مادر بودن لذت بخش تر است

نویسنده


 

مادر بودن لذت‏بخش‏تر است‏

فاطمه مصطفوى - پزشک‏
مریم یعقوبى‏

خانم «فاطمه مصطفوى»، یکى از پزشکان موفق کشورمان است که سال‏هاست در امر طبابت و فعالیت‏هاى خیریه به مردم خدمت مى‏کند. در شماره قبل با مادر ایشان گفتگویى داشتیم و در این شماره با خود ایشان به گفتگو مى‏نشینیم.

خانواده خود را بیشتر معرفى کنید و پدر و مادرتان چه نقشى در زندگى شما داشتند؟

پدر شهیدم، «حجت‏الاسلام و المسلمین محمد مصطفوى» انسان روشنفکر و باتقوایى بودند. یکى از خواهرانم دبیر زیست‏شناسى است و دیگرى دکتراى ریاضى دارد و خواهر کوچک‏ترم هم لیسانس مهندس پزشکى دارد و در حال حاضر فوق لیسانس فلسفه مى‏خواند. دو برادر دارم که شاگرد دانشگاه امام صادق(ع) هستند و در قم درس حوزه مى‏خوانند.
در باره نقش پدر و مادرم مى‏توانم بگویم که هر دو پرتلاش و مصمم بودند که فرزندان‏شان درس بخوانند و از نظر فرهنگى رشد کنند. در عین حال که به یادگیرى علوم دین و مسائل و احکام اهمیت زیادى مى‏دادند، چون دوستان بزرگوارشان شهید مطهرى و شهید بهشتى، اعتقاد داشتند که مى‏بایست افراد مذهبى تلاش کنند و در عرصه جامعه حاضر شوند و این تنها راه بیرون کردن بیگانگان از دخالت در امور مملکت است. در عین حال بسیار به تقوا و حجاب براى دختران تأکید مى‏کردند و واقعاً در زمینه پرورش استعداد ما دقت مى‏کردند. مادرم نیز مثل پدرم به مسائل اعتقادى و تربیتى ما بسیار توجه مى‏کردند. ایشان درس طلبگى از پدر خویش و همچنین ادامه آن را از پدرم یاد گرفته بودند. پدرم در واقع استاد همه ما بود و خلاصه زندگى ما بدون هر گونه تجملات و تشریفات بى‏فایده فقط در جهت رشد اخلاقى و علمى پیش مى‏رفت و همان طور که قبلاً هم گفتم مادر هم فکر خود را به خوشگذرانى‏ها و مهمانى‏ها و سایر مسائل که بعضى خانم‏ها بیش از حد به آنها مى‏پردازند، منحرف نمى‏کرد، بلکه خود را وقف ترویج دین در خانه و خارج از خانه مى‏کرد.

از دوران نوجوانى‏تان چه خاطراتى دارید؟

دوران دبستانم را در مدرسه امامیه تهران که آموزشگاهى مذهبى بود سپرى کردم. در کلاس چهارم بودم که انقلاب اسلامى به پیروزى رسید. راهنمایى و دبیرستان را در مجتمع روشنگر که ملى و مذهبى و بسیار پاى‏بند مسائل اعتقادى و درسى بود طى کردم و من چیزهاى زیادى در آن دوران آموختم و همواره خود را مدیون این معلمین عزیز مى‏دانم. از طرفى دوران راهنمایى و دبیرستان مصادف با هشت سال دفاع مقدس و خاطرات آن زمان بود. یک روز مارش عملیات مى‏زدند، یک روز خبر از فتح و پیروزى، روز بعد خبر رسیدن گل‏هاى پرپر و هر چند وقت یک بار پارچه تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت یکى از بستگان معلمین و دانش‏آموزان بر حیاط مدرسه نصب مى‏شد. در دوم دبیرستان نوبت این نوشته براى عمو و سوم دبیرستان براى پدر شهیدم بود.
صبح زود به مدرسه مى‏رفتیم و تا چهار بعدازظهر کلاس‏هاى رسمى دبیرستان بود. از ساعت چهار و نیم تا هفت یا هشت شب در کلاس‏هاى کنکور که در مدرسه برگزار مى‏شد، شرکت مى‏کردم.

در دوران کودکى دوست داشتید چه کاره شوید؟ و چطور با رشته پزشکى آشنا شدید؟

طبق معمول همه کودکان به پزشکى و دبیرى علاقه دارند و من نیز از این قاعده مستثنا نبودم، ولى در دوران دبیرستان بیشتر به دبیرى علاقه داشتم. در پایان و زمان انتخاب اصلى یعنى انتخاب رشته کنکور به خواست خداوند و با توجه به شرایط، رشته پزشکى را انتخاب کردم. الان نیز از انتخاب خود پشیمان نیستم و به این رشته بسیار علاقه‏مند هستم.

از قبولى در دانشگاه و ادامه تحصیل‏تان بگویید.

بعد از قبولى در کنکور، ابتدا در دانشگاه کاشان قبول شدم و بعد از گذراندن علوم پایه، ازدواج کردم و این دلیلى براى انتقال من به تهران شد. دوره کارآموزى و بالینى را در دانشگاه علوم پزشکى ایران گذراندم و پس از اتمام تحصیل براى خدمت به مردم شریف قم، به این شهر آمدم.

از پایان‏نامه و نوشته‏هاى خود بگویید.

جهت اخذ دکترا، پایان‏نامه خود را با عنوان مقایسه علایم کلینیکى و آزمایشگاهى بیماران مبتلا به «هیپوگنادیسم و هیپوگنادوترپیک سندرم کالمن» که یکى از بیمارى‏هاى نادر است که کمتر به آن پرداخته شده، نوشتم. در تهیه مجموعه مقالات علمى براى همکاران نیز به مدت یک سال فعالیت داشتم.

رشته پزشکى براى شما چه جذابیتى دارد؟

پزشکى از جهت کسب علم و اطلاعات و نحوه فعالیت آن برایم جالب است. علمى است که مى‏تواند به بسیارى از سؤالاتم در باره بدن انسان پاسخ دهد و از جهت دیگر، یک نوع خدمت به بشر است که لذت‏بخش است و من از اینکه مى‏توانم در این لباس به مردم خدمت کنم بسیار لذت مى‏برم و چون همواره این هدف خدمت به مردم مورد نظرم بوده است، تا اندازه زیادى موفق بوده‏ام و امسال به عنوان یکى از پزشکان موفق و نمونه از طرف «نظام پزشکى قم» جایزه دریافت کردم.

به نظر شما تحصیلات و حضور زنان در جامعه چه تأثیرات و اهمیتى دارد؟

تحصیل علوم بنا به فرمایش پیامبر اکرم(ص) بر هر مسلمانى فریضه است. پس زنان نیز باید همانند مردان کمر همت را ببندند و به فعالیت و تلاش در جامعه بپردازند. لازم است بگویم زنان به خاطر زیبایى خلقت‏شان مى‏بایست خود را چون گوهر در صدف حجاب حفظ کنند که در معرض خطر شیطان‏صفتان قرار نگیرند و با آرامش و اقتدار کامل به فعالیت‏هاى خود رسیدگى کنند. با توجه به اینکه نیمى از جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل مى‏دهند که داراى انرژى خوبى براى تحصیل و کار هستند، اصلاً حضور نداشتن آنها در جامعه نوعى اتلاف انرژى است. از طرفى، تحصیلات زنان اثر مستقیم بر روى فرهنگ جامعه دارد و تحصیلات همراه با کسب معنویات زنان در اعتلاى فرزندان و پیشرفت همسران‏شان بسیار مؤثر است.

فعالیت‏هاى شما چه روندى دارد؟

هر روز صبح تا ظهر، در درمانگاه شهید خوراکیان قم که در یکى از مناطق نسبتاً محروم شهر است به عنوان «پزشک» و «مسئول فنى» آن مرکز خدمت مى‏کنم. یک روز در هفته نیز در کمیته تحول ادارى مرکز بهداشت فعالیت دارم. معمولاً بعدازظهرها نیز به فعالیت‏هاى فرهنگى مى‏پردازم و در جلسات «درس نهج‏البلاغه» که در مسجد «امام على(ع)» برگزار مى‏شود، شرکت مى‏کنم.

ضمن آشنایى با شما، متوجه شدیم که در هیئت جوانان نیز فعالیت دارید. علاقه‏مندیم براى دختران بهار نیز توضیح دهید.

با همکارى دوستان جوان منطقه فرهنگیان نوزده دى قم، «هیئت محبین الزهرا» را تشکیل دادیم. بیشتر جلسات این هیئت مربوط به سخنرانى و تشویق و ترغیب جوانان به مسائل فرهنگى و مذهبى مى‏باشد. با توجه به فرمایش حضرت على(ع) که مى‏فرماید: «علم دو دسته است؛ علم بدن و علم دین»؛ من نیز دوست دارم به قدر توان خود و توفیق الهى، از هر دو علم بهره ببرم.

چه زمانى ازدواج کردید و این ازدواج و قبول مسئولیت چه تأثیرى در زندگى شما داشت؟

سال 1372 ازدواج کردم که دقیقاً در نیمه راه تحصیلم بودم. یعنى علوم پایه را طى کرده بودم و براى شروع کار در دوره بالینى آماده مى‏شدم. البته این خواسته خودم از خدا بود که با وضعیت تأهل وارد دوره بالینى شوم چرا که بسیارى از معضلات کارى را کم مى‏کرد و از طرفى آرامش روحى برقرار مى‏شد. همسرم چه در زمان تحصیل و چه در زمان کار، بسیار همکارى خوبى دارند. با توجه به اینکه فرزندانم در طى دوران تحصیل به دنیا آمدند، مادرم نیز در این زمینه بسیار کمک کردند.
در حال حاضر، پسرانم در کلاس سوم و دوم دبستان درس مى‏خوانند. به دلیل اینکه ساعات بیشترى با هم باشیم آنها را در دبستان غیر انتفاعى ثبت‏نام کردم که فقط شیفت صبح بروند و خودم نیز فقط صبح‏ها به کار طبابت مى‏پردازم و ان شاءاللَّه که آنها از کار خارج از خانه من دچار مشکل نشوند.

چه مشکلاتى در زندگى داشتید و چگونه آنها را حل مى‏کردید؟

مشکلات در زندگى همه وجود دارند. ولى جالب این است که وقتى با تلاش و بردبارى مى‏گذرند، به صورت یک خاطره شیرین در مى‏آیند. سال‏هایى که کارآموزى داشتم، از طرفى فرزند شیرخوارى نیز داشتم و این دوره دو سال طول کشید، خوب دوران سختى بود ولى با حوصله و تلاش مشکلات قابل حل بودند؛ پرستارى از بچه‏ها و ... و تازه بعد از اتمام درس با دو کودک خردسال شروع به کار کردن نیز مشکل بود. الحمدللَّه که سختى ایام گذشت. البته هنوز هم مشکلاتى وجود دارند که ان شاءاللَّه خداوند کمک خواهد کرد. راه حل مشکلات فقط تفکر، درست عمل کردن، توکل به خدا و صبر است.

نقش مادرى براى شما لذت بیشترى دارد یا نقش یک پزشک؟ چرا؟

نقش مادرى لذت‏بخش‏تر است. البته طبابت نیز با خون عجین مى‏شود و از وجودم جدا شدنى نیست. در نقش مادرى تلاش براى موفقیت فرزندان و ثبات روحى آنها است ولى در طب بیشتر به جسم و بیمارى فکر مى‏شود و از آن احساسات زیباى مادرانه، کمتر خبرى هست.

در حال حاضر از لحاظ کارى چه مشکلاتى دارید و چه راه حل‏هایى براى آنها دارید؟

آن چنان که مى‏بایست پزشکان در جامعه ما، جایگاه مناسب خویش را نیافته‏اند، نگرش مردم به این قشر، نگرش سطحى است. دیگر اینکه پزشکان و بیماران به بیمارى‏ها و مشکلات جسمى اهمیت مى‏دهند و به بهداشت روان فکر نمى‏کنند و این خود مشکلى اساسى است. متأسفانه نسبت به مسائل درمان، بیشتر از مسائل بهداشتى پرداخته مى‏شود در حالى که بهداشت، مقدم بر درمان است. میزان حقوق پزشکان با توجه به سال‏هاى طولانى تحصیل و سختى کار نسبت به سایر مشاغل کم است.

خانم مصطفوى، اوقات فراغت خود را چگونه سپرى مى‏کنید؟

یکى از فعالیت‏هاى مورد علاقه‏ام، حفظ قرآن و تحقیق و تفسیر قرآن است. اگر خداوند قبول کند و توفیق بیشتر بدهد تاکنون 5 جزء آن را حفظ کرده‏ام. در حال حاضر بیشتر روى تفسیر آن مطالعه مى‏کنم. البته کتب مذهبى خصوصاً کتب شهید مطهرى را نیز مطالعه مى‏کنم. به فعالیت‏هاى هنرى مثل نقاشى و شعر نیز علاقه دارم ولى فرصت بسیار کمى براى آن دارم. یکى دیگر از فعالیت‏هاى مورد علاقه‏ام، شرکت در بسیج است. دو، سه سال اخیر عضو رسمى بسیج شده‏ام و امسال نیز به عنوان یکى از بسیجیان نمونه معرفى و انتخاب شدم.

بهترین خاطره زندگى‏تان چیست؟

بهترین خاطره من، رفتن به حج واجب است و به یاد دارم زمان کنکور، مادرم اصرار بر انتخاب رشته پزشکى داشت و به من قول داد اگر به این رشته بروى، تو را به حج مى‏فرستم. عشق به حج باعث شد که خیلى راحت‏تر در این امر (البته با مشاوره، انتخاب رشته و علاقه به طب) تصمیم گرفتم و بعد از قبولى در این رشته، موفق به تشرف به خانه خدا شوم. من فکر مى‏کنم در دنیا هیچ لذت معنوى بیشتر از زیارت خانه خدا و عرفات نیست.

وضعیت زنان ایران را در حال حاضر چگونه مى‏بینید؟

وضعیت زنان بستگى به این دارد که با چه زمانى مقایسه شود. نسبت به زمان سابق، وضعیت فرهنگى - اقتصادى و تحصیلى زنان سیر شدیداً صعودى داشته است ولى نسبت به ایده‏آل و آینده، هنوز راه بسیار طولانى در پیش داریم.

زنِ موفق از دیدگاه شما چه کسى است؟

زنِ موفق کسى است که بهترین بنده خدا، بهترین مادر و بهترین همسر باشد و در هنگام کار، خوب و با دقت کار کند و هر کارى را در جاى خود درست انجام دهد و همیشه طالب رضاى خدا باشد.

نظرتان راجع به مسائل حقوقى زنان چیست و چه نظراتى براى بهبود آن دارید؟

در رابطه با مسائل حقوقى زنان، این سال‏ها بیشتر توجه شده است. ولى هنوز با آن حقى که خداوند در دین مبین اسلام براى زن‏ها قرار داده است، فاصله زیادى داریم. در دین ما، زنان حتى براى شیر دادن فرزند (که امر مورد علاقه مادر است) مى‏توانند طلب اجرت کنند و باید از نظر خوراک و پوشاک در حد شأن تأمین شوند. از طرفى سال‏هاى زیادى زنان در خانه کار مى‏کنند. حق بیمه و بازنشستگى و در صورت بروز مشکل، ازکارافتادگى، به هر حال حق زنان است و خانم‏هایى که هم در خانه و هم در بیرون از خانه کار مى‏کنند، مطمئناً دو برابر سختى متحمل مى‏شوند و مى‏بایست (حقوق آنان بیشتر در نظر گرفته شود و اهمیت بیشترى به آن داد). سنوات خدمت براى آنها کوتاه‏تر شود و بتوانند زودتر از حق بازنشستگى استفاده کنند. حق تحصیلات و ادامه تحصیلات و حق کار هم از حقوقى است که باید به آن اهمیت بیشترى دهند.

مطلع شدیم شما در بسیارى از امور خیریه مشارکت دارید. لطفاً از فعالیت‏هایتان در این زمینه بگویید.

یکى از چیزهایى که در اسلام بسیار سفارش شده است، همنشینى و رسیدگى به امور فقرا است. بعضى از بیماران در تهیه دارو و حتى عده‏اى در تهیه شیر خشک کودک یا تهیه نان خانواده دچار مشکل هستند. به هر حال سعى مى‏کنیم با استعانت از خداوند و به کمک بعضى افراد خیّر، تا حدودى به آنها کمک کنیم. تعدادى دانش‏آموز داریم که اول سال تحصیلى براى لوازم تحصیل و کتاب و لباس، نیاز به حمایت دارند. تا جایى که خداوند توفیق دهد، در این امور فعالیت مى‏کنم.
دختران بهار: از خانم دکتر مصطفوى براى وقتى که در اختیار مجله قرار دادند تشکر مى‏کنیم و براى ایشان آرزوى موفقیت بیشتر داریم.