جایگاه ایمان در تشکیل خانواده قران ، زنان ، نکته ها و پیام ها 3

نویسنده


 

قرآن، زنان، نکته‏ها و پیام‏ها (3)
جایگاه ایمان در تشکیل خانواده‏

محمدکاظم تقوى‏

«وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَ لَوْ اَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکینَ حَتَّى یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ اَعْجَبَکُمْ اوُلئِکَ یَدْعُونَ اِلىَ النَّارِ وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلىَ الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِاِذْنِهِ وَ یُبَیِّنُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ؛

بقره/221

[شما اى مسلمانان‏] با زنان مشرک (و بت‏پرست) ازدواج مکنید، تا ایمان بیاورند. قطعاً کنیز باایمان بهتر از زنِ مشرک است، هر چند [زیبایى‏] او شما را به شگفت آورد. و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند. قطعاً برده باایمان بهتر از مرد آزادِ مشرک است، هر چند شما را به شگفت آورد. آنان [شما را ]به سوى آتش فرا مى‏خوانند و خدا به فرمان خود [شما را ]به سوى بهشت و آمرزش مى‏خواند، و آیات خود را براى مردم روشن مى‏گرداند. باشد که متذکر شوند.»

پیام‏ها و نکته‏ها:

1- ازدواج با زنان بت‏پرست، تا هنگامى که ایمان نیاورند، حرام است.
2- معیار اصلى در انتخاب همسر، «ایمان» است و نه برخوردارى از ظواهر و مظاهر مادى و مسائل اعتبارى. زیرا ملاک اساسى ارجمندى انسان، «ایمان» است و شرک و بت‏پرستى مایه بى‏ارزشى و سقوط او مى‏باشد.
3- کنیز باایمان براى همسرى، شایسته‏تر از زن آزادِ بت‏پرست است، هر چند زیبا و دلربا باشد.
4- ازدواج زنان باایمان با مردان بت‏پرست حرام است، مگر آن وقت که ایمان بیاورند.
5- غلامان و بردگان باایمان از بت‏پرستانِ آزاد شایسته‏تر مى‏باشند و نیز برده مؤمن براى همسرى زن مسلمان از مردِ آزاد بت‏پرست، شایسته‏تر است.
6- زن و مرد آزاده مى‏توانند با زن و مرد غیر آزاد و برده - در صورت تساوى در ایمان - ازدواج کنند و این اختلاف طبقاتى مانع از پیوند زناشویى نمى‏گردد.
7- مؤمنان نباید زنان با ایمان را به ازدواج مردان بت‏پرست در آورند. براى اینکه بر اساس آموزه‏هاى اسلامى، لازم است ارزش‏هاى الهى بر جاذبه‏هاى مادى و ظواهر دنیوى مانند ثروت و زیبایى، مقدم داشته شود.
8- بت‏پرستان با فکر و عمل خود، دیگران را به سوى جهنم و عذاب سوق مى‏دهند و ازدواج با آنان زمینه‏ساز انحراف و جهنمى شدن است.
9- جلوگیرى از مفسده بر جلب منفعت مقدم است. شاید با ازدواج مؤمن با مشرک زمینه و اسباب ایمان آوردن مشرک فراهم شود، اما خطر انحراف و تباهى شخص مؤمن هم وجود دارد. بنابراین دورى و جلوگیرى از تباهى و گرفتارى کفر و جهنمى شدن، بر مصلحت و منفعت ایمان آوردنِ یک بت‏پرست مقدم است.
10- خداوند انسان‏ها را به بهشت و آمرزش خویش دعوت مى‏کند که عمل به تکالیف الهى و پرهیز از گناهان، راه رسیدن به آن است و البته باید توفیق الهى رفیق گردد.
11- باید از معاشرت‏هایى که خطر کفر و انحراف و بدعاقبتى را در پى دارد، پرهیز کرد.
12- آیات قرآن براى انسان‏ها قابل فهم است و هدف از تبیین آیات الهى متذکرشدن و هوشیارگردیدن انسان‏ها مى‏باشد.

نکته‏ها:

اسلام به خاطر اهمیتى که به زندگى زناشویى مى‏دهد و نیز به خاطر آثار قطعى وراثت و تأثیر محیط تربیتى خانواده در سرشت و سرنوشت فرزندان، براى ازدواج شرایط و مقرراتى قرار داده که در این میان، شرط ایمان جایگاه ممتازى دارد. در پرتو این تشریع اسلامى در شخصیت و رفتار فرزندان مسلمانان اثرى از وراثت و تربیت مشرکان و بت‏پرستان نخواهد بود و آنان در پرتو حیاتبخش ایمان پدر و مادر رشد اسلامى خواهند داشت.
علامه بر اینکه این حکم، وحدت و اصالت جامعه اسلامى را تأمین و تضمین مى‏کند، چرا که اگر ازدواج با بت‏پرستان جایز مى‏بود، نه تنها اثر سوء وراثتى - تربیتى آن در فرزندان مسلمین نمود پیدا مى‏کرد؛ جامعه اسلامى دچار هرج و مرج مى‏شد و دشمنان عقیدتى آنان در میان‏شان رخنه و نفوذ مى‏کردند. به همین خاطر ایمان، شرط غیر قابل اغماض در ازدواج قرار داده شد. زیرا بودن با مشرکان و در کنار آنان قرار گرفتن یعنى رها کردن خدا و بریدن از آن ذات بى‏همتا و این در صورتى است که خداوند انسان‏ها را به بهشت و سعادت دعوت مى‏کند و بت‏پرستان سرانجام‏شان عذاب دردناک جهنم است.
پس با رعایت این قانون اسلامى، همسران، فرزندان و اجتماع اسلامى مصون از آثار بت‏پرستى خواهد شد.