چرا دست شستن اینقدر مهم است


 

چرا دست شستن اینقدر مهم است؟

مترجم: پگاه امیردیوانى‏
منبع: kidshealth.org

[نکته: آشنایان به رهنمودهاى دینى مى‏دانند که در اسلام، چقدر موضوع نظافت و پاکى در امور مختلف زندگى مورد توجه قرار گرفته است؛ از جمله موضوع شستن دستهاست که بارها بویژه هنگام غذا خوردن بر آن تأکید شده است؛ آن هم در دوره‏اى که خبرى از دانش کنونى بشر وجود نداشت؛ دانشى که مقاله پیش رو برخاسته از آن است.]
کودک در طول روز در داخل خانه یا خارج آن به اشیاء زیادى دست مى‏زند و با آنها بازى مى‏کند، حتى ممکن است بعضى از آنها را به عنوان هدیه به پدر و مادرش بدهد. اما آیا مى‏دانید در وراى این هدایاى زیبا، میلیون‏ها میکروب نهفته است؟
وقتى از کودک مى‏خواهید قبل از غذا خوردن، دستانش را بشوید، ممکن است همیشه این مسئله را رعایت نکند ولى تکرار این حرف مؤثر خواهد بود. شستن دست، بهترین روشى است که از انتشار میکروب‏ها و ابتلاى کودکان به بیمارى جلوگیرى خواهد کرد.

اولین روش دفاع در مقابل میکروب‏ها

میکروب‏هایى نظیر باکترى‏ها و ویروس‏ها به روش‏هاى مختلفى انتشار مى‏یابند:
از طریق آب و غذاى آلوده؛
از طریق پخش آب دهان هنگام عطسه و سرفه؛
از طریق دست‏هاى کثیف؛
از طریق سطوح آلوده؛
از طریق مایعات دفع شده از بدن بیمار؛
اگر کودک شما به یکى از روش‏هاى فوق، آلوده به میکروب شود، با لمس چشمان، بینى یا دهان خود، ندانسته، در معرض عفونت قرار مى‏گیرد و زمانى که او در معرض عفونت قرار گیرد، مدت زیادى طول نمى‏کشد که دیگر اعضاى خانواده نیز به همان بیمارى مبتلا مى‏شوند.
خوب شستن دست‏ها اولین راه دفاع در مقابل انتشار بسیارى از بیمارى‏هاست و با این کار جلوى بیمارى‏هاى حادترى نظیر مننژیت، برونشیت، آنفلوانزا، هپاتیت Aو انواع دیگرى از اسهال‏هاى عفونى گرفته مى‏شود.

چگونه دست‏هاى خود را صحیح بشویید؟

در این بخش، روش‏هاى ساده‏اى براى پاک کردن میکروب‏ها ارائه شده است، آنها را براى کودکان خود توضیح دهید. دستان خود را همراه با دستان کودکان‏تان چند مرتبه در روز بشویید، بنابراین او یاد مى‏گیرد که چگونه این امر مهم را همواره انجام دهد.
به او بگویید:
1- دستان خود را با آب گرم بشوید، زیرا تأثیر آن در از بین بردن میکروب‏ها بیشتر از آب سرد است. البته دقت کنید آب براى دستان کودکان‏تان خیلى داغ نباشد.
2- با صابون 10 تا 15 ثانیه دست‏ها را بشوید. (صابون ضد باکترى نیاز نیست - هر نوع صابون دیگر مى‏تواند مورد استفاده قرار گیرد) - حتماً بین انگشتان و زیر ناخن‏هایش را نیز تمیز کند و مچ دست‏هایش را فراموش نکند.
3- با یک حوله تمیز دست‏هایش را خشک کند.
براى کاهش انتشار میکروب‏ها در بین افراد خانواده، دست شستن را یک کار دایمى و روزانه قرار دهید، بخصوص:

- قبل از غذا پختن و غذا خوردن؛
- بعد از توالت رفتن؛
- بعد از تمیز کردن خانه؛
- بعد از لمس حیوانات خانگى؛
- بعد از عیادت یا مراقبت از دوستان یا بستگان بیمار؛
- بعد از پاک کردن بینى، عطسه و سرفه؛
- بعد از فعالیت حتى بیرون از خانه نظیر (بازى کردن، باغبانى، پیاده‏روى با سگ)؛
اهمیت دست شستن را دست‏کم نگیرید!
چند ثانیه صرف وقت با کودک کنار کاسه دستشویى، مى‏تواند تعداد دفعات مراجعه شما به پزشک را کاهش دهد!