گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (ره) 16


 

گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (16)

جهیزیه، شیربها، هدایا

س: لطفاً به مسائل زیر پاسخ فرمایید:
1- آیا شرعاً صحیح است وقتى پسرى براى خواستگارى دخترى مى‏رود ولىّ دختر، اول به اندازه جهیزیه‏اى که مى‏خواهد به دخترش بدهد (و حتى بیشتر از آن) از داماد پول بگیرد، و اگر چنانچه جریان طلاق رجعى پیش بیاید زن بتواند ادعاى جهیزیه نماید؟ و اگر پدر دختر (به طورى که در روستا مرسوم است) گاو یا گوسفندى به دخترش بدهد، زن بتواند همان گاو و گوسفند را با منافع و نتاج آن مطالبه کند؟
2- اگر چنانچه مرد در بین عدّه شرعى بخواهد رجوع کند و زن ادعاى مهریه‏اى بیشتر از مهریه اول را بکند و مرد هم به هیچ عنوان قدرت و توانایى بیشتر کردن مهریه را نداشته باشد، حکمش چگونه است؟

ج: جهیزیه اگر به دختر تملیک شده به او اختصاص دارد و نمائات و نتاج هم تابع عین است و ملک دختر مى‏شود و در صورت طلاق اگر در بین عدّه رجعیّه مرد رجوع کند، زن حق مطالبه مهر جدید ندارد و اگر بعد از عدّه بخواهند عقد جدید کنند اختیار تعیین مهر جدید با خود زن و شوهر است.

س: پسرى با دخترى ازدواج نموده و صد هزار تومان مهریه به دختر داد و دختر جهیزیه‏اى به خانه پسر آورد. بعد از چندى پسر از دنیا رفت و دختر کلیه مهریه را گرفت. آیا دختر حق دارد جهیزیه را از خانه پسر ببرد؟

ج: جهیزیه‏اى که دختر با خود آورده ملک خود او است و مى‏تواند با خود ببرد، مگر آنکه تملیک به دیگرى نموده باشد.

س: وقتى زن جهیزیه را به خانه مى‏برد از شوهر در کاغذى امضا مى‏گیرد که تحویل شوهر داده شده است، آیا این امضا حق ملکیت براى شوهر ایجاد مى‏کند یا خیر؟ و نیز عوض استهلاک این اموال را چه کسى باید بپردازد؟

ج: مجرد امضا موجب ملکیت نمى‏شود و اگر اجازه در تصرف بوده استهلاک را کسى ضامن نیست.

س: کسى که در گرفتن شیربهاى دختر زیاده‏روى مى‏کند و جهیزیه مناسب هم به دخترش نمى‏دهد؛ (مثلاً مبلغ 25 هزار تومان به عنوان شیربهاى دختر نقداً مى‏گیرد و از همین پول مذکور مبلغ پنج هزار تومان را مثلاً براى جهیزیه عروسى مصرف مى‏کند و باقى پول را به عنوان شیربها مى‏گیرد و البته این مبلغ علاوه بر مهر است) آیا این پول که به عنوان شیربها مى‏گیرد حلال است یا حرام؟

ج: اگر شیربها را در مقابل عملى مثل سعى در ازدواج مى‏گیرد یا با رضایت به او مى‏بخشند حلال است.

س: اگر در متن عقد ازدواج گفته شود که «مهر یکصد هزار تومان و شیربها بیست هزار تومان» و مراد این باشد که شیربها را قبل از عروسى به پدر و مادر دختر بدهند که براى او جهیزیه و مانند آن فراهم کنند، آیا شیربهاى مذکور، جزء مهر مى‏باشد و به هنگام طلاق قبل از دخول تنصیف مى‏گردد یا حکم دیگرى دارد؟

ج: در فرض مسئله جزء مهر محسوب نیست.

س: شخصى قبل از شهادتش برادر کوچک‏تر خود را وکیل خویش قرار داده. همسر شهید نیز داراى فرزند نمى‏باشد، هم‏اکنون پس از شهادت ایشان مشکلاتى پیش آمده. لطفاً بیان فرمایید لباس‏هایى که داماد براى زنش آورده (مقدارى را پوشیده و مقدارى را دست‏نزده) و نیز لباس‏هایى که از طرف عروس به داماد داده شده تکلیفش چیست؟

ج: آنچه به داماد تملیک شده، ملک او شمرده مى‏شود و جزء ترکه او محسوب است.

س: شوهرى فوت کرده. دو فرزند صغیر، زن، پدر و مادرش ورثه او مى‏باشند. آیا هدایایى که از طرف بستگان زوجه در زمان ازدواج براى زوجه آورده شده متعلق به زوجه مى‏باشد یا جزء اموال شوهر است؟

ج: تا احراز نشود که به شوهر اهدا شده از ترکه او محسوب نمى‏شود، و در صورتى که معلوم نیست به شوهر اهدا شده یا به زن، احوط مصالحه است و اگر صغیر در بین باشد باید مراعات مصلحت او هم بشود.

س: آیا زوجه‏اى که زندگى او با شوهرش حرجى بوده (و دادگاه از روى مدارک و شواهد حرجى بودن را تشخیص و حکم به طلاق داده است)، بعد از طلاق، حق گرفتن مقدار مهریه‏اى که بر ذمه زوج باقى است دارد؟ و آیا اسباب و اشیاء جهیزیه را که به خانه شوهر برده (که بعضى از آنها را هم شوهر در وقت عقد خریده، یا عیدى آورده، و خانم آنها را به صورت جهیزیه به خانه شوهر برده) حق دارد از شوهرش پس بگیرد؟

ج: زن حق مطالبه مهریه خود را دارد و شوهر مى‏تواند آنچه را به زن بخشیده با وجود عینش از او پس بگیرد، مگر ذى‏رحم باشد و در این جهت ربطى به طلاق ندارد.

س: شخصى دختر کسى را براى فرزند خود نامزد کرده، ولى پیش از عقد آن دختر از دنیا رفته است، آیا آن مال را که پدر دختر گرفته پس گرفته مى‏شود یا خیر؟

ج: اگر مهریه بوده و قبل از عقد دختر فوت کرده یا در مقابل عملى داده‏اند که انجام نشده مى‏توانند پس بگیرند.(1)

س: هدایایى که بستگان شوهر به عنوان کرایه زبان به زن مى‏دهند، هبه معوّضه مى‏باشد یا خیر؟

ج: هبه غیر معوّضه است.

س: اینجانب از عشایر ایل استان کرمان هستم و با دخترى ازدواج کردم. مبلغى پول به عنوان مهریه معلوم شد و مبلغى هم براى خرید اجناس دختر. علاوه بر موارد فوق من مصالح یک قالى را دادم که دختر ببافد و بیاورد و همچنین دو انگشتر طلا و النگو و یک ساعت و تعدادى لباس و چمدان و ... براى استفاده و پوشیدن دختر بردم اما دختر قبل از عروسى در خانه پدرش فوت کرد و اکنون همه موارد مذکور را پدر دختر تصرف کرده است. استدعا دارم در این زمینه نظر خود را بفرمایید؟

ج: با فرض اینکه زن بعد از عقد و قبل از دخول فوت کرده نصف مهریه را مستحق است و اموالى که با پول نقد شوهر صرف در تهیه جهیزیه شده ملک خودِ شوهر است مگر هبه کرده باشد و اموالى که در حین موت ملک زن است به ورثه او که از جمله شوهر است مى‏رسد و سهم شوهر نصف است.

س: پول نقدى که قبل از عقد براى تهیه جهیزیه به خانواده زن داده مى‏شود از آنِ کیست؟ گاهى پدر داماد مى‏گوید که این مبلغ را براى ما هر چه مى‏شود بخرید. با این قید این پول مال کیست؟

ج: اگر پول را به کسى نبخشیده باقى بر ملک، مالک اول است.

س: شوهرى براى زنش طلاهایى را خریده است و زن استفاده مى‏کرده و دفعتاً شوهر تصادف کرده و فوت نموده است. آیا این طلاها جزء ارث حساب مى‏شود یا ملک زوجه است؟

ج: اگر امارات و علایمى نیست که به زن بخشیده از ترکه میّت است و به ارث مى‏رسد.

س: طلایى که هنگام خواستگارى داماد پیش از شهادت براى زنش آورده تکلیفش چیست؟

ج: آنچه به زن تملیک شده ملک زن است و جزء ترکه محسوب نیست.

س: طلایى که از طرف همسر شهید به شهید داده شده (طلاى سفید) حکمش چیست؟

ج: اگر به شوهر تملیک شده به ورثه شوهر مى‏رسد.

پىنوشت :
1) هر چند عین آن موجود نباشد، ولى اگر هدیه بوده تنها در صورتى مى‏توانند پس بگیرند که اولاً عین آن موجود باشد و ثانیاً گیرنده «رَحِم» پرداخت‏کننده نباشد.