اخبار


 

اخبار

رهبر معظم انقلاب:
دامنه معرفت دینى گسترش یابد

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى، در دیدار با مسئولان و اعضاى هیئت علمى پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، مهم‏ترین نیاز در عرصه معارف دینى را عمق و کیفیت بخشیدن به تحقیقات علمى و پاسخگویى به نیازهاى روز جامعه دانستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى خاطرنشان کردند: در زمینه معارف دینى، ضمن بازشناسى این معارف باید به شبهات و پرسش‏هاى مختلف پاسخگویى شود و تحقیقات علمى در این خصوص نیز متناسب با نیازهاى جامعه باشد. امروز با توجه به پیشرفت بشر در عرصه ارتباطات، افکار و حرف‏هاى جدید اعم از صحیح و غیر صحیح در کوتاه‏ترین زمان در اختیار مخاطب قرار مى‏گیرد، لذا باید در خصوص تولید معارف دینى جدید تلاش مضاعفى صورت گیرد.
ایشان همچنین بر لزوم نقد اندیشه‏هاى جدید و مواجهه علمى بهنگام با افکار جدید تأکید کردند.

درگذشت زنى که حلقه وصل چهار خاندان بزرگ مرجعیت بود

خانم «صدیقه صدر»، دختر آیت‏اللَّه العظمى سیدصدرالدین صدر، از طریق ازدواج دخترش با حاج سیداحمد خمینى و ازدواج دو تن از فرزندانش با نوادگان امام خمینى، چهار خاندان بزرگ طباطبایى قمى، طباطبایى بروجردى، صدر و امام خمینى را به هم متصل کرد.
پدر وى یکى از زعماى حوزه علمیه قم بود که پس از رحلت آیت‏اللَّه العظمى حائرى یزدى، بنیانگذار حوزه علمیه قم، آیت‏اللَّه بروجردى را به قم دعوت کرد و امور مرجعیت خود را به ایشان واگذار نمود.
مادر خانم صدر نیز صفیه طباطبایى مى‏باشد که دختر آیت‏اللَّه طباطبایى قمى است. ایشان از مراجع بزرگ روزگار خود در حوزه نجف بودند که از پیشگامان جهاد ملت عراق براى اخراج انگلیسى‏ها از عراق بود.
همسر خانم صدر، آیت‏اللَّه العظمى سیدمحمدباقر سلطانى طباطبایى بروجردى بود که پانصد فقیه و مجتهد تربیت کردند.
خانم صدر که خواهر امام موسى صدر مى‏باشد، فرزندان خود را از همان کودکى با ادبیات و ادعیه مذهبى آشنا نمود و در امور درسى و تربیت اجتماعى آنان توجه خاصى داشت.
خاندان صدر با سابقه یک هزار ساله در زعامت حوزه‏هاى علمیه نجف، مشهد، اصفهان، قم و جبل‏عامل لبنان و؛ خاندان طباطبایى بروجردى با سابقه یک هزار ساله زعامت دینى و علمى و سیاسى در عراق، لبنان، هند و ایران؛ و خاندان طباطبایى قمى با سابقه بیش از هشتصد سال فقاهت در عراق، مصر و ایران توسط این زن به هم متصل شده‏اند.
وى در مردادماه سال جارى زندگى را بدرود گفت و در جوار مزار همسرش در مرقد امام خمینى به خاک سپرده شد.

4/17 درصد اعضاى هیئت علمى دانشگاهها زن هستند

مشاور رئیس‏جمهورى اعلام کرد 4/17 درصد اعضاى علمى دانشگاهها را زنان تشکیل مى‏دهند.
وى گفت: در دهه سوم پس از انقلاب به ویژه در دوره اصلاحات، مسائل زنان رویکرد علمى یافته و جنبش اجتماعى زنان با رشد فزاینده‏اى روبه‏رو است.
خانم «شجاعى» با اشاره به افزایش آثار علمى و تألیف و ترجمه توسط بانوان، گفت که برنامه‏ریزى براى توسعه مشارکت زنان هم‏اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وى در ادامه افزود: افزایش مشارکت زنان به لحاظ بلوغ فکرى جامعه و بالندگى آنان تحت تأثیر فضاى فرهنگى و سیاسى ایجاد شده در ایران است. علت ایجاد رشته مطالعات زنان در پنج دانشگاه کشور نیز تخصصى‏تر شدن این حوزه است.

مجازات فقط یک درصد، بدحجابى را از بین مى‏برد

رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان گفت: هنگامى که روابط و رفتارها در نظام اجتماعى منطبق با شرع نباشد، تخلف قانونى محسوب شده و مجازات دارد؛ اما این امر تنها یک درصد از قضیه است و 99 درصد باقى‏مانده، کار فرهنگى گسترده‏اى است که باید انجام شود و مسئولان باید عواملى که مانع توسعه فرهنگ عفاف هستند را شناسایى کنند، چرا که با مجازات فقط یک درصد بدحجابى‏ها از بین مى‏رود.
«منیره نوبخت»، در باره لایحه مبارزه با بدحجابى افزود: هشت سال پیش در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مصوبه اصول و مبانى توسعه فرهنگ عفاف مطرح شد و در کمیته‏اى متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى، آموزش و پرورش و ... مورد بررسى قرار گرفت و به تصویب رسید. اگر همه دستگاهها بر اساس اصول و مبانى مشخص شده، وظایف خود را انجام مى‏دادند، ما امروزه دیگر با مشکل بدحجابى روبه‏رو نبودیم.
وى گفت: مهم نیست که هر فرد، چه نوع پوشش و حجابى داشته باشد، بلکه آنچه اهمیت دارد، رعایت فرهنگ عفاف در حدود شرعى است.
رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، اصل مهم در مبارزه با بدحجابى را ترویج فرهنگ عفاف و کار فرهنگى دانست و گفت: توسعه فرهنگ عفاف نیاز به یک سرى فعالیت‏هاى منسجم و مرتبط فرهنگى دارد و براى هر دستگاهى وظیفه خاصى مشخص و براى اجراى آن، آئین‏نامه‏اى با حضور نمایندگان دستگاهها و سازمان‏ها نوشته شده است. طى یک نظرسنجى از سوى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، بیش از 70 درصد مردان و زنان کشور معتقد به حجاب هستند.

35 درصد مشاغل دولتى کشور در دست زنان است‏

رئیس سازمان بهزیستى کشور گفت: 35 درصد مشاغل دولتى در اختیار زنان است و این میزان دو برابر حد اشتغال زنان در پیش از انقلاب اسلامى است.
«محمدرضا راه‏چمنى» افزود: توافقاتى با شوراى عالى انقلاب فرهنگى به عمل آمده است تا بعد از این در کنار مدیران سازمان بهزیستى، زنان پست معاونت را عهده‏دار شوند.
وى گفت: زنان در اسلام از جایگاه رفیعى برخوردارند و داراى حقوق و مزایاى یکسان با مرد هستند. استقلال مالى زنان، نمونه کوچکى از کرامت زن در پیشگاه خداوند است به طورى که زنان براى بخشیدن مال خود نیازمند اجازه از همسران خود نیستند.

دستگیرى دختران جوان با عنوان بدحجابى‏نتیجه ندارد

«زهرا شجاعى» تأکید کرد ایجاد محدودیت و القاى روش‏هاى نامناسب در مبارزه با بدحجابى دختران نتایج مطلوبى به همراه نخواهد داشت.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان با ابراز تأسف از دستگیرى دختران جوان از سوى نیروى انتظامى به جرم بدحجابى اظهار داشت: متأسفانه در بحث حجاب زنان، هرگز به روش‏هاى صحیح نپرداخته‏ایم و با اعمال خشونت و راههاى غلط، جامعه را دچار واکنش‏هاى تدافعى کرده‏ایم. مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان بر لزوم بررسى عملیات بازداشت زنان و دختران جوان در نیروى انتظامى تأکید کرد و گفت: باید بدانیم هیچ گاه این روش‏ها پاسخ مثبت در بر نداشته و نتوانسته مشکل را به طور ریشه‏اى حل کند.
وى افزود: زنان باید حداقل حجاب را در جامعه حفظ کنند، اما اینکه از چه رنگ یا طرحى براى پوشش استفاده کنند، بستگى به سلیقه و نظر خودشان دارد.

شبکه زنان فارسى‏زبان تأسیس شد

شبکه زنان فارسى‏زبان با تلاش‏هاى دکتر «ژاله شادى‏طلب» استاد دانشگاه رئیس و مرکز مطالعات زنان تأسیس شد.
وى در مورد احداث این شبکه گفت: چند سال پیش در سمینارى در تونس متوجه شدم که شبکه‏اى به نام شبکه زنان کشورهاى عرب تأسیس شده که به ارتباط سازنده و خلاق زنان عرب در سراسر جهان کمک شایانى کرده است. از روزى که به ایران برگشتم، فکر تشکیل شبکه زنان فارسى‏زبان در ذهنم بود تا اینکه با مساعدت مالى بانک جهانى و تصویب وزارت اقتصاد و هیئت دولت این شبکه تأسیس شد.
خانم شادى‏طلب افزود: ایرانى‏هاى زیادى در سراسر دنیا ساکن هستند که خوشبختانه همه صاحب علم و دانش مى‏باشند و خوب است که آنان به کشورى که از آن مهاجرت کرده‏اند، وصل شوند. همچنین از جایى که زبان فارسى در بسیارى از کشورهاى منطقه خاورمیانه و آسیاى میانه، زبان اصلى تلقى مى‏شود و یا در برخى کشورها چون کویت، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان اکثریت به فارسى تکلم مى‏کنند، لذا زبان فارسى وسیله‏اى براى دور هم جمع شدن زنان فارسى‏زبان است.
از سویى دیگر، علاوه بر اشتراکات فرهنگى به دلیل زبان مشترک در زنان فارسى‏زبان، این شبکه مى‏تواند جایى براى مطرح کردن مسائل زنان باشد. ما با ارتباط با جوامعى که فرهنگ مشترک داریم و در عین حال یاد گرفتن از جوامعى که به دلایلى از ما جلوتر هستند مى‏توانیم کسب تجربه کنیم و کارهاى پژوهشى انجام دهیم.

سرفصل‏هاى آموزش پیش از ازدواج مشخص شد

مسئول آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستى کشور گفت: برنامه کشورى آموزش قبل از ازدواج در شوراى اجتماعى کشور تصویب شده و دستورالعمل اجرایى آن به زودى به دستگاهها ابلاغ خواهد شد.
«میرمحمد صادقى» افزود: آشنایى، عشق، انتخاب همسر، نامزدى، سال اول ازدواج (اهمیت ازدواج در اسلام و ضرورت آموزش پیش از ازدواج)، پنج سرفصل تهیه شده؛ و مهارت‏هاى حل تعارض، ارتباط، مدیریت مالى در خانواده، نقش زن و مرد در خانه و تمایلات جنسى، پنج سرفصل دیگر هستند که در مرحله تدوین مى‏باشند.
وى با اشاره به آموزش کارشناسان ارشد روانشناسى استان‏هاى کشور اظهار کرد: کارشناسان آموزش‏هاى لازم را به مشاورین مراکز مشاوره حضورى یا صداى مشاور بهزیستى استان‏ها ارائه داده و پس از آن، کلاس‏هاى آموزشى براى عموم برگزار مى‏شود. آموزش پیش از ازدواج در وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز در دست بررسى است تا دانشجویان و دانش‏آموزان راهنمایى و دبیرستانى نیز تحت پوشش این آموزش‏ها قرار بگیرند.

سیاست‏هاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان براى آگاهى‏هاى دینى و فرهنگى دانشجویان تصویب شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، این شورا با تشکر از شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان محجبه فرانسه در ایران، از سازمان کنفرانس اسلامى خواست تا به منظور استیفاى حقوق حقه زنان محجبه، اقدامات مؤثرى در جهت ایجاد امکان ادامه تحصیل آنان در کشور خودشان انجام دهد.
همچنین در این شورا، سیاست‏هایى در راستاى بررسى وضعیت موجود آموزش عالى زنان و لزوم توسعه آگاهى دانشجویان مورد تصویب قرار گرفت. این سیاست‏ها عبارتند از:
1- توسعه آگاهى‏هاى دینى و فرهنگى دانشجویان در عقیده‏مندى و پاى‏بندى به ارزش‏ها و حدود الهى و ایجاد مصونیت در برابر القاى شبهات از طریق برنامه‏هاى فرهنگى.
2- توسعه و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب و رعایت اصول و موازین اسلامى از طریق برنامه‏هاى فرهنگى دانشگاهها و ضرورت نظارت صحیح بر حاکمیت این موازین در فضاى فرهنگى دانشگاهها.
3- الگوسازى و شخصیت‏پردازى مناسب از زنان فرهیخته، مفاخر دینى، علمى، فرهنگى، تاریخى و تبیین نقش زنان ایرانى و مسلمان در ارتقاى فرهنگى جوامع در طول تاریخ از طریق برنامه‏هاى فرهنگى و متون آموزشى دانشگاهها.

اشتغال زنان در مشاغل سخت ممنوع است‏

رئیس بهداشت حرفه‏اى و کارشناسان تأمین اجتماعى گفت: بر اساس قانون کار، اشتغال زنان در مشاغل سخت و زیان‏آور ممنوع است و در حال حاضر بیش از 90 درصد شاغلان مشاغل سخت و زیان‏آور را مردان تشکیل مى‏دهند.
«مهران ذوالفقارى» افزود: زنانى که هم‏اکنون در مشاغل سخت و زیان‏آور مشغول به کار هستند در زمان اشتغال‏شان شغل آنها جزو مشاغل سخت محسوب نمى‏شده است.
وى در ادامه گفت: سخت بودن شغل در کمیته‏اى در تأمین اجتماعى بررسى مى‏شود. بعضى از شغل‏ها چون خبرنگارى، فعالیت در بیمارستان‏هاى روحى روانى و کار در زندان‏ها به تازگى در آئین‏نامه‏هاى جدید، جزو مشاغل سخت و زیان‏آور محسوب مى‏شوند.
«ذوالفقارى» تأکید کرد: بسیارى از زنان امکان دارد در مشاغلى کار کنند که به علت عدم رسیدگى و رعایت مقررات ایمنى توسط کارفرما، زیان‏آور محسوب نمى‏شود چون کارفرما مى‏تواند با سالم‏سازى کارگاه، شرایط کار را بهبود بخشد.

ملاک‏هاى مردم ایران براى انتخاب همسر در یک نظرسنجى‏

طى یک نظرسنجى که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در 28 استان کشور انجام شده است، هنجارهاى ازدواج در ایران نسبت به گذشته تفاوت چندانى نکرده است.
بر اساس یافته‏هاى این نظرسنجى، نجابت، ایمان، اخلاق و رفتار خوب به ترتیب مهم‏ترین خصوصیت یک زن خوب براى ازدواج است. همچنین باایمان بودن، اخلاق خوب و صداقت از جمله ملاک‏هاى مناسب یک شوهر خوب است.
3/55 درصد از پاسخ‏دهندگان، سنین 21 تا 25 سال و 7/36 درصد، سنین 26 تا 30 سال را براى ازدواج پسران مناسب دانسته‏اند و در مقابل 8/50 درصد، سنین 16 تا 20 و 1/44 درصد، سن 21 تا 25 سال را بهترین سن ازدواج براى پسران معرفى کرده‏اند.
بیشترین افراد شرکت‏کننده در این نظرسنجى 5 تا 7 سال و بقیه 2 تا 4 سال را بهترین فاصله سنى براى دختر و پسر هنگام ازدواج اعلام کرده‏اند.
9/83 درصد مردم معتقدند بهتر است آدم با هم‏طبقه خودش ازدواج کند و 2/68 درصد نیز گفته‏اند اگر دختر و پسرى بخواهند با یکدیگر ازدواج کنند و والدین‏شان مخالف آنها باشند، باید اول رضایت والدین را جلب کنند. 6/17 درصد نیز گفته‏اند بهتر است ازدواجى که والدین با آن مخالفند اصلاً سر نگیرد.
یافته‏هاى این تحقیق همچنین نشان داده است که 8/49 درصد مردم با معاشرت و دوستى دختر و پسر قبل از ازدواج مخالفند و 7/66 درصد، خواستگارى دختر از پسر را کار مناسبى نمى‏دانند.

سیگار کشیدن دختران با تبعیض گذاشتن والدین بین فرزندان ارتباط دارد

«لیلا آسیایى»، روانشناسى از استان تهران گفت: سیگار کشیدن دختران با تبعیض گذاشتن والدین بین فرزندان ارتباط مستقیم دارد. همچنین در پسران نیز با سخت‏گیر بودن والدین، گرایش به سیگار افزایش مى‏یابد.
وى افزود: شاید بتوان گفت که بر خلاف تصور عامه که سخت‏گیر بودن را راهى براى محافظت فرزندان از رفتارهاى غیر قابل قبول مى‏دانند چنانچه محدودیت‏هاى اعمال شده در حدى باشد که نوجوان آن را سخت‏گیرى قلمداد کند، بر بروز چنین رفتارهایى مى‏تواند اثر شدت‏بخشى داشته باشد.
خانم «آسیایى» گفت: بین سیگارى بودن پسرها و سیگارى بودن والدین ارتباط بسیارى وجود دارد که اهمیت طراحى هر گونه برنامه مداخله والدین براى پیشگیرى از سیگار کشیدن نوجوانان را الزامى مى‏کند.
وى افزود: داشتن دوستان و هم‏کلاسى‏هاى سیگارى نیز ارتباط مستقیمى با سیگارى شدن نوجوانان دارد. به طور کلى وضعیت نامناسب خانواده، سیگارى بودن اعضاى خانواده، دوستان و هم‏کلاسى‏ها بیشترین ارتباط را با سیگارى شدن دانش‏آموزان دارد.

آزارها، باعث فرار دختران از خانه مى‏شود

یک جامعه‏شناس، آزارهاى جنسى و جسمى را مهم‏ترین عامل در شکل‏گیرى پدیده دختران فرارى در جامعه ذکر کرد.
دکتر «زهرا حاج‏محمد کاشى» گفت: نوجوانان به دلیل انگیزه‏هاى درونى داراى روحیه مقاومت، پرخاشگرى و تا حدى طغیانگر هستند. چنین روحیه و انگیزه‏اى منجر به نگاه رؤیایى و غیر واقعى آنان نسبت به آینده شده و از آنجا که قادر به حل مشکلات خود نیستند، از خانه فرار مى‏کنند.
این کارشناس در خصوص علت ورود این دختران به شهرهاى بزرگ گفت: شهرهاى بزرگ از دیدگاه این نوجوانان داراى امکانات وسیعى بوده و با توجه به کثرت جمعیت آنها، دختران فرارى در میان جمعیت گم شده و در نتیجه یافتن آنان توسط خانواده و یا پلیس بسیار با مشکل مواجه مى‏شود.
این جامعه‏شناس متذکر شد که شایعه وجود امکانات و فرصت‏هاى رؤیایى و ثروتمند شدن در کوتاه‏مدت در شهرهاى بزرگ، باعث مى‏شود این دختران به تهران بیایند ولى نه تنها به رؤیاهاى خود نمى‏رسند بلکه بر عکس دچار مصیبت‏هاى بیشترى چون فقر، تجاوز، توهین، تحقیر، سرگردانى و نداشتن سرپناه مى‏شوند و اکثراً به بیمارى‏هاى مقاربتى دچار شده و پس از مدتى کوتاه خود، تبدیل به یک فرد فاسد مى‏شوند.
به گفته خانم «حاج‏محمد کاشى» بهترین راه حل براى مبارزه با پدیده دختران فرارى، جلوگیرى از آزار و اذیت جسمى و جنسى و فرار بوده که این امر تنها با از بین رفتن فقر اقتصادى و فقر فرهنگى در درون خانواده‏ها امکان‏پذیر است. نهادهاى مربوطه هم باید تلاش کنند تا مانع تبدیل این دختران به بزهکاران آینده شوند.

زنان افسرده‏تر مى‏شوند

دکتر «مسلم والى‏زاده» گفت: زنان به لحاظ فیزیولوژیک معمولاً استعداد بیشترى در مورد بیمارى افسردگى دارند که شرایط نیمه‏سنتى جامعه ما به این مسئله دامن مى‏زند.
وى با اشاره به اینکه افسردگى در میان زنان تحصیل‏کرده هم به وجود آمده است، افزود: خانم‏هاى تحصیل‏کرده چون مى‏بینند که با توجه به تحصیلات خود هنوز به جایگاه واقعى در زندگى نرسیده‏اند و در مورد آنان اجحاف شده است، به بیمارى افسردگى مبتلا مى‏شوند.
این روانشناس تصریح کرد: برخى مردم که افسرده مى‏شوند هنوز هنر زندگى کردن را نمى‏دانند و این به آن معنى است که ما هنوز یاد نگرفته‏ایم که چگونه از طبیعت نهایت استفاده را ببریم. برخورد ناصحیح با مشکلات و ناکامى‏ها باعث مى‏شود که ابتدا ناکامى فرد، وى را به پرخاشگرى وا دارد و بعد از آن افسردگى و بى‏تفاوتى پدید مى‏آید.
بیمارى افسردگى مختص قشر خاصى نیست و همه مردم در هر طبقه، جنس، تحصیل و مذهب امکان دارد دچار این بیمارى شوند.

چهره ایدز زنانه مى‏شود

آمار روزافزون مبتلایان به ویروس «اچ‏آى‏وى» نشان مى‏دهد که نیمى از جمعیت بیش از 40 میلیونى بیماران ایدز را در جهان، زنان تشکیل مى‏دهند.
به گفته مسئول برنامه ایدز در سازمان «دیده‏بان حقوق بشر»، زنان به دلیل ناتوانى مالى و اعمال فشار و خشونت بیشتر در معرض ابتلا به این بیمارى هستند.
وى گفت: براى خروج از این گرداب وحشتناک احتیاج مبرمى به استقلال اقتصادى است. در بسیارى از موارد زنان حتى در زندگى خانوادگى خود به رغم اینکه مى‏دانند همسرشان روابط جنسى دیگرى دارد، اما نمى‏توانند از او طلاق بگیرند، زیرا از نظر اقتصادى در وابستگى مالى تام به مردها به سر مى‏برند.
در کشورهاى آفریقایى، 60 درصد از آلوده‏شدگان به این ویروس، زنان هستند و دوسوم مبتلایان زیر 24 سال نیز زن مى‏باشند. فقر و وابستگى و عدم آگاهى نسبت به راههاى جلوگیرى از سرایت بیمارى‏هاى جنسى از دلایل اصلى هستند که هر روزه زنان بیشترى را مبتلا مى‏کنند.
مسئول بررسى بیمارى ایدز در آسیا و نماینده سازمان ملل متحد در پاکستان نیز، عدم وفادارى و بى‏توجهى مردان را در برقرارى ارتباط جنسى با دیگران را عامل ابتلاى میلیون‏ها زن دانست.
خانم «صادق»، امیدوار است که با پیشرفت میکروبیوسیدها، زنان بتوانند خود را در برابر خطر سرایت این بیمارى حفاظت کنند.

زنان در بازار مالى فعال نیستند

5/26 درصد از زنان تهرانى هیچ نوع مراجعه و تماسى با سیستم بانکى کشور ندارند.
یک پژوهش نشان داد که بیشترین ارتباط زنان جامعه با سیستم بانکى براى پرداخت انواع قبض‏ها و سپس پس‏انداز در شکل قرض‏الحسنه است به طورى که ارتباط با سیستم بانکى براى برخوردارى از اعتبارات و دریافت وام در مرتبه هفتم دلایل مراجعه زنان است.
ارتباط زنان با سیستم بانکى براى پس‏انداز و سپرده‏گذارى به ویژه از نوع قرض‏الحسنه بیش از ارتباط آنان با هدف برخوردارى از منابع اعتبارى بانک‏هاست. به عبارتى دیگر، زنان مشتریانى هستند که بیشتر به تجهیز منابع بانکى کمک مى‏کنند و کمتر به صف متقاضیان اعتبارات پیوسته‏اند.
زنان حضور فعالى در بازارهاى مالى ندارند و منابع وام درخواستى آنها در حدى که بتواند براى سرمایه‏گذارى صرف شود، نیست.
بر اساس این پژوهش 5/64 درصد از زنان دریافت‏کننده اعتبار از سیستم بانکى وام دریافتى را صرف تأمین مسکن کرده‏اند. وام ازدواج و خرید لوازم منزل نیز اولویت‏هاى بعدى مصرف وام زنان را تشکیل مى‏دهد.

یک زن پلیس مسلمان فرانسوى از برداشتن روسرى خوددارى کرد

یک زن پلیس مسلمان فرانسه از دستور فرماندهان خود سرپیچى کرد و از برداشتن روسرى‏اش خوددارى کرد.
«نوراسى» که در بخش اداره راهنمایى و رانندگى پاریس انجام وظیفه مى‏کند، در زیر کلاه یونیفورم خود از روسرى استفاده مى‏کرد ولى به وى اخطار شده است که روسرى‏اش را در حین انجام وظیفه در خیابان بردارد، اما وى از این دستور سرپیچى کرد.
این زن همچنین به سبب قوانین اسلامى از، دست دادن با مردان نیز خوددارى مى‏کند و همین پاى‏بندى به عقاید مذهبى در این زن شدیداً فرماندهان پلیس فرانسه را آزرده کرده است.
در حال حاضر هنوز مشخص نیست که استفاده از روسرى در اداره پلیس فرانسه مغایر با مقررات پلیس است یا نه؟

ساخت مسجد بانوان در هند

جماعت زنان مسلمان «تامیل نادو» در هندوستان به تازگى تصمیم گرفته است تا براى نشر آموزش‏هاى قرآنى در میان زنان، مسجدى ویژه بانوان احداث کند.
«شریفه خنام»، مدیر این جماعت اسلامى گفت: مسجد ویژه بانوان مسلمان احداث خواهد شد، حتى اگر تهدیداتى از طرف گروههاى جماعت‏هاى مسلمان مرد صورت گیرد.
وى گفت: قرآن مجید، بانوان و آقایان را برابر مى‏داند و حق آموزش، فعالیت‏هاى سیاسى و اجتماعى را براى آنها نیز در نظر گرفته است.