تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ما مى‏توانیم در باره خدا سخن بگوییم‏

پایان‏نامه دکتراى «امیرعباس على‏زمانى»، با عنوان «سخن گفتن از خدا» به عنوان پایان‏نامه برتر، هشتمین دوره انتخاب پایان‏نامه سال دانشجویى شد.
وى گفته است که امروزه در غرب، زبان علم را زبان معیار قرار داده‏اند و معتقدند که زبان دین استاندارد زبان علمى را ندارد و او تلاش کرده که با پایان‏نامه‏اش راه حلى براى این مسئله پیدا کند.
اعتقاد آقاى على‏زمانى که در حال حاضر عضو هیئت علمى گروه فلسفه دانشگاه قم است، نظریه «اشتراک معنوى» را در کنار دیگر دیدگاههایى که مى‏گویند سخن گفتن با خدا امکان‏پذیر نیست، چون خدا آزمون‏ناپذیر است؛ در پایان‏نامه‏اش بررسى کرده است.
وى در باره فرضیه‏هایى که در پایان‏نامه‏اش ذکر کرده، گفته است: فرضیه اصلى این تحقیق عبارت از «سخن گفتن از خدا معنادار است» و فرضیه دوم نیز تشکیل شده از اینکه بین شیوه سخن گفتن از خدا و سخن گفتن در باره سایر موجودات رابطه تنگاتنگ وجود دارد و نظریه اشتراک معنوى با انضمام تشکیک وجودى مى‏تواند این رابطه را تبیین کند. از این تحقیق مى‏توان نتیجه گرفت که ما مى‏توانیم در باره خدا سخن بگوییم و این سخن گفتن ما مى‏تواند معنى‏دار، ایجابى، صادق و داراى توجیه باشد.

شش مرگ و میر در هر دقیقه‏ نتیجه کنترل نامطلوب دیابت‏

انجمن دیابت ایران اعلام کرد بر اثر کنترل نامطلوب دیابت در هر دقیقه شش نفر جان خود را از دست مى‏دهند.
تا 25 سال آینده تعداد افراد دیابتى در کشورهاى جهان، دو برابر مى‏شود؛ یعنى در سال 1406ش (2030 میلادى)، 366 میلیون نفر مبتلا به دیابت خواهند شد. بیشترین روند رشد با افزایش 50 درصدى نیز مربوط به کشورهاى در حال توسعه است.
بر پایه این گزارش، دلیل افزایش روزافزون دیابت را مى‏توان افزایش طول عمر، چاقى، تغذیه نادرست، زندگى بى‏تحرک و کشیدن سیگار نام برد. همچنین تحقیقات نشان داده که اگر دیابت بموقع تشخیص داده شود، به خوبى مى‏توان از مرگ و میر ناشى از عوارض دیابت جلوگیرى کرد.
این تحقیقات حاکى است که حدود 70 درصد افراد دیابتى، از ابتلاى خود به این بیمارى بى‏خبرند و 90 درصد از مطلعان نیز از درمان صحیحى برخوردار نیستند.

کاهش ویار با مصرف زنجبیل‏

مصرف اندکى از زنجبیل مى‏تواند در کاهش حالت تهوع و استفراغ زنان باردار مؤثر باشد.
زنانى که در ماههاى اولیه باردارى خود دچار حالت تهوع و استفراغ مى‏شوند، مى‏توانند با مصرف «زنجبیل» تا حدودى از این مشکل بکاهند و دیگر به مصرف ویتامین 6B روى نیاورند.
در تحقیقى که بر روى چندین زن باردار که کمتر از 16 هفته از دوران باردارى آنها مى‏گذشت، ثابت شد مصرف روزانه 350 میلى‏گرم زنجبیل، اثرى مشابه با مصرف روزانه 75 میلى‏گرم از ویتامین 6B دارد.
مصرف ویتامین 6B و زنجبیل هیچ عارضه جانبى در مادر و کودک ایجاد نمى‏کند و هیچ تفاوتى در نحوه زایمان زنانى که از این دو ماده استفاده کرده‏اند، مشاهده نشده است.

حتى زایمان دیرهنگام هم‏ خطر ابتلا به سرطان تخمدان را مى‏کاهد

تحقیقات نشان مى‏دهد زایمان دیرهنگام خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان کاهش مى‏دهد.
دانشمندان دریافته‏اند زنانى که پس از سن 35 سالگى باردار مى‏شوند، 58 درصد کمتر از زنانى که هرگز باردار نشده‏اند به سرطان تخمدان مبتلا مى‏شوند. باردارى در سنین پایین‏تر خطر ابتلا به این سرطان را کاهش مى‏دهد، به طورى که باردارى در سنین پیش از 25 سالگى 16 درصد در کاهش احتمال ابتلا به این سرطان مؤثر است.
همچنین بر اساس این بررسى‏ها، باردارى تا سن پس از 30 سالگى، 45 درصد از احتمال بروز سرطان تخمدان جلوگیرى مى‏کند و از سوى دیگر زنانى که تعداد کودکان آنها به 4 فرزند یا بیشتر مى‏رسد، نسبت به زنانى که هرگز بچه‏دار نشده‏اند 64 درصد کمتر به این سرطان مبتلا مى‏شوند.

کاهش سرطان تخمدان با چاى سبز

مطالعات جدید دانشمندان استرالیایى نشان مى‏دهد که مصرف طولانى‏مدت چاى سبز تا 77 درصد خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان مى‏کاهد.
در این تحقیق با مطالعه روى چندین زن ثابت شد که میزان ابتلا به سرطان تخمدان در زنانى که چاى سبز مصرف مى‏کنند به مراتب پایین‏تر از دیگران است.
دانشمندان اعلام کرده‏اند که خاصیت ضد سرطانى در چاى خشک سیاه نیز وجود دارد اما خاصیت آن کمتر از چاى سبز است.
دانشمندان مى‏گویند چاى به علت داشتن ماده‏اى به نام «کاتیشین» در پیشگیرى از ایجاد سایر سرطان‏ها از جمله سرطان مثانه نیز مؤثر است.

بیمارى‏هاى لثه و مسمومیت حاملگى‏

متخصصان زنان و زایمان باید در مراقبت‏هاى حین باردارى براى پیشگیرى از بروز عوارض حین زایمان به بیمارى لثه و دهان در زنان باردار توجه کنند. پژوهشگران با بررسى چندین زن باردار، تأثیر بیمارى‏هاى لثه را بر روند باردارى و ابتلاى آنان به عوارض باردارى مورد ارزیابى قرار داده‏اند.
نتایج این بررسى نشان مى‏دهد زنان مبتلا به بیمارى‏هاى شدید لثه در هنگام زایمان، دو برابر بیشتر از زنان با لثه‏هاى سالم در معرض ابتلا به مسمومیت حاملگى و عوارض ناشى از آن قرار دارند.

زنان خانه‏دار در تهدید آلودگى هواى خانگى‏

به گزارش سازمان بهداشت جهانى شمار قربانیان ناشى از آلودگى هواى داخل ساختمان‏ها به دو میلیون و 600 هزار نفر در سال افزایش یافت.
تحقیقات نشان مى‏دهد از سه میلیون نفرى که در سال، جان خود را به علت آلودگى هوا از دست مى‏دهند، 6/2 میلیون نفر آنان به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر آلودگى هواى داخل ساختمان‏ها جان باخته‏اند.
بر این اساس، زنان به عنوان کسانى که بیشترین مسئولیت را در امور مربوط به منزل دارند بیشتر در معرض این آلاینده‏ها قرار داشته و آسیب‏پذیرتر هستند.

اسرارى تازه از حیات جنین‏

دانشمندان موفق به ابداع نوع جدیدى اسکن سونوگرافى شده‏اند که تصاویر واضحى از جنین 12 هفته را در رحم مادر ارائه مى‏کند.
سونوگرافى معمولاً در هفته‏هاى بین 12 تا 20 باردارى انجام مى‏شود و تصاویر دوبُعدى از جنین تهیه مى‏کنند. اندازه‏گیرى و ارزیابى رشد جنین در رحم مادر مى‏تواند به پزشکان کمک بسیار زیادى کند. در شیوه ابداعى جدید، علاوه بر تولید تصاویر سه‏بُعدى حرکات جنین به صورت فورى ثبت مى‏شود.
در شیوه جدید مشخص شده که جنین از اولین مراحل رشد و نمو، رفتار پیچیده‏اى دارد، لذا علم جدیدى نیز از درک و ترسیم رفتار کودک ایجاد شده است.
تصاویر تهیه شده با این نوع اسکن نشان داده که جنین در 12 هفتگى و بسیار قبل از آنکه مادر بتواند حرکات او را احساس کند، مى‏تواند در رحم دراز بکشد، لگد بزند و بپرد. همچنین از 18 هفتگى جنین مى‏تواند چشم خود را بگشاید؛ هر چند برخى پزشکان بر این باورند که پلک چشم‏ها تا 26 هفتگى به هم جوش خورده است.
تصویر جنین در 26 هفتگى انواع رفتارها و حالات را مثل خاراندن بدن، دراز کشیدن، لبخند زدن، گریستن، سکسکه کردن و مکیدن را نشان مى‏دهد. قبل از این تصور مى‏شد که نوزاد تا 6 هفته پس از تولد نمى‏تواند لبخند بزند.

کاهش خطر بروز سرطان با مصرف شیر

محققان علوم پزشکى اعلام کردند مصرف شیر با مکمل‏هاى حاوى کلسیم، خطر ابتلاى افراد به سرطان روده بزرگ را کاهش مى‏دهد.
محققان دریافتند مصرف میزان متوسطى از شیر و کلسیم به طور روزانه از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مى‏کاهد.
به گفته محققان مصرف روزانه 500 سى‏سى شیر، معادل دو لیوان از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به میزان 12 درصد مى‏کاهد.

رابطه ضریب هوشى و سلامت افراد

تحقیقات نشان داده است کودکان باهوش در مقایسه با گروه همسالان خود که بهره هوشى کمترى دارند، در بزرگسالى کمتر به بیمارى‏هاى جدى مبتلا مى‏شوند.
بر اساس نتایج تحقیقات در آمریکا، بروز بیمارى‏هاى قلبى، دیابت، آسم، سرطان و آرتروز در بزرگسالانى که ضریب هوشى آنها در کودکى پایین بوده، شایع‏تر است.
پژوهشگران نتیجه‏گیرى کرده‏اند که میزان ضریب هوشى در کودکى مى‏تواند شاخصى براى تشخیص وضع سلامت بدنى فرد باشد.

افزایش عارضه آندومتریوز با گوشت قرمز

محققان ایتالیایى اعلام کردند که کاهش مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به عارضه «آندومتریوز» (وجود غیر طبیعى بافت‏هاى شبیه مخاط رحم در حفره لگن) را در زنان کاهش مى‏دهد.
«آندومتریوز» زمانى اتفاق مى‏افتد که بافت‏هایى که به طور طبیعى در رحم وجود دارند در اعضاى دیگرى از بدن مشاهده شوند که معمولاً این ناهنجارى باعث بروز درد و گاهى اوقات نابارورى مى‏شود.
بر اساس این مطالعات، زنانى که هر روز گوشت قرمز مصرف مى‏کنند، دو برابر بیشتر از زنانى که کمتر از گوشت قرمز و بیشتر از میوه و سبزیجات تغذیه مى‏کنند به این عارضه مبتلا مى‏شوند.
در این بررسى، محققان چندین زن مبتلا به «آندومتریوز» و چندین زن سالم بدون هیچ گونه سابقه ابتلا به این عارضه را مورد مصاحبه قرار دادند و مشخص شد در زنانى که بیشترین درصد مصرف گوشت قرمز از انواع مختلف آن را داشتند بین 80 تا 100 درصد احتمال بروز این عارضه افزایش داشته است. در مقایسه زنانى که بیشتر از میوه و سبزیجات مصرف کرده‏اند این احتمال تا 40 درصد کاهش یافته است. مصرف سایر مواد غذایى نیز ارتباطى با بروز این ناهنجارى نداشته است.

کاهش عارضه ضربان نامنظم قلب با مصرف ماهى‏

پزشکان آمریکایى اعلام کردند که خوردن ماهى، خطر بروز اختلالات کشنده ناشى از ضربان قلب نامنظم را کاهش مى‏دهد.
پژوهشگران به تازگى دریافته‏اند که مصرف ماهى کبابى یا آب‏پز (نه در حالت سرخ‏کرده) خطر ابتلا به فیبریلاسیون عروق (انقباض خود به خود رشته‏هاى عضلانى) را کاهش مى‏دهد.
نتایج این پژوهش حاکى از آن است که مصرف منظم ماهى تن و یا انواع دیگر ماهى آب‏پز و کبابى یک عامل بازدارنده ساده و مهم براى جلوگیرى از بروز این عارضه در زنان و مردان میانسال است. عامل اصلى این تأثیر اسید چرب موسوم به «امگا3» است که نه تنها در تنظیم ضربان قلب بلکه بر رشد و عملکرد سلول‏هاى مغزى نیز نقش مطلوبى دارد.

احتمال افزایش بروز دیابت با خُروپُف‏هاى شبانه‏

ابتلا به «خروپف‏هاى شبانه» احتمال بروز بیمارى دیابت را افزایش مى‏دهد. پزشکان با بررسى شمارى از مردان مبتلا به عارضه «خُرخُر شبانه» دریافتند، ابتلا به این عارضه، احتمال بروز دیابت را در آنان افزایش مى‏دهد.
بر پایه نتایج این بررسى مشخص شد افرادى که به عارضه «خرخر شبانه» مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض بروز مقاومت سلولى نسبت به هورمون انسولین هستند.
گفتنى است ابتلا به عارضه خروپف‏هاى شبانه یکى از عوامل مؤثر در بروز سکته‏هاى مغزى نیز به شمار مى‏رود.

کودکان چاق بیشتر با زورگویى مواجهند

طبق نتایج یک مطالعه جدید، کودکان چاق بیشتر با زورگویى مواجه مى‏شوند.
این تحقیق نشان داد این کودکان وقتى بزرگ‏تر مى‏شوند، احتمال آنکه خود به زورگویى روى آورند، به مراتب بیشتر از سایر کودکان است.
طبق نتایج این تحقیق، یک نفر از هر هفت کودک کانادایى بین سنین 11 تا 16 سال قربانى زورگویى و آزار و اذیت دیگرانند؛ در حالى که 10 درصد دختران داراى وزن عادى هدف زورگویى و آزار و اذیت اطرافیان قرار مى‏گیرند. این رقم در باره دختران داراى اضافه وزن، 15 درصد و در باره دختران چاق، 23 درصد است.
محققان در این تحقیق اشکال متعدد آزار و اذیت از جمله اذیت‏هاى لفظى مانند تمسخر، اذیت‏هاى بدنى مانند نیشگون و کتک زدن، آزارهاى رابطه‏اى مانند طرد شدن را که اکثر کودکان چاق با آن مواجهند بررسى کردند و دریافتند در حالى که پسران چاق اغلب هدف آزارهاى رابطه‏اى قرار مى‏گیرند، دختران بیشتر قربانى آزار و اذیت‏هاى بدنى هستند.

کودکان پر جنب و جوش کمتر افسرده مى‏شوند

محققان علوم پزشکى اعلام کردند کسانى که در کودکى ورزش بیشترى مى‏کنند یا جنب و جوش آنها بیشتر از دیگران است در بزرگسالى کمتر به افسردگى مبتلا مى‏شوند.
مطالعات جدید محققان نشان مى‏دهد دانش‏آموزانى که به ورزش و فعالیت جسمانى مى‏پردازند کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگى قرار دارند.
بر اساس آمارها، بین 8 تا 9 درصد بزرگسالان به افسردگى مبتلا هستند و جنس مؤنث دو برابر مردان در معرض خطر ابتلا به این معضل هستند.

سکته‏هاى مغزى هنگام خواب‏

محققان اسپانیایى اعلام کردند که نوعى اختلال خواب که موجب تکرار موقتى قطع تنفس مى‏شود، عامل نگران‏کننده‏اى براى بروز سکته مغزى و در نتیجه مرگ است.
قطع موقتى تنفس در هنگام خواب تقریباً در 20 درصد افراد مشاهده مى‏شود. در افرادى که با این مشکل روبه‏رو هستند، تنفس آنها به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در هنگام خواب گاهى اوقات حتى بیش از 300 نوبت در شب قطع مى‏شود.
به گفته محققان مشاهده 161 بیمار مبتلا به سکته مغزى نشان داده که افزایش خطر مرگ ناشى از سکته در افراد با این توقف‏هاى تنفسى در ارتباط است. در این پژوهش مشخص شد که احتمال مرگ افرادى که سکته مغزى داشته‏اند و به این نارسایى نیز دچار هستند، افزایش یابد.
حمله مغزى یکى از عوامل عمده کشنده در جهان است که در هنگام پاره شدن و یا مسدود شدن رگ‏هاى خونى مغز با لخته‏هاى خونى رخ مى‏دهد که مسیر اصلى رسیدن اکسیژن به مغز را متوقف مى‏کند.

ساخت واکسن وبا و هپاتیت از سیب‏زمینى‏

محققان از گیاه سیب‏زمینى واکسنى ساختند که در برابر بیمارى‏هایى مانند وبا، ویروس نورواک و هپاتیت‏بى، ایمنى ایجاد مى‏کند.
محققان معتقدند واکسن‏هایى که ساخته مى‏شود و باید با قیمت پایین عرضه شوند، باید خوراکى بوده و در برابر گرما مقاومت داشته باشند و شامل ترکیباتى باشند که در برابر بیمارى‏ها ایمنى ایجاد کنند.

ارتباط دیابت و ماهى‏

مطالعات یک مرکز پژوهشى دانشگاهى آمریکا نشان مى‏دهد که مصرف منظم ماهى خطر بروز نارسایى کلیه را در بین مبتلایان به بیمارى دیابت کاهش مى‏دهد.
به گفته محققان این مرکز مصرف ماهى، میزان دفع ادرارى پروتئین آلبومین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین به گونه مؤثرى کاهش مى‏دهد.
بر پایه نتایج این پژوهش، وجود 53 گرم گوشت انواع ماهى در رژیم غذایى روزانه بیماران دیابتى، احتمال ابتلاى این بیماران به نارسایى کلیه را تا حد چشمگیرى کاهش مى‏دهد.
نارسایى کلیه از خطرناک‏ترین عوارضى است که در اثر عدم کنترل صحیح بیمارى گریبانگیر بیماران دیابتى مى‏شود.

کم‏تحرکى، کشنده‏تر از سیگار است‏

بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققان، کم‏تحرکى به مراتب کشنده‏تر از کشیدن سیگار است.
این تحقیقات نشان مى‏دهد که سال 1377ش (1998م) تعداد فوت‏شدگان ناشى از کم‏تحرکى 6400 نفر بوده در حالى که مرگ و میر سیگارى‏ها در همین سال 5700 نفر گزارش شده است.
بر اساس محاسبات آنها مرگ و میر ناشى از کم‏تحرکى 20 درصد از مردم بالاى 35 سال را نشان مى‏دهد علاوه بر این مشخص شده است که 26 تا 36 درصد از مردان فوت‏شده حداقل یک بار در ماه فعالیت داشته‏اند. در حالى که این میزان بر روى زنان بین 30 تا 36 درصد را نشان مى‏دهد.
این تحقیق نشان مى‏دهد که سیگار کشیدن و کاهش تحرک جسمانى، هر دو مرگ‏آورند. بسیارى از مردم سیگار نمى‏کشند اما تحرک‏شان بسیار کم است. در عین حال محققان به این نتیجه رسیده‏اند که خطر مرگ ناشى از سرطان براى بزرگسالان کم‏تحرک در مردان 45 درصد و در زنان 28 درصد است.

کاغذدیوارى مقاوم به امواج موبایل ساخته شد

صداهاى آزاردهنده زنگ تلفن همراه در سالن‏هاى سینما و تئاتر با استفاده از یک کاغذدیوارى مجهز به فناورى برتر که سیگنال‏هاى این وسیله را متوقف مى‏کند، از محیط دور مى‏شوند.
به گفته دانشمندان انگلیسى به کمک این فناورى مى‏توان فضاهاى ساکت را در بیمارستان‏ها، مدارس و سالن‏هاى استراحت فرودگاهها نیز ایجاد کرد.
این محصول از شبکه فلزى ساخته شده و مى‏تواند در کمک به مقابله با فعالیت‏هاى تروریست‏ها نیز کاربرد داشته باشد.
همچنین این کاغذدیوارى در مناطقى از فرودگاهها که بسته‏اى مشکوک نگهدارى مى‏شود، به کار مى‏رود به طورى که هر بمبى مى‏تواند از صداى زنگ یک تلفن، فعال و منفجر شود.

رو به شرق بخوابید

کارشناسان چینى مى‏گویند موقع خواب سر باید رو به سمت شرق چرخانده شود؛ زیرا مدار کره زمین، جنوبى شمالى و حرکت زمین، شرقى غربى است که در این وضعیت سر متناسب با حرکت زمین قرار مى‏گیرد و براى سلامت انسان مناسب‏تر است.
همچنین این کارشناسان توصیه کرده‏اند براى خواب راحت باید محیط اتاق خواب آرام و تمیز باشد. ارتفاع بالش فقط هشت سانتى‏متر باشد. قبل از خواب، غذا صرف نشود و براى به خواب رفتن از قهوه و چاى استفاده نشود.
خوردن یک لیوان شیر گرم و ماساژ دادن پاها در آب گرم براى یک خواب راحت، بسیار مناسب است.
لازم به یادآورى است: در روایات اسلامى رو به قبله بودن توصیه شده است.

رفتن به تعطیلات براى قلب ضرر دارد!

برخى پژوهشگران و متخصصان قلب و عروق، حملات قلبى را مهم‏ترین علت مرگ و میر هنگام تعطیلات اعلام کردند.
به گفته متخصصان افراد تلاش مى‏کنند از فرصت کوتاه تعطیلات، بیشترین لذت و بهره را ببرند و همین فشار و رفتار نادرست خطر سکته قلبى را بیشتر مى‏کند.
بر اساس نتایج نظرسنجى در آمریکا، که از چندین هزار آمریکایى انجام گرفت، در تعطیلات 53 درصد دچار اضطراب و فشار روانى مى‏شوند، 34 درصد پرخورى مى‏کنند و 59 درصد هم که به فعالیت زیاد بدنى عادت ندارند، در تعطیلات فعالیت بدنى شدیدى انجام مى‏دهند. همچنین 37 درصد از مبتلایان به فشار خون بالا، در تعطیلات توجهى به آزمایش فشار خون خود ندارند که عامل مهمى در حملات قلبى است.