تایلند ، با دخترانى خوش اخلاق

نویسنده


 

تایلند؛ با دخترانى خوش‏اخلاق‏
زینب ساکى‏تى‏شا - تایلند

نفیسه محمدى‏

کشور تایلند با 514000 کیلومتر مربع وسعت، چهل و ششمین کشور در نیمکره شمالى، نیمکره شرقى، در جنوب شرقى آسیا، در کنار خلیج سیام و دریاى آندامان و در همسایگى کشورهاى برمه در شمال غربى و غرب، لائوس در شمال و شمال شرقى، مالزى در جنوب و کامبوج در مشرق واقع شده است. «تایلند»، کشورى نیمه‏کوهستانى است و کوههاى آن عمدتاً در نواحى شمالى، غربى و قسمت شبه جزیره‏اى واقع شده‏اند.
مردم تایلند عمدتاً زردپوست بوده و از تیره‏هاى (تاى‏یاناى)، چینى، مالاى و خِمِر و غیره مى‏باشند. 94% مردم آن پیرو آئین بودا، 4% پیرو اسلام و 6/0% مسیحى هستند. زبان‏هاى رایج آن تایى (تایلندى) و چینى است.
در اواسط قرن چهاردهم قوم تاى در این سرزمین تشکیل مملکت مستقلى دادند که پایتختش «آیوتهایا» بود. در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادى برمه‏اى‏ها حملات فراوانى به این سرزمین کرده و در همان دوران پاى پرتقالى‏ها و هلندى‏ها نیز به آن سرزمین باز شد و بعدها در قرن هجدهم، انگلیسى‏ها نیز بدانجا راه یافتند. در اواسط نیمه دوم قرن هجدهم میلادى، پایتخت امپراطورى تاى ویران شد. در قرن نوزدهم میلادى استقلال تایلند به وسیله انگلستان تهدید شد ولى تایلندى‏ها با ایجاد روابط با دول دیگر، امکان نفوذ انگلستان را از بین بردند.
خانم «زینب ساکى‏تى‏شا» اهل تایلند است و ما تصمیم گرفته‏ایم تا براى آشنایى با کشور تایلند با او به صحبت بنشینیم. او خود را این طور معرفى مى‏کند:
- متولد سال 1984 میلادى (1363ه.ش)، هستم و در بانکوک پایتخت تایلند به دنیا آمدم. اصالتاً اهل تایلند هستم و من حدود دو سال است که به تنهایى در ایران مشغول به تحصیل هستم.

خانم ساکى‏تى‏شا، قبل از آمدن به ایران، با ایران و اسلام آشنایى داشتید؟

قبل از اینکه به تنهایى براى تحصیل به ایران بیایم حدود هشت سال با پدر و مادر و بقیه خانواده‏ام به ایران آمدیم چون پدرم درس مى‏خواند و در مورد دین اسلام تحقیق مى‏کرد. در آن هشت سال با ایران آشنایى کامل پیدا کردم. بعد از اینکه به تایلند برگشتیم، به علت علاقه به علوم دینى به ایران آمدم و مشغول به تحصیل شدم.

خانم ساکى‏تى‏شا، ضمن توضیح در مورد روند تحصیلى در تایلند و در مورد تحصیلات خودتان هم توضیح دهید.

من تحصیلاتم را در ایران گذراندم اما در تایلند شش سال اول، دوره ابتدایى است و شش سال دوم، دوره راهنمایى است. که پس از آن، دوره ورود به دانشگاه است. ورود به دانشگاه در تایلند هم دو گونه است؛ اول اینکه براى بعضى از دانشگاهها امتحان ورودى است ولى بعضى دانشگاهها به صورت آزاد است و کنکور ورودى ندارند.

آیا تحصیلات بانوان و دختران در تایلند با مشکل خاصى روبه‏روست؟ مهم‏ترین رشته مورد علاقه آنها براى تحصیل چیست؟

درس خواندن در تایلند با مشکل خاصى روبه‏رو نیست و از تحصیل بانوان استقبال مى‏شود. در واقع در تایلند، هم مردها و هم زن‏ها پا به پاى همدیگر درس مى‏خوانند و مشکلى از جهت انتخاب رشته و درس مورد علاقه آنها نیست. رشته‏هاى مورد علاقه زنان در تایلند تجارت بین‏المللى، مدیریت و حسابدارى است که دانشجویان بسیارى دارد.

مهم‏ترین دانشگاههاى تایلند چه نام دارند؟ و وضعیت حجاب در تایلند چگونه است؟

مهم‏ترین دانشگاهها به نام «رام کنگ هنگ» و «سُخُتَى» هستند که از بزرگ‏ترین و معروف‏ترین دانشگاههاى تایلندند. حجاب هم در تایلند اختیارى است. در واقع اگر کسى مسلمان باشد و بخواهد حجاب را رعایت کند کسى به او سخت‏گیرى نمى‏کند گرچه دین کشور من بودایى است و نظام این کشور به نظام پادشاهى استوار است اما پادشاه کشورم خیلى به مسلمان‏ها احترام مى‏گذارد و حجاب را ممنوع نکرده است. مردم هم در مورد حجاب موضع‏گیرى خاصى ندارند به همین دلیل مسلمانان از این جهت دچار مشکل خاصى نیستند.

زینب خانم، سن ازدواج در کشور تایلند چه سنى است؟ و رسم و رسوم تایلند در مورد ازدواج چیست؟

اکثر جوان‏هاى تایلند وقتى درس‏شان تمام مى‏شود و مدرک دانشگاه را مى‏گیرند ازدواج مى‏کنند. یعنى بیشتر سعى مى‏کنند دانشگاه را تمام کنند اما گاهى هم در سن پایین و قبل از اتمام درس‏شان ازدواج مى‏کنند. رسم و رسوم ازدواج در هر قسمت از تایلند متفاوت است. اما مسلمانان رسم اسلامى خود را دارند، یعنى انتخاب دختر، خواستگارى و تعیین مهریه و عقد عروسى.
اما در دین بودایى این طور رسم است که داماد دختر را براى ازدواج تعیین مى‏کند، سپس خانواده‏ها و فامیل‏ها جمع مى‏شوند و براى خواستگارى مى‏روند بعد هم جمع مى‏شوند و مراسم مى‏گیرند و بزرگ‏ترهاى فامیل در معبد روى دست عروس و داماد آب مقدس مى‏ریزند و براى آنها آرزوى خوشبختى دارند. عروس و داماد بعد از مراسم مذهبى، زندگى جدید خود را آغاز مى‏کنند. البته همان طور که گفتم در مناطق مختلف رسم و رسومات ازدواج تفاوت دارد. همچنین از لحاظ جهیزیه هم این تفاوت با ایران هست که تهیه جهیزیه و وسایل زندگى بر عهده مردها است و همچنین هدیه‏اى که به عروس و داماد مى‏دهند، معمولاً پول است که در پاکت‏هاى دعوت مى‏گذارند.

آیا در تایلند لباس رسمى هم وجود دارد؟ و در چه مواقعى از آن استفاده مى‏کنند؟

بله، یک نوع لباس که رنگ سفید دارد که شامل یک دامن بلند است و پارچه‏اى که شبیه سارى دور بدن مى‏بندند. این لباس در مراسم‏هاى مذهبى و اعیاد مخصوص استفاده مى‏شود. مثلاً در مراسم‏هاى سنتى و یا در مراسم عروسى استفاده مى‏شود.

تعطیلات رسمى و اعیاد مذهبى چه روزهایى است و مردم در این روزها چه کارى انجام مى‏دهند؟
در تایلند عید نوروز هست که معمولاً ماه چهارم سال میلادى است یعنى حدود ماه آوریل که در شروع این ماه که شروع سال جدیدشان است، جشن مى‏گیرند. سه روز در این جشن مربوط به جشن آب‏پاشى است که در این سه روز هر کسى که از خیابان رد مى‏شود، یا از جلوى خانه، یا حتى درِ خانه، به او آب مى‏پاشند و هیچ کس هم نباید ناراحت بشود. این جشن در همه جاى تایلند مرسوم است و همه آن را دوست دارند. مراسم دیگرى هم هست که در یک روز خاص با چوب یا با وسایل طبیعى، جسم گردى درست مى‏کنند و دعا مى‏خوانند سپس آن را در آب رها مى‏کنند و به این وسیله براى رسیدن به آرزوهایشان دعا مى‏کنند. در این دو روز که جزء تعطیلات رسمى و مذهبى مردم تایلند است، همه به شادى و پایکوبى مى‏پردازند.

از لحاظ اجتماعى - سیاسى و فرهنگى، تایلند را چگونه بررسى مى‏کنید؟

کشورم تایلند از لحاظ اجتماعى در حد وسطى قرار دارد و مردم آرام و نسبتاً پر تلاشى دارد. از لحاظ سیاسى هم، تایلند کشورى بى‏طرف و آرام است. در واقع با هیچ کشورى دشمنى خاصى ندارد و اختلافى هم در آن دیده نمى‏شود و همان طور که گفتم مردم کشورم، دین بودایى دارند اما از همه لحاظ با ما همکارى مى‏کنند و سعى مى‏کنند که به مذهب و عقاید ما احترام بگذارند و در واقع از فعالیت‏هاى ما هیچ گونه جلوگیرى نمى‏کنند.

خانم ساکى‏تى‏شا، حق و حقوق بانوان در تایلند چگونه رعایت مى‏شود؟

بانوان در تایلند مثل مردها از حق و حقوق مساوى برخوردارند و مى‏توانند به فعالیت بپردازند و از همه لحاظ هم به آنها کمک مى‏کنند و تا به حال ندیده‏ام زنان این کشور دچار مشکل باشند.

شهرهاى مهم تایلند کدامند و آیا میوه یا غذاى خاصى هم در تایلند هست که مورد توجه مردم باشد؟

شهرهاى مهم تایلند «تون بورى»، «چیانگ‏هاى» و «ناحت راچا سیما» هستند که در این شهرها به زبان‏هاى تایى و انگلیسى صحبت مى‏شود. تایلند چون کشور گرمسیرى است، میوه‏هایى نظیر «انبه»، «تورین»، «کَمْگِى» وجود دارد که بسیار مورد علاقه مردم آنجاست. غذاى مورد علاقه مردم آنجا هم برنج و مرغ است و از بادام خشک هم در تنقلات زیاد استفاده مى‏شود.

خانم زینب ساکى‏تى‏شا، به نظر شما آرزوها و علاقه‏هاى دختران جوان تایلند حول چه محورى است و آنها دنبال چه چیزى هستند؟

دختران تایلندى دوست دارند که فرد مشهورى باشند و در مسابقات زیبایى مقام اول را به دست بیاورند. البته دوست دارند که یک فرد موفق و کوشا و فعال هم باشند تا به جامعه کمک برسانند. در کل، دختران و زنان در تایلند از یک خصوصیت اخلاقى خوب برخوردارند که آن هم، اخلاق خوب و خوش‏برخوردى آنهاست و همچنین رعایت حال مسلمانان است که برایم خیلى زیباست.

ضمن تشکر از خانم زینب ساکى‏تى‏شا، امیدواریم که ایشان بتوانند در همه مراحل زندگى از جوانان موفق باشند.