تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

شادابى افراد در گرو تغذیه سالم است‏

کارشناسان ایرانى مى‏گویند با تغذیه سالم مى‏توان شاداب، پرتحرک و با استعداد شد.
هر چند برخى از افراد جامعه به علت بضاعت کم مالى، توان تغذیه مناسب ندارند ولى اگر نکات ظریفى را در زمینه علم تغذیه بدانند مى‏توانند با همان حداقل هزینه، در نوع طبخ و ترکیب مواد و طریقه نگهدارى غذاها و زمان مصرف آنها، تغذیه‏اى سالم داشته باشند.
کمبود ویتامین B1 موجب کاهش اشتها و افسردگى، ورم شدید و حتى ضعف عضلات و یا فلج دست و پا شود. همچنین کمبود این ویتامین موجب تنگى نفس، نارسایى قلبى و از کار افتادن قلب مى‏شود. غلات، حبوبات، جگر، گوشت و تخم‏مرغ، شیر و لبنیات، منابع مهم این ویتامین محسوب مى‏شوند.
ویتامین B2 در سوخت و ساز پروتئین، چربى و مواد قندى دخالت دارد و در مواد غذایى مثل جگر، شیر، تخم‏مرغ، سبزیجات، غلات، حبوبات و ماءالشعیر موجود است. کمبود این ویتامین موجب زخم و التهاب گوشه لب، قرمزى و سوزش زبان و اختلال در پرزهاى روى زبان، سرخ شدن و سوزش چشم‏ها، ترس از نور و ریزش اشک، پوسته پوسته شدن پوست بینى و لب مى‏شود.
ویتامین B6 در ساختن هموگلوبین در خون، سوخت و ساز چربى‏ها و تولید بعضى هورمون‏ها نقش دارد و در غذاهایى با منشأ جانورى، غلات و حبوبات پوست نگرفته وجود دارد. کاهش رشد، کم‏خونى، تشنج به علت کاهش یک نوع اسید ضرورى در مغز، تَرَک و تورم گوشه لب، گیجى و استفراغ را از علایم کمبود این ویتامین عنوان کرد.
ویتامین B21 در ساختن سلول‏ها و عامل وراثت سوخت و ساز بدن، رشد طبیعى و سلامت بافت‏هاى عصبى و تشکیل خون ضرورى است. این ویتامین در مواد غذایى با منشاء جانورى یافت و کمبود آن موجب کم‏خونى شدید و مشکلات عصبى مى‏شود.
اسیدفولیک یکى از ویتامین‏هاى ضرورى براى تکثیر سلول‏ها و رشد بدن است که نقش مهمى در خون‏سازى دارد. عدس و اسفناج، منابع مهم غذایى اسیدفولیک هستند.
کمبود این ویتامین موجب کم‏خونى شدید، تورم زبان، اختلالات دستگاه گوارش و ناهنجارهاى عصبى در جنین زنان باردار مى‏شود.
ویتامین C در سوخت و ساز بافت‏ها و تولید آنزیم‏ها، جذب آهن، در پیشگیرى از ابتلا به عفونت، تشکیل دندان‏ها و استخوان‏ها نقش مهمى دارد و کمبود آن موجب خستگى، ضعف، بى‏حالى، گرفتگى عضلات، کم‏خونى و خونریزى از لثه‏ها و دهان مى‏شود.
این ویتامین در انگور سیاه، مرکبات، گیلاس، سبزى‏هاى تازه و جگر یافت مى‏شود و در اثر پختن و گرماى زیاد از بین مى‏رود.
کارشناسان تغذیه مرکز بهداشت استان فارس اعلام کردند ویتامین D جذب کلسیم و فسفر را افزایش مى‏دهد. این ویتامین در روغن کبد ماهى، جگر، تخم‏مرغ، کره و شیر یافت مى‏شود و تابش اشعه خورشید به پوست باعث تولید این ویتامین در پوست مى‏شود. کمبود این ویتامین در کودکان موجب بیمارى راشیتیسم، دیر بسته شدن ملاج، دیر در آمدن دندان، درد مزمن استخوان‏ها و خستگى در بزرگسالان مى‏شود.
ویتامین‏A براى رشد و حفظ سلامتى بدن، مقاومت در برابر عفونت‏ها و کنترل سلول‏هاى استخوان‏ساز مؤثر است و کمبود آن موجب ابتلا به عفونت‏ها بخصوص اسهال و عفونت حاد تنفسى، آسیب شدید چشم‏ها و اختلال در رشد استخوان‏ها مى‏شود. این ویتامین در سبزى‏هاى زردرنگ، کاهو، جعفرى، گوجه‏فرنگى، خرمالو، نارنگى، زردآلو، طالبى و هلو یافت مى‏شود.

خطرات اشعه ایکس بر زنان باردار

به گفته پژوهشگران زنانى که در طى دوران باردارى در مطب دندانپزشکى تحت عکسبردارى یا اشعه ایکس قرار مى‏گیرند، با خطر تولد نوزادى زیر وزن طبیعى روبه‏رو مى‏شوند.
اشعه مزبور ممکن است بر عملکرد غده تیروئید مادر که در بخش جلوى گردن قرار دارد تأثیر بگذارد.
زنان باردار اگر دچار مشکلات دندانى شدند و نیاز به عکسبردارى یا اشعه ایکس پیدا نمودند، بهتر است که از پوشش‏هاى ضد اشعه ایکس در زمان عکسبردارى استفاده نمایند.

داروى جدید درمان سرطان سینه‏

امکان درمان زنان مسن مبتلا به سرطان سینه با استفاده از داروى نسبتاً جدید «اگزمستان» افزایش یافته است.
بر طبق تحقیقات دو محقق انگلیسى بر روى بیماران 55 سال به بالا، نشان مى‏دهد اگر به جاى داروى «تاموکسیفن» که به طور معمول براى درمان سرطان سینه بعد از عمل جراحى استفاده مى‏شود، داروى جدید «اگزمستان» به تنهایى و در طول 5 سال اول بعد از جراحى استفاده شود، احتمال زنده ماندن این بیماران بیشتر خواهد شد.
یک محقق آمریکایى خاطرنشان کرده است که استفاده از داروى «اگزمستان» به جاى «تاموکسیفن» موجب نجات جان هزاران بیمار خواهد شد. در همین حال یک مقام انجمن سرطان آمریکا نیز اعلام کرد که استفاده از «اگزمستان» براى برخى از بیماران سرطانى به ویژه زنانى که از پوسیدگى استخوان رنج مى‏برند مناسب نیست زیرا استفاده از آن باعث پوسیدگى بیشتر استخوان‏ها خواهد شد.
بیمارى سرطان سینه در آمریکا سالانه باعث مرگ 40 هزار زن مى‏شود.

زعفران درمان افسردگى است‏

پژوهشگران گیاهان دارویى جهاد دانشگاهى کشور اعلام کردند گیاه زعفران همانند داروى «ایمى‏پرامین» داراى خواص ضد افسردگى است.
رئیس این مؤسسه گفت در طب سنتى ایرانى همیشه از زعفران به عنوان یک عامل تقویت کننده روحیه و نشاطآور یاد شده است.
مصرف روزانه 30 میلى‏گرم زعفران در غذا و یا چاى زعفران مى‏تواند اثرات قابل توجهى در درمان افسردگى‏هاى ضعیف و متوسط داشته باشد.
به گفته این محققان 30 درصد از افراد بالغ کشور با یک دوره افسردگى مواجه هستند. میزان ابتلا به افسردگى هم در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.
این بیمارى نتیجه تغییرات بیوشیمیایى مغز است و یکى از شایع‏ترین اختلالاتى که بزرگسالان به آن دچار مى‏شوند.

تأثیر کلسیم در ابتلاى زنان به سنگ کلیه‏

رژیم غذایى سرشار از کلسیم در میان خانم‏ها مى‏تواند از ابتلا به سنگ کلیه در آنها جلوگیرى کند.
نتایج تحقیقات پزشکان آمریکایى روى عادات غذایى و وضع جسمانى حدود چندین هزار پرستار خانم 27 تا 44 ساله نشان داد؛ آن دسته از پرستارانى که در رژیم غذایى خود کلسیم بیشترى مصرف مى‏کردند، کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار داشتند.
این مطالعه همچنین نشان داد، مصرف زیاد شکر احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بیشتر مى‏کند.
بررسى‏ها نشان مى‏دهد برخى از عوامل خطرناک رژیمى با بالا رفتن سن و بسته به جنسیت افراد تغییر مى‏کند.

تمایل زنان بیش از زایمان‏ به عمل سزارین بیشتر است‏

نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکى تبریز نشان داد، تمایل زنان باردار بیش از زایمان به عمل سزارین بیشتر است.
انجام تحقیقات گسترده نشان داده است که راههاى افزایش آگاهى اجتماعى و کاستن از صدمات جسمى و روانى زایمان طبیعى مى‏تواند در کاهش جراحى سزارین مؤثر باشد. عدم آگاهى زنان از روند زایمان طبیعى و عوارض جراحى سزارین، موجب انتخاب زنان به این نوع زایمان مى‏شود.
مطالعات محققان این دانشگاه بر روى زنانى که در بیمارستان طالقانى تبریز زایمان کرده‏اند، نشان داده است اگر زنان به خاطر بى‏دردى مراحل عمل، وارد نشدن آسیب به جنین، عدم نیاز به معاینات مکرر و تمایل همسر، به این عمل تمایل دارند و در عوض عده کمترى که به زایمان طبیعى علاقه‏مند هستند به خاطر ترس از جراحى و مفید بودن این نوع زایمان براى کودک و هزینه کمتر زایمان و بهبود سریع، به این نوع زایمان روى مى‏آورند.
55 درصد از زنانى که پیش از زایمان تمایل بیش از حد به سزارین داشتند، پس از عمل تعدادشان فقط به 50 درصد رسید ولى 45 درصدى که به زایمان طبیعى علاقه داشتند، پس از زایمان همگى از روند زایمان طبیعى خود احساس رضایت داشتند.

تغییر فصل در قدرت بارورى مردان تأثیر مى‏گذارد

نتایج یک پژوهش علمى در اسپانیا نشان داد که تغییر فصل و ساعت در آغاز فصل بهار و پاییز میزان قدرت بارورى مردان را کاهش مى‏دهد.
نوسانات نور دریافتى مردان از خورشید در آغاز فصل بهار و شروع پاییز موجب کاهش شمار اسپرم‏ها مى‏شود و در نتیجه بر میزان بارورى آنان اثر منفى مى‏گذارد.
به گفته این پژوهشگران فصل تابستان و زمستان موجب افزایش احتمال باردارى زنان مى‏شود. با این وجود توصیه شده است که زوج‏هاى مصمم براى باردار شدن از ایجاد استرس و فشار روانى در این زمینه بپرهیزند چرا که استرس موجب اختلال در عمل لقاح مى‏شود.
خطر وجود سلول‏هاى مادر در بدن نوزاد
برخى سلول‏هاى مادران در بدن نوزادان باقى مى‏مانند و تشدید ایجاد پاسخ ایمنى و حمله دستگاه ایمنى به بدن کودک را سبب مى‏شوند.
محققان بر اساس تحقیقات جدید خود اعلام کردند. کودکان در مدت دوران جنینى، ژنى را از سلول‏هاى مادرى مى‏گیرند که در بدن‏شان باقى مى‏ماند؛ این ژن بروز پاسخ ایمنى در بدن کودک را سبب مى‏شود. بیمارى «درماتومیوزیت» یا «جى دى ام» یکى از انواع بیمارى‏هاى دستگاه ایمنى است که در آن، دستگاه ایمنى به عضلات بدن حمله مى‏کنند.
دانشمندان امیدوارند با شناخت این گونه ژن‏ها که از بدن مادر به فرزند منتقل مى‏شوند، راهى جدید براى درمان بیمارى‏هاى دستگاه ایمنى بدن بیابند.

رهنمودهاى محققان براى کنترل وزن‏

محققان مى‏گویند کنترل وزن به طور معمول شامل برقرارى توازن صحیح بین میزان کالرى دریافتى و کالرى مصرفى بدن است اما بر اساس تحقیقات جدید، روش سوزاندن انرژى بدن نیز یک عامل مهم است.
محققان رهنمودهایى را براى تشدید سوخت و ساز بدن ارائه کردند؛ از جمله اینکه:
- به خودتان گرسنگى ندهید، گرسنگى سبب مى‏شود تا سوخت و ساز بدن شما کاهش یابد.
- مدت زمان بیشترى ورزش کنید فقط پس از 30 دقیقه ورزش شدید، بدن شروع به سوزاندان چربى‏هاى ذخیره بدن مى‏کند.
- تمرینات ورزشى پر انرژى همچون پیاده‏روى، دوچرخه‏سوارى، اسکى و شنا انجام دهید.
- صبحانه کامل بخورید.
- از مصرف مشروبات الکلى و استعمال دخانیات پرهیز کنید؛ هر دو از سوختن چربى شکمى جلوگیرى مى‏کند.

بر روى میز کار غذا نخورید

پژوهشگران آمریکایى در مورد غذا خوردن بر روى میزکار به کارمندان هشدار دادند.
تحقیقات آنان نشان مى‏دهد که تعداد باکترى‏هاى موجود بر روى میز کار کارمندان به طور متوسط 400 برابر بیش از شمار باکترى‏هاى موجود در صندلى توالت فرنگى است. آلوده‏ترین وسیله در دفاتر کارمندان گوشى تلفن است که به طور متوسط در هر سانتى متر آن، چهار هزار و 187 باکترى زندگى مى‏کنند.
دومین منبع آلودگى، میز کار است و باکترى‏هاى موجود در هر سانتى‏متر آن سه هزار و 493 عدد تخمین زده شده است.
به گفته این پژوهشگران این در حالى است که در توالت به طور متوسط تنها 9 باکترى در هر سانتى متر زندگى مى‏کنند.
کارمندان در مورد غذا خوردن روى میز کار خود اصلاً تردید نمى‏کنند و پس از مصرف غذا آن طور که لازم است میز کار خود را به طور مناسب پاک نمى‏کنند و همین موجب مى‏شود تا باکترى‏هاى خطرناکى که موجب بیمارى‏هاى مهلکى چون بیمارى‏هاى شکمى و اسهال شدید و مسمومیت غذایى مى‏شود، در روى میز تولید و تکثیر شوند.

استفاده از دارو با تنفس عمیق‏

دانشمندان شیوه‏اى جدید براى جلوگیرى از دفع ریه پیوندى ابداع کرده‏اند. در این شیوه داروهاى ویژه جلوگیرى از دفع ریه تازه پیوند داده شده به جاى تزریق از خون با تنفس عمیق بسیار مستقیم به ریه وارد مى‏شود و جلوى حمله سلول‏هاى دفاعى بدن را به بافت‏هاى آن مى‏گیرد.
با توجه به اینکه پیوند ریه یکى از خطرناک‏ترین پیوندهاى اعضا به شمار مى‏آید، دانشمندان امیدوارند شیوه جدید شانس زنده ماندن بیمار را افزایش دهد.

چاى سبز ضد سرطان است‏

دانشمندان موفق شده‏اند راز توانایى چاى سبز براى مقابله با سرطان را کشف کنند.
چاى سبز مى‏تواند از بدن در برابر شمارى از انواع سرطان از جمله سرطان ریه، پروستات و سینه محافظت کند. خاصیت ضد سرطانى چاى سبز مربوط به ماده‏اى موسوم به «اپى‏گالوکاته چین‏گالیت» است که به EGCG معروف است.
محققان ژاپنى کشف کرده‏اند که این ماده با متصل شدن به سلول سرطانى، از رشد آن جلوگیرى مى‏کند. تنها با خوردن دو تا سه فنجان چاى سبز، فعالیت سلول‏هاى سرطانى کُند مى‏شود.
نکته جالب توجه این است که ماده مذکور در مقابله با جنون گاوى نیز مؤثر است.
البته تحقیقات نشان داده که چاى سیاه نیز تا حدى داراى خاصیت ضد سرطانى است و ماده ضد سرطان آن «فلاو نولز» نام دارد.

ابداع تلفن همراه بدون گوشى‏

محققان ژاپنى تلفن همراهى ابداع کرده‏اند که به دور مچ دست بسته شده و از انگشتان صاحب تلفن به عنوان گوشى استفاده مى‏کند.
این وسیله که «فینگرویسپر» نام گرفته است از یک بند مچى براى تبدیل اصوات مکالمه به ارتعاشات استفاده مى‏کند که به هنگام قرار گرفتن انگشت در گوش قابل شنیدن است.
براى پاسخگویى به تلفن، فرد انگشت شست خود را با انگشت اشاره لمس مى‏کند و براى شنیدن سخنان طرف دیگر مکالمه، انگشت اشاره را در گوش قرار مى‏دهد. این تماس تلفنى با لمس کردن مجدد انگشت اشاره به انگشت شست پایان مى‏یابد.
بند مچى تبدیل صدا بر روى این تلفن مچى همچنین به یک میکروفون مجهز شده است که صاحب تلفن مى‏تواند با آن صحبت کند. این تلفن هیچ صفحه کلیدى ندارد، اما استفاده‏کنندگان مى‏توانند با اعلام شماره تلفن با فرد مورد نظر تماس بگیرند. تجهیزات الکترونیکى تشخیص صدا که در بند مچى است کلمات اعلام شده را رمزگشایى کرده و شماره مورد نظر را مى‏گیرد.

عمل جراحى براى جوان کردن صدا

پزشکان آمریکایى روش جدیدى به منظور جوان کردن صداى افراد ابداع کرده‏اند.
با افزایش سن، تارهاى صوتى همانند دیگر اعضاى بدن فرسوده مى‏شوند که این به علت سال‏ها سخن گفتن، فریاد زدن و آواز خواندن است.
برخى افراد مى‏توانند با تمرین، صداى خود را تقویت کنند اما در بسیارى از افراد مسن، جوان کردن صدا تنها با عمل جراحى ممکن مى‏شود.
هنگامى که دو تار صوتى در حنجره انسان به طور همزمان بسته مى‏شود، صدا تولید مى‏شود و براى ترمیم صدا لازم است طى یک عمل جراحى،به بسته شدن تارهاى صوتى کمک شود.

تماشاى فیلم خشن بر روى نوجوانان تأثیر مى‏گذارد

یک گروه از متخصصان در گزارش تازه‏اى خاطرنشان کردند که تماشاى فیلم‏ها و بازى‏هاى کامپیوترى که صحنه‏هاى خشونت‏بارى را نشان مى‏دهند در سنین کودکى و نوجوانى زمینه را براى رفتار خشونت‏آمیز افراد در سال‏هاى بعد آماده مى‏کند.
صحنه‏هاى خشونت‏آمیز بر ذهن و روان و عواطف همه افراد تأثیر مى‏گذارد و هیچ کس از آثار سوء این گونه صحنه‏ها برکنار نیست و هر شخصى در هر سنى که باشد با دیدن این فیلم‏ها به سمت رفتارهاى خشونت‏آمیز سوق پیدا مى‏کند.
در اروپا و آمریکا تماشاى فیلم‏هاى حاوى صحنه‏هاى خشونت‏آمیز براى نوجوانان ممنوع شده است.