کودک و همبازى هایش


 

کودک و همبازى‏هایش‏

محمدرضا مطهرى‏

وجود یک رابطه صمیمى و همبازى‏شدن با یک بزرگسال مهربان براى ایجاد احساس اعتماد و ارزش، رفع نیازمندى‏ها، پاسخ به سؤالات و حل مشکلات کودک امرى الزامى است، ولى در عین حال کنش متقابل با کودکان دیگر نیز نقشى عمده در این فرآیند بازى مى‏کند. همسالان و همبازى‏ها در شکل‏گیرى شخصیت، رفتار اجتماعى، نظام ارزشى و نحوه نگرش‏هاى یکدیگر دخالت دارند.
کودکان از طریق سرمشق‏دهى و سرمشق‏گیرى در مورد اعمالى که قابل تقلید است و با ارزشیابى فعالیت‏هاى یکدیگر و بازخوردى که به یکدیگر مى‏دهند در یکدیگر تأثیر مى‏گذارند. کودکان بسیارى از مهارت‏هاى اجتماعى را از طریق کنش متقابل یکدیگر یاد مى‏گیرند. آنها مى‏آموزند که چگونه چیزى بدهند و چیزى بگیرند، در فعالیت‏هاى دسته‏جمعى شرکت کنند، از جنب و جوش و تماشاى بازى دیگران لذت ببرند، احساسات دیگران را درک کنند، توانایى‏هاى خود را ارزیابى کنند، اعتماد به نفس پیدا نمایند و به تدریج از خانواده مستقل شوند و سرانجام با جامعه سازگار شوند.

مراحل رشد و تکامل کودک در انتخاب همبازى‏

کودکان 6 تا 8 ماهه بیشتر با محیط بازیشان سر و کار دارند تا اسباب‏بازى یا همبازیشان در این دوره معمولاً به کودکان دیگر توجه نمى‏شود. هنگامى که تماس با کودک دیگر به وجود مى‏آید، اگر این تماس دوستانه باشد، چیزى بیش از لبخند زدن، یا احتمالاً گرفتن کودک دیگر دیده نمى‏شود. و وقتى برخورد پرخاشجویانه‏اى به وجود آید، بیشتر به صورت کلى ظاهر مى‏شود که ممکن است به شکل تلاش در گرفتن اسباب‏بازى از دیگرى بروز کند.
از 9 تا 13 ماهگى، کودکان بیشتر به اسباب‏بازى توجه دارند تا همبازى، از آنجا که کودکان در این دوره به اسباب‏بازى اهمیت زیادى مى‏دهند، گرایش به دعوا بر سر آنها با کودکان دیگر دارند. بر خلاف مشاجرات قبلى، دعوا شخصى‏تر مى‏شود، هر چند باز هم اسباب‏بازى بیش از همبازى، مرکز توجه است یعنى هنوز خصومت واقعى به میان نیامده است.(1)

معمولاً کودکان کوچک‏تر تمایل دارند به تنهایى بازى کرده و هنگامى که با اسباب‏بازى‏هاى خود مشغول هستند، نظارت شخصى بزرگسالان که آنان را دوست دارد برایشان لذت‏آور است. کودکان بین سنین 14 تا 18 ماهگى طرز تلقیشان را نسبت به همبازى‏هاى خود تغییر مى‏دهند و چون نیازهاى مربوط به اسباب‏بازى تا حدود زیادى ارضا مى‏شوند، مشاجرات با دیگران نیز کاهش مى‏یابد.
براى کودکان 19 تا 25 ماهه اسباب‏بازى‏ها و همبازى‏ها اهمیت بیشترى یافته، ارتباط اجتماعى بیشتر مى‏شود. کودکان براى انطباق با وضع همبازیشان رفتار خویش را تغییر مى‏دهند. کودکان دو تا سه ساله معمولاً دوست دارند که در نزدیکى یکدیگر بازى کرده و هر کدام با اسباب‏بازى‏ها و کارهاى خودشان مشغول باشند، در حقیقت تمایل دارند که به تنهایى و در میان جمع کودکان بازى کنند. در این مرحله (3 - 2 سالگى) تمایلى به سهیم‏کردن دیگران در اسباب‏بازى‏هایشان را ندارند، چون هنوز مفاهیم قرض‏دادن و حس مالکیت در آنان به خوبى شکل نگرفته و از طرف دیگر مى‏ترسند که اسباب‏بازى‏هایشان توسط دیگران شکسته و یا خراب شود.(2) کودک چهار ساله دلش مى‏خواهد با دیگران معاشرت کند، ولى هنوز آماده نیست مشکلاتى را که بین او و همبازى او ایجاد مى‏شود حل کند و حتماً باید بزرگتران در این مورد دخالت کنند. کودکان چهار ساله بیشتر مایلند با چهارسالگان بازى کنند.

آنها به گفتگوهاى دور و درازى مى‏پردازند و نقشه‏هاى طویلى مى‏کشند و اغلب بین آنها نزاع در مى‏گیرد و آخر کار خود را حق‏به‏جانب حساب مى‏کنند.(3)
کودک از پنج و شش سالگى به بعد مى‏تواند همبازى مناسبى براى خود پیدا کند. در ابتداى این مرحله کودک معمولاً ستیزه‏جو و به هنگام بازى خودخواه هستند. اما نباید اجازه داد این صفات جزء خلق و خوى دائمى آنان بشود. به تدریج لازم است که راه و روش سلوک و سازش با بچه‏هاى دیگر را یاد بگیرند. آنها وقتى با همدیگر بازى مى‏کنند، با همدیگر صحبت مى‏کنند و اغلب به کمک هم در بازى ادامه مى‏دهند. آنها با کارهاى مشترکى که انجام مى‏دهند تجاربى را از یکدیگر آموخته و فواید همکارى و کارهاى مشترک را درک مى‏کنند.(4)

بازى با همسالان یا بزرگسالان؟

اگر فرزند شما تمام مدت با کودکان بزرگ‏تر و یا بزرگسالان سر و کار داشته باشد، همیشه تجربه خواهد کرد که «دیگران همه چیز را بهتر از من انجام مى‏دهند. من هر چقدر هم که تلاش کنم مانند آنها نخواهم شد.» اما اگر کودک اکثر اوقات با بچه‏هاى کوچک‏تر همبازى باشد یا با بزرگسالانى به سر برد که در هنگام بازى اجازه مى‏دهند او دائماً برنده باشد یا به طور کلى بر روى موفقیت‏هاى او زیاد تکیه مى‏کنند، مغرور و متکبر خواهد شد. احتمالاً زمانى که چنین کودکى با همسالانى مواجه شود که هم‏بنیه یا تواناتر از او هستند و مانند والدین به او امتیاز نمى‏دهند، دچار مشکلاتى خواهد شد.

اگر قرار است کودک در طول زمان در جامعه با همسالان خود کنار بیاید و احساس خوش‏آیندى داشته باشد، باید قواعد کارهاى جمعى و اشتراکى را با همبازى‏هایش تجربه کند. در میان گروه همسالان، او سهل‏تر خواهد آموخت توانایى‏هاى خود را درست تخمین بزند، یک بار پیروز شود و بار دیگر تسلیم شود، زیرا اکثر آنها در یک سطح هستند و نیازها و مشکلات و امکانات مشابهى دارند.
کودکان وقتى تقریباً در یک سطح هستند از نظر رشد و پیشرفت بیشتر به همدیگر کمک مى‏کنند و همانند دو کشتى‏گیر هستند که در یک وزن با همدیگر مى‏خواهند کشتى بگیرند، در این جور مواقع هر دو کشتى‏گیر بهتر به همدیگر کمک مى‏کنند و مى‏توانند یک زورآزمایى رشددهنده‏اى را داشته باشند، در صورتى که اگر یکى وزن بیشترى داشته باشد کشتى جذابیت نداشته و کنش متقابل کمتر صورت مى‏گیرد.
کودکان به بچه‏هاى دیگر نیازمندند تا از یکدیگر چیزى بیاموزند. همسالان بهتر از بزرگسالان کشش و جذبه دارند، از آنان خیلى سریع‏تر و بهتر مى‏توان یاد گرفت، زیرا آنان یکدیگر را بهتر درک مى‏کنند. کودکى که تازه سه‏چرخه‏سوارى یا خطپارا یاد گرفته است، دقیقاً مى‏داند مشکلات در کجاست و چگونه باید بر آنها غلبه کرد.
او خیلى بهتر از والدین مى‏تواند کودک مبتدى را به طور صحیح راهنمایى کند و به راحتى به او نشان مى‏دهد که چگونه باید آن را انجام دهد. علاوه بر این خیلى بهتر است از یک همبازى همسال تقلید کند تا از بزرگسالان که غالباً همه چیز را بهتر بلدند.

براى جلب توجه و جذب همبازى، کودکان معمولاً روش‏هایى را به کار مى‏برند که بزرگسالان قادر به درک آن نیستند مثلاً آنها نمى‏گویند «بیا با من بازى کن» بلکه بر سر و روى یکدیگر شن مى‏پاشند اسباب‏بازى آن دیگرى را مى‏ربایند یا همبازى جدید را چنان هل مى‏دهند که به زمین بیفتد! والدین اغلب فکر مى‏کنند آنها به نزاع مشغولند یا از یکدیگر خوش‏شان نیامده است. آنها براى نجات کودک دخالت کرده، یا او را تشویق مى‏کنند از خود دفاع کند! شما ناخواسته در روابط آنان اختلال ایجاد مى‏کنید.
بهتر است به آرامى نظاره‏گر کارهاى کودکان باشید و زمینه‏هاى مساعدى را فراهم نمایید تا فرزند شما با دیگران همبازى شود.
اگر همبازى‏هاى فرزندتان را به منزل دعوت مى‏کنید، باید ابتدا با والدین آنها مذاکره کرده مثلاً قرار بگذارید که تا چه اندازه بچه‏ها مجاز هستند خود را کثیف کنند و آیا مانعى ندارد به کودکان عصرانه داده شود، چه موقع کودک باید به خانه مراجعت کند و آیا به غیر از این موارد چیزى هست که میزبان ملزم به رعایت آن باشد.
بعضى از والدین مایل نیستند کودکان آنها در فواصل بین غذا شیرینى‏جات بخورند یا ویدئو یا تلویزیون تماشا کنند. چنین خواسته‏هایى را باید محترم شمرد و قبل از صرف شیرینى و با روشن کردن ویدئو یا تلویزیون، کودک مهمان را روانه خانه‏شان ساخت در غیر این صورت علاوه بر اینکه خلف وعده کرده‏اید به روابط حسنه فرزندتان با همسالانش لطمه زده و زمینه انزواى او را فراهم کرده‏اید.(5)

علل عدم تمایل کودک به بازى با کودکان دیگر

تمایل کودک به بازى با بچه‏هاى دیگر یکسان نیست. بعضى از بچه‏ها بیشتر از بچه‏هاى دیگر معاشرتى و اهل بازى با کودکان همسن خود هستند و بعضى بچه‏ها ذاتاً آرام‏ترند. این اختلاف طبیعى است اما تمایل به بازى با کودک دیگر و داشتن همبازى، در وجود هیچ کودکى به صفر نمى‏رسد.
علل بى‏میلى ممکن است مربوط به وضعیت جسمى، روحى و روانى کودک، یا وضعیت اجتماعى، اقتصادى خانواده‏اش باشد. که او را به انزوا مى‏کشاند و از بازى با بچه‏هاى دیگر فرارى مى‏دهد. علل عمده بى‏میلى کودکان عبارتند از:
ممکن است کودکى دچار ضعف در سلامتى جسمانى خود باشد مثلاً خیلى زود از جست و خیز خسته شود یا نفس‏تنگى پیدا کند یا بیمارى‏هایى داشته باشد که اجازه ندهد او فعالانه بازى کند. در این صورت ترتیبى بدهید که معاشرتش با بچه توأم با بازى‏هاى فکرى مناسب و جنب و جوش کمتر باشد.
گاهى کودک به دلیل تفاوت‏هایى که با سایرین دارد با آنها نمى‏جوشد. این تفاوت‏ها از اجبار کودک به استفاده از عینک ذره‏بینى قطور گرفته تا لکنت زبان او و حتى هوش فوق‏العاده او مى‏تواند باشد که میل به گوشه‏گیرى را در کودک تقویت مى‏کند یا گاهى او را چنان حساس و آسیب‏پذیر مى‏سازد که با کوچک‏ترین تمسخر و یا سرزنش سایر کودکان مى‏رنجد و از معاشرت با آنها زده مى‏شود. گاهى هم یک کودک خجالتى است و برایش مشکل است که در دوستى با بچه‏هاى دیگر پیشقدم شود.
در چنین مواردى مشکل او خیلى ساده و فقط با تشویقى آرام و تدریجى حل مى‏شود. نصیحت و پند و اندرزدادن و تأکید بر اینکه «اینقدر یک گوشه ننشین، دیگر بزرگ شده‏اى» یا «چرا تو هم نمى‏روى با بقیه بچه‏ها بازى کنى» این گونه صحبت‏ها بر ترس کودکان مى‏افزاید. بهتر است به تدریج دایره دوستى‏ها را وسیع‏تر کنید و ابتدا از دعوت یک یا دو کودک همسن و سال او به خانه خودتان آغاز نمایید یا مى‏توانید چندین بار همراه کودک خود به تماشاى بچه‏هایى که مشغول بازى هستند بروید تا کودک ضمن تماشاى آنها، لذتى را که از بازى با هم مى‏برند درک کند و علاقه‏مند بشود که خودش هم از این لذت سهمى داشته باشد.(6)

گاهى لوس و پرتوقع‏بودن کودک موجب مى‏شود که از سوى گروه همسالان طرد شود. لذا به والدین توصیه مى‏شود که ضمن ابراز محبت و مهربانى نسبت به کودک اصول اخلاقى و انسانى و احترام به حقوق دیگران را هم به کودک خود بیاموزند که بهترین روش در این مورد این است که والدین خود الگوى قابل تقلید براى آنان باشند.
گاهى مادر چون حوصله سر و صدا و شلوغى بچه‏ها را ندارد، یا از این مى‏ترسد که کودکش به علت معاشرت با بچه‏هاى شرور بى‏ادب بار آید، یا حوصله و وقت سر زدن به بچه‏هاى مشغول بازى را ندارد، طورى با کودک رفتار مى‏کند و در مقابل خواست او به بازى با سایر کودکان واکنش نشان مى‏دهد که او را از بازى باز مى‏دارد و به سوى انزوا سوق مى‏دهد مثلاً مادرى که مى‏گوید: «اجازه نمى‏دهم که با پسر همسایه بازى کنى چون او بچه شرورى است» کودک خود را از یک بازى که ممکن است خیلى هم آموزنده و لذت‏بخش باشد محروم مى‏کند و بعد با گفتن جمله‏اى نظیر «بیا با خواهر کوچکت بازى کن» او را به کلى از بازى روگردان مى‏سازد.
خواهر کوچکى که تازه مى‏خواهد راه رفتن را بیاموزد همبازى خوبى براى یک بچه سه - چهار ساله که احتیاج به نقشه‏کشیدن و دویدن و خندیدن دارد نمى‏باشد. بنابراین هوشیارى و دقت مادر و پدر در انتخاب همبازى‏هاى مناسب براى کودک نقش بسیار مهمى در افزایش تمایل کودک به بازى با سایرین دارد.(7)

رهنمودهایى براى والدین‏

کودکان به هنگام بازى با همسالان از حالت خودمحورى خارج شده و واقع‏گرا مى‏شوند، به امیال و خواسته‏هاى دیگران توجه نموده، از دیگران چیزى مى‏آموزند و به دیگران چیزى یاد مى‏دهند و در کنش متقابل چیزهاى زیادى به همدیگر یاد مى‏دهند.
وقتى که کودک دوست دارد به تنهایى بازى کند، باید او را به حال خود بگذارید و آزادى بدهید تا مستقلاً به بازى خودش ادامه دهد. نباید سعى کنید همبازى‏هایى را به او تحمیل کنید، زیرا چنین حالتى باعث اختلال در بازى او مى‏شود و عادت به عصبانى‏شدن و نزاع برپاکردن را در او به وجود مى‏آورد.
والدین توجه نمایند که هر اندازه کودک در سنین خردسالى آزاد باشد تا به تنهایى بازى کند به همان اندازه در آینده اجتماعى‏تر خواهد شد.
میل طبیعى و تشخیص کودک بهترین راهنماى ما است، آنان کم کم یاد مى‏گیرند با دوستان و همسالان خود همبازى شوند، بنابراین نیازى به تأکید و تشویق‏هاى بیرونى نیست تا زودتر از موعد با بچه‏هاى دیگر همبازى شود.
کودک را وادار نکنید که با خواهر و برادر کوچکتر خود همبازى شود، زیرا آنان براى بازى کوچک هستند، در صورتى که اگر با همسالان یا بزرگ‏تر از خود بازى کند هم با
علاقه بازى کرده و هم در یک تعامل مشترک چیزى یاد مى‏گیرد، نکته دیگر اینکه کودک بزرگ‏تر باید همیشه ملاحظه کودک کوچکتر را کرده و عاقلانه رفتار نماید (در صورتى که خودش هنوز کودک است و باید بچگى کند) و کودک کوچکتر نیز احتمالاً به علت آنکه قادر به انجام تمام اعمال و رفتار کودک بزرگ‏تر نمى‏باشد دچار شکست شده که از نظر روحى و روانى به سود کودک نیست. لذا در عین حال که اوقاتى با همدیگر بازى مى‏کنند زمینه‏هایى نیز فراهم شود که با همسالان بازى کنند. جالب توجه این است که هر چقدر خواهران و برادران را مجبور به بازى با یکدیگر نکنیم، آنان مشخصاً بیشتر با هم بازى خواهند کرد.
در بازى‏هاى کودکان دخالت نکنید، ولى لازم است والدین گاهى به اتاق و محل بازى بچه‏ها سر بزنند، اما نه به قصد جاسوسى و بازرسى آنها بلکه به قصد بردن مثلاً چاى، میوه و شیرینى براى آنها. در واقع نباید بچه‏ها را مطمئن کرد که در تنهایى هیچ کس از آنها بازدید نخواهد کرد، چون همه نوع کودک وجود دارد و ممکن است اتفاقات خطرناکى بیفتد.
اگر فرزند شما دوست و همبازى براى خودش پیدا کرده که شما دوست ندارید با آن کودک رفت و آمد کند، حتى‏الامکان نگویید «با این کودک اجازه ندارى بازى کنى، چون بى‏تربیت است» بلکه ابتدا سعى کنید همبازى جدیدى را براى او پیدا کنید، ثانیاً در انتخاب دوست ملاک و معیار به کودک بدهید و بگذارید فکر کند و خودش قضاوت کند و به نتیجه برسد.

پى‏نوشتها: -
1) بیابانگرد، اسماعیل، روش‏هاى افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، ص‏59 و 58.
2) پیوند، تیرماه 1359، ص‏40.
3) سره، صغرا، روش فعال در کودکستان، ص‏82.
4) پیوند، تیرماه، 1359، ص‏41.
5) سینگلر، ادوارد، اشتوکنیگر واگدلن، دنیاى کوچک بزرگ من، ص‏231 و 230.
6) اردکانى (شاهین)، سوسن، بهداشت مادر و کودک، ص‏399.
7) اردکانى (شاهین)، سوسن، بهداشت مادر و کودک، ص‏400.