دنیایى پر از رنگ هاى شاد زندگى


 

دنیایى پر از رنگ‏هاى شاد زندگى‏

سید همایون سجادى‏

گستره دنیاى هنر به وسعت خیال انسان‏ها، باشکوه، شگفت‏انگیز و پر رمز و راز است و با فطرت و روح زیباشناختى انسان بسیار هماهنگى دارد و چنانچه با ارزش‏هاى انسانى توأمان شود از تأثیرگذارترین عوامل تحول تاریخى به شمار مى‏رود. از آن جمله است مقوله شعر و شاعرى که لازمه آن نیکخویى و خوش قریحه بودن انسان است. این ذوق و شوق زمانى نهایت تراوش زلال خود را به عرصه ظهور خواهد رساند که مخاطبان احساسات درونى شاعر، پاک‏ترین گروه سنى جامعه، یعنى کودکان باشند.
«سمیرا ذوالفقارى»، گرافیست و شاعر شعر کودک در زمره این افراد است. به گفته خودش از کار براى کودکان بى‏نهایت لذت مى‏برد و به مفهوم واقعى به آن عشق مى‏ورزد و همواره تلاش مى‏کند تا ارتباطش را با این دنیاى شاد و پاک حفظ کند.
گفتگوى پیش رو، ما را با سمیرا ذوالفقارى بیشتر آشنا مى‏کند.

ابتدا خودت را براى خوانندگان مجله معرفى کن.

متولد سال 1363 هستم و دانشجوى سال آخر کاردانى رشته گرافیک، اهل و ساکن تهران. در هنرستان، رشته گرافیک خواندم و این رشته را هم اکنون در دانشگاه ادامه مى‏دهم.

خبر داریم که اهل شعر و شاعرى هم هستى.

بله، به شعر و شاعرى از همان دوران مدرسه علاقه داشتم و گاهى اوقات در ایام کودکى شعر مى‏سرودم، اما به طور جدى از سال آخر هنرستان در این زمینه فعالیتم شروع شد و تا به امروز که توانستم به یارى خدا سه جلد کتاب شعر براى کودکان به چاپ برسانم، ادامه دارد.

مشوّق اصلى موفقیت شما در این ارتباط چه کسى بود؟

پدر عزیزم، استاد و مشوق اصلى‏ام بوده و هست و مرا در این زمینه راهنمایى کرد. ایشان خود، نویسنده و تصویرگر کتاب‏هاى کودکان و نوجوانان مى‏باشد. طبیعتاً من با تبعیت از فعالیت‏هاى هنرى و با دیدن آثار پدر به این رشته هنرى روى آوردم و اگر خداوند بزرگ بخواهد تمایل دارم مانند او معلم شوم و در کنار این شغل به فعالیت هنرى‏ام نیز ادامه دهم.

چه انگیزه‏اى باعث شده تا براى کودکان کار کنى و مخاطبانت آنها باشند؟

من علاقه زیادى به کودکان و نوجوانان دارم و تصمیم داشته و دارم که تمامى فعالیت‏هاى هنرى‏ام اعم از نقاشى و گرافیک و شعر و داستان براى آنها باشد. در حال حاضر توجه بیشتر دولتمردان و مدیریت جامعه به قشر جوان معطوف شده و همه فعالیت‏ها براى جوانان صورت مى‏گیرد. به این دلیل و براى ایجاد انگیزه و نوآورى در میان کودکان و نوجوانان تلاش مى‏کنم براى این گروه سنى کار کنم. دلیل دیگر آنکه، من احساس مى‏کنم براى کسانى تلاش مى‏کنم که زیباترین و لطیف‏ترین دوران زندگى خود را تجربه مى‏کنند و مسئولان نیز باید به این قشر جامعه بیشتر بها دهند و امکانات لازم را براى شکوفایى خلاقیت آنها فراهم کنند تا در آینده جوان‏هاى موفق براى میهن‏شان باشند.

تا به حال چند شعر سروده‏اى و بهترین آنها به نظرت کدام‏شان هستند؟

تاکنون دو اثر چاپ شده به نام‏هاى «عروسک من» و «گربه ناقُلا» داشتم و سه اثر دیگر نیز زیر چاپ مى‏باشد. «گربه ناقلا» را به خاطر روانىِ شعرش بیشتر مى‏پسندم.

با توجه به رشته تحصیلى‏ات آیا در زمینه هنر تصویرسازى هم کار کرده‏اى؟

یک مورد تصویرسازى کتاب با نام «آموزش ریاضیات کودکان» براى صفحات جلد و صفحات داخلى آن انجام دادم و برنامه‏ریزى‏ام در آینده نیز فعالیت بیشتر در این زمینه مى‏باشد.
البته تصویرسازى دو کتاب چاپ شده‏ام را پدرم انجام دادند.

در باره کاربرد گرافیک در دنیاى امروز چه نظرى دارى؟

به قول شاعر به هر سو که مى‏نگرى مى‏توانى جلوه‏اى از این هنر را ببینى. کاربردهاى گرافیک با پیشرفت‏هاى علمى و فنى بشر بیشتر مى‏شود و در ابعاد مختلف زندگى انسان‏ها حضور و ظهور مى‏یابد. کاربرد این رشته هنرى فقط به کتاب و تصویرسازى آن ختم نمى‏شود. گرافیک از طراحى ساده روى جعبه شکلات‏ها و مواد خوراکى، تا طراحى‏هاى صنعتى و بیلبوردهاى تبلیغاتى و دکوراسیون‏هاى خانه و فضاهاى ادارى گستردگى کار دارد.

وضعیت آموزش گرافیک را چگونه ارزیابى مى‏کنى؟

جریان آموزش هر علمى با گذشت زمان دستخوش تغییرات و پیشرفت‏هایى است و گرافیک هم مانند علوم دیگر از ابتدا تاکنون پیشرفت‏هاى بسیار زیادى کرده است. با ورود کامپیوتر به وادى هنر، این رشته رشد بسیار زیادى کرده و از بعد کیفى هم بسیار بالا رفته است. استادان و دبیران و مدرّسان این رشته هم با آموزش‏هاى لازمى که دیده‏اند از سطح معلومات خوبى برخوردار شدند.

سمیرا خانم، توصیه شما به نوجوانان و جوانانى که به گرافیک علاقمندند، چیست؟

به این عزیزان توصیه مى‏کنم ضمن حفظ انگیزه خود، راهها و شیوه‏هاى شکوفایى استعداد خود را در اولویت فعالیت‏هایشان قرار دهند. در ضمن داشتن صبر و حوصله در حین تمرین و به کارگیرى نیروى عظیم اراده و پشتکار از ملزومات رشد و پیشرفت در این رشته به شمار مى‏آید.

چه نوع شعرى را در میان سبک‏هاى شعرى بیشتر مى‏پسندى و آثار کدام یک از شاعران را بیشتر مطالعه مى‏کنى؟

بیشتر شعر «نو» را مى‏پسندم و از شاعران این سبک به اشعار «اخوان ثالت»، «سهراب سپهرى» و «نیما یوشیج» توجه بیشتر دارم. البته براى پیشرفت در فعالیت هنرى هر نوع شعرى را مى‏خوانم و از تجارب دیگران بهره‏مند مى‏شوم و تلاش دارم در این زمینه مثبت‏اندیش باشم.

در زمینه فعالیت‏هاى هنرى براى کودکان و نوجوانان جامعه چه پیشنهادى دارى؟

در جامعه ما به غیر از آثار هنرى که شامل نقاشى و تصویرسازى است در رشته‏هاى هنرى دیگر که در زمینه کودکان و نوجوانان مى‏توانند اثربخش باشند، کمتر توجه مى‏شود. مثلاً تئاتر و فیلم که جاى کار زیادى دارد و براى بچه‏ها جذاب هم هست.

اوقات فراغت را چطور پر مى‏کنى؟

نقاشى مى‏کنم، شعر مى‏گویم، گاهى سفال رنگ مى‏کنم، مجله و کتاب هم مى‏خوانم، البته کتاب‏هایى در زمینه گرافیک.

به نظر شما در یک نگاه کلى، جامعه ما به هنر و هنرمند چگونه مى‏نگرد؟

در جامعه به این موضوع و صاحبان و پدیدآورندگان هنر آن طور که شایسته آنان است توجه صحیح، صورت نمى‏گیرد. هنرمند در ارائه اثر خود در پیچ و خم ادارى و مسائلى که با روحیه او سازگارى ندارد، گرفتار مى‏شود و از همه مهم‏تر نگاه اقتصادى براى او برترى دارد و این به خاطر شرایط جامعه است.

برنامه شما براى آینده کارى‏ات چیست؟

تمامى تلاش خود را براى کسب رتبه‏هاى تحصیلى بالا به کار مى‏گیرم و این موضوع را همیشه در اولویت مى‏دانم، زیرا مى‏دانم هرچه در مورد هر فعالیتى معلومات بیشتر باشد به همان میزان مى‏توان در کار و خدمت‏رسانى موفق بود.
در پایان، ضمن تشکر، دنیاى کودکى را در قالب یک عبارت برایمان ترسیم کن.
دنیاى کودک، دنیاى پر از رنگ‏هاى شاد و حس زندگى، دنیاى کوچک، ساده و بى‏ریاست که به بزرگ‏ترها انگیزه و شور مى‏بخشد و براى آنها روحیه و توان به ارمغان مى‏آورد.