کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

فروغ ابدیت (ویرایش سوم)

جعفر سبحانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: نوزدهم/1383
تعداد صفحه: 1047 صفحه‏
قیمت: 55000 ریال‏
یکى از مقاطع بى‏نظیر تاریخ، دوران حضرت رسول(ص) از تولد تا رحلت است. در این باره کتاب‏هاى بسیارى از سوى مسلمانان و حتى غیر مسلمانان نوشته شده است که متأسفانه در بیشتر آنها نقایص بیشمارى به چشم مى‏خورد.
«فروغ ابدیت» با قلمى روان و گویا، وقایع مهم و اساسى زندگى پیامبر اسلام(ص) را از اساسى‏ترین مدارک تاریخى اسلام نقل کرده و به تجزیه و تحلیل آنها نشسته و ایرادها و شبهه‏هاى موجود را با دلایل قوى، جواب داده است.
«عرب پیش از اسلام»، «نیاکان پیامبر(ص)»، «نخستین جلوه حقیقت»، «افسانه غرانیق»، «معراج از نظر قرآن و حدیث و تاریخ»، «سفیران پیامبر(ص)» بعضى از فصول این کتاب است.

دروغ مصلحت‏آمیز (بحثى در مفهوم و گستره آن)

سیدحسن اسلامى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 591 صفحه‏
قیمت: 52000 ریال‏
این کتاب داراى دو بخش است. بخش نخست با ارائه عناصر سازنده دروغ، تعریفى روشن از این رذیلت به دست مى‏دهد. آنگاه ابعاد دروغ مصلحت‏آمیز کاویده و معیارهاى ادعایى چنین دروغى بررسى مى‏شود.
دومین بخش این تحقیق، بررسى موردى 8 نوع دروغ، مانند دروغ به کودکان، دروغ براى ترویج دین، دروغ شوهر به زن، که غالباً به نام مصلحت داشتن مجاز شمرده مى‏شود. این کتاب اولین نوشته به زبان فارسى است که در پى فهم و تحلیل چنین مقوله‏اى برآمده است. وجود پیوستى در پایان کتاب که در آن گزیده مهم‏ترین نوشته‏هاى مربوط به این مسئله به زبان فارسى گردآورى شده است، آن را به مرجعى در این زمینه تبدیل مى‏کند.

اندیشه سیاسى نائینى‏

احمد بهشتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 392 صفحه‏
قیمت: 28500 ریال‏
آیت‏اللَّه میرزا محمدحسین نائینى، فقیهى بزرگ و سیاستمدارى صاحب‏نظر بود که دیدگاههاى او نقطه عطفى در مبارزات مشروطه بود. وى این دیدگاهها را در کتاب «تنبیه‏الامّه و تنزیه‏الملّه» تبیین کرد. تنبیه‏الامه از همان آغاز مورد توجه صاحب‏نظران قرار گرفت و بحث‏هاى گوناگون در باره آن صورت پذیرفت.
این کتاب به تفصیل، اندیشه سیاسى نائینى را در فصل‏هاى متعددى مى‏کاود.

رشد جمعیت، تنظیم خانواده و سقط جنین (آرا و مبانى فقهى - حقوقى)

محمدهادى طلعتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 391 صفحه‏
قیمت: 32000 ریال‏
مسئله کنترل جمعیت، در هر دو حوزه جمعیت‏شناسى و پزشکى، پرسش‏هاى زیادى را فرا روى پژوهشگران در عرصه فقه‏پژوهى قرار داده است. از آنجا که این گونه پرسش‏ها در حوزه فقه‏پژوهى، در زمره مسائل نوپیداى فقه (مسائل مستحدثه) قرار مى‏گیرند، موضوع‏شناسى دقیق آنها با بهره‏گیرى از دانش جمعیت‏شناسى و پزشکى امرى ضرورى است، زیرا این گونه مسائل یا در فقه سابقه نداشته، یا بدین صورت که اکنون هست مطرح نبوده‏اند. با توجه به این مطلب مى‏توان مهم‏ترین پرسش‏هایى را که پژوهش حاضر در صدد پاسخگویى به آنهاست در دو بخش کلى خلاصه کرد.
1- پرسش‏هاى مربوط به حل مسئله و رشد جمعیت و کنترل آن؛
2- پرسش مربوط به شیوه‏هاى پیشگیرى از باردارى؛

کند و کاو در ماهیت معمایى ایران‏

حسین کچویان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 128 صفحه‏
قیمت: 9500 ریال‏
تحلیل تحولات سیاسى اخیر ایران از دوم خرداد 1376 تا اول اسفند 1382، بررسى بنیان‏هاى نظرى این تحولات و تبیین ناسازگارى طرح‏هاى سکولاریست‏ها در باره ایران، تلاشى است که این اثر به آن پرداخته است.
هدف این است که معنا و مفهوم ماهیت معمایى و اعجاب‏انگیز تحولات ایران روشن و دلایل نظرى آن مشخص شود.

ذبح با ابزار جدید

محمد ادیبى‏مهر
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 224 صفحه‏
قیمت: 16500 ریال‏
یکى از دستورهاى مهم اسلامى، «ذبح» است. مسلمانان این کار را همیشه به روش و آداب خاصى انجام داده و مى‏دهند. با اختراع وسایل جدید، امکان این عمل، آسان‏تر گشته است، اما مشروعیت استفاده از این وسایل چگونه است؟ نویسنده طى چند فصل، از موضوعاتى که حصول آنها به ذبح، مشروعیت مى‏بخشد، بحث مى‏کند که عبارتند از: مسلمان بودن ذابح، آهنى بودن وسیله ذبح، استقبال، تسمیه و قطع رگ‏هاى بزرگ گردن.
همچنین در پایان، بى‏هوش کردن حیوان - به هر طریق - جهت تسهیل ذبح را مورد بررسى قرار مى‏دهد.

بازشناسى احکام صادره از معصومین (پژوهشى در مسائل حکومت اسلامى)

محمد رحمانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 255 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
این اثر به بررسى احکامى پرداخته که از سوى پیشوایان معصوم به عنوان حاکم صادر شده است و در چهار فصل سامان داده شده است: نخست، مفهوم حکم و تقسیمات آن، سپس ضمن بیان مناصب پیامبر اکرم و ائمه(ع) به موضوع واگذارى حق تشریع و قانون‏گذارى به آن بزرگواران مى‏پردازد. بخش سوم، به شرح نمونه‏هایى از احکام حکومتى پیامبر(ص) و ائمه(ع) که در زمینه‏هاى گوناگون صادر شده اختصاص دارد. در بخش پایانى پس از آنکه به تبیین شئون فقها و اثبات اصل ولایت فقیه پرداخته، موضوع «منطقة الفراغ» و حق جعل احکام حکومتى بر اساس مصالح جامعه از سوى فقها بررسى شده است.

چیستى فلسفه سیاسى در حوزه تمدن اسلامى‏

محمد پزشکى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 224 صفحه‏
قیمت: 17000 ریال‏
این کتاب پس از بیان تعریف و ماهیت فلسفه سیاسى در تمدن اسلامى، به بیان فرضیاتى در باب هستى‏شناسى، معرفت‏شناسى و انسان‏شناسى این فلسفه مى‏پردازد. با پذیرش هر نظریه‏اى از مقدمات مذکور، نتایجى در باره ماهیت دولت، آمریت و اطاعت و غایات زندگى سیاسى استنتاج مى‏شود. به طور کلى مهم‏ترین اشتغال خاطر فلسفه سیاسى اسلامى جستجوى مبنایى براى عدالت و قانون عادلانه در جامعه است.

دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام‏

سیدعبدالقیوم سجادى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 292 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
رفتار دیپلماتیک هر سیاستمدار در روابط بین‏الملل، مبتنى بر چهارچوب‏هاى ارزشى است که حکومت بدان‏ها پاى‏بند است. شناسایى این مبانى، گام اول در مباحث سیاسى است. اکنون پرسش اصلى این است که ماهیت، اصول و ویژگى‏هاى دیپلماسى اسلام چیست؟
پایه اساسى این اثر بر سؤال فوق است که در این بخش‏ها به تفصیل و با استناد به متون کهن اسلامى بدان پاسخ داده شده است.

زندگانى امام حسن مجتبى(ع) (ویرایش دوم)

سیدهاشم رسولى محلاتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول این ناشر (دهم)/1383
تعداد صفحه: 472 صفحه‏
قیمت: 34000 ریال‏
امام حسن مجتبى(ع) یکى از امامان معصوم است که مطالعه زندگى ایشان آموزه‏هاى فراوانى از معارف دینى و انسانى را به دست مى‏دهد. در این باره کتاب‏هاى فراوانى نوشته شده اما در این اثر مؤلف با نثرى روان و استناد به منابع کهن در 12 فصل همه جنبه‏هاى زندگى این امام معصوم(ع) را بررسى کرده است.

دانش تاریخ و تاریخ‏نگارى اسلامى‏

حسن حضرتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 567 صفحه‏
قیمت: 48000 ریال‏
دانش تاریخ از معارف عبرت‏آموزى است که رشد و تکامل آدمى را تسریع مى‏بخشد. از همین‏رو، در میان علوم اسلامى، اهمیت ویژه‏اى دارد و مسلمانان در حوزه‏هاى مختلف آن به پیشرفت‏هاى چشمگیرى نایل آمدند.
بى‏شک در روند تکاملى این علم، بینش تاریخى قرآن و اهتمام آن به عبرت‏آموزى از تمدن‏هاى کهن و آموزه‏هاى تاریخى پیامبر بسیار مؤثر بود. به طورى که در مکتب تاریخى اسلام، نوع نگرش عمیق و همه‏جانبه‏اى را مى‏یابیم که در مقایسه با سایر مکاتب تاریخى، مکتبى مستقل است. این اثر در مقاله‏هاى متعدد تحقیقى، ویژگى‏هاى این مکتب را به روش علمى مى‏کاود.

درآمدى بر اسلام و جهانى‏شدن‏

سیدعبدالقیوم سجادى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 192 صفحه‏
قیمت: 15000 ریال‏
در این کتاب، ضمن شرح پیامدها و نقاط چالش‏زاى جهانى‏شدن نسبت به فرهنگ و اندیشه اسلامى، پاسخ اندیشمندان مسلمان به این پدیده بازخوانى مى‏شود و در نهایت، جهت‏گیرى اندیشه اسلامى در قبال این فرآیند به بحث گذاشته مى‏شود.

حدیث برادرى در سیره نبوى‏

محمدرضا هدایت‏پناه‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 368 صفحه‏
قیمت: 27000 ریال‏
با تدابیر مهم پیامبر(ص) از جمله «پیمان برادرى میان مسلمانان» زمینه بحران نزاع‏هاى قبیلگى به سازنده‏ترین کارها در دوران رسالت تبدیل شد. از زیباترین صحنه‏هاى این همایش بزرگ پیمان برادرى میان رسول خدا(ص) و على(ع) بود که تمام مسلمانان جایگاه بسیار مهم معنوى و سیاسى امیرالمؤمنین را نزد پیامبر مشاهده کردند. موضوعى که پیوسته از سوى دشمنان آن حضرت و افراطیون اهل سنت ناخوشایند و مورد انکار بوده است. نویسنده در این کتاب با مراجعه به منابع معتبر شیعه و اهل سنت، این موضوع تاریخى را از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسى قرار داده است.

عشق دمشق‏

محمدحسن عرب‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 136 صفحه‏
قیمت: 9000 ریال‏
زائر قبور متبرکه عاشقى است که سر از پا نمى‏شناسد و سختى راه و مشقت سفر، او را از ادامه راه باز نمى‏دارد. او با دست خالى سفر مى‏کند و با کوله‏بارى از معرفت، تجربه و عبرت باز مى‏گردد.
«عشق دمشق»، سفرنامه‏اى است که در آن شرح دیدارها و زیارت‏هاى زائر و دیدنى‏هایى از اصحاب کهف را مى‏خوانیم و با فرهنگ مردمان سوریه آشنا مى‏شویم.

تفسیر سوره مبارکه حمد

سیدعزّالدین حسینى زنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 168 صفحه‏
قیمت: 12500 ریال‏
سوره حمد که هفت آیه دارد، هر یک به مطلب مهمى اشاره دارد و در واقع، چکیده تمامى معارف اسلامى است که تفصیل هر کدام از آنها در سوره‏هاى دیگر قرآن آمده است.
در روایات، فضایل بسیارى براى این سوره بیان شده و در اهمیت آن همین بس که در هر نماز، دو بار تکرار مى‏شود. از روزگاران گذشته تاکنون عالمان و مفسران زیادى به تفسیر آن همت گماشته‏اند. این اثر با قلمى روان، گوشه‏هایى از آموزه‏هاى این سوره عظیم را ارائه مى‏کند.

زن شاداب‏

ناتالى راجرز (ترجمه: على‏اصغر شجاعى)
ناشر: نقش و نگار
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 136 صفحه‏
قیمت: 11000 ریال‏
زنان همواره از کوفتگى، بى‏انگیزگى و خستگى‏هاى بدون دلیل شکایت دارند. در این کتاب، خوانندگان علت خستگى‏ها و راههاى مبارزه با آن را مى‏شناسند و نیز مى‏آموزند چگونه تندرستى، شادابى و توانایى جسمى خود را از طریق تغذیه‏اى سنجیده، حرکات ورزشى مداوم، انتخاب روش سالم زندگى و رژیم غذایى مناسب به دست آورند.

هویت فلسفه اسلامى‏

سعید رحیمیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 351 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
این کتاب مجموعه مقاله‏هایى است در گستره فلسفه اسلامى که در دو بخش، تنظیم شده است: فلسفه و دین (فلسفه دینى و دین‏فلسفى) و جریان‏ها و مکتب‏هاى فلسفى اسلامى. بحث‏هایى چون هویت فلسفه اسلامى، امام على(ع) پایه‏گذار حکمت الهى در اسلام، تطبیق نظام‏هاى فلسفىِ سینوى، رشدى و صدرایى، گرایش‏هاى غیر اصالت و جمودى پس از صدرالمتألهین، مدخلى بر بحث وحدت وجود، بررسى و نقد مکتب تفکیک و عیارسنجى فلسفه در بوته نقد، از مباحث این کتاب است.

اندیشه سیاسى جمال‏الدین محمد خوانسارى‏

ابوالفضل سلطان‏محمدى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
قیمت: 12500 ریال‏
جمال‏الدین محمد خوانسارى، معروف به آقاجمال، از فقها و حکماى بنام عصر اخیر صفوى است. نوع نگرش او به مسائل سیاسى و قدرت حاکم، همانند بسیارى از عالمان این دوره از نوع حفظ وضع موجود و حداکثر اصلاح آن بوده است.
این نوشتار بر این فرضیه متمرکز است که تفکر سیاسى آقاجمال مبتنى و متأثر از مبانى و آراى فقهى و کلامى او بوده است و در این خصوص، خوانسارى نظام سیاسى شیعه را بر پایه خلافت الهى بنیان نهاده و بر اساس اعتقادهاى کلامى و فقهى‏اش با ردّ حکومت جائران، منظومه فکر سیاسى خود را از کلام معصومین(ع) به ویژه امام على(ع) استنباط و استخراج نموده است.

اندیشه سیاسى شهید ثانى‏

سیدمحمدرضا موسویان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 304 صفحه‏
قیمت: 18000 ریال‏
در این پژوهش، اندیشه سیاسى شهید ثانى از علماى بزرگ شیعه در جبل‏عامل و معاصر شاه طهماسب صفوى براى دستیابى به گفتمان مشترک فقهاى شیعه در مورد سیاست، نظام سیاسى و کارویژه‏هاى آن تدوین شده است.
هدف فوق با ارائه مبانى کلامى - فقهى شهید ثانى به عنوان پایه و اساس اندیشه، و بیان ساختارهاى مختلف نظام سیاسى و ساز و کارهاى آن و تبیین جایگاه عناصر نظارتى براى جلوگیرى از تمرکز قدرت سیاسى تأمین شده است.

بررسى مبانى فرهنگ غرب و پیامدهاى آن‏

حبیب‏اللَّه طاهرى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول/1383
تعداد صفحه: 312 صفحه‏
قیمت: 22500 ریال‏
مصون‏سازى جامعه در برابر تهاجم فرهنگى بیگانگان و دفاع از حریم دین و فرهنگ بومى، نیاز به استفاده از روش‏هاى منطقى و کارآمد دارد. افزایش سطح آگاهى مردم - به ویژه نسل جوان - از جمله آنها بلکه بهترین شیوه است. براى دسترسى به این مقصود از یک سو، معرفى مکتب و هویت دینى - ملى خود و از سوى دیگر، نشان دادن ابعاد فرهنگ بیگانه مى‏تواند یارى کند تا در هنگام هجوم، نشانه‏ها را بشناسند و با معیار و میزان، اندیشه و فکر خود را از آفت‏ها نگه دارند.
این اثر به انگیزه آشنایى با مبانى فرهنگ مهاجم غربى در دو بخش نگاشته شده است: معرفى فرهنگ غرب و پیامدهاى آن فرهنگ.

فرار دختران، چرا؟

شهلا معظمى‏
ناشر: نشر گرایش‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 248 صفحه‏
قیمت: 19000 ریال‏
معضل گریز دختران از خانه و خانواده، مشکلات عدیده‏اى را براى آنها، خانواده‏ها و جامعه ایجاد کرده است. هر چند پسران نیز به نسبت دختران و شاید بیشتر از آنان از خانه مى‏گریزند، اما فرار دختران به علت قرار گرفتن آنان در حالت و وضعیت خطرناک در خانواده‏ها و در بین مسئولان و صاحب‏نظران و افکار عمومى، حساسیت و واکنش شدیدى را ایجاد مى‏کند. از این‏رو دختران بیشتر از پسران دستگیر و بازداشت مى‏شوند.
در این کتاب به این سؤال پاسخ داده شده که چرا دختران و زنان جوان از خانه و خانواده خود مى‏گریزند؟ در حالى که معتقدیم خانه مکان امن و راحتى است که انسان در آن پناه مى‏گیرد و مکانى است که باید محبت و دوستى و صفا بر فضاى آن حاکم باشد و وابستگى انسان به خانواده و خانه بسیار عمیق است.