گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (ره) 15


 

گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (15)

احکام مهریه (2)

س: اینجانب مى‏خواهم با پسرى ازدواج کنم. به او گفتم فقط یک جلد قرآن به عنوان مهریه بیاور و دیگر چیزى نمى‏خواهم. آیا چنین ازدواجى اشکال دارد؟

ج: اختیار مهریه با طرفین است و به هر طور دختر و پسر با هم قرارداد کنند حلال است و هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است از مقدار مهرالسنّة بیشتر نباشد.

س: در صداقنامه مى‏نویسند که مرد باید زمینى بخرد یا یک خانه بسازد و قیمت مى‏شود؛ مثلاً به هزار تومان. آیا چون زوج در حال حاضر زمین و خانه را نداشته مهر باطل است و مبدّل به مهرالمثل مى‏شود؟ و اگر صحیح است لیکن تا به حال نخریده، آیا قیمتِ نوشته شده همان وقت را بدهکار است یا باید زمین به قیمت فعلى محاسبه شود؟ و اگر زمین‏ها مختلف باشند آیا باید قیمت حدّ وسط را در نظر گرفت یا خیر؟

ج: مهر باطل نیست و باید زمین یا خانه تهیه کند و در خصوص قیمت، اگر تعارفى در بین نیست مصالحه نمایند.

س: آیا پدر و یا مادر پسر مى‏توانند مهریه را بنویسند یا اینکه باید خودِ پسر براى همسرش مهریه بنویسد؟ و اگر پسر مى‏نویسد آیا همان وقت باید آن مقدار پول یا طلا یا ملک را داشته باشد؟ چون بعضى گفته‏اند: «موقعى که خطبه عقد جارى مى‏شود، اگر پسر مهریه‏اى را که نوشته موجود نداشته باشد زن و مرد بر هم حرام هستند.» ضمناً بفرمایید از نظر اسلام بهترین مهریه چقدر است و از چه مقدارى که تجاوز کرد گناه محسوب مى‏شود؟

ج: مالک بودن مقدار مهریه در حین عقد لازم نیست و مى‏تواند پدر یا مادر و یا خودِ پسر مهریه را به ذمّه بگیرد و مهریه هر مقدار باشد مانع ندارد ولى بهتر است از مقدار مهرالسنّة تجاوز نکند.

س: قبل از صیغه عقد، زوج متعهّد و ملتزم مى‏گردد که 150 متر زمین مشاع در دفترخانه اسناد رسمى بابت مهریه مافى‏القباله واگذار نماید، ولى بعد از یک ماه از جریان فوق - با حضور زوج و زوجه و خویشاوندان - طرفین موافقت مى‏کنند که مهریه به مبلغ وجه عندالمطالبه تبدیل گردد و طبق همان صورت جلسه، صیغه عقد خوانده شده و در دفتر ازدواج به ثبت و امضاى طرفین رسیده است. مستدعى است مقرّر فرمایید زوج تعهّد زمین نامبرده را مدیون است یا تعهّد جدیدى که قائم مقام آن مى‏شود و در قباله نکاحیه نوشته شده است و یا هر دو تعهّد را؟

ج: چیزى که عقد بر آن واقع شده مهریه است و باید همان داده شود.

س: آیا پدر داماد مى‏تواند از اعیان ملک خود چیزى را به صداق عروس خود در آورد بدون اینکه ابتدا آن را به فرزند خود ببخشد یا نمى‏تواند این کار را بکند؟

ج: مى‏تواند، اگر چه احتیاط غیر واجب این است که ابتدائاً به فرزند ببخشد.

س: در کشور ما مرسوم است که اولیاى دختر مبلغى در حدود سى الى چهل هزار تومان پول را به نام «گله» از داماد مى‏گیرند و این مبلغ را پدر و مادر دختر تصرف مى‏کنند. البته مهریه‏اى هم على‏حِده براى دختر معیّن مى‏شود. آیا تصرف مبلغ مزبور مجوز شرعى دارد؟

ج: اگر با رضایت داماد گرفته شود مانع ندارد.

س: جوان 22 ساله‏اى در اثر تصادف با ماشین فوت کرده، زن او از پدرشوهرش مطالبه مهریه مى‏نماید. (در صورتى که از متوفا مالى به جا نمانده، پدرشوهر هم فقیر و بى‏چیز است) آیا این زن مى‏تواند از پدرشوهرش مهریه بستاند؟

ج: پدرشوهر ضامن مهریه نیست.

س: اگر پولى داشته باشم، نخست باید یک باب منزل بخرم یا اول مهریه زنم را بپردازم؟

ج: اگر طلبکار، مطالبه مى‏نماید اداى بدهى مقدّم است.

س: اگر چنانچه نقص یا عدم کمال در زوجه پس از عقد نکاح دیده شود - قبل از عقد، شرطى و لو به نحو مقاوله در این باب نشده - آیا موجب کسر مهر مى‏شود؟

ج: از مهر چیزى کسر نمى‏شود.

س: آیا در تعیین مقدار مهریه، توافق دختر و پسر کافى است یا آنکه والدین آنان هم حق اعمال نظر دارند؟

ج: بستگى به توافق دختر و پسر دارد.

س: اینجانب دامادى داشتم که قبل از پیروزى انقلاب به علت شرکت در تظاهرات شهید گردید و اولادى هم نداشت. نامبرده در آموزش و پرورش ساوه به عنوان دبیر مدرسه راهنمایى استخدام بوده است. بعد از شهادت ایشان - طبق قرارى که وزارت آموزش و پرورش دارد - مبلغ یکصد هزار ریال به وارث نامبرده پرداخته‏اند و حقوقش را هم مى‏دهند، ولى همه اینها را پدر و مادر او مى‏گیرند و چیزى به دختر من نمى‏دهند. با توجه به اینکه مهریه دخترم دویست هزار تومان مى‏باشد که به صورت دین بر ذمّه شهید مى‏باشد، آیا از مبلغ ده هزار تومان و حقوق او که ابوینش دریافت مى‏دارند نباید مهریه او را بدهند؟

ج: مهریه را باید از ترکه متوفا ادا کنند و پولى که دولت مى‏دهد اگر کسرى حقوق متوفا در حال حیات است از ترکه محسوب است که مهریه از آن خارج مى‏شود و اگر پولى است که دولت به ورثه مى‏پردازد از ترکه نیست و دائرمدار مقررات دولت است.

س: مدت سه ماه با شوهرم زندگى کردم. چون اینجانب مبتلا به بیمارى (جلدى) برص بودم دادگاه حکم فسخ نکاح را داده است. نظر حضرت‏عالى در مورد مهریه، نفقه ایام عدّه شرعیه چه مى‏باشد؟

ج: فسخ نکاح اگر بعد از دخول واقع شد، زن حق مطالبه تمام مهر را دارد ولى در مورد فسخ، نفقه ایام عدّه بر عهده شوهر نیست.