یک ریاضیدان متولد مى شود


 

یک ریاضى‏دان متولد مى‏شود

قرن‏هاست که دانشمندان ریاضیات، فیزیک و نجوم درگیر تکمیل علوم و کشف مباحث جدید هستند. «تربیع دایره»، «تضعیف مکعب» و «تثلیث زاویه» سه مسئله‏اى هستند که در یونان باستان و ایران روى آنها کار مى‏شد.
در تربیع دایره، دانشمندان به دنبال پیدا کردن مربعى هستند که مساحت آن با مساحت دایره مفروض، برابر باشد. آنها ابتدا پیرامون محیط دایره را که منحنى است اندازه مى‏گیرند و سپس مى‏روند سراغ قطر، و چون قطر خط صاف است و از جنس خط منحنى نیست، لذا محیط دایره را هم به صورت خط مستقیم در مى‏آورند و تلاش آنها براى برابرى مساحت دایره با مساحت مربع حاصل از باز شدن دایره، منجر به پیدا شدن عدد «پى» شده است.
یافتن مربعى هم‏مساحت با دایره‏اى فرضى، نه با خطکش و پرگار حل شدنى است و نه با سایر منحنى‏هاى جبرى مثل مقاطع مخروطى که در مسئله‏هاى «تثلیث زاویه» و «تضعیف مکعب» به کار مى‏روند.
با این حساب امکان ندارد که شما به سراغ ریاضى رفته باشید و سر و کارتان به عدد «پى» نیفتد. مقدار عدد «پى» تا به حال 14/3 اعلام شده است ولى با این وجود برخى کشورها این عدد را قبول ندارند و آن را 15/3 مى‏دانند. «فرناز فلاحتى» به همراه دو ریاضیدان دیگر روش اثبات عدد «پى» و به دست آمدن رقم 15/3 را در کتابى به نام «عدد پى چیست؟» ثبت و چاپ کرده است.
گفتگوى این شماره، گفتگوى ما با این ریاضیدان کوچک است و اینکه چطور امکان دارد عدد «پى» یک‏صدم بیشتر باشد و کسى به آن بى‏توجه باشد.
«فرناز» متولد 1362 در تهران است و دیپلم ریاضى فیزیک دارد و عاشق هندسه و ریاضى است.

فرناز جان، اول از همه بگو چرا رفتى سراغ ریاضى و بعد به عدد «پى» پیله کردى؟

از کودکى هندسه و معمارى از مباحث مورد علاقه‏ام بود. مى‏دانستم که براى مهندسى عمران و یا معمارى باید هندسه‏ام قوى باشد، پس تصمیم گرفتم شروع به خواندن هندسه بکنم. ابتدا از سال اول دبیرستان زیر نظر استاد «حسن دینبلى» که از دوستان پدرم بود، به طور جدى شروع به یادگیرى ریاضى و هندسه کردم. خانواده‏ام اول معتقد بودند که بهتر است به جاى پیشرفت در یک رشته، بچسبم به درس ولى بالاخره آنها هم مثل من قانع شدند که ارزش این گونه مطالعات کم از دبیرستان و دانشگاه نیست. اگر به دانشگاه مى‏رفتم چیز زیادى در مورد هندسه یاد نمى‏گرفتم ولى الان در حد یک کارشناس معمارى از هندسه سررشته دارم. خانواده‏ام هم خوشحال هستند که به نتیجه دلخواهم رسیده‏ام.
و اما عدد «پى» خیلى مهم است. در هر رشته‏اى ما با دایره سر و کار داریم. در مهندسى هم که همه چیز با دایره است و هر دایره‏اى با عدد «پى» مشهور است و همان یک‏صدم کم و یا زیاد که بین کشورهاى مختلف اختلاف است، خودش در هر محاسبه‏اى کلى تفاوت مقدار را نشان مى‏دهد.

اگر ریاضى اینقدر شیرین است و جذاب، پس چرا دانش‏آموزان از هندسه و انتگرال فرارى هستند؟

ریاضى جذاب است و اصلاً مشکل نیست بلکه خوب یاد داده نمى‏شود. اگر ریاضى درست تدریس شود، همه بچه‏ها آن را یاد مى‏گیرند. ریاضى، مادر علوم است و کسى که سر و کارش با ریاضى است، ذهن فعالى دارد و رشد فکرى‏اش بیشتر از بقیه است.
در دوره راهنمایى نمره ریاضى من همیشه 20 مى‏شد و در دبیرستان 19 و 20 و معلم‏ها بر اساس نمره من سطح سؤالات امتحانى را مى‏سنجیدند و نمره‏هاى دیگران را هم به حساب نمره من مى‏دادند و مى‏گفتند معلوم است که مثلاً امتحان سخت یا آسان بوده است. ما هندسه فضایى، هندسه تحلیلى و حساب دیفرانسیل مى‏خواندیم و به نظرم اصلاً سخت نبود.

به فکر نیستى خودت را براى کنکور آماده کنى؟

بى‏تعارف بگویم برادرم فوق‏لیسانس مهندسى پزشکى است و مورد افتخار خانواده؛ و آنها همه روى درس من هم حساس هستند و مى‏خواهند بروم دانشگاه. والدینم برادرم را بیشتر از من دوست دارند چون درسش را ادامه داده است.
خودم هم هر جا که مى‏روم مى‏گویند دانشگاه رفته‏اى یا نه؟ به نظر اطرافیان حتى اگر در دانشگاه چیزى یاد نگیرم برایشان مهم نیست، ولى لازم مى‏دانند حتماً مدرکم را بگیرم، چون جامعه مدرک‏گرا شده است. اما خودم دوست دارم بروم سراغ مطالعات آزاد و تحقیق که بدون دانشگاه هم مى‏توان به آن رسید ولى این کار من و دیگرانى چون من، هنوز در جامعه جا نیفتاده است؛ پس بالاخره مجبورم بروم سراغ رشته‏اى که دوست دارم یعنى همان رشته معمارى، و چندضلعى‏هاى ریاضى را به صورت سه‏بُعدى به اجرا در بیاورم.
البته درس خواندن براى کنکور، با مطالعات آزاد من فرق دارد. به نظر من روش کنکور ما اشتباه است و نحوه تنظیم سؤالات و نوع گزینه‏هاى مطرح شده با آموخته‏هاى ما در مدرسه متفاوت است و معلوم نیست سؤالات کنکور اشتباه است و یا آموخته‏هاى ما در مدرسه!

به نظرت پس کنکور باید چطور برگزار شود؟

سؤالات کنکور باید مطابق با کتاب‏هاى درسى باشد و آن هم به صورت تشریحى برگزار شود و نمرات دبیرستان هم در قبولى در دانشگاه لحاظ شود. خودِ من با اینکه تمام نمراتم در دبیرستان خوب بود ولى در همان یک بارى که کنکور دادم در سؤالات ماندم و قبول نشدم.

در المپیاد ریاضى شرکت کرده‏اى؟

اهل المپیاد نیستم. بچه‏هاى المپیاد یک سرى کتاب‏هاى خاصى مى‏خوانند. من خودم در سال گذشته در مرحله اول المپیاد قبول شدم ولى اصلاً در مرحله دوم آن شرکت نکردم؛ دوست داشتم به جاى دنبال کردن درس‏هاى خاص، مطالعات دنباله‏دار خودم را در زمینه هندسه ادامه دهم.

فرناز جان، حالا از کتاب‏هاى چاپ‏شده‏ات بگو؟

دو کتاب دارم که نتایج مدت‏ها تحقیق و محاسبه ریاضى استادم، من و مهندس امیر تهذیبى است و اسم هر سه ما به عنوان نویسنده در روى جلد قید شده است. اولین کتاب «پى چیست؟ بررسى نظرات باطل گذشتگان» است و دومین کتاب «کشف توانمندى‏هاى خطکش و پرگار».
کتاب اول مربوط است به نظرات مختلفى که در مورد عدد «پى» داده شده و اینکه همه ادعا مى‏کنند روش اثبات عدد «پى» دقیق نیست ولى ما توانسته‏ایم طریقه به دست آوردن عدد 15/3 را اثبات کنیم و با منطق ریاضى آن را توضیح دهیم.
کار دوم به پارادوکس‏هاى حل نشده ریاضى و ترسیم چندضلعى‏ها مى‏پردازد که شامل 250 مطلب نو در مسائل هندسه است. مفاهیم اولیه هندسه به زبان ساده در این کتاب توضیح داده شده است، از جمله مباحث مهمى چون «تثلیث زاویه» که روش تقسیم زاویه به وسیله خطکش و پرگار به سه قسمت مساوى است و به آن تثلیث‏گرشناسى هم مى‏گویند.
«تربیع دایره» هم محاسبه مساحت کلیه اشکال مسطح به دایره است. و بعد «تضعیف مکعب» که تقسیم مکعب است طورى که نصف آن از یال‏هاى مربع بیرون نیاید. مثلاً براى محاسبه حجم یک ستون و تبدیل آن ستون به یک مکعب‏مستطیل، به این روش نیازمندیم.
رسم اشکال چند ضلعى عدد اول مثل رسم 7ضلعى، 9ضلعى، 11، 13، 17 و 19 ضلعى از دیگر موارد این کتاب است.
برخى مى‏گویند رسم چندضلعى‏هاى عدد اول مهم نیست و مثلاً وقتى ما 6 و 8ضلعى داریم، 7 و 9ضلعى نمى‏خواهیم ولى حتى سکه‏هاى رایج برخى کشورها، 7ضلعى است و این نشان مى‏دهد که در دنیا هم روش رسم این چندضلعى‏ها مهم است.
کار سومم فقط یک مقاله است که در آن روش تضعیف مکعب را اثبات کرده‏ام، روشى که مى‏گویند غیر قابل حل است. روش‏هاى اثبات را هم به نام ائمه معصومین(ع) و دانشمندان ایرانى نامگذارى کردم و اسامى خارجى را از ریاضیات خودمان بیرون کشیدم. ترجمه کارهایم را هم براى سایت‏هاى علمى چند کشور ارسال کرده‏ام و منتظر جواب آنها هستم.

مى‏توانى براى درک بهتر این مفاهیم مثالى هم برایمان بزنى؟

ساده‏ترین مثال در شکار حیوانات است. اگر در فیلم‏هاى مستند حیات وحش دقت کرده باشید، مى‏بینید که شیرها براى گرفتن طعمه، فاصله مناسبى را از گله شکار در نظر مى‏گیرند و با حساب‏هاى خودشان، به انتگرال‏گیرى و مشتق‏گیرى و محاسبه دقیق سرعت مى‏پردازند تا درست زمانى با سرعت مشخص حرکت کنند که بتوانند شکار را بگیرند.
یا مثلاً در ساخت حتى صندلى و میز احتیاج به علم ریاضى و محاسبات آن است و حالا حساب کنید براى ساخت یک فضاپیما چقدر به هندسه احتیاج داریم و یک چیز خیلى جالب این است که عدد «پى» در ساخت این فضاپیماها خیلى مهم است و چون کشور روسیه عدد «پى» را 15/3 قبول دارد در اکتشافات فضایى موفق‏تر است ولى آمریکایى‏ها چون آن را 14/3 مى‏دانند، لذا محاسبات فضایى‏شان همیشه درست از آب در نمى‏آید. همین مقدار بى‏نهایت اعشار پس از عدد 3 بسیار مهم است و همان اندک تفاوت آن با 15/3 باعث مى‏شود که برخى کارهاى علمى ناموفق بماند.

در حال حاضر سرگرمى‏ات چیست و غیر از مطالعه ریاضى به چه کارهایى مى‏پردازى؟

سرگرمى من تمامش ریاضى است؛ هر چند به کارهاى هنرى، نقاشى و سینما هم علاقه‏مندم ولى تحقیق جهت‏دار در مورد هندسه فرصت پرداختن به کارهاى هنرى را براى من باقى نگذاشته است. البته یک سرى اشکال و مدل‏هاى هندسى را با مقوا و یا سنگ براى درک بیشتر ریاضى مى‏سازم که جنبه تزئینى هم پیدا مى‏کند.
با این وجود هنوز خودم را موفق نمى‏دانم و دوست دارم در همه زمینه‏ها اطلاعات داشته باشم و لااقل در زمینه هنر و ورزش کار بکنم. هر چند مدتى به کلاس نقاشى و خوشنویسى هم رفتم ولى دیدم اگر روى آنها وقت نگذارم نمى‏توانم با توجه به گستردگى این هنرها، در مدت کمى از آنها سررشته پیدا کنم.
فرناز جان، در تمام مدت گفتگوى ما، استادت با دقت و علاقه حرف‏هایت را دنبال مى‏کرد و از پیشرفت‏هاى شما شادمان بود، حالا دل‏مان مى‏خواهد که کمى هم با استادت صحبت بکنیم.
* *
استاد «حسن دینبلى»، مى‏دانیم که شما محقق، نظریه‏پرداز ریاضى و کاشف دقیق عدد «پى» هستید، دوست داریم از زبان خودتان با تحقیقات و آثارتان آشنا شویم.
از اینکه با خانم فلاحتى گفتگویى ترتیب دادید، بسیار متشکریم. ملت ایران آدم‏هاى فهمیده‏اى هستند ولى هر کدام دارند به نوعى از گردونه علم دور مى‏شوند. مجلات همه‏شان شده‏اند عکس بازیگران و فوتبالیست‏ها و خوانندگان. مطبوعات باید به علم بها بدهند و استعدادهاى جوانان را کشف بکنند. انصافاً خانم فلاحتى هم شاگرد خوبى بودند و توانستند همپاى ما جلو بیایند تا بتوانیم خودمان در ایران روش اثبات عدد «پى» با مقدار 15/3 را کشف کنیم. کشورهاى مختلفى بر سر اینکه مقدار صحیح عدد «پى» چیست، با هم اختلاف نظر دارند و چون مى‏گویند نمى‏شود این مقدار را به صورت دقیق محاسبه کرد و بى‏نهایت عدد اعشارى پس از ممیز وجود دارد، لذا همان 14/3 را قبول دارند ولى ما اثبات کردیم که مى‏شود مقدار دقیق عدد «پى» را محاسبه کرد و حالا باید اثبات‏مان را به جهان هم اثبات کنیم.

از کتاب‏هایى که در زمینه ریاضى چاپ کرده‏اید و فرنازخانم همه آنها را مطالعه کرده است، بگویید؟

«شگفتى‏هاى ریاضى» که بیشترش نامه است، نامه‏هایى که در طول چندین سال به مراکز علمى مختلف نوشته‏ام و گلایه‏هایى که از مسئولین کشور داشتم که به بحث ریاضى کم‏توجه بودند و جواب تحقیقات مرا ناتمام رها کردند.
«تثلیث زاویه 60 درجه و روش اثبات آن»،کتاب دیگرم است که در آن 31 روش تقسیم زاویه و اثبات آنها با 53 روش استدلال، توضیح داده شده است. این تقسیمات تنها با پرگار و سَتاره (خطکش غیر مدرج) انجام شده است.
کتاب سوم «هنر خطکش و پرگار» است و اشکالى که مى‏توان با استفاده از این دو وسیله کشید و محاسباتى رویشان انجام داد.
دو کتاب دیگرم را هم که به صورت جمعى روى آن کار کردیم که خانم فلاحتى به آنها اشاره کرد.
با تشکر از شما و فرناز فلاحتى، امیدواریم که جوانان کشور بیشتر از گذشته به علم و افزایش دانسته‏هاى خود بها دهند تا ما در آینده‏اى نزدیک شاهد دانشمندان جوان ایرانى باشیم.