدود کنید.
8- از مصرف لبنیات پرچربى، خامه و کره بپرهیزید.

چگونه عروق آسیب مى‏بینند؟

چربى حیوانى بى‏تردید بیمارى قلبى را همراه دارد. این نوع چربى با افزایش کلسترول خون، با افزودن چسبندگى خون و با بى‏اثر کردن مکانیسم‏هایى که در بدن، حل کردن لخته‏ها را به عهده دارند، باعث انهدام عروق شده و موجب گرفتگى آنها مى‏شود.
اقوامى که در مصرف روغن حیوانى افراط مى‏کنند داراى بالاترین حد بیمارى‏هاى عروق کرونر هستند. هر چه به میزان مصرف چربى حیوانى بیفزایید، بر میزان بیمارى قلبى افزوده‏اید.
گزارش سال 1990 سازمان بهداشت جهانى، حاکى از آن است که مردمى که مصرف چربى حیوانى خود را به 3 تا 10 درصد از کل انرژى خود محدود مى‏کنند، کمتر دچار بیمارى‏هاى قلبى مى‏شوند.

یک پیام خوب براى قلب شما

مى‏توانید با پرهیز از مصرف چربى حیوانى از لخته‏دار شدن عروق خود جلوگیرى کنید. چندین تحقیق نشان داده‏اند که پرهیز از خوردن این نوع چربى، مى‏تواند با ممانعت از تشکیل و رشد رسوبات چربى از ایجاد لخته خون جلوگیرى نماید.

آیا مصرف قهوه سبب بیمارى‏هاى قلبى مى‏شود؟

امروز شواهد زیادى در دسترس نیست که ثابت کند مصرف نکردن قهوه و کافئین، موجب مصون ماندن انسان از بیمارى‏هاى قلبى است ولى در مورد افرادى که بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى هستند، بهتر است توصیه به کاهش مصرف شود. اخیراً تحقیقى ثابت کرده است که مصرف روزانه ده فنجان قهوه احتمال ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى را 3 برابر افزایش مى‏دهد و تحقیق دیگرى نیز به این نتیجه رسید که مصرف 4 فنجان قهوه یا بیشتر احتمال ابتلا به بیمارى قلبى را 30 درصد در مردان و 60 درصد در زنان افزایش مى‏دهد. در این تحقیق مصرف چاى چنین خطرى را در پى نداشت. قهوه ممکن است باعث بالا رفتن اسید آمینه‏اى موسوم به «هموسیستئین» در خون شود که براى عروق بسیار زیانبار است. این افزایش منجر به بیمارى‏هاى قلبى مى‏شود.

* افراد مبتلا به درد قفسه سینه چگونه باید تغذیه کنند؟

درد قفسه سینه، اخطارى است که عروق در وضعیت تنگ شدن قرار گرفته و خون نمى‏تواند به راحتى از آنها حرکت کرده و اکسیژن‏رسانى نماید. کاهش میزان آنتى‏اکسیدان‏ها یعنى ویتامین‏هاى «ث»، «اى» و بتاکاروتن موجب درد قفسه سینه مى‏شود. براى تخفیف درد قفسه سینه اجراى برنامه غذایى مدیترانه‏اى مفید است.
بر اساس مطالعه‏اى بر روى 500 مرد میانسال که نیمى از آنها دچار درد قفسه سینه بودند معلوم شد که افرادى که سطح آنتى‏اکسیدان‏ها به ویژه ویتامین «اى» خون آنها بیشتر از میزان متوسط بود، کمتر دچار درد قفسه سینه بودند. در تحقیق دیگرى نیز نشان داده شد که افرادى که در خون‏شان داراى مقدارى زیادى اسیدهاى چرب امگا - 3 حاصل از نوعى روغن ماهى بودند، در مقابل درد قفسه سینه مصونیت بیشترى داشتند.

* چند کیلو از وزن خود کم کنید تا احتمال وقوع بیمارى‏هاى قلبى در شما کاهش یابد.

چاق شدن به ویژه اگر در منطقه شکم باشد به معناى آمادگى زیاد براى ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى است. در شماره‏هاى آینده به مسئله چاقى بیشتر خواهیم پرداخت. اگر چاق هستید، وزن اضافى را به تدریج با مصرف غذاى مناسب و با استفاده از ورزش‏هاى مفید از دست بدهید.

یک دستور غذایى از رژیم مدیترانه‏اى‏ اسپاگتى با ماهى‏

مواد لازم:

ماهى آزاد یا شیر، 300 تا 400 گرم‏
ماکارونى (اسپاگتى)، یک بسته (حدود نیم کیلو)
پیاز، دو عدد
سیر، دو حبه‏
رب گوجه‏فرنگى، 3 - 2 قاشق سوپ‏خورى‏
فلفل قرمز و فلفل دلمه‏اى سبز، از هر کدام یک عدد
جعفرى و گشنیز (خرد شده)، دو سوم لیوان‏
آب لیمو یا آب نارنج، دو قاشق سوپ‏خورى‏
نمک، فلفل، ادویه و زعفران، به میزان لازم‏

طرز تهیه:

ماهى را شسته و تکه تکه کنید. سپس با یک عدد پیاز، مقدارى نمک، زعفران و یک استکان آب حدود 5 دقیقه بپزید (مى‏توان ماهى را مدتى با شعله کم سرخ کرد). بعد از پخت، استخوان‏هاى ماهى را جدا و گوشت آن را خرد کنید. سپس یک عدد پیاز دیگر را تفت دهید و سیر رنده شده و فلفل قرمز خرد شده را به آن اضافه کنید. در مرحله بعد، سبزى‏ها را اضافه کرده و بعد از تفت سبزى، ماهى‏ها را بیفزایید. در انتها فلفل دلمه، رب گوجه، نمک، ادویه، آب نارنج و زعفران را افزوده و مخلوط کنید و در ادامه کمى روى حرارت قرار دهید تا جا بیفتد. ماکارونى را با آب و نمک جوشانده، آب‏کش کرده و همانند ماکارونى با گوشت عمل کنید.