سوزنى برگ ها


 

سوزنى‏برگ‏ها

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

سوزنى‏برگ‏ها درختانى بسیار مقاوم و همیشه سبزند و با توجه به تنوعى که دارند مى‏توانند موارد استفاده زیادى داشته باشند.
به اعتقاد گیاه‏شناسان، درختان سوزنى‏برگ قدمتى دیرینه داشته و در چند میلیون سال پیش قسمت‏هاى وسیعى از پوشش گیاهى کره زمین را به خود اختصاص داده بودند.
در آثار به جا مانده از هنرمندان ایرانى طرح‏هاى زیبایى از شاخ و برگ‏هاى سوزنى‏برگ‏ها مشاهده مى‏شود. در سنگ‏ها و کتیبه‏ها و آثار عتیقه ایرانیان نیز طرح‏هایى از میوه‏هاى مخروطى‏شکل کاج وجود دارد که نشان‏دهنده علاقه ایرانیان قدیم به سوزنى‏برگ‏هاست.
سرو، نوعى سوزنى‏برگ است که از دیرباز مورد احترام ایرانیان قرار داشته و آن را در اماکن متبرکه و مساجد مى‏کاشتند. در کشور ما بعضى از سروها شهرت خاصى به دست آورده و اسم‏گذارى شده‏اند. چنین درختانى معمولاً عمرى متجاوز از هزار سال دارند. درختان سرو در ادبیات فارسى سمبل عزت و آزادگى هستند.
مسیحیان در اعیاد و مراسم مذهبى سوزنى‏برگ‏هایى چون نوئل، نراد و کاج را تزئین نموده و به عنوان یک درخت مقدس به آن نگاه مى‏کنند.

موارد استفاده‏

از باغچه تا پاسیو، به هر صورتى که بخواهیم مى‏توانیم سوزنى‏برگ‏ها را مورد استفاده قرار دهیم. باید دانست بعضى از آنها بسیار درشت و غول‏پیکرند. انواعى که سرخدار نامیده مى‏شوند با رشد بیش از حدِ خود مانع ورود نور به خانه گشته و اتاق‏ها را تاریک مى‏کنند اما همه آنها این طور نیستند.
سروِ رونده یا سروِ کوهى درختچه بسیار کوتاهى است که حالت رونده داشته و براى قسمت‏هاى میانى یا فقط در کنجى از باغچه مناسب است. اگر این درختچه را داخل باکس‏ها و سکوها بکاریم شاخه‏هایش را به پایین مى‏آویزد که در این حالت بسیار تماشایى خواهد بود.
سروِ رونده بدون اینکه به مراقبت خاصى نیاز داشته باشد به صورت دایمى در تمام طول سال، باغچه شما را زیبا و سرسبز نگه مى‏دارد. حتى بعضى از سوزنى‏برگ‏ها را مى‏توانیم در گلدان‏هاى بزرگ و عمیق بکاریم و در پاسیو یا روى پله‏هاى ورودى ساختمان قرار دهیم.

روش تهیه‏

مراکز فروش گل و گیاه، انواعى از سوزنى‏برگ‏ها را در پلاستیک یا پیت‏هاى حلبى عرضه مى‏کنند. در هنگام تهیه سوزنى‏برگ‏هاى جوان بهتر است از فروشنده بخواهیم تا در مورد ارتفاع و شکلى که گیاه در زمان پیرى پیدا مى‏کند توضیح بدهد.
بعضى از سوزنى‏برگ‏ها وقتى پیر مى‏شوند شکل تازه‏اى پیدا مى‏کنند که با زمان جوانى‏شان کاملاً متفاوت است. به طور مثال یک سروِ خمره‏اى در وقت پیرى حالت خمره‏اى خود را از دست مى‏دهد. و یا کاجِ چترى که در زمان جوانى شاخ و برگ‏هاى یکدست و خوش‏ترکیب دارد وقتى پا به سن مى‏گذارد برگ‏هاى شاخه‏هاى پایینى‏اش زرد مى‏شوند.

کاشت سوزنى‏برگ‏ها

در دو فصل پاییز و اواخر زمستان مى‏توانیم درختان سوزنى‏برگ را به باغچه یا گلدان منتقل کنیم. براى این منظور باید قبل از کاشت به آنها آب بدهیم و بستر کاشت را به عمق 30 سانتى‏متر خالى کنیم. سپس ریشه‏هاى نهال را در داخل زمین قرار داده و اطرافش را به وسیله مخلوطى از خاک باغچه، ماسه و خاکبرگ مى‏پوشانیم. در مورد انتقال و کاشت نهال به این نکات توجه نمایید:
1- از نهال‏هاى جوان استفاده کنید.
2- نهال نباید خیلى عمیق کاشته شود (ساقه در خاک قرار نگیرد).
3- ریشه‏ها در معرض هوا نباشند.

ازدیاد

اغلب سوزنى‏برگ‏ها را به وسیله کاشت بذر مى‏توانیم تکثیر کنیم. خوشبختانه میوه‏هاى مخروطى‏شکل که بذر زیادى دارند همه جا پیدا مى‏شوند. این بذرها را جمع‏آورى کنید و در داخل ظرفى از ماسه شسته بکارید.
این ظرف باید در محل مرطوب قرار داشته و تا زمان سبز شدنِ بذرها از رطوبت مناسب برخوردار باشد. قلمه‏زدن، روش دیگرى است که فقط مى‏تواند در مورد بعضى از سوزنى‏برگ‏ها مورد استفاده قرار بگیرد. براى این منظور یک گلدان عمیق تهیه نموده و آن را با ماسه شسته پر کنید سپس قلمه‏اى به طول 20 سانتى‏متر از ساقه سوزنى‏برگِ مورد نظر خود تهیه کنید و 10 سانتى‏متر از آن را در ماسه بکارید. به گلدان آب بدهید و روى گلدان را با یک پلاستیک نازک بپوشانید و در محل گرم قرار دهید. سوزنى‏برگ‏هایى که به روش قلمه تکثیر مى‏شوند عبارتند از درخت نوئل، سرخدار، سروِ رونده و کاجِ مطبق.

مراقبت‏هاى لازم‏

سوزنى‏برگ‏ها درختانى بسیار مقاومند، بنابراین به مراقبت خاصى نیاز ندارند فقط نهال‏هاى جوان ممکن است در مقابل تابش شدید آفتاب آسیب ببینند. چنین نهال‏هایى را در روزهاى گرم تابستان با استفاده از سایه‏بان از آفتاب تند محفوظ بدارید. تا جایى که مى‏توانید سوزنى‏برگ‏هاى باغچه را جابه‏جا نکنید. آنها دوست دارند که سال‏هاى سال در جاى خود بمانند. علف‏هاى هرز اطراف ریشه را در آورده و آبیارى را به طور منظم انجام دهید.