پژواک


 

پژواک‏

متأسفانه مجله جدیدتان به دستم نرسیده است و مى‏خواهم که آن را برایم ارسال کنید.

هاجر مرادى - اصفهان‏

خواهر عزیز، همان طور که بارها طى نامه و تماس تلفنى به شما اعلام کرده‏ایم، در هر شماره، مجله فقط براى دوستانى ارسال مى‏شود که آثارشان در آن شماره از مجله منتشر شده باشد. تا به حال چند قطعه از شما در بخش «دختران بهار» چاپ شده است و شماره‏هایى که آثارتان در آن منتشر شده، برایتان فرستاده شده است. همان طور که قبلاً هم گفته بودیم، مى‏توانید با اشتراک مجله، هر ماه «پیام زن» را در منزل‏تان ملاحظه کنید.

در طول این دو سه سالى که از همکارى این حقیر با نشریه‏تان مى‏گذرد و الطافى که نسبت به نگارنده داشته‏اید هر ماه مشتاق‏تر از پیش به همکارى با این رسانه ادامه داده و آرزو مى‏کنم این یگانگى همچنان ادامه داشته باشد. در طول این سال‏ها تمام شماره‏هاى نشریه‏تان را جمع‏آورى کرده اما به خاطر سهل‏انگارى، چند شماره را گم و یا بر اثر رخدادى، آنها از میان رفته‏اند بنابراین آرشیو مجلاتم ناقص شده و انتظار دارم براى تکمیل شماره‏هاى ناقص، در صورت امکان، کمبودها را جبران کنید.
در صورت امکان از فعال‏ترین خوانندگان چند نمونه مثال بزنید. آیا امکان دارد مجله‏تان را به صورت رنگى چاپ کنید؟ گزارشات مفصلى در مورد مشاغل قدیمى تهیه کرده‏ام آیا جایى در مجله‏تان براى این مطالب هست؟ در نظر دارم گزارش‏هایى هم در باره اماکن مقدسه در شهرهاى مختلف تهیه کنم. آیا مى‏توانید از این گزارش‏ها در مجله استفاده کنید؟

ابوالفضل صمدى رضایى - مشهد

برادر محترم، به پاس فعالیت‏هاى مستمر شما و نامه‏ها و آثار بسیارى که برایمان ارسال مى‏کنید، پنج شماره درخواستى‏تان را برایتان ارسال مى‏کنیم، باشد که بتوانید این مجموعه و همچنین دیگر نشریات و کتاب‏هاى خود را در اختیار دوستان‏تان هم قرار دهید تا آنها هم بتوانند بیشتر با دنیاى ادبیات و مطبوعات آشنا شوند.
اما منظورتان را از فعال‏ترین خواننده متوجه نشدیم. شاید بتوان گفت فعال‏ترین مشترک و یا فعال‏ترین دوستى که مرتب برایمان نامه و اثر مى‏فرستد و یا ...؛ در هر صورت خوب است بدانید که شما یکى از کسانى هستید که هر ماه چند نامه از شما به دست‏مان مى‏رسد.
در حال حاضر هم چاپ مجله به صورت رنگى امکان‏پذیر نیست. گزارش‏هاى مربوط به مشاغل قدیمى هم مورد استفاده در مجله نیست مگر اینکه مثلاً گزارشى کوتاه و مستند از یک کارگاه قدیمى به فرض نخ‏ریسى داشته باشید و به پیشینه این شغل در نزد زنان از ابتدا تا به حال بپردازید و ... . گزارش اماکن مقدسه هم مناسب پیام زن نیست مگر اینکه از بانوان مقدسه باشد. موفق باشید.

با عرض ادب به تمامى دست‏اندرکاران محترم مجله خوب و پر بارتان. چندى پیش از طریق یکى از دوستان با مجله آشنا شدم و از او خواستم برخى از سروده‏هایم را همراه با نامه خودش برایتان بفرستد. ایشان هم این کار را کرد ولى در مجله به نقد سروده‏هاى من نپرداخته بودید. نامه‏اى برایتان نوشتم تا از شما بخواهم به نقد اشعار هم بپردازید. ایرج مظلوم سامانى - محمودآباد
برادر گرامى، متأسفانه اشعار شما به دست‏مان نرسیده است. مى‏توانید دوباره آثارتان را برایمان پست کنید. سرفراز باشید.
مى‏دانم دانشگاه همه راه نیست اما راه دیگرى جز دانشگاه براى درس خواندن نمى‏شناسم. بعد از آن همه زحمت کشیدن در دانشگاه قبول نشده‏ام. زندگى برایم پوچ شده و چیزى جز رسیدن به آرزویم مرا خوشحال نمى‏کند.

محبوبه شاکرى - ؟

خواهر عزیز، همان طور که خودتان ذکر کرده‏اید، دانشگاه تنها راه ادامه زندگى و حتى ادامه تحصیل نیست. کسى که در حال مطالعه و فعالیت‏هاى پژوهشى و تحقیقاتى است همیشه در حال تحصیل است و کسى که فقط چند سالى درس مى‏خواند و بعد همه چیز را کنار مى‏گذارد، آیا مى‏تواند فردى فعال و مطلع باشد؟
همان طور که تا به حال بارها شنیده‏اید براى هر کارى باید زحمت کشید، اینکه شما امسال در کنکور قبول نشده‏اید نشانه آن نیست که زحمات شما بى‏ارزش بوده، بلکه نشان از آن دارد که دانشگاههاى کشور با توجه به افزایش روزافزون جوانان، فقط تعداد مشخصى را مى‏توانند بپذیرند در نتیجه شما و حتى کسانى که رتبه‏هاى بهتر از شما داشته‏اند نتوانسته‏اند قبول شوند. هرگز دست از تلاش برندارید و علاوه بر اینکه از همین حالا شروع به مطالعه براى کنکور سال آینده مى‏کنید؛ به دیگر کارهاى هنرى و تفنّنى نیز روى بیاورید و در اوقات فراغت و زمانى که از مطالعه خسته مى‏شوید با انجام دادن یک کار مفید جانبى هم شوق و انرژى بیشترى براى ادامه مطالعه در خود ایجاد کنید و هم مهارت‏هاى دیگرى را نیز یاد بگیرید. مطمئن باشید اگر همین امسال در کنکور قبول مى‏شدید و به فرض بعد از چهار سال مدرک کارشناسى مى‏گرفتید ولى واقعاً در هیچ کارى کارشناس نبودید و هیچ مهارتى نداشتید، هیچ اداره‏اى به صرف داشتن لیسانس به شما کار نمى‏داد. پس سعى کنید در کنار درس خواندن به کارى که علاقه دارید بپردازید و روزهاى خود را به بیهودگى نگذرانید. موفق باشید.

خواهر محترم «اکرم جمشیدیان» از اصفهان، نامه‏اى براى رئیس‏جمهور محترم نوشته و ارسال کرده‏اید که در همین بخش، قسمتى از آن را با هم مى‏خوانیم.
«... از آنجا که قرآن، عظیم‏ترین و بابرکت‏ترین هدیه الهى در دست ماست و در جمهورى اسلامى ایران بر اساس ارزش‏هاى الهى براى افراد و حوادث مختلف روزهاى معینى را اختصاص داده و در بزرگداشت و تعظیم آنان مى‏کوشیم، بدین وسیله خدمت جناب‏عالى پیشنهاد مى‏شود که از روز 28 ماه مبارک رمضان همزمان با پایان شب‏هاى قدر، میلاد قرآن و عید مبارک فطر، هفته‏اى را به نام هفته تکریم قرآن نامگذارى نموده و همه ما با شرکت در مراسم خاص فراگیر جشن میلاد نور را به شادى بنشینیم. البته مراکز قرآنى کشور و وسایل ارتباط جمعى با امکانات تبلیغى خود و طرح انواع مسابقات گسترده در سطوح مختلف خصوصاً مسابقات ترجمه، تفسیر، طرح نکته‏ها، داستان‏ها، مفاهیم بلند و عمیق آیات الهى و احیاء مقارئه (مشاعره قرآنى) در اشاعه فرهنگ و ارزش‏هاى والاى قرآنى مى‏توانند نقش عمده‏اى داشته باشند ...»