محکم و استوار با آرزوهای بزرگ

نویسنده


 

دختران دنیا
دختران پاکستان،محکم و استوار با آرزوهایى بزرگ‏ فاطمه فیاضى - پاکستان‏

نفیسه محمدى‏

کشور پاکستان، قدمتى چند هزار ساله داشته و تاریخ آن عمدتاً به تاریخ هند و ایران وابسته است. در دوران پیش از ظهور اسلام، این سرزمین اکثراً در دست ایران و تا حدودى هم هندیان بود. در قرن هشتم میلادى دین اسلام به این کشور وارد شده و در قرن دهم هجرى سربازان دولت اسلامى، نواحى شمالى آن را تصرف و پاکستان را به حکومت اسلامى ضمیمه کردند و تا زمان تسلط انگلیسى‏ها بر این سرزمین، پاکستان در دست مسلمانان باقى ماند.
پایتخت «پاکستان»، «اسلام‏آباد» است و از شهرها و ایالت‏هاى مهم آن مى‏توان به «پنجاب»، «سند»، «پیشاور» و «کراچى» اشاره کرد. این کشور به علت یکى بودن با کشور «هندوستان» در حدود پنجاه سال پیش، از لحاظ فرهنگى، اعتقادى و آداب و رسوم بسیار شبیه «هندوستان» است. ما براى آشنایى بیشتر با این کشور با خانم «فاطمه فیاضى» به صحبت نشستیم تا از زبان ایشان با پاکستان و دختران آن آشنا شویم.
خانم «فیاضى» متولد سال 1982 میلادى (1361ه.ش)، اهل شهر کراچى پاکستان است. وى ضمن استقبال گرم از ما، صحبت خودش را این گونه آغاز مى‏کند:
سال‏ها پیش به همراه خانواده‏ام به خاطر تحصیل پدرم به ایران آمدیم و تا چهار پنج سال پیش هم با خانواده‏ام در ایران زندگى مى‏کردیم. تا اینکه درس پدرم تمام شد و تصمیم گرفتیم که به پاکستان برگردیم اما من چون به حوزه و ادامه تحصیل در مدرسه علمیه علاقه زیادى داشتم، در ایران ماندم.

خانم فیاضى، با توجه به اینکه شما در ایران تحصیل کرده‏اید، آیا تفاوتى بین تحصیل در ایران و پاکستان هست؟

سیستم آموزشى ایران با پاکستان تفاوت زیادى دارد. سیستم آموزشى ایران تقریباً مطابق با فرانسه است؛ اما چون پاکستان چند سال مستعمره انگلستان بوده، تحت تأثیر سیستم آموزشى انگلستان است. به این ترتیب که ده سال در آموزشگاههاى آنجا دوره مشترکى از هفت سالگى شروع مى‏شود و همه دانش‏آموزان این دوره را مى‏گذرانند. بعد از این ده سال مدرک «مِتْریک» را مى‏گیرند. سپس دو سال یا چهار سال در کالج ادامه تحصیل مى‏دهند و به طور اجمالى با دانشگاه آشنا مى‏شوند. مدرک کالج تقریباً برابر با مدرک کاردانى در ایران است. بعد از اینکه دوره کالج تمام شد بر طبق نمره کالج به دانشگاه وارد مى‏شوند البته بدون کنکور ورودى.

دانشگاههاى مهم پاکستان چه نام دارند و آنها را از لحاظ علمى با ایران چگونه مقایسه مى‏کنید؟

دانشگاه «مهران یونیورسیتى»، «کراچى یونیورسیتى»، «داوود یونیورسیتى» و یک دانشگاه مختص خانم‏ها است که حتى کادر آموزشى، کارکنان و خدمه آن همه زن هستند، به نام «فاطمه جناح یونیورسیتى». دانشگاههاى پاکستان با ایران تفاوت چندانى ندارند و از لحاظ علمى تقریباً برابر هستند، فقط تفاوتى که با دانشگاههاى ایران دارند این است که دختران در انتخاب حجاب مختارند و هیچ سختگیرى وجود ندارد.

به نظر شما حدود چند درصد از مردم پاکستان با ورود فرزندان‏شان به دانشگاه موافقند؟

عموم مردم این تفکر را دارند که براى پیشرفت باید تحصیلات داشت و در تحصیل فرزندشان نهایت تلاش و تشویق را به کار مى‏گیرند ولى گروهى از مردم پاکستان که فرقه «طالبان» و «وهابیان» هستند در این امر بسیار سختگیرى مى‏کنند و با حضور زن در اجتماع به هر گونه مخالفند. گرچه نمى‏توانند به صورت مستقیم در این امر دخالت کنند اما به صورت نهادهاى خصوصى و کوچک و با نفوذ در نهادهاى دولتى تأثیرگذار هستند.

خانم فیاضى، چند درصد از مردم پاکستان مسلمان و شیعه‏اند و آیا مشکلى با وجود وهابیان و طالبان براى شیعیان آنجا پیش مى‏آید؟

حدود 97% از مردم پاکستان مسلمان هستند که 37% آنها شیعه و بقیه از سایر مذاهب هستند. در چند سال گذشته، شیعیان از لحاظ امنیت مشکل داشتند چون اکثر دانشجویان شیعه یا افراد مهمى را که شیعه بودند مثل پزشکان یا معلمان شیعه را ترور مى‏کردند. کم کم با ورود به عرصه جدید علمى این طرز تفکر کم شد، اما از بین نرفت. البته اکنون قانونى در پاکستان در حال تصویب است که در آن شیعه و سنى از هم جدا مى‏شوند و هر کس درس‏هاى تخصصى خودش را مى‏خواند. در نظر اول این تفکیک خوب به نظر مى‏رسد اما این قانون از نفوذ وهابى‏ها سرچشمه گرفته تا بدین وسیله بتوانند شیعیان را شناسایى کنند که ما امیدواریم این قانون به تصویب نرسد.

وضعیت عمومى حجاب در شهرهاى پاکستان چگونه است؟

حجاب در پاکستان اجبارى نیست چون دولت نمى‏تواند به خاطر وجود فرقه‏هاى متفاوت دینى به اعتقادات وهابیان و طالبان اهمیت بدهد اما اکثریت مردم در پاکستان حجاب را دوست دارند. مخصوصاً دانشجویانى که فهمیده‏اند به واسطه حجاب از احترام بهترى برخوردارند و امنیت بیشترى براى زنان باحجاب وجود دارد.

لباس و نوع پوشش زنان در پاکستان چیست؟ آیا در این نوع پوشش اعتقادات و عقاید مردم پاکستان هم نقش دارد؟

دیدگاه حجاب در پاکستان متفاوت است. مثلاً همه نمى‏دانند که نوع صحیح حجاب چیست اما سعى مى‏کنند که آن را رعایت کنند. نوع حجاب در پاکستان بیشتر لباسى است که به آن قمیس و شلوار مى‏گویند و شامل یک بلوز بلند و شلوار و یک شال است که با آن سر را مى‏پوشانند. لباس محلى دیگرى هم هست به نام «دُوپَتّه» که بعضى از مناطق پاکستان آن را استفاده مى‏کنند. در اعیاد یا مراسم‏هاى مخصوص هم مثل حنابندان یا عروسى، لباس‏هایى داریم که مخصوص است به نام‏هاى «قراره»، «شراره» و یا لباس سارى که شامل یک بلوز نیم‏تنه و دامن و شال بزرگ است.

مراسم‏هاى مخصوص و تعطیلات رسمى در پاکستان چه روزهایى است؟

اکثر تعطیلات برمى‏گردد به مراسم‏هاى مذهبى و ملى. در گذشته تعطیل رسمى و فرهنگى در روز پنج‏شنبه و جمعه بود، که بعد از مدتى این تعطیلات جاى خود را به شنبه و یکشنبه داد. دلیل آن این بود که در این روزها تجارت و انجام معاملات در اروپا و سایر کشورهاى خارجى ادامه داشت و در روز شنبه و یکشنبه تعطیل مى‏شد. با توجه به تعطیلات آخر هفته در پاکستان و تعطیلات در سایر کشورها، ما چهار روز از انجام معامله و تجارت و گرفتن اطلاعات عقب مى‏افتادیم براى اینکه هماهنگى بین پاکستان و کشورهاى خارجى وجود داشته باشد تعطیلات به روز شنبه و یکشنبه تغییر یافت. تعطیلات دیگر هم در روز عید فطر است که سه یا چهار روز است. روز عید قربان هم یک روز تعطیل است و روز اول سال میلادى هم به مناسبت آغاز سال جدید تعطیل است. البته روز 14 آگوست که روز استقلال پاکستان است از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است و هنوز بعد از گذشت پنجاه سال کمرنگ نشده و مردم در این روز به جشن و خواندن سرودهاى ملى مى‏پردازند و تقریباً مثل مراسم «دهه فجر» در ایران است.

با توجه به تعطیلاتى که گفته شد مراسم خاص مربوط به این تعطیلات چیست؟

در دو روز تعطیلى آخر هفته مردم به دید و بازدید بزرگ‏ترها مخصوصاً پدر و مادر مى‏پردازند، چون در پاکستان خانواده داراى اهمیت زیادى است. در اعیادى مثل عید فطر که خیلى هم مهم است، برنامه‏هاى مخصوصى انجام مى‏شود. شبى که ماه دیده مى‏شود معروف به «چانْدراتْ» است که آن شب مردم تا صبح بیدارند، همه به بازار مى‏روند و خانم‏ها طبق رسم قدیمى النگو مى‏خرند و لباس نو تهیه مى‏کنند. در خیابان‏ها هم آتش‏بازى و جشن و پایکوبى برپا است. در آن شب زنان حنا مى‏گذارند، شیرینى مى‏پزند و تا صبح به کارهاى روز عید مشغولند. شیرینى مخصوص به نام «لدُّو» که با آرد و شیره درست مى‏شود. «تیگه»، «کاستر» و غذاهاى مخصوص مثل «بریانى» برنج و گوشت و «نَهارى» که همراه با ادویه مخصوص و زیاد است، درست مى‏کنند. صبح روز عید سفره‏اى پهن مى‏شود و همه اینها را داخل آن مى‏گذارند مردم براى نماز خواندن آماده مى‏شوند البته خانم‏ها در خانه مى‏مانند، چون متأسفانه نماز فقط براى آقایان برگزار مى‏شود. بعد از انجام فریضه نماز، دید و بازدیدها شروع مى‏شود و همه به دیدن همدیگر مى‏روند. بزرگ‏ترها عیدى مى‏دهند و طبق رسمى که از سالیان قبل وجود داشته پدرها براى دختران‏شان حتى اگر مدت‏ها قبل ازدواج کرده باشند، عیدى تهیه مى‏کنند. بعد از مراسم عید فطر در پاکستان، مهم‏ترین مراسمى که وجود دارد روز استقلال پاکستان است که قبلاً گفته شد. در این روز مردم مسابقه‏هایى ترتیب مى‏دهند و سمینار و کنفرانس برگزار مى‏شود و مردم احساس‏شان را راجع به مادر ملت یعنى فاطمه جناح و کسانى که براى استقلال کشور تلاش کرده‏اند به تصویر مى‏کشند.

فاطمه جناح چه کسى بود و استقلال پاکستان چگونه شکل گرفت؟

در سال‏هاى قبل از استقلال، پاکستان و هند یک کشور بودند، تحت استعمار انگلستان. بعد از مدتى هند و پاکستان با اتحاد از زیر استعمار انگلستان در آمدند. ولى سرِ حکومت اختلاف پیدا شد. مسلمانان دوست داشتند خودشان حکومت را به دست بگیرند و سایر فرقه‏ها هم همین طور. «فاطمه جناح» به همراه برادرش «محمدعلى جناح» در شبه‏قاره هند و پاکستان به تبلیغ دین اسلام مى‏پرداختند و مسلمانان را به اتحاد دعوت مى‏کردند تا اینکه موفق شدند مردم مسلمان را متحد کنند و حکومت مستقل پاکستان را تشکیل بدهند. به همین علت فاطمه جناح یک شخصیت محبوب بود و به عنوان مادر ملت شناخته شده بود و اکثر بیمارستان‏ها، خیابان‏ها، مراکز دولتى و غیره به نام این بانوى بزرگوار نامگذارى شده است. منزل فاطمه جناح هم به صورت یک موزه در آمده تا همه مردم از آن دیدن کنند. فاطمه جناح به علت اشتغال فراوان و تلاش بسیار براى استقلال پاکستان تا آخر عمر مجرد ماند و ازدواج نکرد.

خانم فیاضى، مراسم ازدواج در پاکستان چگونه برگزار مى‏شود؟

مراسم ازدواج در پاکستان مثل مراسم در ایران است. به این صورت که قبلاً خانواده داماد به خواستگارى مى‏روند و کارهاى اولیه را انجام مى‏دهند. از جمله تعیین مهریه، زمان ازدواج و انجام مراسم. در بیشتر اوقات مرسوم است که مبلغ مهریه بر اساس پول رایج باشد و جهیزیه هم توسط عروس و داماد تهیه مى‏شود. اما تفاوتى که بین این طور مراسم در ایران هست، این است که ما در پاکستان دوره عقد نداریم و فقط نامزدى داریم که به «مَنگى» معروف است. بعد از گذشت دو ماه از نامزدى، مقدمات عروسى فراهم مى‏شود. شب قبل از عروسى که حنابندان است خیلى خوب است و فقط متعلق به پسرها و دخترهاى مجرد است که در دو ردیف کنار داماد و عروس مى‏ایستند و به شادى و پایکوبى مى‏پردازند. در این شب، عروس لباس زردى بر تن مى‏کند ولى سعى مى‏کند بدون آرایش باشد و فقط حلقه‏اى از گل‏هاى یاس خوشبو بر روى موها و دور دست و دور گردن عروس قرار دارد. این مراسم تا نیمه‏هاى شب طول مى‏کشد و در آن صحبت ازدواج‏هاى دیگرى هم پایه‏ریزى مى‏شود. بعد از اتمام مراسم حنابندان در روز بعد که روز عروسى است، از طرف خانواده داماد براى عروس طلا و لباس و هدیه فرستاده مى‏شود. لباس عروس در این روز قرمز یا زرشکى است. این مراسم در اواسط شب پایان مى‏یابد و روز بعد که به نام «روز ولیمه» شناخته مى‏شود، روزى است که اقوام هدیه‏هاى خودشان را به عروس و داماد مى‏دهند و به این ترتیب یک زوج جوان پاکستانى زندگى خود را آغاز مى‏کنند.

زنان در پاکستان از لحاظ اجتماعى چه جایگاهى دارند و آیا توانسته‏اند بعد از گذشت چند سال از استقلال و الگوپذیرى از فاطمه جناح، جایگاه خود را بیابند؟

گرچه در زمان قدیم و طبق آداب و رسوم گذشته، پسرها و کلاً مردها از اهمیت بیشترى برخوردارند اما زنان توانسته‏اند جایگاه خود را بیابند و در همه مشاغل و حرفه‏ها خود را به نحو احسن نشان دهند. زنان در پاکستان با هدف‏هاى والاى انسانى و در جهت پیشبرد اهداف بزرگ کشور پا به عرصه جامعه مى‏گذارند و در این راه از تمامى توان خود استفاده مى‏کنند. در پاکستان زنان حق ورود به مجلس به عنوان نماینده و همچنین کارها و مشاغل بزرگ دولتى را دارند و همه آرزو و تلاش‏شان این است که مورد قبول و تأیید مردم جامعه باشند.

زبان و خط رسمى کشور پاکستان چیست؟

زبان و خط در پاکستان، همان اردو است که همه مردم پاکستان با آن آشنا هستند اما زبان انگلیسى هم جزء زبان اصلى کشورم محسوب مى‏شود.

مسئله طلاق در چه جایگاهى قرار دارد و دید مردم پاکستان نسبت به آن چگونه است؟

طلاق، همان طور که از قبل در ذهن مردم صورت خوشى را نداشته الان هم همین طور است. گرچه متأسفانه این مسئله زیاد شده است و زنان و مردان زیادى به علت عدم تفاهم از هم جدا مى‏شوند و بیشتر دلیل آن هم این است که زوج‏ها بدون اینکه دید وسیعى از ازدواج و زندگى مشترک داشته باشند و فقط با توجه به احساسات زودگذر اقدام به تشکیل زندگى مى‏کنند و متأسفانه چون نسبت به حق و حقوق خود آشنایى ندارند، متضرر هم مى‏شوند.

خانم فیاضى، علاقه‏مندیم اگر سخن دیگرى براى خوانندگان ما دارید بشنویم.

من به عنوان یک دوست براى تمام دختران و زنان ایرانى آرزوى موفقیت مى‏کنم و به همه آنها توصیه دارم که قدر نعمت را بدانند و فکر نکنند اگر یک کشور غربى دم از حقوق بشر و آزادى برابر با مردان را مى‏زند، دلسوز آنهاست؛ کشورهاى غربى با برچسب حقوق بشر قصد استعمار و استثمار را دارند. در هیچ کجاى دنیا مثل ایران زنان آزادى ندارند. آزادى با بى‏حجابى برابر نیست. با حجاب و اتکا به احکام الهى است که دختران مى‏توانند موفق و پیروز باشند. همچنین امیدوارم که بتوانید روزى به پاکستان سفر کنید و از کشورم دیدن کنید. پاکستان از لحاظ گویش، فرهنگ و حتى پوشش‏هاى گیاهى بسیار متنوع و زیباست.
از خانم فیاضى به خاطر وقتى که در اختیار ما گذاشتند تشکر مى‏کنیم و به این دختر جوان پاکستانى که در جهت اهداف والاى انسانى تلاش مى‏کند، آفرین مى‏گوییم. به آن امید که در رسیدن به آرزوهایش پر تلاش و کوشا باشند.