اخبار


 

اخبار

مقام معظم رهبرى: جوانان ایران پاک، مؤمن و بانشاطند

آیت‏اللَّه خامنه‏اى طى سفرى به استان همدان گفتند: هر قدم اشتباه مدیران و مسئولان کشور در چشم مردم به پاى اسلام و نظام نوشته مى‏شود، بنابراین باید همه مسئولان کاملاً مراقب گفتار و رفتار خود باشند و با مردم صادقانه برخورد کنند.
ایشان با انتقاد از کسانى که جامعه جوان کشور را به علت چهره و رفتار ظاهرى برخى جوانان محکوم مى‏کنند، افزودند: جوانان این کشور پاک، مؤمن و بانشاطند و به اسلام، انقلاب و ایران بسیار علاقه‏مند هستند.
ایشان، ایجاد امیدوارى در نسل جوان پویا و پر تحرک کشور را وظیفه اساسى نخبگان خواندند و گفتند: ایران به برکت اسلام و انقلاب و اراده ملت در راه تحولى بزرگ پیش مى‏رود و نخبگان عزیز کشور، ضمن مقابله با سیاست‏هاى مراکز سلطه غربى براى تحقیر و نومید کردن ملت ایران امید واقعى و صادق را با حرف و قلم و رفتار خود، در دل‏هاى جوانان این سرزمین تقویت خواهند کرد.
رهبر معظم انقلاب همچنین با اشاره به سابقه فرهنگى و تاریخى ملت ایران خاطرنشان کردند: ملت شجاع ایران به ویژه جوانان این مرز و بوم به اسلام و نظام اسلامى پاى‏بند هستند و با حضورشان در مراسم عمومى و راهپیمایى‏ها نشان داده‏اند که عاشق اسلامند و اگر به مسئولان ابراز محبت مى‏کنند به خاطر این است که آنها را خادم اسلام و مردم مى‏دانند. مسئولان نیز باید با عمل به وظایف خود اعتماد بسیار ارزشمند موجود در دل‏هاى ملت را تقویت کنند.
حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى تأکید کردند: ما ملت ایران به زبان و فرهنگ و میهن و تاریخ خود افتخار مى‏کنیم و هیچ دلیلى براى تقلید فرهنگى از بیگانگان نمى‏یابیم چرا که تقلید فرهنگى خطر بسیار بزرگى براى هویت و شخصیت ایران و ایرانى است.
ایشان تحول و تنوع در لباس و چهره ظاهرى را مورد قبول دانستند، اما گفتند: مدگرایى افراطى پذیرفتنى نیست و براى ایجاد تنوع در لباس نباید از مدل‏هاى غربى تقلید کرد بلکه مى‏توان با ارائه الگوهاى بومى و ایرانى و طراحى لباس ملى ایرانیان، این نیاز را تأمین کرد.
رهبر انقلاب به جوانان توصیه کردند روابط خود را با پروردگار محکم‏تر کنند تا خداوند با فضل و عنایت و هدایت خویش، آنان را در همه عرصه‏هاى فردى و اجتماعى یارى رساند.

رهبر معظم انقلاب: وظیفه قوه قضائیه ایجاد عدالت و احقاق حق است‏

رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدارى با مسئولان دستگاه قضایى تأکید کردند وظیفه قوه قضایى تحقق کامل عدالت، بدون تأثیرپذیرى از ثروت، قدرت، دیوان‏سالارى و یا جوسازى و تهمت باشد.
ایشان گفتند: باید دستگاه قضایى به جایى برسد که هر کس در هر نقطه کشور مورد ستم واقع شد با دلى مملو از امید به عدالت، به دستگاه قضایى پناه بیاورد و دادخواهى کند.
آیت‏اللَّه خامنه‏اى، نظام اسلامى را خادم، کارگزار و نماینده مردم دانستند و افزودند: در نظام اسلامى مردم همه کاره و صاحب حقّند و قوه قضائیه بازوى قدرتمندى است که باید هر جا انحرافى از مسیر عدالت روى داد، با قاطعیت حق مردم را بستاند و عدالت را جارى سازد. گرایش دستگاه قضایى به زندان‏زدایى نیز بسیار خوب است چرا که زندان نباید محیطى فسادآور باشد و شخصیت زندانى را از بین ببرد و خانواده او را بیچاره کند.

آیت‏اللَّه امینى: برنامه‏ریزى‏ها براى احیاى حقوق زنان‏ نتیجه مطلوب نداشته است‏

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبرى گفت: بعد از انقلاب کارهاى زیادى براى احیاى حقوق زنان صورت گرفته است، ولى به خاطر همه‏جانبه نبودن و نگاه تک‏بُعدى و نیز احساساتى عمل کردن، به نتیجه مطلوب نرسیده است.
وى در دیدار با نمایندگان زن در مجلس هفتم افزود: تمام قوانینى که در راستاى حقوق زنان تصویب مى‏شود باید در راستاى تشکیل خانواده و سلامت و آسایش آن باشد. مشکل غربى‏ها در حمایت از حقوق زنان این بود که فکر مى‏کردند با تصویب قوانین مختلف مى‏توانند مشکلات زنان را برطرف کنند و حتى تا مرز تساوى حقوق زن و مرد هم رفتند. در ایران هم در حال حاضر همین رویه در پیش گرفته شده است.

یک زن در اسپانیا رئیس دادگاه قانون اساسى شد

براى نخستین بار در تاریخ اسپانیا، یک زن به ریاست دادگاه عالى قانون اساسى این کشور اروپایى انتخاب شد.
«امیلیا کاساس»، تحصیل‏کرده حقوق ادارى و استاد حقوق کار و امنیت اجتماعى در معتبرترین دانشگاه اسپانیاست.
با انتخاب این زن براى نخستین بار به ریاست دادگاه قانون اساسى اسپانیا، دولت این کشور یک گام دیگر در راه تحقق شعار خود براى برابرى حقوق زنان با مردان در جامعه این کشور برداشت.
دادگاه عالى قانون اساسى اسپانیا به عنوان یک نهاد دموکراتیک، وظیفه رسیدگى به شکایات نهادها و افراد از جمله احزاب را از سازمان‏هاى ادارى و دادگاههاى عمومى این کشور در زمینه تخطّى از قانون اساسى بر عهده دارد.

بدحجابى نوعى اعتراض‏ به برخى عملکردهاى نظام است‏

«فاطمه آجرلو» عضو فراکسیون زنان مجلس هفتم، گفت: بدحجابى در زنان ایرانى نوعى اعتراض به برخى عملکردهاى اجتماعى و پا گذاشتن روى یک سرى نمادهاى فکرى در جامعه است.
وى افزود: در بحث شیوع پدیده بدحجابى در ایران فاکتورهاى مختلفى دخیل است که براى رفع آنها باید علل این موضوع به صورت پازل شناسایى و حل شود. متأسفانه نظریه‏پردازان ما دچار اشتباه شده و نتوانسته‏اند آن طور که باید و شاید جامعه زنان را در مورد دیدگاههاى ناب دینى مجاب کنند.
خانم آجرلو، اعمال فشار براى کنترل حجاب در جامعه را راهکارى نامناسب خواند و گفت: براى رفع این معضل باید در تبیین اندیشه‏هاى ناب دینى به ویژه در مورد زنان کار کنیم و با ارتقاى شناخت زنان نسبت به جایگاه خود انگیزه اصلاح این موارد را در آنها تقویت کنیم. متأسفانه برخى با نظرات اشتباه خود، برخى خطاها را به اسلام منسوب مى‏کنند، در حالى که باید بین یک روحانى که ممکن است در نحوه ارائه تفکرات اسلامى اشتباه کند با مکتب اسلام تفاوت قایل شد.
این عضو فراکسیون زنان همچنان افزود: ما قائل به این هستیم که امنیت روانى در نگرش دین‏مدارى، مبتنى بر امنیت در خانواده است و زنان عامل رشد و توسعه خانواده و ایجاد امنیت در این نهاد هستند؛ پس باید به این مهم هم توجه داشته باشیم.

نشست‏هاى متعدد بین‏المللى‏ نشان نارضایتى زنان است‏

مشاور رئیس‏جمهور در مراسم آغاز به کار دوره آموزشى حضور فعال و مؤثر زنان در مجامع بین‏المللى اظهار داشت: نشست‏هاى متعدد بین‏المللى و منطقه‏اى که پیشبرد وضعیت زنان را مد نظر دارند، حاکى از عدم رضایت کامل زنان دنیا از دستاوردهاى حرکت‏هاى انجام شده است.
خانم شجاعى افزود: آشنایى زنان نقاط مختلف دنیا با یکدیگر و آشنایى با نظریات و اقدامات دولت‏هاى مختلف در جهت بهبود وضعیت زنان، جمع کردن دیدگاههاى متنوع دینى و غیر دینى، تبادل اطلاعات و تجربیات مفید و راهبردهاى نوین، گشودن افق‏هاى جدیدى از راهکارها و راهبردها و روش‏هاى مؤثر براى پیشبرد وضعیت زنان در سراسر جهان و قرار دادن آنها در معرض دید و قضاوت جامعه بین‏المللى از جمله نقاط مثبت این کنفرانس‏هاست.
وى گفت: اگر تفریطکارى‏هاى روزگاران پیشین و حتى عصر حاضر که از دیرباز انواع تبعیض‏ها، تحقیرها، خشونت‏ها و ستم‏ها را نسبت به زنان روا داشته‏اند نبود، امروز شاهد سربرافراشتن افراطکارى‏هایى که بعضاً زندگى زنان را با چالش‏هاى جدید و مدرن مواجه مى‏کند، نبودیم.

طرح ملیکا - 3 آغاز شد

دوره آموزشى حضور فعال و مؤثر زنان در مجامع بین‏المللى طرح ملیکا - 3 با همکارى مرکز امور مشارکت زنان و دانشکده روابط بین‏المللى وزارت امور خارجه آغاز شد.
در دو دوره قبلى این طرح تحت عنوان «افزایش آگاهى‏هاى علمى و مهارت‏هاى عملى بانوان براى شرکت در مجامع بین‏المللى» در سال‏هاى 1377 و 1379، در کل 65 شرکت‏کننده دولتى و غیر دولتى، با حمایت مالى صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و مرکز مطالعات عالى بین‏المللى دانشگاه تهران، شرکت داشتند. در دوره سوم نیز 70 شرکت‏کننده در کلاس‏ها شرکت کردند.
از آنجایى که تاریخ شروع این دوره‏ها همزمان با ایام ولادت حضرت مهدى(عج) بود، عنوان این دوره به نام مادر آن حضرت، ملیکا نامیده شده است.
هدف از برگزارى این طرح، آموزش زنان و توانمندسازى آنان در امور بین‏الملل و حضور فعال آنان در مجامع بین‏المللى به ویژه سازمان ملل متحد مى‏باشد.
خانم شجاعى در خصوص برگزارى این دوره‏هاى آموزشى گفت: با توجه به اندک بودن فرصت آزمون و خطا براى شرکت زنان در مجامع بین‏المللى، این دوره‏ها جهت جبران خلاء موجود برگزار مى‏شود.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان، جارى‏سازى دورنماى جنسیتى در کلیه سیاست‏ها و برنامه‏ها، ارتقاء مشارکت و توانمندسازى زنان و افزایش تعهدات بین‏المللى را از جمله تعهدات دولت‏ها دانست و افزود: ایران نیز براى انجام این تعهدات نیازمند اقداماتى بود که در این راستا، مرکز مشارکت زنان، دوره آموزشى ملیکا را طراحى کرده است.
این مرکز هر سال لیست‏هایى از اجلاس‏هاى بین‏المللى که توسط سازمان‏هاى بین‏المللى برگزار مى‏شود، تهیه مى‏کند و اعضا در این اجلاس‏ها شرکت مى‏کنند.

تخصیص اعتبار به امور زنان‏ کارى شیک و تشریفاتى نیست‏

خانم شجاعى در هشتمین اجلاس مشاوران و رؤساى سازمان‏هاى آموزش و پرورش استان‏ها در امور زنان گفت: اگر بدانیم موضوع زنان در کشور ما جدى است و در صورت عدم توجه، بحران به وجود مى‏آید، به تخصیص اعتبار، به عنوان کارى تشریفاتى نگاه نمى‏کنیم.
مشاور رئیس‏جمهورى تخصیص اعتبار به امور زنان در جامعه را از نان شب هم واجب‏تر دانست و گفت: دفاتر امور مربوط به بانوان در دستگاههاى دولتى نباید این اعتبار را صرف هزینه‏هاى رفاهى کنند، چرا که آنها خودشان داراى بودجه جداگانه‏اى هستند.

205 قاضى زن در کشور داریم‏

خانم «بداغى» در جلسه شوراى فرهنگى اجتماعى زنان گزارشى از عملکرد قوه قضائیه در راستاى حمایت از حقوق زنان ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، وى اظهار داشت: «دفاتر حمایت قضایى حقوق زنان و کودکان»، «شوراى عالى توسعه قضایى»، «سازمان زندان‏ها و اقدامات تأمینى و تربیتى»، «سازمان پزشکى قانونى»، «معاونت آموزشى و تحقیقات قوه قضائیه» و دادگسترى استان‏ها در رابطه با «محاکم اختصاصى خانواده» از جمله بخش‏هایى هستند که به مسائل زنان توجه دارند.
خانم بداغى گفت: «شوراى عالى توسعه قضایى» با هدف اصلاح قوانین مربوط به حوزه زنان در کمیته «حمایت از بزه‏دیدگان» به شناسایى مشکلات زنان بزه‏دیده و به ویژه بزه‏دیدگان جرایم جنسى در فرایند کیفرى و تهیه و تدوین قانون حمایت از بزه‏دیدگان، مخصوصاً زنان بزه‏دیده، مى‏پردازد.
وى در ادامه افزود:
«دفتر مطالعات راهبردى و توسعه قضایى در قوه قضائیه» داراى کمیته‏هاى تخصصى متعددى است که به بررسى مبانى فقهى و حقوق اسلامى و شناسایى وضعیت سیستم‏هاى حقوقى دنیا مى‏پردازد که کمیته «مطالعات حقوق زنان» و «خانواده» به طور خاص به مسائل زنان و خانواده توجه دارد. کمیته «مطالعات حقوق زنان» در سه حوزه فقهى، حقوقى - تطبیقى و جامعه‏شناسى به طرح‏هاى تحقیقاتى در زمینه طلاق، حضانت و مهریه در حوزه فقه مى‏پردازد.
کمیته «خانواده» نیز با هدف بازنگرى در قوانین مربوط به حمایت از خانواده و تهیه قانون جامعى در خصوص خانواده تشکیل شده که در صدد جمع‏آورى اطلاعاتى در خصوص مشکلات مربوط به حقوق خانواده است.
خانم «بداغى» همچنین متذکر شد از 7400 قاضى کشور، 205 نفر زن هستند و 5542 کارمند زن ادارى در قوه قضائیه کشور فعالیت مى‏کنند.

آمار طلاق 10 درصد رشد یافت‏

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: نرخ طلاق در سه ماهه آغاز سال جارى نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/9 درصد رشد داشته است.
طى سه ماه اول سال، کل وقایع حیاتى چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

اشتغال زنان ایرانى‏ جزو پایین‏ترین میزان اشتغال در جهان است‏

«الهه علاقر»، مدیر کل دفتر اشتغال زنان وزارت کار، در جلسه کمیته اشتغال دفتر امور بانوان وزارت کشور گفت: اجلاس سازمان بین‏المللى کار سالانه در ژنو برگزار مى‏شود. ما در این کنفرانس به اطلاعاتى در خصوص ارتقاى اشتغال زنان، سیاست‏ها، اهداف برنامه‏اى و قوانین دست یافتیم که براى هر یک سیاست خاصى باید اتخاذ شود.
«زهرا خاتم»، عضو انجمن جامعه‏شناسى ایران نیز در این جلسه ضمن ارائه نتایج بررسى‏هایى که در حوزه زنان و اقتصاد انجام شده است، گفت: اشتغال زنان در ایران جزو پایین‏ترین میزان اشتغال در جهان است. در حالى که میزان اشتغال زنان در ایران حدود 12 درصد است، اشتغال زنان در ترکیه 25 درصد و در کشورهاى اروپایى بین 40 تا 60 درصد و در کشورهاى آسیاى جنوب شرقى بین 30 تا 40 درصد است. این در حالى است که با توجه به عوامل فرهنگى اجتماعى و اقتصادى، افزایش تقاضاى کار در میان زنان ایران زیاد است.
کمیته اشتغال دفتر امور بانوان وزارت کشور با هدف بررسى مشکلات اشتغال زنان در استان‏ها و ارائه آن به دستگاههاى ذى‏ربط، هر ماه جلساتى در این خصوص ترتیب مى‏دهد.

دختران انگیزه بیشترى‏ براى ورود به دانشگاه دارند

به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران، نتایج یک نظرسنجى از 2 هزار دانش‏آموز دبیرستانى در تهران نشان داد دختران بیش از پسران به تحصیل علاقه‏مند هستند و انگیزه بیشترى براى ورود به دانشگاه دارند.
این تحقیق همچنین نشان داده است که اضطراب دختران در کنکور بیش از پسران و امیدوارى آنها به قبولى در کنکور تا اندازه‏اى کمتر است.
55 درصد دانش‏آموزان، دانشگاههاى دولتى و 5 درصد دانشگاههاى غیر دولتى را براى ادامه تحصیل بهتر مى‏دانند و مابقى افراد تفاوتى را بین این دو مراکز احساس نمى‏کنند.
دختران بیش از پسران به تناسب رشته تحصیلى خود با شغلى که در آینده مى‏خواهند انتخاب کنند، اهمیت مى‏دهند. اگر چه احساس امنیت شغلى کمتر براى دختران، گرایش آنها را به پذیرش هر شغلى که به آنها پیشنهاد شود را بیشتر کرده است. دختران بیش از پسران تحصیلات دانشگاهى را ضامن پیدا کردن شغل مى‏دانند.
دختران بیش از پسران به مشاغل هنرى، پزشکى و فرهنگى تربیتى علاقه دارند و کمتر به مشاغل فنى مهندسى و تجارى و بازرگانى گرایش پیدا مى‏کنند.

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در اعتراض به‏ برخى تصمیمات مسئولین ورزش کشور در باره ورزش بانوان بیانیه‏اى صادر کرد

در این بیانیه آمده است: نظر به اهمیت انکارناپذیر ورزش زنان در عرصه‏هاى سلامت فردى، نشاط خانوادگى و پویایى اجتماعى و لزوم توجه نسبت به این مهم در ابعاد همگانى و قهرمانى، شوراى فرهنگى - اجتماعى زنان در راستاى مأموریت ذاتى خود، نسبت به این مهم ساکت نبوده و با پیشنهاد طرح سیاست‏هاى ورزش زنان و تصویب آن در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، گام مؤثرى را در اصلاح زیرساخت‏ها و تصمیم‏گیرى‏هاى کلان برداشته است که به دلیل وجاهت قانونى و کارشناسى سیاست‏هاى مصوب، همگرایى و همسویى مسئولان ورزشى کشور با سیاست‏هاى ورزش زنان امرى ضرورى است.
به همین جهت شوراى فرهنگى - اجتماعى زنان، ضمن انتقاد شدید از وضعیت به وجود آمده در ورزش بانوان کشور، که کراراً به سمع و نظر مسئولان مربوطه رسانده شده است، مجدداً اعلام مى‏دارد چون عرصه ورزش از جمله عرصه‏هاى خاصى است که ترکیب «حس و حرکت و مشاهده» جزء لاینفک فعالیت‏هاى ورزشى مى‏باشد، مى‏بایست رعایت مرزبندى اخلاقى و حفظ ارزش‏ها به عنوان یک امر خدشه‏ناپذیر مسیر تصمیم‏گیرى‏هاى کلان را در ورزش زنان تعیین کند و همچنین نباید مدیران علمى و مجرّب زن که خود حاصل سالیان زحمت در عرصه ورزشى کشور است با تصمیمات غیر کارشناسى و شتابزده، به حاشیه رانده شوند و با بهانه افزایش امکانات و اعتبارات، چتر مدیریت مردانه بر همه بخش‏هاى فعالیت‏هاى زنان در عرصه ورزشى گسترانیده شود.
این بیانیه در پایان، بار دیگر بر لزوم همگرایى مسئولان ورزشى کشور با سیاست‏هاى مصوب و ضرورت رعایت حفظ ارزش‏هاى ایمانى و اخلاقى به ویژه حجاب و عفاف و لزوم به کارگیرى از توان مدیریتى زنان تأکید کرده و راه اعتلاى فعالیت‏هاى زنان در عرصه ورزشى را در گرو خدمتگزارى صادقانه در جهت اداى تکلیف و حفظ دستاوردهاى ارزشمند این عرصه که خصوصاً حاصل زحمات شبانه‏روزى 25 ساله بانوان است شمرده و توجه کلیه مسئولین ذى‏ربط را به این مهم معطوف داشته است.

«داناى کل» منتشر شد

اولین شماره نشریه داخلى خانه داستان استان قم منتشر شد.
«داناى کل»، نشریه‏اى ادبى است که با سردبیرى «محدثه‏سادات طباطبایى» منتشر مى‏شود.
«داناى کل»، شامل بخش‏هایى چون سخن سردبیر، خبرهاى ادبى، داستان‏هاى کوتاه‏هاى ایرانى و خارجى، معرفى کتاب و ... مى‏باشد و به تمام جنبه‏هاى ادبیات داستانى مى‏پردازد.
علاقه‏مندان براى دریافت این نشریه مى‏توانند با شماره تلفن 09151109079 تماس بگیرند و به جمع مشترکان رایگان «داناى کل» بپیوندند.

10 میلیون زوج نازا در کشور وجود دارد

دبیر سمینار بررسى قانون اهداى جنین، اعلام کرد: حدود 10 میلیون زوج نازا در کشور وجود دارند که تقریباً 15 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل مى‏دهند.
به گفته خانم «فاطمه رمضان‏زاده»، از این عده حدود 2 میلیون زوج در کشور، نیاز به استفاده از یکى از روش‏هاى تکمیلى نابارورى دارند.
وى افزود: حدود 20 هزار زوج در کشور نیاز به اهداى جنین جفت براى بچه‏دار شدن دارند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکى تهران گفت که طرح اهداى جنین در مجلس پنجم مطرح شد و در ادامه آن در مجلس ششم به تصویب نمایندگان رسید.
وى افزود: آئین‏نامه اجرایى این قانون قرار است توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکى و دادگسترى تدوین شود.

دختران محجبه در ترکیه‏ نمى‏توانند به دانشگاه بروند

در پى پیشنهاد نخست‏وزیر ترکیه براى امکان ادامه تحصیل زنان محجبه در دانشگاههاى خصوصى، سازمان آموزش عالى ترکیه این پیشنهاد را رد کرد.
نخست‏وزیر ترکیه گفت: با توجه به اینکه قوانین فعلى، استفاده از حجاب اسلامى را در دانشگاههاى دولتى ممنوع کرده است، پیشنهاد مى‏شود در یک راه حل میانه، دختران محجبه در دانشگاههاى خصوصى اجازه تحصیل داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش عالى ترکیه نیز در جواب این پیشنهاد گفت: امکان استفاده از حجاب اسلامى نه تنها در دانشگاههاى دولتى، بلکه در دانشگاههاى خصوصى نیز وجود ندارد. تمام دانشگاههاى ترکیه اعم از دولتى و خصوصى تحت ضوابط مشخصى اداره مى‏شوند و این قوانین، امکان استفاده از پوشش اسلامى را در هیچ دانشگاهى در ترکیه نمى‏دهد.

زنان عربستان اجازه کار حقوقى یافتند

مقامات عربستان سعودى به حقوقدانان و وکلاى زن این کشور اجازه دادند در دفاتر حقوقى مستقیماً به دعاوى حقوقى ویژه زنان رسیدگى کنند.
وزارت دادگسترى عربستان نیز موافقت خود را با کار حقوقى زنان در دفاتر مستقل زنان اعلام کرده است. کار این وکلا و حقوقدانان زن، دیدار با موکل و مراجعه‏کننده براى آشنایى اولیه با مشکلات و مسائل آنها و سپس ارجاع یادداشت دعاوى حقوقى به قاضى مرد است.