سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا

فاطمه نیازى‏

احمد باقریان - جهرم‏

به توصیه شما غزل «بى‏تو»، سروده مقام معظم رهبرى زینت‏بخش صفحه «سخن اهل دل» شده است.
بى‏عیب و نقص بودن شعر شما از وزن، قافیه‏هاى جان‏دار و قالب‏هاى متنوع پیداست ولى اگر به زبان شعر امروز نزدیک مى‏شدید، دلپذیرتر مى‏نمود.
در میان سروده‏هایتان مسمط تضمینى زیبایى به چشم مى‏خورد که نشان‏دهنده تبحر در قالب‏ها و اوزان گوناگون شعر سنتى است. در این شماره، دو بند نخستین آن را بازگو کرده‏ایم.
پیروز و سربلند باشید.

باشنامه - مؤمن‏آباد قم‏

شعرهاى ارسالى شما، اگر چه خالى از اشکالات وزن، قافیه و زبان نیست، اما به نظر مى‏رسد حس لطیف شاعرانه‏اى در آنها جارى است که در صورت تداوم مطالعه در اشعار بزرگان، مى‏تواند امیدبخش شعرهاى کامل‏ترى باشد.
نکته قابل توجه این است که شعرهایتان میان قالب‏هاى گوناگون سنتى و نو، نوسان فراوان دارد و این ناشى از شناخت ناقص شما از این مقوله است به طورى که آنها را نمى‏توان در هیچ قالب مشخصى گنجاند. توصیه مى‏شود، با مطالعه کتاب آرایه‏هاى ادبى و عروض، ساختار شعرتان را کامل کنید تا بتوانیم به زاویه‏هاى دیگر آن بپردازیم.
منتظر شعرهاى بعدى‏تان هستیم.

هدى باقریان - جهرم‏

نکته قابل توجهى که در برخى از ابیات شما به چشم مى‏خورد، صور خیال زیبایى است که چشم‏گیر است؛ (مانند «مستى فصل رنگین خاطره» و «تاک دلم تکید» در شعر فصل‏هاى خاطره) همچنین در این شعر سپید رد پاى وزن و تمایل به زبان شعر امروز را باید از نکات قابل توجه دانست که این روند در «آه چشم» کم‏رنگ‏تر شده است.
به خاطر داشته باشید، التزام به رعایت وزن و قافیه، شما را در دایره تکرار، واژه‏هاى مهجور و نیم‏بِسمل گرفتار نکند.
همیشه شاعر بمانید.

سمیه شریفى - تربت جام‏

شعرهاى زلال شما را حجمى از تصویرهاى ناب احاطه کرده است؛ با این حال، براى رسیدن به تعادل و تکامل مطلوب، در نگاه، زبان و بیان، مطالعه را فراموش نکنید و مواظب باشید در به کارگیرى واژگان و تصاویر شعرى، معنا فداى لفظ نشود.
در پایان، بخشى از «غنچه‏هاى امید» را با اندکى تغییر مى‏آوریم:
گاهى که دلم را در جویبار هستى تو خیس مى‏کنم‏
صداى عطسه گلبرگ‏ها
غنچه‏هاى نشکفته امیدم را
بیدار مى‏کند
و مشق‏هاى سبز چمن را
به آموزگار دشت نشان مى‏دهد
و انشاى گل سرخ را
مى‏خواند
...
موفق و پایدار باشید.