استروفیتوم


 

گیاهان آپارتمانى‏
استروفیتوم‏

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى - کارشناس باغبانى‏

اسم علمى: استروفیتوم‏
ASTROPHYTUM
خانواده: کاکتاسه CACTACEAE
سرزمین مادرى: مکزیک‏

مشخصات ظاهرى‏

استروفیتوم کاکتوس کوتاهى است به ارتفاع ده تا پانزده و پهناى ده تا دوازده سانتى‏متر. در واقع به شکل کره‏اى است با برجستگى‏ها و بریدگى‏هایى که آن را به صورت ستاره در مى‏آورد.
در زمان جوانى به صورت کاملاً گرد و کُروى است اما هر قدر که از سنش مى‏گذرد ارتفاع آن بیشتر شده و کشیده مى‏شود. تعداد پنج تا شش بریدگى یا شیار دارد. در بعضى از گونه‏ها، شیارها به وسیله رشته‏هاى سفید کرک‏مانندى پوشیده شده‏اند. اغلب استروفیتوم‏ها بدون تیغ هستند اما تعدادى از آنها مقدار کمى خار تولید مى‏کنند. ساقه توده‏اى استروفیتوم به رنگ سبز مایل به خاکسترى است. شکل عجیب و غریب این گیاه آن را نسبت به سایر گیاهان آپارتمانى متمایز مى‏سازد. حتى به دلیل شکل خاصى که دارد در میان کاکتوس‏ها بیشتر از همه مورد توجه قرار دارد.

گل‏ها

گل‏هاى استروفیتوم، زردرنگ و قیفى‏شکلند و در اواخر بهار یا تابستان ظاهر مى‏شوند. براى گلدهى باید حداقل سه تا پنج سال از عمر آن گذشته باشد.

مراقبت‏هاى لازم‏

نور

روشنایى زیاد را دوست دارد و به محیط سایه آفتاب علاقه‏مند است. در زمستان پشت پنجره‏هاى آفتابگیر، محل مناسبى براى آن به حساب مى‏آید. در تابستان نباید در سایه کامل قرار بگیرد.

درجه حرارت مناسب‏

دماى مناسب براى این گیاه در زمستان منهاى چهار درجه سانتى‏گراد و در تابستان حدود سى درجه سانتى‏گراد است.

خاک‏

خاک‏هاى قلیایى بهتر از اسیدى هستند. مخلوطى از یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت کمپوست و یک قسمت ماسه بستر مناسبى براى استروفیتوم است.

آبیارى‏

در تابستان خاک را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید خشک شود اما در زمستان آبیارى را کم کنید و اجازه بدهید خاک، بیشتر اوقات خشک باشد. هنگام آبیارى نباید قطره‏هاى آب روى ساقه ریخته شود، قطرات آب لکه‏هایى ایجاد مى‏کنند که قابل پاک شدن نیست.

تغذیه‏

فقط در تابستان با کودهاى داراى پتاسیم گیاه را تقویت کنید.

ازدیاد

به دو روش ازدیاد مى‏یابد، بذر و قلمه. بذرها در بهار، زمانى که دما معادل بیست و یک درجه سانتى‏گراد باشد جوانه مى‏زنند. تکثیر به روش قلمه را در تابستان انجام دهید. قلمه‏ها را در ماسه بکارید. ریشه‏زایى قلمه‏ها دو تا سه ماه به طول مى‏انجامد.