تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

پیکا و زنان باردار

«پیکا» و یا همان خوردن مواد غیر غذایى مثل خاک، رنگ، گچ، مُهر و تسبیح، تفاله چاى، برفک یخچال و یخ توسط زنان باردار، یک اختلال جدى خوردن محسوب مى‏شود که در برخى موارد منجر به مشکلات جدى و خطرناکى مانند مسمومیت با مواد شیمیایى و فلزات سنگین مانند سرب، انسداد روده، بروز یبوست، کم‏خونى و فقر آهن مى‏شود.
به گزارش پژوهشکده ابن‏سینا، «پیکا» در دوران باردارى خانم‏هایى بروز پیدا مى‏کند که چنین عاداتى را در دوران کودکى و یا دوران قبل از حاملگى نیز داشته‏اند.
در بررسى عادت «پیکا» در زنان باردار آمریکا مشخص شده است سطح هموگلوبین مادران باردارى که این عادت را داشتند، نشان‏دهنده میزان شیوع کم‏خونى در دوران باردارى بوده است.
افزایش سطح سرب خون مادران باردارى که عادت «پیکا» دارند، مى‏تواند منجر به افزایش سطح سرب خون جنین و در نتیجه ایجاد نقایص و ناهنجارى‏هایى در او گردد. این عارضه از آنجایى که محدود به فرهنگ، نژاد، جنس و طبقه اجتماعى و اقتصادى خاصى نیست، مى‏تواند مشکلات جدى و خطرناکى براى زنان باردار ایجاد کند و افزایش آگاهى‏هاى عمومى در این زمینه کاملاً ضرورى است.

تپش قلب و تنگى نفس از عوارض داروهاى لاغرى است‏

دبیر کنگره سراسرى «تازه‏هاى قلب و عروق» در کشور، نسبت به عوارض داروهاى لاغرى، از قبیل تپش قلب و تنگى نفس، هشدار داد.
داروهاى لاغرى با تغییر در پروتئین و الکترولیت‏هاى بدن مى‏تواند علاوه بر عوارض فوق، منجر به ضعف عمومى شود و به بى‏نظمى‏هاى خطرناک قلبى منتهى شود.
دبیر این همایش همچنین یادآور شد استفاده از داروهاى «اکستازى» یا شادى‏آور، با توجه به، به هم خوردن فیزیولوژى بدن، زمینه‏هاى بى‏نظمى‏هاى ضربان قلب و نیز کاهش وزن و دیگر مسائل زیانبار را فراهم مى‏آورد.
در ضمن استفاده از روغن جامد، به دلیل رسوب در جدار عروق، موجب شروع و پیشرفت تنگى عروق مى‏شود. مناسب‏ترین روغن مایع به منظور پیشگیرى از بیمارى‏هاى قلبى عروقى، روغن زیتون و سپس روغن آفتابگردان و ذرت است.
همچنین در این همایش عنوان شد بیمارى‏هاى قلبى در مردان شایع‏تر از زنان است ولى پس از یائسگى زنان، بروز بیمارى‏هاى قلبى در مرد و زن یکسان مى‏شود.
 

مردان همانند زنان ساعت زیستى دارند

کارشناسان مى‏گویند اگر چه قدرت بارورى مردان همانند زنان با افزایش سن، کاهش چشمگیرى پیدا نمى‏کند؛ با این حال در بدن مردان نیز ساعت زیستى وجود دارد که بر قدرت بارورى آنها تأثیر مى‏گذارد.
مردان همیشه اسپرم مى‏سازند و ساعت زیستى بدن‏شان مشابه زنان نیست که پس از یائسگى دیگر قادر به تخمک‏گذارى نیستند. با این وجود وقتى سن مردان از 50 سال بالاتر مى‏رود تعداد اسپرم آنها از نظر آمارى کاهش مى‏یابد.
فرزندان پدران بالاى 50 سال تقریباً سه برابر کودکانى که پدران جوان دارند، با خطر ابتلا به شیزوفرنى روبه‏رو هستند. همچنین مردان بالاى 45 سال، پنج برابر دیرتر از مردان زیر 25 سال صاحب فرزند مى‏شوند. همچنین سن زیاد پدران در تولد کودک مبتلا به سندرم داون که یک نقص مادرزادى ناشى از کرموزوم اضافى است و منجر به بروز ناهنجارى‏هاى ذهنى و جسمى مى‏شود، نقش مهمى دارد.
با بالا رفتن سن پدران، خطر بروز مشکلات ژنتیکى در فرزندان افزایش و قدرت بارورسازى تخمک کاهش مى‏یابد. وقتى سن پدران بالا مى‏رود کیفیت اسپرم بدتر و ناهنجارى‏هاى ژنتیکى بیشتر مى‏شود.

افزایش سرطان سینه با تغییر قند خون در دوران باردارى‏

تغییرات قند خون در دوران باردارى خطر ابتلا به سرطان، بخصوص سرطان سینه را افزایش مى‏دهد.
بسیارى از زنان در طى حاملگى جهت حفظ قند خون در حد طبیعى با مشکلاتى مواجه مى‏شوند و تحقیقات نشان مى‏دهد که این مشکلات مى‏تواند خطر افزایش سرطان‏ها و مخصوصاً سرطان سینه را در پى داشته باشد.
بر اساس آزمایش‏هاى قبلى، بین دیابت و بروز سرطان ارتباط وجود دارد و با افزایش بروز مشکل در کنترل قند در دوران باردارى، میزان خطر سرطان هم بیشتر مى‏شود؛ طورى که احتمال بروز سرطان سینه به 11 برابر در مقابل با دیگر افراد مى‏رسد.

زنان باردار بیشتر از انرژى به مواد مغذى نیاز دارند

در دوران باردارى زنان بیشتر به مواد مغذى احتیاج دارند تا موادى انرژى‏زا. غذاهایى چون نان، سبزیجات، شیر، حبوبات، ماهى، مرغ و تخم‏مرغ که حتى در حجم کم، مواد مغذى زیادى در خود دارند.
مصرف چیپس سیب‏زمینى و نوشیدنى‏هاى شیرین انرژى لازم را براى بدن فراهم مى‏کند ولى مقدار ناچیزى از مواد مغذى مورد نیاز زن و جنین در حال رشد را تأمین مى‏کند.
در سه ماهه دوم و سوم باردارى زنان فقط به 300 کیلو کالرى انرژى بیشتر احتیاج دارند که مى‏توانند آن را به راحتى با مصرف یک برش نان، یک واحد سبزى، 30 گرم گوشت، یک میوه و یک فنجان شیر بدون چربى تأمین کنند.
در ضمن نیاز به پروتئین در دوران باردارى 60 گرم در روز است که 15 گرم بیشتر از نیاز یک زن غیر باردار است. 23 این پروتئین باید از منابع حیوانى چون گوشت، شیر، تخم‏مرغ، پنیر، ماهى و مرغ تأمین شود و 13 دیگر از منابع گیاهى چون غلات و حبوبات.

اولین زن چینى به فضا مى‏رود

کشور چین قصد دارد تا سال 2010، اولین زن فضانورد خود را به مدار زمین اعزام کند. البته مسئولیت هدایت فضاپیما به این زن فضانورد سپرده نخواهد شد.
مسئولین برنامه فضایى چین از میان 630 میلیون زن داوطلب، به گزینش آن یک زن خواهند پرداخت. این داوطلب خوش‏شانس باید برنامه آموزشى شدید و طاقت‏فرسایى را بگذراند تا به عنوان کارشناس فنى در برنامه‏هاى ایجاد یک ایستگاه دائمى سرنشین‏دار فضایى نقش مهمى را ایفا کند.
اکنون چین نیز همانند آمریکا و شوروى سابق در جرگه کشورهایى در آمده است که موفق به اعزام انسان به مدار زمین شده است.

بى‏توجهى مردان به سخنان همسران‏شان واقعیت دارد

پژوهشگران با انجام تحقیقاتى بر روى مرغان دریایى آنچه را که زنان همیشه از آن شکایت دارند، یعنى گوش نکردن مردان به سخن آنان را، به اثبات رساندند.
دانشمندان با مطالعه نوعى مرغ دریایى به نام کبوتر دریایى دریافتند پرندگان ماده از سر و صداى جوجه‏هاى خود پى مى‏برند چه مقدار غذا باید به لانه ببرند. اما پرندگان نر بدون توجه به فریادهاى جوجه‏ها همیشه مقدار معینى غذا به لانه مى‏برند.
رفتار جنس ماده این پرندگان بستگى به شدت فریادهاى جوجه‏ها دارد. وقتى جوجه‏ها گرسنه‏اند مادر زود به زود به لانه برمى‏گردد، اما مادران جوجه‏هایى که سیر هستند تا هشت روز به لانه خود سر نمى‏زنند.
پرندگان نر هر چهار روز یک بار به لانه باز مى‏گردند و مقدار غذاى همیشگى را با خود به همراه دارند که ارتباطى با فریادهاى جوجه‏ها ندارد.

شیر مادر ضد زگیل است‏

شیر مادر خواص زیادى دارد، حتى ترکیبى در شیر مادر وجود دارد که بسیارى از زگیل‏هاى صورت را از بین مى‏برد.
محققان سوئدى دریافته‏اند ترکیبات موجود در شیر مادر، سلول‏هاى سرایت‏کننده زگیل را از بین مى‏برد. زگیل‏هاى صورت به وسیله ویروس «پاپیلوماى» انسانى به وجود مى‏آید و بسیار شایع است.
کشف این خاصیت امیدها را براى تأثیرگذارى در درمان سرطان رحم و بیمارى‏هاى کشنده دیگرى که به وسیله ویروس مشابه به وجود مى‏آید افزایش مى‏دهد.
محققان امیدوارند بتوانند در آینده نزدیک و در مقیاس کوچک، زنانى که سرطان رحم دارند را با این روش مورد درمان قرار دهند.

والدین چاق باعث اضافه وزن کودکان مى‏شوند

بنا به گفته محققان، نحوه برخورد والدین با کج‏خلقى‏ها و رفتارهاى کودکان‏شان نیز در اضافه وزن آنان تأثیر مى‏گذارد.
محققان آمریکایى معتقدند اضافه وزن والدین نقش اساسى در چاقى فرزندان‏شان دارد. کودکانى که داراى والدین چاق هستند بیشتر مستعد چاقى مى‏باشند. طبع و مزاج کودکان نیز در این زمینه مؤثر است. آنهایى که خیلى احساساتى هستند و یا آنهایى که نسبت به غذا ایرادگیر هستند بیشتر مستعد اضافه وزن مى‏باشند. همچنین کودکان چاق در هر روز حدود 30 دقیقه کمتر مى‏خوابند و در نتیجه انرژى کمترى براى جنب و جوش داشته و ذخیره کالرى در آنها زودتر تمام مى‏شود.

تماشاى زیاد تلویزیون باعث بلوغ زودرس نوجوانان مى‏شود

محققان اعلام کردند که تماشاى بیش از اندازه تلویزیون مى‏تواند باعث اختلال در تعادل هورمونى در نوجوانان و در نتیجه بلوغ زودرس شود.
محققان ایتالیایى دریافته‏اند که جلوگیرى از دسترسى کودکان به تلویزیون تنها به مدت یک هفته باعث افزایش 30 درصد هورمون «ملاتونین» در آنها مى‏شود. این هورمون ظاهراً از بلوغ زودرس جلوگیرى مى‏کند.
بسیارى از محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض صحنه‏هاى خشونت‏بار و جنسى، تأثیرات روانى مخربى بر کودکان دارد.

شستشوى دست‏ها میزان بروز اسهال را در کودکان کاهش مى‏دهد

محققان با بررسى چندین هزار کودک در چندین خانواده در پاکستان دریافتند اهداى صابون رایگان و آموزش شیوه صحیح شستشوى دست‏ها میزان ابتلا به اسهال را در کودکان 53 درصد کاهش مى‏دهد. شستشوى دست‏ها با صابون حتى با وجود محیط و آب مصرفى بسیار آلوده و بدون وجود حوله تمیز، میزان ابتلا به اسهال را بسیار کاهش مى‏دهد.
کودکان زیر یک سال که دچار اسهال مى‏شوند با بالاترین احتمال مرگ روبه‏رو هستند. سالیانه حدود دو میلیون کودک، یعنى هر روز 5 هزار کودک در اثر اسهال جان مى‏سپارند.
برخى تحقیقات نشان داده است شستشوى بهتر دست‏ها مى‏تواند از مرگ سالیانه یک میلیون کودک پیشگیرى کند.
نتایج این تحقیق نشان داد ایجاد تغییرات اندک، نتایج چشمگیرى به همراه دارد به همین خاطر در برنامه‏هاى بهداشت عمومى باید برنامه‏هاى شستشوى دست نیز گنجانده شود.

نور مناسب محیط، سرعت یادگیرى کودکان را افزایش مى‏دهد

نتایج تحقیقات نشان داده که نور مناسب محیط بر یادگیرى کودکان تأثیر مثبت دارد.
محققان به منظور کسب اطلاعاتى در باره تأثیر نور بر یادگیرى، چندین هزار کودک دبستانى را مورد مطالعه قرار دادند.
این محققان دریافتند دانش‏آموزانى که در کلاس‏هاى کاملاً روشن و یا نور طبیعى زیاد درس مى‏خوانند، در مقایسه با همسالان‏شان در کلاس‏هاى کم‏نور، عملکرد بهترى در ریاضیات و آزمون‏هاى خواندنى نشان مى‏دهند. همچنین کودکانى که نور بیشترى دریافت مى‏کنند سریع‏تر یاد مى‏گیرند.

مهدکودک‏ها بر کودکان تأثیر منفى دارد

تحقیقات نشان مى‏دهد مهدکودک‏ها تأثیرات منفى بر کودکان زیر دو سال دارد.
نتایج مطالعات نشان مى‏دهد نگهدارى کودکان زیر دو سال در مهدکودک مى‏تواند به افزایش رفتارهاى ضد اجتماعى و پرخاشگرى در آنان منجر شود.
مراقبت گروهى از کودکان زیر دو سال، تأثیرات مخربى بر برخى ابعاد رشد اجتماعى و احساسى آنان دارد؛ اما این وضع در کودکان دو تا سه سال فرق مى‏کند به طورى که مراقبت‏هاى گروهى براى همه ابعاد رشد کودک مفید است. این تأثیرات حتى در کودکانى که فقط هفته‏اى 12 ساعت در مهدکودک بسر مى‏برند نیز مشهود است.
هر چه کودکان مدت زمان بیشترى را از تولد تا چهار سال و نیمى در مهدکودک بگذرانند احتمال آنکه بزرگسالان آنان را پرخاشگرتر، نافرمان‏تر و گستاخ‏تر توصیف کنند، بیشتر و احتمال آنکه این کودکان با دیگران سازگار باشند، کمتر است.

افرادى که در پاییز متولد مى‏شوند طول عمر بیشترى دارند

یک دانشمند استرالیایى ادعا کرده است افرادى که در پاییز متولد مى‏شوند طول عمر بیشترى دارند. این افراد در دوران بزرگسالى کمتر به بیمارى‏هاى مزمن دچار مى‏شوند.
این دانشمند به این نتیجه رسیده است که ماه تولد افراد با طول عمر آنها ارتباط دارد.
محققان مى‏گویند علت اصلى این امر، نوع تغذیه مادران از غذاهاى فصلى و ابتلا به عفونت‏هاى گوناگون فصلى در طول دوران باردارى است که سلامت جنین را تحت تأثیر قرار مى‏دهد.
مادرى که در فصل بهار وضع حمل مى‏کند آخرین ماههاى باردارى را در فصل زمستان مى‏گذراند در حالى که در این فصل به دلیل نوع تغذیه متفاوت و متناسب با فصل، ویتامین‏هاى کمترى به بدن او مى‏رسد.

زیان‏هاى مصرف شربت ضد سرفه‏

پزشکان در باره زیان‏هاى شربت‏هاى ضد سرفه در کودکان هشدار دادند.
استفاده از شربت‏هاى ضد سرفه از میزان سرفه کودکان مبتلا به آسم و ذات‏الریه مى‏کاهد و بیمارى را نهفته نگه مى‏دارد.
تحقیقات نشان مى‏دهد استفاده از شربت‏هاى ضد سرفه به ویژه در شب در پایدار ماندن بیمارى‏هاى ذات‏الریه و تنگى نفس کودکان تأثیر بسزایى دارد و فقط علایم بهبودى ظاهرى دارد.
به اعتقاد کارشناسان عوارض منفى مصرف شربت‏هاى ضد سرفه، در مواردى به مرگ کودکان منجر مى‏شود.

برنج خون‏ساز تولید مى‏شود

پژوهش‏هاى مؤسسه بین‏المللى تحقیقات برنج در فیلیپین نشان مى‏دهد امکان تولید این ماده غذایى با خاصیت مؤثر براى جبران کم‏خونى فراهم شده است.
با تولید این برنج مى‏توان از کمبود «ویتامین آ» در بدن افراد جلوگیرى کرد. محقق این طرح گفت: با تغییرات ژنتیکى و انباشتن آهن در دانه‏هاى برنج، مى‏توان با بیمارى کم‏خونى که دو میلیارد نفر در کشورهاى فقیر و غنى جهان دچار آن هستند مقابله کرد.

خنده را جدى بگیرید

تحقیقات مختلف پژوهشگران در تمام نقاط جهان حکایت از آن دارد که باید خنده و خندیدن را جدى گرفت. خنده نه تنها در کاهش فشارهاى روحى مؤثر است بلکه در کم کردن عوارض بیمارى‏هاى جسمى نیز نقش دارد.
خنده موجب ترشح هورمون «اندورفین» مى‏شود، جریان خون را بهبود مى‏بخشد، سیستم عصبى را تحریک مى‏کند، سیستم ایمنى را تقویت کرده و قلب را قوى‏تر مى‏کند.
محققان ژاپنى معتقدند که افراد مبتلا به دیابت نوع دوم اگر هنگام صرف غذا به یک نمایش و یا سخن خنده‏دار توجه کنند، قند مصرفى آنها بهتر پردازش مى‏شود و میزان قند خون آنها کمتر افزایش مى‏یابد.
خنده فشار خون را کاهش مى‏دهد و بهترین درمان براى افرادى است که دوران بهبودى پس از سکته قلبى را طى مى‏کنند. حتى تماشاى چهره خندان دیگران، مغز را فعال مى‏کند و باعث احساس سرخوشى انسان مى‏شود.
به هنگام شنیدن لطیفه و یا دیدن کاریکاتورهاى مضحک، بخش‏هایى از مغز که وظیفه فهم معنى و زبان را بر عهده دارند و بخش‏هایى که لبخند زدن و خندیدن را کنترل مى‏کنند، تحریک مى‏شوند.

پارچه‏اى که کثیف نمى‏شود تولید شد

دو شیمیدان با دادن یک پوشش از جنس مواد نانو بر روى یک پارچه کتانى، پارچه‏اى جدید تولید کردند که از دوام و خاصیت خودپاک‏کنندگى برخوردار است.
ذرات دى‏اکسید تیتانیوم روى این پارچه مى‏توانند به عنوان کاتالیزور مواد آلى مثل چربى‏ها و دیگر آلودگى‏هایى را که بر روى پارچه مى‏نشیند در مجاورت نور خورشید تجزیه کنند و انواع آلودگى‏هاى محیط زیست را که روى پارچه مى‏نشیند، از بین ببرند.

شیمیدان فلسطینى داروى درمان سرطان را کشف کرد

«حسنى عوده» استاد فلسطینى گروه مهندسى شیمى، با استفاده از گیاهان، موفق به تولید داروى درمان سرطان شد.
این استاد دانشگاه با آزمایش‏هاى گوناگون روى گیاهان مختلف فلسطین، توانست داروى مخصوصى را کشف کند که سرشار از ترکیبات درمانى براى بیمارى سرطان است.
«عوده» پس از ابتلاى برادرش به سرطان به فکر افتاده است که یک داروى گیاهى براى درمان وى بیابد و پس از دو سال موفق شده است دارویى بسازد که تمام آثار بیمارى برادرش از بین رفته و سلامتى خود را به دست آورد.
وى متذکر شده است که از عوارض داروهاى شیمیایى که براى درمان سرطان تجویز مى‏شود، ریزش موى سر بیمار است ولى داروى گیاهى وى در ضمن، مانع ریزش مو هم مى‏شود.
قرار است طى قراردادى با وزارت بهداشت و درمان حکومت خودگردان فلسطین براى تولید انبوه داروى سرطان، به زودى این دارو وارد بازار مى‏شود.

نوشابه‏هاى گازدار مشکل‏ساز است‏

مصرف زیاد از حد نوشابه‏هاى گازدار براى معده مشکل‏ساز است و بیماران داراى سابقه سوء هاضمه و نفخ باید از مصرف آن خوددارى کنند. طبق نظر پژوهشگران هندى مصرف بى‏رویه و خارج از اندازه این نوع نوشیدنى به هر شکل و با هر ترکیبى مى‏تواند عامل مهمى در افزایش موارد و زمینه‏هاى ابتلا به بیمارى سرطان مرى باشد.
مصرف نوشابه‏هاى گازدار باعث ورم معده شده و این ورم نیز به نو به خود، برگشت محتویات معده به مرى را به دنبال خواهد داشت که این موضوع با ابتلا به سرطان مرى، بى‏ارتباط نیست.
سرطان مرى از جمله بیمارى‏هاى کشنده در کمترین زمان ممکن است.

تازه‏ترین راه براى طولانى شدن عمر

محققان آمریکایى موفق شدند راهى براى اعطاى عمر طولانى به اشخاص پیدا کنند بدون آنکه آنان نگران چاق شدن بیش از اندازه یا صرف نظر کردن از غذاهاى محبوب خود باشند و یا در معرض خطر ابتلا به بیمارى قند یا سرطان قرار گیرند.
بر اساس تازه‏ترین خبر، محققان پروتئینى را کشف کرده‏اند که وظیفه آن کنترل میزان چربى در بدن پستانداران است. کشف این پروتئین مى‏تواند منجر به تولید داروهایى شود که با مصرف آنها مى‏توان بدون نگرانى از اضافه وزن و ازدیاد چربى بدن و دیگر عوارض نامناسب چاقى؛ از عمر طولانى‏تر و سلامت‏تر برخوردار شد.