پژواک نامه هاى خوانندگان


 

پژواک‏

آقاى سردبیر، خسته نباشید. خیلى دوست داشتم که از نزدیک ملاقاتى با شما داشته باشم تا حضوراً از شما تشکر کنم. تشکر به خاطر فرصتى که در این مدت به من دادید تا تجربیاتى کسب کنم؛ تجربیاتى که با آن مسیر زندگى‏ام را پیدا کنم.
آشنایى من با مجله شما به دو سال و نیم پیش برمى‏گردد. آشنایى که هیچ وقت فکر نمى‏کردم به این همه وابستگى تبدیل شود. بعد از کلى فکر کردن، بالاخره به این نتیجه رسیدم که بهترین کار براى تشکر از شما، نوشتن یک نامه است. امیدوارم تشکر و سپاس خود را با این وسیله اعلام کرده باشم.

لعیا اعتمادى - قم‏

دوست عزیز، از لطفى که به مجله و مسئولان آن دارید، متشکریم. امیدواریم با مسیر درستى که در زندگى‏تان انتخاب کرده‏اید، همیشه موفق باشید.

اجازه بدهید ضمن آرزوى سلامتى و ایامى خوش در همین ابتدا یک گلایه از بخش «نجواى نیاز» داشته باشم. حدود چند ماهى است که چند قطعه ادبى به مجله ارسال کرده‏ام ولى خبرى از دریافت و یا عدم دریافت آنها به دستم نرسیده است. خواهشمندم این نگارنده را از انتظار در آورده و در همین بخش توضیحى در این مورد بدهید.
ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد
برادر محترم، تقریباً هر ماه داستان‏ها، قطعات و اشعار شما به دفتر مجله مى‏رسد و هر کدام در بخش مربوط ارزیابى مى‏شود. قطعات ارسالى شما به بخش «نجواى نیاز» هم بسیار زیاد است که موارد مناسب براى چاپ در نوبت گذاشته شده‏اند و شما در شماره‏هاى آتى «دختران بهار» شاهد آنها خواهید بود.
البته ما نیز چندین بار طى نامه‏اى، دریافت برخى از آثارتان را به اطلاع‏تان رسانیده‏ایم که متأسفانه گویا نامه به دست‏تان نرسیده است، همان طور که برخى اوقات از نرسیدن مجله هم شکایت داشتید.
در هر حال مطمئن باشید که تمام آثار حتى در صورت داشتن فقط برخى از محاسن محتوایى و ادبى، در ستون «نجواى نیاز» چاپ مى‏شود تا مشوق دوستان خواننده باشد. این را هم مطمئن باشید که هیچ اثرى به فراموشى سپرده نمى‏شود و در صورت مناسب نبودن براى چاپ در دفتر مجله بایگانى مى‏شود. موفق باشید.

در غرفه مجله «پیام زن» در نمایشگاه مطبوعات، فرم‏هاى نظرخواهى در موضوع نشریات زنان، بین دوستانى که از این غرفه دیدن کرده بودند، پخش شد. بر اساس پرسش‏هاى مورد نظر، برخى در همان زمان برپایى نمایشگاه و برخى بعداً نظرات‏شان را براى ما نوشتند. اشاره‏اى بسیار گذرا به برخى نظرات این عزیزان داریم:
خانم «اعظم حمزه‏اى» از تهران، هیچ کدام از نشریات زنان را مطالعه نمى‏کردند، چون از حرف‏هاى فمینیستى متنفر هستند و مى‏گویند در نشریات و جامعه، یا زنان کوبیده مى‏شوند و مردسالارند و یا مرد را کوچک مى‏کنند و زن‏سالارند و مجلات زنان نیز منطبق بر منطق نیستند!
خانم «سیده‏زهره وکیل» از قم معتقد بودند که مجله‏هاى زنان باید به جاى ارائه الگوهاى نامناسب به زنان، آنان را با الگوهاى موفق که در زندگى خانوادگى و اجتماعى درخشیده‏اند، آشنا کنند.
خانم «اعظم بحرانى» از بوشهر گفتند یک مجله زنانه باید جامعه‏اى شاد و خوب را طراحى کند و رفتارهاى نابهنجار را در جامعه کاهش دهد.
خانم «زهره براتى» از اصفهان نظرشان این بود که باید در زمینه آسیب‏هاى اجتماعى مربوط به زنان مطلب نوشته شود و یک گروه تحقیقاتى در مجلات به وجود آید تا آسیب‏ها بررسى شود.
خانم «لاله قهرمانى» از تهران مى‏خواستند که در نشریات زنان، حقوق زنان و اشتغال آنان مورد توجه قرار بگیرد.
خانم «آسمه جبارى» از تهران انتظارشان از یک نشریه مذهبى زنانه این بود که اندیشه و فرهنگ اسلامى را توضیح دهد و در مورد حقوق زنان و آزادى آنها در اسلام بگوید.
خانم «سمیه اسماعیلیان» از قم، شناساندن زن به معناى واقعى زن، به خود زنان را وظیفه نشریات مى‏دانستند، طورى که زنان، خود را باور کنند و به خود افتخار کنند.
خانم «فردوس مطهرى» از نجف‏آباد بر این اعتقاد بودند که اگر زنان بدانند چه موجود مقدس و عزیزى هستند و باید پاکدامن باشند، هویت خودشان را بهتر مى‏شناختند و آن وقت جامعه پاک و سالم مى‏ماند و به جاى مُد شدن مانتوهاى کوتاه‏تر و تنگ‏تر، مانتوهاى بلند مد مى‏شد.
آقاى «اصغر جبارى» از تهران معتقد بودند که در رسانه‏ها به زنان به صورت شى‏ء نگاه مى‏شود.
آقاى «حسین سوالانى» از قرچک ورامین نظرشان این بود که مجله «پیام زن» باید در صدا و سیما تبلیغات داشته باشد.
آقاى «محمدعلى روشن» از سارى هم معتقد بودند که نشریات زنان باید به زن و حریم آزادى‏هاى فردى و اجتماعى آنان بپردازند و زنان را با اصالت یک زن و حفظ مرام حضرت زهرا(س) آشنا کنند. ایشان همچنین گفتند که «پیام زن» باید توزیع بهترى داشته باشد و بهتر است تمام صفحاتش تمام‏رنگى باشد.
با تشکر از نظرات این دوستان، دفتر مجله «پیام زن» هدایایى براى این دوستان ارسال خواهد کرد.