تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش

برخى عصاره‏هاى گیاهى باکترى‏هاى دهان را از بین مى‏برند

نتایج پژوهشى در ایران نشان داد برخى عصاره‏هاى گیاهى میکروب‏هاى دهان را از بین مى‏برند.
محققان دانشگاه علوم پزشکى تهران تأثیر ضد میکروبى ده عصاره گیاهى را بر روى سه نوع میکروب آسیب‏زاى دهان شامل «آلتینو باسیلوس، کاندیدا البیکانس و استرپتوکوک» آزمایش کردند.
گیاهان مورد بررسى شامل «آویشن»، «میخک»، «اسطوخودوس»، «پوست انار»، «مازو»، «هلیله سیاه» و «بادرنجبویه» بودند و مشخص شد آویشن، میخک، مازو، پوست انار و هلیله سیاه داراى تأثیر قابل توجه ضد باکترى و ضد قارچى هستند.
این محققان امیدوارند با شناخت بهترین گونه از گیاهان دارویى و استخراج ماده مؤثر خالص آنها بتوانند راه را براى تولید انبوه دهان‏شویه‏هاى گیاهى کارآمد، با کمترین عوارض، هموار سازند.

ورزش، استخوان دختران را بهتر از کلسیم تقویت مى‏کند

بر پایه تازه‏ترین پژوهش‏ها، ورزش براى تقویت و رشد استخوان‏هاى محکم در دختران و زنان جوان بسیار مهم‏تر از مصرف کلسیم است.
محققان دانشگاه «پنسیلوانیا» و دانشگاه «جان هاپکینز» دریافته‏اند که حتى در میان دخترانى که کلسیم مصرف مى‏کنند تأثیر چندانى بر تقویت استخوان‏ها مشاهده نمى‏شود.
طبق این پژوهش‏ها 17 درصد از استحکام استخوانى در بدن با عادات تحرکات بدنى و ورزش کردن در ارتباط است. بخش اعظم تراکم استخوانى زنان در سال‏هاى ابتدایى و میانى دوران نوجوانى تشکیل مى‏شود و همزمان با بالا رفتن سن به تدریج این امر کاهش مى‏یابد.

سرطان سینه در زنان سیاهپوست‏

محققان آمریکایى اعلام کردند که شدت و سرعت پیشرفت سرطان سینه در زنان سیاهپوست بیشتر از زنان سفیدپوست است.
بنا بر اعلام این محققان، گرچه زنان آمریکایى - آفریقایى‏الاصل معمولاً کمتر از زنان سفیدپوست، مبتلا به این بیمارى، تشخیص داده مى‏شوند؛ اما از آنجا که این سرطان در زنان گروه اول دیرتر و در مراحل پیشرفته تشخیص داده مى‏شود، معمولاً به مرگ بیمار مى‏انجامد.
کارشناسان معتقدند که عوامل افزایش میزان مرگ و میر ناشى از ابتلا به این سرطان در میان زنان سیاهپوست عبارت است از: افزایش فقر، تفاوت در اعتقادات فرهنگى و فقدان دسترسى به مراقبت‏هاى بهداشتى.

کاهش وزن‏ باعث بهبود فعالیت‏هاى تنفسى زنان مى‏شود

محققان کانادایى اعلام کردند کاهش وزن در زنان چاق، نقش مهمى در بهبود عمل تنفسى آنها دارد.
در یک آزمایش علمى مشخص شد زنانى که 13 درصد از اضافه وزن خود را کاهش داده‏اند، شاهد بهبودهایى در عملکرد ریه‏ها و ظرفیت کلى ریه‏هایشان در مقایسه با زنانى بودند که نتوانسته بودند وزن‏شان را کم کنند.
به این ترتیب چه زنان مبتلا به آسم و چه زنانى که به این بیمارى تنفسى مبتلا نیستند مى‏توانند از مزایاى کاهش وزن به دلیل بهبود ظرفیت ریه‏هاى خود بهره‏مند شوند.

روش جدید تصویربردارى از مغز جنین‏

محققان علوم پزشکى روش جدیدى ابداع کرده‏اند که بر اساس آن از مغز جنین که احتمال ناهنجارى در آن وجود دارد، تصویربردارى مى‏شود. در این روش با استفاده از «تکنیک‏هاى D.T.A تصویربردارى منتشر» و نیز « F.M.R.Aتصویربردارى مغناطیسى» از مغز جنین تصاویرى تهیه مى‏شود تا امکان جراحى داخل رحم فراهم شود.
این روش براى جنین و مادر خطرى ندارد و نتایج آن این امکان را به جراحان مغز و اعصاب مى‏دهد که در تشخیص و درمان بیمارى‏هاى مغزى جنین به صورت دقیق عمل کنند.

مصرف آسپیرین‏ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش مى‏دهد

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد مصرف آسپیرین و برخى داروهاى مشابه مى‏تواند به کاهش خطر ابتلا به برخى انواع سرطان سینه کمک کند.
پژوهشگران دریافتند زنانى که دست‏کم به مدت شش ماه هر هفته آسپیرین یا دیگر انواع داروهاى غیر استروئیدى ضد التهابى مصرف کردند احتمال ابتلاى آنها به سرطان سینه 20 درصد کاهش یافت.
این میزان در زنانى که هر هفته بیش از 7 قرص آسپیرین مصرف کردند 28 درصد کاهش نشان داد.
نتایج این تحقیق دلایل دیگرى به شواهد روزافزون در مورد تأثیر مصرف منظم آسپیرین و دیگر داروهاى غیر استروئیدى ضد التهابى در جلوگیرى از بروز سرطان سینه اضافه مى‏کند.
سایر تحقیقات نشان داده است مصرف آسپیرین و سایر داروهاى مشابه با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان سینه مرتبط است. محققان معتقدند فواید بالقوه آسپیرین باید همراه با عوارض بالقوه مضر مصرف درازمدت این دارو مانند بیمارى زخم دستگاه گوارش و خونریزى معده و روده مورد ارزیابى قرار گیرد.

وزن کودکان را کنترل کنید

محققان مى‏گویند مقابله با چاقى و کنترل وزن در دوران خردسالى شروع مى‏شود. این محققان روش‏هایى براى کمک به کودک در جهت پیشگیرى از مشکلات مرتبط با اضافه وزن ارائه کردند.
آنان مى‏گویند هرگز کودک خود را از رژیم غذایى کم‏کالرى محروم نکنید. مى‏توان چربى غذاها را کاهش داد اما با افزایش مصرف میوه‏جات، سبزیجات، غلات و نان، میزان کالرى را حفظ کرد. کودکانى که از وعده‏هاى غذایى کامل استفاده مى‏کنند از نظر تغذیه‏اى، بهتر از کودکانى هستند که تنقلات مى‏خورند. کودک باید بر سر میز غذا گرسنه حاضر شود؛ چگونگى تحمل گرسنگى را بیاموزد و براى صرف وعده غذایى منتظر بماند. مواد غذایى خوراکى را از گوشه و کنار منزل بردارید و از شکلات، شیرینى، و دسرها به عنوان پاداش استفاده نکنید.
وعده‏هاى غذایى اصلى را با حضور همه اعضاى خانواده صرف کنید و بر سر میز غذا تنوع غذایى را رعایت کنید.
اوقات صرف غذا را لذت‏بخش کنید؛ از زمان غذا خوردن براى سرزنش یا انتقاد کردن از یکدیگر استفاده نکنید.

کاهش وزن با رژیم غذایى پر پروتئین‏

دانشمندان اعلام کردند رژیم‏هاى غذایى پر پروتئین در مقایسه با رژیم‏هاى غذایى مبتنى بر کاهش مصرف چربى، در کاهش وزن مؤثرتر است.
پیروى از رژیم غذایى سرشار از مواد پروتئینى براى کاهش وزن از رژیم‏هاى معمولى شامل مصرف مواد غذایى کم‏چرب یا حاوى کربوهیدرات کمتر، مؤثرتر است و در کاهش وزن بهتر عمل مى‏کند.
به گفته دانشمندان غذاهاى سرشار از پروتئین، حجیم هستند و قسمت بیشتر انرژى که تولید مى‏کنند براى تأمین حرارت بدن جذب مى‏شود و افزون بر آن مصرف غذاهایى پر پروتئین از تشکیل سریع لایه‏هاى جدید چربى به محض پایان دوره رژیم غذایى جلوگیرى مى‏کند.

قدرت یادگیرى در حالت نیمه‏خواب بیشتر است‏

یک تحقیق علمى جدید نشان مى‏دهد که انسان زمانى که در حالت نیمه‏خواب باشد قدرت یادگیرى‏اش دوچندان مى‏شود.
محققان اعلام کردند مغز انسان در حالت نیمه‏خواب در آرامش کامل است و تنها فعالیت آن به یادگیرى معطوف مى‏شود.
این محققان اعلام کردند این اعتقاد که قدرت یادگیرى بعد از خواب کافى افزایش مى‏یابد تا حدى ضعیف است، چرا که در حالت نیمه‏خواب تمام سلول‏هاى مغز که فعالیت‏هاى جانبى خود را رها مى‏کنند و آماده استراحت مى‏شوند، براى یادگیرى قدرت بیشترى خواهند داشت.

مصرف غذاهاى آماده‏ باعث بیمارى‏هاى قلبى مى‏شوند

یک کارشناس ایرانى از افزایش آمار بیمارى‏هاى قلبى در کشور خبر داد و اعلام کرد گسترش مصرف غذاهاى آماده مثل ساندویج، همبرگر، پیتزا و ... موجب بیمارى قلبى مى‏شود.
بیشتر غذاهاى آماده (Fast Food) به دلیل سرخ شدن، عوارض مواد غذایى سرخ کرده را دارا هستند. سرخ کردن غذا منجر به سرطان‏زا شدن ماده غذایى نیز مى‏شود. استفاده از چربى‏هاى جامد در مواد غذایى آماده، روغن نامناسب و میزان چربى بالا در غذاهایى چون چیپس، سوسیس و ...، احتمال ابتلاى بیماران را به بیمارى‏هاى قلبى عروقى افزایش مى‏دهد.
به گفته این کارشناس که رئیس انجمن «آترواسکلروز» مى‏باشد، هر چه روغن‏هاى جامد داراى عطر بیشترى باشند، عارضه آنها بیشتر است و بدترین نوع روغن‏ها، روغن‏هاى قنادى است.

ساخت واکسن ضد سرطان پوست از سلول سرطانى‏

محققان علوم پزشکى، واکسن ضد سرطان پوست را که از سلول‏هاى سرطانى خود بیمار ساخته شده است، با موفقیت آزمایش کردند.
این واکسن در آزمایش‏هاى اولیه روى مبتلایان به «ملانوم» در 44 درصد موارد ایجاد پاسخ ایمنى مناسب را سبب شد و بیماران به مدت پنج سال زنده ماندند.
بیمارى «ملانوم بدخیم» یکى از انواع سرطان‏هاى پوست است که به تمام نواحى بدن گسترش مى‏یابد. ملانوم، پنجمین عامل سرطانى مرگبار در آمریکا است که در سال جارى میلادى بیش از 40 هزار نفر به آن مبتلا شده‏اند و حدود 7 هزار نفر آنان جان باخته‏اند.

تغییر رنگ موهاى سفید به رنگ طبیعى‏

دانشمندان فرانسوى موفق به کشف یک جفت ژن شده‏اند که مى‏تواند نقش کلیدى در تغییر رنگ موهاى سفید ایجاد کند.
این ژن‏ها نشان مى‏دهد که طول عمر سلول‏هاى نگهدارنده رنگ طبیعى مو چه مدت است.
این محققان معتقدند که با هدف قرار دادن این ژن‏ها ممکن است بتوانند طول عمر آنها را افزایش داده و مانع از سفید شدن مو شوند. در شرایط طبیعى، مرگ رنگدانه‏هاى موجود در این سلول‏ها منجر به سفید شدن رنگ مو مى‏شود. اما این دانشمندان دریافته‏اند که برخى از این سلول‏هاى رنگدانه‏اى به نام «ملانوسیت‏ها» حتى در فرآیند سفید شدن رنگ مو نیز سالم باقى مى‏مانند. فرآیند سفید شدن رنگ مو با کاهش فزاینده تعداد «ملانوسیت‏ها» در ارتباط است و برخى از ژن‏ها ممکن است با این کاهش فزاینده در ارتباط باشند.

خواب آرام از بروز سرطان پیشگیرى مى‏کند

یافته‏هاى دانشمندان ثابت مى‏کند که خواب آرام از ابتلا به سرطان پیشگیرى مى‏کند.
هر گونه اختلال در خواب باعث برهم ریختگى توازن هورمون‏ها شده و بدین ترتیب اختلال در توازن هورمون‏ها به ابتلاى شخص به سرطان منجر مى‏شود.
هورمون‏هاى «کورتیزول»، «استروژن» و «ملاتونین» در تشخیص ابتلاى شخص به سرطان نقش اساسى دارند. هورمون «کورتیزول» عامل اصلى تنش در بدن است که به تنظیم دستگاههاى دفاعى بدن کمک کرده و میزان آن در صبح افزایش و به هنگام خواب کاهش مى‏یابد. اما در مورد زنان مبتلا به سرطان سینه میزان «کورتیزول» در عصر بسیار بالاتر است و تنش‏هاى ناشى از بدخوابى در توازن این هورمون‏ها اختلال به وجود مى‏آورد.
پژوهشگران دریافته‏اند زنانى که شب کار مى‏کنند و یا زیاد در شب‏نشینى‏ها شرکت مى‏کنند به سبب اختلال در خواب، میزان ترشح هورمون «ملاتونین» بدن‏شان کم مى‏شود و این کاهش، افزایش هورمون «استروژن» را در پى دارد، در نتیجه درصد ابتلاى آنها به سرطان سینه بالا مى‏رود.

مصرف نوشابه‏هاى گازدار خطر ابتلا به سرطان مرى را افزایش مى‏دهد

تازه‏ترین تحقیقات نشان مى‏دهد مصرف نوشابه‏هاى گازدار خطر ابتلا به سرطان مرى را که یک بیمارى کشنده است، افزایش مى‏دهد.
نتایج چندین مطالعه نشان مى‏دهد آنچه که مردم مى‏خورند و مى‏نوشند در بروز انواع سرطان‏ها مؤثر است.
محققان در هند موفق شدند ارتباط بین افزایش مصرف سرانه نوشابه‏هاى غیر الکلى گازدار در 50 سال گذشته و افزایش میزان ابتلا به سرطان مرى در آمریکا را بیابند. آنها دریافتند مصرف سرانه نوشابه‏هاى گازدار از 49 لیتر در سال به 224 لیتر رسیده است، که نشان از 450 درصد افزایش دارد.
تحقیقات نشان مى‏دهد مصرف نوشابه‏هاى گازدار باعث ورم معده مى‏شود. ورم معده نیز منجر به رفلاکس معده مى‏گردد که با بروز سرطان مرى مرتبط است.
این پژوهشگران مشاهده کردند در کشورهایى که مصرف سرانه نوشابه‏هاى گازدار غیر الکلى در آنها بیش از 76 لیتر است، آمار بروز سرطان مرى نیز در حد بالایى است.
تحقیق دیگرى نشان داد نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنى‏هاى کافئین‏دار یک فایده بالقوه دارد. کسانى که کافئین بیشترى مصرف مى‏کنند ناهنجارى‏هاى کبدى در آنها کمتر مشاهده مى‏شود.

الکترونیک در خدمت تشخیص عفونت بینى‏

دانشمندان اخیراً یک ابزار الکترونیک براى تشخیص عفونت‏هاى بینى طراحى کرده‏اند.
این ابزار از طریق مقایسه «طرح رسم شده پویایى» به دست آمده از تنفس بیمار با بافته‏هاى استاندارد، عمل مى‏کند. به این ترتیب پزشک مى‏تواند وجود عفونت باکتریایى را در بیمار تشخیص دهد و آنتى‏بیوتیک‏هاى مؤثر را تجویز کند.
محققان مى‏گویند که استفاده از این وسیله، ارزان‏تر، سریع‏تر و آسان‏تر از روش‏هاى تشخیصى است. زیرا ممکن است تشخیص عفونت‏هاى تنفسى شایع، دشوار باشد و به تجویز نادرست آنتى‏بیوتیک‏ها منجر شود. بر اساس این نظر، این ابزار از وقوع چنین اشتباهاتى جلوگیرى مى‏کند.

کاهش اختلال بینایى با مصرف میوه در کودکى‏
مصرف منظم میوه در کودکى و نوجوانى احتمال ابتلا به نوعى اختلال بینایى موسوم به تخریب لکه زرد بینایى را کم مى‏کند.
به گفته پژوهشگران، سبزیجات، ویتامین‏ها و رنگدانه کاروتنوئید که سبب قرمز، نارنجى یا زرد شدن برخى میوه‏ها مى‏شود تأثیر بسیارى در حفظ چشم دارند.
دانشمندان دریافتند مردان و زنانى که سه بار یا بیشتر در روز از میوه استفاده مى‏کنند به میزان 36 درصد از خطر بروز تخریب لکه زرد بینایى چشم خود، مى‏کاهند.

توت‏فرنگى عمر را افزایش مى‏دهد
توت‏فرنگى میوه‏اى مقوى است که باعث رفع تب و تقویت افراد ضعیف مى‏شود. این میوه براى درمان نقرس و سنگ مثانه نیز مفید است.
به عقیده پژوهشگران خوردن مداوم توت‏فرنگى باعث افزایش طول عمر مى‏شود. با آنکه توت‏فرنگى داراى قند است، اما براى بیماران دیابتى مضر نیست.
مصرف توت‏فرنگى باعث کاهش رسوبات در شرایین مى‏شود و خطر تصلب شرایین و سکته را کاهش مى‏دهد و براى جلوگیرى از ابتلا به سرطان‏هاى مختلف بدن، خوردن آن بسیار توصیه شده است. این میوه خون را قلیایى مى‏کند و براى افراد مسن نیز مفید است.
توت‏فرنگى سرشار از ویتامین‏هاى B،C، فسفر، آهک، منیزیم، پتاسیم، سدیم، قند، آهن و ید است.