اخبار


 

اخبار

مجلس حدود شرعى حجاب را عرضه مى‏کند

رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس گفت: ما مى‏خواهیم حدود شرعى حجاب و مُد را عرضه کنیم و این امر نیازمند این است که دستگاههاى مربوطه به طراحى الگوهاى نو اقدام کنند. ما معتقدیم که حد شرعى باید رعایت شود و مى‏خواهیم آن را لحاظ کنیم و حجاب را متنوع عرضه کنیم، مانند حجاب که در لبنان از تنوع بسیار برخوردار است.
دکتر «عماد افروغ»، حجاب را جزو هویت و فرهنگ جامعه دانست و گفت: ما باید به این مقوله نرم‏افزارانه و کیفى نگاه کنیم و معتقدم در خصوص طراحى لباس آن چنان که باید و شاید کار نشده است. ما چه براى پسر و چه دختر نیازمند لباس ملى هستیم.
وى افزود: کمیسیون فرهنگى هیچ گاه در خصوص جداسازى و یا پرده‏کشى میان مردان و زنان بحثى نداشته؛ البته قبول دارم که در خصوص طراحى لباس آن چنان که باید و شاید کار نشده است.

گره‏هاى قانونى زنان باز مى‏شود

«فاطمه آجرلو»، نماینده مردم کرج در مجلس شوراى اسلامى گفت: این فراکسیون قصد دارد گره‏هاى قانونى موجود در مورد بانوان را اصلاح کند. یک گروه از کارشناسان قضایى این گره‏ها را شناسایى و به اطلاع فراکسیون زنان رسانده‏اند و ما سعى خواهیم کرد در جهت حل آنها گام برداریم.
وى همچنین از بازدید اعضاى فراکسیون زنان از پلیس 110 خبر داد و افزود: نشستى با خواهران وزارت دفاع در راستاى طرح توانمندسازى زنان داشتیم. زنان این وزارتخانه داراى ابداع و اختراع هستند، اما ناشناخته‏اند و ما قصد حمایت از آنها را داریم.
مخبر کمیسیون فرهنگى در ادامه، در مورد اسلامى کردن دانشگاهها گفت: جداسازى شکلى عین ظلم است و اسلام هم این را نمى‏پذیرد. باید روى بحث کنترل روانى و اندیشه دینى کار کنیم. کنترل بیرونى نوعى ضمانت اجرایى است، اما اگر همه فشار روى کنترل بیرونى گذاشته شود، اشتباه است.

جزوات مربوط به حقوق خانواده تدوین شد

برنامه‏هاى قوه قضاییه در جهت بهبود وضعیت زنان و اهم فعالیت‏هاى تشکیلات قضایى در این زمینه اعلام شد.
خانم بداغى، نماینده قوه قضاییه در تشریح برنامه‏ها و عملکرد قوه قضاییه در جهت بهبود وضعیت زنان گفت: جزواتى مربوط به حقوق خانواده در موضوعات تمکین، حضانت، قیمومیت، طلاق به واسطه عسر و حرج، مهریه، نفقه، شروط ضمن عقد نکاح، سن رشد، نحله، فسخ نکاح و جهیزیه از سوى دفتر مطالعات به عنوان متون آموزشى تهیه و تدوین شده است.
بر اساس یک پژوهش میدانى که از زنان متهم به قتل زندان اوین، تهیه شده است 7/66 درصد علت اقدام به همسرکشى توسط زنان، اجبارى بودن ازدواج، 3/53 درصد دخالت فامیل شوهر در زندگى، 80 درصد ترس از همسر، 7/86 درصد خشونت همسر، 7/76 درصد بى‏اعتنایى همسر و 3/83 درصد بى‏بند و بارى همسر و 80 درصد تحقیر زن بوده است.
خانم بداغى با دادن نتایج این پژوهش که توسط دفتر مطالعات و بررسى‏هاى پیشگیرى از وقوع جرم صورت گرفته، گفت: ایجاد شبکه‏هاى حمایتى و نهاد پلیس زنان، اصلاح قوانین مدنى و کیفرى خشونت‏زا، ایجاد مکان‏هاى امن و فرصت‏هاى شغلى، حمایت‏هاى مالى و خدمات اورژانس از جمله راهکارهایى است که از سوى دفتر مطالعات و پیشگیرى از جرم قوه قضاییه در جهت برطرف کردن خشونت‏هاى خانگى مطرح شده است.
نماینده قوه قضاییه مهم‏ترین علت زمینه‏ساز بروز کودک‏آزارى را مشکلات خانوادگى دانست و افزود: این پدیده در خانواده‏هاى شلوغ و پر مشکل، خانواده‏هاى فقیر، معتاد یا الکلى و طرد شده بیشتر به چشم مى‏خورد. تأسیس دادگاههاى ویژه به پدیده کودک‏آزارى و گسترش انجمن‏هاى حامى کودکان، آموزش والدین، ایجاد مراکز حمایتى و خوددارى از ازدواج‏هاى تحمیلى و شتاب‏زده از مهم‏ترین راهکارهاى پیشگیرى از این معضل است.

شبکه اطلاع‏رسانى جهانى زنان مسلمان راه‏اندازى شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، شبکه اطلاع‏رسانى جهانى زنان مسلمان با هدف معرفى الگوى زن مسلمان و معرفى جایگاه او در اندیشه اسلامى در مقایسه با سایر ادیان، در روز زن راه‏اندازى شد.
این شبکه به عنوان یک پایگاه مرجع با هدف اطلاع‏رسانى حول محور زن و اسلام از طریق بانک‏هاى اطلاعاتى: آیات، روایات، تحقیقات، مقالات، کتاب‏شناسى، مجامع و گروههاى زنان مسلمان، زنان نامدار مسلمان معاصر، زنان نامدار تاریخ اسلام، نشریات، اشعار، اخبار، آثار علمى فرهنگى زنان مسلمان و اعضاى شبکه جهانى زنان مسلمان طراحى شده است.
در حال حاضر بانک آیات قرآن، پیرامون مسائل زنان و خانواده؛ بانک روایات و احادیث از معصومین(ع) پیرامون مسائل زنان و خانواده؛ بانک کتاب‏شناسى شامل معرفى کتاب موجود در زمینه زن از دیدگاه قرآن و سنت، شخصیت و منزلت زنان اسوه همچون حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س) و حضرت مریم(س)، کتب موجود در زمینه موضوعات فقهى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى مربوط به زنان، خانواده، ازدواج و حجاب منتشره در سراسر دنیا به همراه چکیده، فهرست عناوین و طرح جلد این کتب؛ همچنین بانک مقالات مجلات و نشریات همراه با متن کامل مقالات؛ بانک اخبار مربوط به زنان مسلمان در سراسر دنیا و بانک معرفى اعضاى شبکه جهانى زنان مسلمان، راه‏اندازى شده است و دیگر بانک‏ها نیز به سرعت در حال بهره‏بردارى هستند.
این پایگاه هم‏اکنون با دو آدرس: WWW.Islamwomen,orj، WWW.Islamwomen.net و به دو زبان انگلیسى و عربى با عناوین Worldwide(Winow)Islamic network by women و الشبکة العالمیة للمرأة المسلمة مدیر شبکه - ناهید رام‏پناهى، در دسترس کاربران شبکه جهانى اینترنت قرار دارد.

اشتغال زنان، آسیب‏هاى اجتماعى را افزایش داده است‏

جانشین دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهى از منکر خراسان گفت: بالا رفتن سن ازدواج، هزینه‏هاى بالاى زندگى، اختلافات خانوادگى، طلاق، عدم تأمین مخارج زندگى و ... باعث شده تعداد زیادى از خانم‏ها به بازار کار روى بیاورند که همین امر میزان آسیب‏پذیرى آنان را افزایش داده است.
وى جلوگیرى از تضییع حقوق زنان و ایجاد امنیت شغلى، روحى و روانى در بخش خصوصى را از اهداف این طرح اعلام کرد. زنان تحرک سریع اجتماعى را شروع کرده‏اند، طورى که بعد از انقلاب 900 درصد تحصیلات عالى در بخش زنان افزایش یافته و 58 درصد پذیرش‏شدگان آزمون ادوارى، خانم‏ها هستند. ما زنان را به لحاظ تحصیلات و اشتغال توانمند کرده‏ایم ولى فرصت‏سازى نکرده‏ایم.

سازمان داوطلبان و همیاران بهزیستى تأسیس مى‏شود

قائم مقام سازمان بهزیستى کشور گفت: سازمان داوطلبان و همیاران بهزیستى به منظور ساماندهى کمک‏هاى مادى و معنوى مردم به آسیب‏دیدگان اجتماعى و اقشار محروم جامعه تأسیس مى‏شود.
وى افزود: مجموعه اعتبار سازمان بهزیستى در سال 83، 240 میلیارد تومان است و کمیته امداد نیز 480 میلیارد تومان براى حمایت از افراد تحت پوشش خود در اختیار دارد. این دو نهاد مجموعاً 5/5 میلیون نفر، که معادل 7 درصد جمعیت کل کشور است را تحت پوشش دارند؛ اما کل اعتبارات این دو نهاد فقط 5 درصد بودجه کشور است.
آقاى «خبّاز» افزود: بیمه زنان خانه‏دار نیز از دیگر فعالیت‏هاى سازمان بهزیستى است که زنان تحت پوشش این بیمه را پس از 20 سال بازنشسته مى‏کند. هنوز بسیارى از زنان با بیمه زنان خانوار آشنا نیستند و باور نمى‏کنند که با پرداخت ماهانه 5 هزار تومان مى‏توانند حقوق مادام‏العمر بگیرند.

آموزش و تحقق فرهنگ گفتگو، مهم‏ترین راه حل مشکلات زنان است‏

«اشرف گرامى‏زادگان» در کارگاه آموزشى «بررسى جایگاه حقوقى زنان و راهبردهاى تأمین آن» گفت: وجود فرهنگ مردسالارانه در کشور، مهم‏ترین مانع دستیابى به حقوق زنان محسوب مى‏شود.
این حقوقدان افزود: آموزش و تحقق فرهنگ گفتگو براى حل موانع و مشکلات زنان، مهم‏ترین راه دستیابى به حق‏سالارى در کشور است.
وى متذکر شد: مجلس ششم موفق به تصویب 20 مورد قانونى در زمینه حقوق زنان شد و 22 طرح و لایحه را نیز در موضوع زنان و خانواده در دست بررسى داشته که به تصویب نهایى نرسیده است.
خانم گرامى‏زادگان اظهار امیدوارى کرد که فراکسیون زنان در مجلس هفتم نیز به طرح مسائل زنان پرداخته و در چارچوب برنامه‏هاى خود به حل مشکلات زنان توجه کند.

زنان بیش از مردان در معرض خطر اعتیاد هستند

دکتر «شکوه نوابى‏نژاد» گفت: طبق آمار مؤسسه ملى مواد مخدر آمریکا تقریباً نیمى از زنان جهان در سنین بین 15 تا 44 سال حداقل یک بار در زندگى نوعى از مواد مخدر را تجربه کرده‏اند.
وى افزود: چرخه زندگى و مراحل رشد زنان در مقایسه با مردان به مراتب آسیب‏پذیرتر بوده و زنان به علت پیشامدهاى روانشناختى و خانوادگى، نسبت به اعتیاد به مواد مخدر بسیار آسیب‏پذیرترند.
این روانشناس تأکید کرد: زنان به احتمال زیاد تجربه‏هاى تبعیض و تجارب تلخ کودکى، اعتیاد والدین و نزاع آنها، بیمارى روانى والدین و جدایى آنها بر اثر طلاق یا مرگ و خشونت‏هاى خانگى را تجربه کرده‏اند، لذا بیشتر از مردان با خطرات بهداشت روانى و اعتیاد به مواد مخدر درگیر هستند.
این استاد دانشگاه گفت: پژوهش‏ها نشان مى‏دهد که زنان معتاد عمدتاً همزمان با اعتیاد، از فشار زیاد مشکلات جسمانى و روانى رنج مى‏برند. براى مثال مى‏توان از اختلالات جهاز هاضمه، انواع بیمارى‏هاى روانى، اختلال در روابط با دیگران، عزت نفس پایین، بى‏خیالى و بى‏تفاوتى و از همه بدتر، کاهش ارزش‏هاى اخلاقى و معنوى به عنوان زمینه‏ساز قربانى شدن و سوء استفاده جنسى نام برد.
وى گفت: روابط غیر عاطفى با خانواده، استثمار جنسى و مالى، ابتلا به بیمارى‏هاى مقاربتى، باردارى‏هاى غیر منتظره و مشکلات عدیده در نقش مادرى از جمله این مشکلات هستند و آموزش مهارت‏هاى زندگى، غنى‏سازى ارزش‏هاى مذهبى، توانمندسازى زنان به انواع مهارت‏هایى که به عزت نفس آنان مى‏انجامد، از راههاى پیشگیرى از اعتیاد و خطرات دیگر بهداشت روانى هستند.

آمار اعتیاد در زنان رو به افزایش است‏

سایت زنان ایران با اعلام اینکه آمار اعتیاد میان زنان کشور رو به افزایش است، تخمین زده است که بین 100 تا 150 هزار زن معتاد در کشور وجود دارد که 4 تا 9 هزار از آنها معتاد تزریقى هستند.
در ضمن بر اساس اطلاعات این سایت، مصرف حشیش بین زنان ایرانى رو به افزایش است. 110 هزار زن نیز به تریاک اعتیاد دارند. نسبت اعتیاد در زنان به مردان در ایران یک به دوازده اعلام شده است.

بسیج زنان براى مبارزه با آلودگى محیط زیست‏

هم‏اکنون پنج هزار نفر در کشور عضو فعال جمعیت زنان مبارزه با آلودگى محیط زیست هستند.
مدیر عامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگى محیط زیست کشور، مه‏لقا ملاح، گفت: هشتاد درصد این افراد، زنان تحصیلکرده کشور را تشکیل مى‏دهند.
جمعیت زنان مبارزه با آلودگى محیط زیست در 17 استان و 4 شهرستان تنکابن، قائمشهر، کرج و آبادان داراى شعبه فعال است.
وى ارتقاى فرهنگ زیست‏محیطى در اجتماع، آموزش مستمر، ترویج و تبلیغ اخلاق زیست‏محیطى را از هدف‏هاى تشکیل جمعیت برشمرد.
خانم ملاح افزود: زنان به عنوان آموزگاران همیشگى تاریخ، نقش حیاتى در آموزش افراد اجتماع دارند و در زمینه مدیریت توسعه نیز از پشتوانه تاریخى سنتى بهره مى‏برند. با این وجود مشارکت زنان در دستیابى به اهداف زیست‏محیطى جمعیت و پیش گرفتن مسیرى که به توسعه پایدار منتهى مى‏شود، ضرورى است.
خانم ملاح، ایجاد زمینه‏هاى لازم براى رشد و شکوفایى شخصیت اجتماعى - علمى زنان، تشویق و ترغیب اعضا به مشارکت در مبارزه با آلودگى محیط زیست، ارتباط با جمعیت‏هاى ایرانى و خارجى در زمینه مبارزه با آلودگى محیط زیست، برپایى سمینارها و همکارى با مراکز دولتى و خصوصى را از فعالیت‏هاى اصلى جمعیت زنان مبارزه با آلودگى محیط زیست برشمرد.
وى گفت: کمیته آموزش، پژوهش، انتشارات، شهرستان، روابط عمومى حوادث غیر مترقبه و مبارزه با استعمال دخانیات از کمیته‏هاى فعال در زمینه مبارزه با آلودگى محیط زیست جمعیت زنان است.
جمعیت زنان مبارزه با آلودگى محیط زیست، نخستین تشکل زنان در ایران است که از بهار سال 1374 کار خود را آغاز کرده است.

آموزش رایگان مراقبت از نوزاد براى مادران‏

کارگاه آموزشى «آنچه در مورد نوزاد خود باید بدانیم»، براى مادران باردار و مادران داراى نوزاد یک ماهه، توسط مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهى برگزار شد.
رئیس جهاد دانشگاهى واحد علوم پزشکى ایران گفت: هدف از برگزارى این کارگاه ارائه اطلاعات مهم و کلى در باره نوزادان، نحوه مراقبت صحیح از نوزاد و خصوصیات طبیعى و علایم مهم بیمارى‏هاى نوزادان به مادران و پاسخ به پرسش‏هاى مادرانى است که در آینده نزدیک قرار است صاحب فرزندى باشند.
وى افزود: مادران پس از طى این دوره قادر خواهند بود خصوصیات یک نوزاد طبیعى را بیان کرده، علایم شایع و خطرناک بیمارى‏هاى نوزادان را ذکر نموده و نحوه صحیح مراقبت از نوزاد طبیعى را شرح دهند. همچنین نحوه تغذیه شیرخوار و نحوه استحمام و موارد مشابه را به خوبى انجام خواهند داد.
وى در ادامه از مادران خواست تا از کسب اطلاعات غلط از همسایگان، فامیل و آشنایان که تخصص لازم را ندارند و باعث وارد آمدن صدمات جبران‏ناپذیرى براى کودکان مى‏شوند، خوددارى کنند.

دایرةالمعارف زن ایرانى منتشر شد

نخستین دایرةالمعارف زنان با عنوان «زن ایرانى» به همت مرکز امور مشارکت زنان وابسته به نهاد ریاست جمهورى و با همکارى بنیاد دانشنامه بزرگ فارسى وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورى منتشر شد.
این کتاب در دو جلد منتشر شده و 2 هزار و 200 عنوان در خصوص زنان مؤثر در تاریخ ایران و فعالیت‏هاى آنها را تحت پوشش قرار داده است.
شناخت اصولى زن ایرانى به منظور معرفى و شناسایى نقش و سهم آنها در تحولات اجتماعى، سیاسى و اقتصادى کشور در دوره‏هاى مختلف تاریخى از جمله اهداف تألیف این دایرةالمعارف است.
این دایرةالمعارف بدون در نظر گرفتن ریشه‏هاى نژادى و قومى، خصوصیات یک زن ایرانى را ارائه مى‏دهد. بسیارى از موضوعات فرهنگى، اجتماعى، فقهى، حقوقى و تاریخى مرتبط با زنان نیز از مدخل‏هاى این دایرةالمعارف به شمار مى‏رود.

تعداد زنان مؤلف و مترجم افزایش یافته است‏

تعداد زنان مؤلف 226 درصد و زنان مترجم 231 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.
خانم «شجاعى» با اعلام این خبر گفت: در سال‏هاى پس از پیروزى انقلاب، بخصوص در سال‏هاى اخیر، در حوزه آموزش و تحصیلات زنان، فعالیت‏هاى درخشانى صورت گرفته است؛ طورى که در سال 82، 62 درصد و امسال 56 درصد ورودى‏هاى دانشگاهها را دختران تشکیل داده‏اند.
وى از رشد 62 درصد تعداد زنان در عرصه‏هاى میانى، پایه و عالى مدیریت خبر داد. همچنین تشکل‏هاى غیر دولتى فعال زنان از سال 76 به سال 82، 43 درصد رشد داشته است.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان افزود: نرخ اشتغال و نرخ بیکارى زنان در طول هفت سال گذشته افزایش یافته و از جمعیت غیر فعال اقتصادى زنان کاسته شده و به جمعیت فعال زنان افزوده شده و بر اساس آمار اعلام شده توسط بانک جهانى، نرخ اشتغال از 9 درصد به 7/11 درصد رسیده است.

جشنواره طراحى لباس ملى برگزار مى‏شود

رئیس گروه مشاوران جوان شهردار تهران از برگزارى نخستین جشنواره طراحى لباس ملى خبر داد.
وى گفت: با توجه به ضرورت طراحى لباس ملى، گروه مشاوران جوان با همکارى فرهنگسراهاى دانشجو، جوان و سایر فرهنگسراها و مراکز فرهنگى هنرى تهران، پاییز امسال نخستین جشنواره طراحى لباس ملى را برگزار مى‏کند. این جشنواره، نقطه آغازى براى تکمیل برنامه‏هاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى و شوراى فرهنگ عمومى کشور براى طراحى لباس ملى است. طراحى لباس ملى مانند طراحى پرچم و سرود ملى نیازمند کار کارشناسى عمیق و درازمدت است و نمى‏توان به سرعت آن را انجام داد و حداقل یک سال و نیم زمان خواهد برد.

آرمان‏هاى انقلاب اسلامى در باره زنان بازخوانى شد

دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به مناسبت هفته زن بیانیه‏اى تحلیلى با عنوان «زنان و بازخوانى آرمان‏هاى انقلاب اسلامى» منتشر کرد.
در این بیانیه به فعالیت‏هاى اخیر نظام سلطه در ایران و کشورهاى اسلامى نگاهى شده و همچنین مسائل و مشکلات زنان و آرمان‏هاى انقلاب در مورد زنان بررسى شده است.
بالا رفتن سن ازدواج، کاهش امنیت اجتماعى دختران، ابتذال در پوشش و آرایش، فقدان الگوى اشتغال و مشارکت اجتماعى، نظام تحصیلى نامتناسب و سنت‏هاى غلط و جاهل از دیدگاه پدیدآورندگان این بیانیه، مشکلات زنان ایران در عصر حاضر ارزیابى شده‏اند.
همچنین در پایان این بیانیه از دیدگاه نویسندگان آن، آمده است شش دوره قبلى مجلس با وجود اهتمام به حل مشکلات زنان، ناکارآمد بودند ولى مجلس هفتم در صدد تشکیل شوراى کارشناسى در حوزه زن و خانواده، مرکب از کارشناسان نخبه حوزه و دانشگاه است.

سلامت روان کودکان در خطر است‏

دکتر «سیما فردوسى» اعلام کرد شیوع استفاده از بازى‏هاى کامپیوترى در کودکان و وارد شدن هیجان بیش از حد ظرفیت به آنها، سلامت و روان کودکان را تهدید مى‏کند.
وى گفت: کودکانى که به صورت بى‏رویه و بدون محدودیت به بازى‏هاى کامپیوترى مى‏پردازند، دچار هیجان‏زدگى مى‏شوند که با توجه به اینکه امکان تخلیه این هیجانات به دلیل کم‏تحرکى کودکان در جلوى کامپیوتر وجود ندارد، این مسئله موجب ایجاد حالت‏هاى بى‏قرارى و خستگى در کودکان مى‏شود.
این عضو هئیت علمى دانشگاه شهید بهشتى افزود: در این بازى‏ها کودک براى ایجاد تمرکز مجبور است به صفحه بازى خیره شود که این مسئله موجب مى‏شود کودک کمتر پلک بزند و فشار بسیارى به چشم‏هاى او وارد شود. فشار بیش از حد به چشم هم سبب خستگى در کودک مى‏شود و دیگر تمایل به مشق نوشتن در کودکان باقى نمى‏ماند و بچه‏ها در سنین دبستان از مشق بیزار مى‏شوند.

جشنواره «زن ایرانى» در پاریس افتتاح مى‏شود

به همت رایزنى فرهنگى ایران در فرانسه، ماه فرهنگى ایران به نام «زن ایرانى» روز 29 آبان‏ماه در پاریس گشایش مى‏یابد.
آقاى دکتر ایوبى، رایزن فرهنگى ایران در فرانسه گفت: صد سال نگارگرى ایران با حضور پنج زن نقاش، چند فیلم سینمایى ایرانى، نمایشگاه خوشنویسى، برنامه‏هاى آشپزى ایرانى و سمینار و کنفرانس، از جمله برنامه‏هاى این جشنواره است.
وى افزود: ما مى‏خواهیم نشان دهیم که زن ایرانى از یک جایگاه کهنى برخوردار است و مى‏تواند زندگى در ایران از گذشته تا به امروز را کارگردانى کند.
دکتر ایوبى، برنامه‏هاى فرهنگى سال گذشته را مثبت ارزیابى کرد و اعلام کرد با این برنامه‏ها اعتماد نهادهاى مختلف فرانسوى نسبت به ایران جلب شده است.

طراحى یک هواپیماى آموزشى توسط یک زن ایرانى‏

«شفیقه باقرین»، مدیر پژوهش مجتمع دانشگاه هوایى وزارت دفاع و پشتیبانى نیروهاى مسلح، یک جت آموزشى با قدرت مانور بسیار بالا طراحى کرده است.
وى گفت: این جت که مراحل طراحى عمومى و انجام تزهاى عملى را با موفقیت گذرانده است، به تولید انبوه خواهد رسید که مى‏تواند صرفه‏جویى زیادى در منابع مالى و ارزى کشور ایجاد کند. «شفق» داراى دو کابین است که براى آموزش خلبان جنگى طراحى شده و یکى از کابین‏ها به استاد و دیگرى به دانشجوى دیگر دوره خلبانى اختصاص دارد. این هواپیما در شرایط نامناسب جوّى قادر به پرواز است و کارآیى بالایى در هر شرایط جوّى را دارد.
این کارشناس مدیریت صنعتى با اشاره به نقش مؤثر و تخصصى زنان در پیشبرد علم و دانش افزود: زنان ایرانى بارها با خودباورى و اعتماد به نفس بالا ثابت کرده‏اند مسئولیت‏پذیر و پیشتاز هستند.
خانم «باقرین» گفت: من در هشت سال دفاع مقدس، 50 پروژه دفاعى اعم از نارنجک دستى، مین پدالى، دیگ حمل بمب و دستگاه صیقل باروت را به انجام رسانده‏ام که مورد آخر هنوز در ایران منحصر به فرد است. ما باید توانایى‏هایمان را باور داشته باشیم و بدانیم که نتایج مثبت این طرح‏ها با پول قابل ارزیابى نیست.

نخستین شهردار زن:

برخى مردان توانایى زن را باور ندارند
نخستین شهردار زن گفت: جایگاه زنان در جامعه در شرایط مطلوبى نیست؛ چرا که اکثر زنانى که مى‏خواهند در عرصه‏هاى مختلف جامعه فعالیت کنند، برخى سعى دارند به نحوى آنها را کنار بگذارند.
«فاطمه نورى»، شهردار املش از توابع استان گیلان افزود: زنان در تمامى صحنه‏هاى اجتماعى از جایگاه ویژه‏اى برخوردار هستند اما متأسفانه این جایگاه براى برخى قابل توجه نیست و مى‏خواهند مانع فعالیت زنان شوند. حمایتى که از مردان مى‏شود، از زنان در جامعه صورت نمى‏گیرد، بخصوص زنانى که مى‏خواهند مسئولیت‏هاى سنگینى را در جامعه عهده‏دار باشند.

«زنان مطلّقه» زاییده پدیده چندهمسرى هستند

مشاور رئیس‏جمهورى گفت: فساد، اعتیاد، قاچاق و فرار دختران، از توابع بى‏توجهى به مسائل زنان است و ادامه آن کشور را به شرایط بحرانى مى‏کشاند.
خانم «شجاعى» با اشاره به اینکه منابع موجود براى حمایت از محرومین، مستضعفان و فقرا کافى به نظر مى‏رسد، افزود: این منابع به دلیل سوء مدیریت‏ها هدر رفته و بر بحران‏ها دامن مى‏زنند.
وى گفت: زنان مطلّقه، زاییده پدیده چندهمسرى هستند و باید تحت پوشش و حمایت قرار بگیرند و به صورت مناسبى ساماندهى شوند.

یک پیرزن 93 ساله قرآن را از حفظ مى‏خواند

یک پیرزن اهل روستاى «چورس» از توابع شهر قره ضیاءالدین آذربایجان غربى در سن 93 سالگى قرآن را از حفظ مى‏خواند.
«ماهى صمدى‏اقدم» 85 سال قبل فقط یک بار به مکتب رفته است. وى تمامى حروف الفباى فارسى و عربى را به سبک قدیم از حفظ مى‏خواند؛ کارى که هم‏اکنون عده زیادى از انجام آن عاجزند.
وى که تا سه سال پیش مى‏توانست قرآن را بخواند، به دلیل ضعف بینایى، شروع به حفظ قرآن کرده است. جالب این است که این پیرزن به غیر از قرآن نمى‏توانست کتاب‏هاى دیگرى را بخواند.
این مادربزرگ 93 ساله، سه دختر، سه پسر، سى نوه و پنجاه و یک نتیجه دارد.

راه‏اندازى تاکسى سرویس بانوان در روستاها

رئیس گروه آموزش و توسعه تعاونى‏هاى زنان گفت: شرکت‏هاى تعاونى زنان در سال جارى طرح «ایجاد واحد تاکسى سرویس بانوان» را در 8 روستاى کشور اجرا مى‏کنند.
خانم «لیلا صدقیانى» هدف از اجراى این طرح را اشتغال‏زایى با هدف ایجاد شغل و درآمد براى زنان روستایى، ارائه خدمات به خانواده‏هاى روستایى بخصوص زنان جهت سهولت رفت و آمد آنها با توجه به فرهنگ حاکم بر روستا، ایجاد امنیت و آسایش خاطر بیشتر در منطقه براى زنان روستایى، ترویج فرهنگ اشتغال زنان روستایى و ارتقاء و بهبود وضعیت خانوارهاى روستایى عنوان کرد.
به گفته وى تأسیس مراکز خدمات ویژه بانوان مى‏تواند نقش بسزایى جهت حضور اجتماعى زنان در جامعه داشته باشد.

حضور زنان در مطبوعات آمریکا کاهش یافته است‏

تازه‏ترین تحقیقات در آمریکا نشان مى‏دهد که حضور زنان در مطبوعات این کشور سیر نزولى داشته است.
در دو دهه اخیر، نقش زنان در مسئولیت‏هاى تعیین‏کننده در مطبوعات آمریکا کاهش یافته و ادامه تحصیل در رشته خبرنگارى از سوى زنان با استقبال کمترى روبه‏رو بوده است.
از مجموع زنانى که در دانشگاههاى آمریکا در رشته‏هاى مرتبط با خبرنگارى تحصیل مى‏کنند، تنها 99/2 درصد از آنها در مطبوعات مشغول به کار مى‏شوند.

آلمانى‏هاى بى‏فرزند، مالیات مى‏دهند

خانواده‏هاى بدون فرزند در آلمان مجبورند در تأمین هزینه نگهدارى سالمندان و بیماران لاعلاج، مشارکت بیشترى داشته باشند.
دولت آلمان مدعى است چون خانواده‏هاى بدون فرزند دغدغه هزینه تربیت فرزند را ندارند باید با پرداخت مالیات بیشتر، نقش مهم‏ترى در تأمین کمک‏هاى اجتماعى سالمندان بر عهده گیرند.
پیر شدن جمعیت، کاهش میزان زاد و ولد و بى‏تمایلى خانواده‏ها به داشتن فرزند موجب شده است که آلمان به شدت با تأمین نیروى کارآمد انسانى، کم شدن بهره‏ورى کار و افزایش پرداخت کمک‏هاى اجتماعى به سالمندان و از کارافتادگان مواجه شود.
هم‏اکنون 11 میلیون خانوار آلمانى که حدود 50 درصد جمعیت این کشور را تشکیل مى‏دهند، فقط یک فرزند، 37 درصد دو فرزند و بقیه زنان و مردان آلمانى با اینکه از قشر تحصیلکرده‏اى هستند اما با داشتن فرزند به شدت مخالفند.
این در حالى است که بیش از 80 درصد زنان آلمان، زندگى مجردى را ترجیح مى‏دهند و مى‏گویند زندگى بدون مرد بهتر و خوشایندتر است. آنها معتقدند این نوع زندگى، آزادى عمل بیشترى به آنها مى‏دهد و هر طور که مى‏خواهند زندگى مى‏کنند و دیگر هم مجبور نیستند برنامه‏هاى ورزشى تلویزیون را تماشا کنند.

زنان افغانى براى شرکت در انتخابات باید از همسران‏شان اجازه بگیرند

طى یک تحقیق، 82 درصد مردان افغانستان، شرکت همسران‏شان در انتخابات را منوط به صدور اجازه از همسران‏شان کرده‏اند و 18 درصد دیگر اصلاً به زنان‏شان اجازه شرکت در انتخابات را نمى‏دهند.
در انتخابات ریاست جمهورى افغانستان که در ماه جارى در افغانستان برگزار مى‏شود، زنان با توجه به آراى عمومى، در صورت رضایت همسران‏شان خواهند توانست رئیس‏جمهور آینده کشورشان را انتخاب کنند.
نتایج دیگرى که از این تحقیق به دست آمده است نشان مى‏دهد که فقط 64 درصد مردم افغانستان نسبت به آینده کشورشان خوش‏بین هستند.

ازدواج ارزان در ایتالیا

آمار ازدواج دختران و پسران انگلیسى که براى فرار از هزینه‏هاى سنگین ازدواج و روند طولانى آن در کشور خود، این مراسم را در ایتالیا برگزار مى‏کنند، به شدت افزایش یافته است.
بنا بر آمار رسانه‏هاى ایتالیا، از آغاز سال جارى میلادى تاکنون، هزار زوج انگلیسى مراسم ازدواج خود را در ایتالیا برگزار کرده‏اند، در حالى که این آمار در سال 1999 (1378ش) فقط 20 زوج بوده است.
انگلیسى‏ها که بیش از این، براى گردش در سواحل آفتابى ایتالیا به این کشور سفر مى‏کردند، اکنون براى ازدواج آسان و ارزان‏تر، سفر به این کشور را انتخاب مى‏کنند.
هزینه ازدواج در انگلیس دو برابر هزینه ازدواج در ایتالیاست. از سوى دیگر، بر خلاف انگلیس، نامزدها در ایتالیا اجبارى ندارند پیش از تشکیل خانواده، در شهر محل ازدواج، تقاضاى اقامت کنند تا اجازه آغاز زندگى مشترک صادر شود. همچنین با توجه به رابطه خوب کلیسا و کشیشان در ایتالیا با شهردارى‏ها، زوج‏ها بر عکس انگلیس مى‏توانند پس از ازدواج فوراً مدارک ثبت رسمى آن را نیز دریافت کنند.

حقوق زنان در اروپا پایمال مى‏شود

در حالى که کشورهاى مدعى دموکراسى و مدافع حقوق بشر از برابرى حقوق زنان و مردان در غرب سخن مى‏گویند، زنان اروپایى همچنان از پایمال شدن حقوق خود شکایت دارند.
زنان اروپایى در مشاغل مشابه مردان، همچنان 16 درصد کمتر از آنان حقوق مى‏گیرند.
در آلمان زنان مشغول به کار در شرکت‏هاى تجارى 75 درصد و در محیطهاى کارمندى 63 درصد حقوق همکاران مرد را دریافت مى‏کنند و حقوق بازنشستگى آنان نیز در مقایسه با مردان 40 درصد کمتر است.
تبعیض جنسى موجود در اروپا کمیسیون اروپایى را وا داشته است تا از کشورهاى عضو بخواهد طرح آئین‏نامه‏اى را تا 7 ماه دیگر آماده تصویب کنند تا تبعیض جنسى و خشونت خانوادگى در اروپا ممنوع شود.

اخذ مدرک کارشناسى در سن 90 سالگى‏

یک پیرزن در 90 سالگى موفق به دریافت مدرک لیسانس شد.
در آمریکا زن 90 ساله‏اى به نام «پاتریشیا فینیکس» توانست در رشته جامعه‏شناسى، فارغ‏التحصیل شود.
این زن براى دریافت مدارک خود، مدت 12 سال در دانشگاه تحصیل مى‏کرد و مسئولین دانشگاه او را شاگرد افتخارى مى‏نامیدند، اما حاضر به کمک در دادن نمره به او نبودند.
سرانجام «پاتریشیا» توانست پس از 12 سال در رشته جامعه‏شناسى فارغ‏التحصیل شود و لقب پیرترین لیسانسیه دانشگاه را از آنِ خود کند.