پنج درخت همیشه سبز براى باکلن


 

پنج درخت همیشه سبز براى بالکن‏

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

بالکن تنها فضاى آزادى است که در اختیار آپارتمان‏نشین‏ها قرار دارد. در صورتى که این فضا را به درختان و درختچه‏هاى همیشه‏سبز اختصاص دهیم منظره چشم‏نوازى را در پیش رو خواهیم داشت. از سویى، مانند پرده عمل نموده، مانع دید داخل ساختمان مى‏شود.

گلدان‏

گلدان باید مناسب با درخت یا درختچه انتخاب شود. براى انواع بلند و کشیده ناگزیریم از گلدان‏هاى عمیق استفاده کنیم اما براى گیاهان کوچک‏تر یک یا چند جعبه گل (باکس Box) مشکل را حل مى‏کند. گلدان و باکس‏هاى گل باید منفذى براى خروج آب‏هاى اضافه داشته باشد. زیرگلدانى را فراموش نکنید زیرا آبى که از گلدان خارج مى‏شود در بالکن جارى شده و براى شما و همسایه‏ها مشکل‏ساز خواهد شد.

محل قرار گرفتن گلدان‏

اگر بالکن فضاى کافى دارد و قرار دادن گلدان در هر جایى امکان‏پذیر است اما براى بالکن‏هاى کوچک گوشه‏اى از آن را انتخاب مى‏کنیم. درختان و درختچه‏هایى که به سرما حساس هستند باید نزدیک به دیوار قرار بگیرند تا از سرماى زمستان محافظت شوند.

نارنج‏

سرماى زمستان را تا حد زیادى تحمل مى‏کند اما در مناطقى مانند تهران و کرج در زمستان باید شاخه‏ها و برگ‏هاى نارنج‏هاى جوان را به وسیله نایلون بپوشانیم. انواع چندساله نیاز به پوشش زمستانه ندارند. نارنج درختى است همیشه سبز، خزان نمى‏کند و فضاى بالکن را در تمام طول سال سبز و زنده نگه مى‏دارد. شاخه‏هاى جانبى آن گسترش زیادى دارند. اواخر زمستان آنها را هرس کنید تا شاخه‏ها مزاحم رفت و آمد شما نباشند. مرکبات دوستدار خاک‏هاى اسیدى و حاصلخیزند. آبیارى را مرتب انجام دهید و اجازه ندهید خاک خشک شود. با این همه نسبت به باتلاقى شدن خاک حساسیت زیادى دارند و در صورتى که آب پاى ریشه‏ها جمع شود برگ‏هایشان زرد مى‏شود. کمبود مواد غذایى نیز موجب زردى و ریزش برگ‏ها مى‏گردد. براى جبران کمبودهاى غذایى از کودهاى مکمل یا ریزمغذى استفاده کنید. این نوع کودها در مراکز فروش گل و گیاه در دسترس هستند.

زیتون‏

این نیز درخت دائمى دیگرى است که در گلدان مانند یک درختچه سبز و زیبا عمل نموده بدون مراقبت خاصى فضایى روح‏انگیز ایجاد مى‏کند. رنگ برگ‏هاى زیتون با سایر درختان و درختچه‏ها متفاوت بوده و نقره‏اى‏فام هستند. این درخت نیز مانند نارنج به گلدان نسبتاً بزرگى احتیاج دارد. در صورتى که وقت و حوصله زیاد براى آبیارى و رسیدگى به گیاهان ندارید و نمى‏خواهید مرتب به بالکن سر بزنید زیتون را انتخاب کنید، زیرا بسیار کم‏توقع و مقاوم است. میوه‏هایش در پاییز که ممکن است طلایى یا بنفش باشند تماشایى است.
زیتون نسبت به آب زیاد و غرقابى‏شدن ریشه حساس است. موقعى به آن آب بدهید که خاک کاملاً خشک شده باشد.

یوکاى باغچه‏اى‏

درختچه زیباى یوکاى باغچه‏اى را در پارک‏ها و فضاى سبز شهرى دیده‏اید. دو نوع یوکا از شهرت زیادى برخوردارند:
یوکاى آپارتمانى که مانند سایر گیاهان آپارتمانى در داخل ساختمان نگهدارى مى‏شود و یوکاى باغچه‏اى که در باغچه یا گلدان در فضاى باز پرورش مى‏یابد. یوکاى باغچه‏اى یک یا دو ساقه ضخیم دارد که برگ‏هاى خنجرى‏شکل آن از بالاى ساقه یا به صورت پاجوش از قسمت‏هاى پایین تنه خارج مى‏شوند. در مورد یوکاى باغچه‏اى نباید از آفتاب تابستان یا سرماى زمستان نگرانى داشته باشیم. یوکا نیز مانند زیتون به آب کم احتیاج داشته و باید زمانى به آن آب بدهیم که خاک خشک باشد. یوکا فضاى زیادى اشغال نمى‏کند. نسبت به سایه حساس است. در نور کم برگ‏هایش بى‏رویه رشد نموده و زیبایى خود را از دست مى‏دهند. در این گیاه قسمت پایین ساقه به صورت غده‏مانند در مى‏آید. این قسمت داراى مواد غذایى بوده و گیاه را در مقابل گرسنگى و تشنگى مقاوم مى‏کند.

پیراکانتا

این درختچه زیبا تنها مشکلى که دارد این است که شاخه‏هاى تیغ‏دارش را به اطراف مى‏گستراند و مانع رفت و آمد شما به بالکن مى‏شود. بنابراین باید همه‏ساله در اواخر زمستان آن را هرس نموده و به شاخه‏هایش فرم بدهید. شاخه‏ها که به صورت نامنظم رشد مى‏کنند همیشه سبز و دائمى‏اند. در پاییز میوه‏هاى کوچک و نارنجى‏رنگش به شکل تسبیح در کنار یکدیگر قرار مى‏گیرند. این میوه‏ها خوردنى هستند. قبل از اینکه خاک گلدان خشک شود به آن آب بدهید.

تِروِر

درختچه‏اى است با برگ‏هاى سبز یا کِرِم. نوع کرم یا ابلق، زیباتر از برگ سبز است. این گیاه همیشه‏سبز اگر در گلدان یا باکس گل کاشته شود مى‏تواند زینت‏بخش بالکن باشد. شاخه‏هایش پر از برگ‏هایى است که به صورت متقابل سبز شده و همه شاخه‏ها را در بر مى‏گیرند. در مورد مراقبت از این گیاه مشکل خاصى نخواهید داشت فقط به آن آب کافى بدهید و او را به حال خود رها سازید.