اخبار
آیتاللَّه امینى:
ایجاد محدودیت براى دختران آمار طلاق را افزایش داده استامام جمعه موقت قم، محدودیت در ارتباط با جنس مخالف را به ویژه براى دختران، از مشکلات جوانان برشمرد و گفت: وجود این گونه محدودیتها موجب گسسته شدن یکباره محدودیتها و ایجاد آزادىهاى مطلق شده و تبعاتى چون عشقهاى کاذب، فریب در ازدواج و افزایش آمار طلاق را به همراه داشته است.
آیتاللَّه امینى در دیدار با اعضاى تشکلهاى غیر دولتى جوانان و مسئولان سازمان ملى جوانان، تجددطلبى و سنتشکنى را یکى از ویژگىهاى دوران جوانى و ناشى از دید روشن آنها نسبت به مسائل دانست.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبرى، ندادن آزادى معقول و مشروع به جوانان را از سوى والدین، مشکلى جدّى برشمرد و افزود: وجود این سختگیرىها موجب گسست روابط میان جوانان و والدین و پناه بردن جوانان به خارج از محیط خانواده و ایجاد مشکلاتى چون اعتیاد، فرار از خانه، خودکشى و سرقت مىشود.
وى گسترش ارتباطات از طریق ماهواره و اینترنت را دلیل رشد بیشتر سنتشکنى و تجددطلبى جوانان دانست و گفت جوانان نیاز بیشترى به راهنما دارند.درگذشت آیتاللَّه عبایى، مدیرمسئول سابق پیام زن
آیتاللَّه حاج شیخ محمد واعظ عبایى خراسانى رئیس اسبق دفتر تبلیغات اسلامى قم و مدیرمسئول سابق مجله پیام زن، پس از مدتى بیمارى در سن 64 سالگى درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
آیتاللَّه عبایى در سال 1319 در خانوادهاى روحانى، در مشهد متولد شد و پس از کسب علم از حضور اساتیدى چون پدر و دایى خود آیتاللَّه سیدعلى رضوى، از محضر آیات هاشم قزوینى، مجتبى قزوینى، سیدهادى میلانى و میرزا جوادآقاى تهرانى در مشهد بهره علمى برد و سپس با حضور در حوزه علمیه قم، در محضر بزرگانى چون آیتاللَّه بروجردى، امام خمینى و علامه طباطبایى به تکمیل دروس خود پرداخت.
وى که در دوران مبارزه نیز با اندیشهها و مجاهدات حضرت امام خمینى، همراه بود در سالهاى پس از پیروزى انقلاب، در پىریزى و شکلگیرى دفتر تبلیغات اسلامى قم که با اشاره و دستور امام خمینى(قده) و با شرکت جمعى از عالمان روشنبین تشکیل شد، شرکت جست و سالها به عنوان رئیس این مرکز مهم تبلیغى آموزشى به ویژه در دوران جنگ تحمیلى و اعزام مبلّغان به جبهههاى جنگ خدمت کرد و این مسئولیت را تا سال 73 بر عهده داشت. مرحوم آیتاللَّه عبایى همزمان با این مسئولیت و نیز تدریس در حوزه، نماینده دور اول مجلس خبرگان رهبرى از استان خراسان بود و مدت ده سال نیز امامت جمعه موقت مشهد را بر عهده داشت و در سال 73 در محراب نماز جمعه ترور و مجروح شد.
وى در انتخابات ریاست جمهورى سال 76 از حامیان حجتالاسلام و المسلمین آقاى خاتمى بود و در ششمین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى به عنوان نماینده اول مردم مشهد به مجلس ششم راه یافت و جزء جناح اکثریت مجلس قرار گرفت. ماههاى پایانى نمایندگى مجلس براى ایشان، همراه با دشوارىهاى زیادى بود که بر اثر بیمارىهایى چند از جمله از کار افتادن کلیهها، ایشان را احاطه کرده بود ولى در عین حال شاهد حضور کم و بیش ایشان در مجلس بودیم. شدت یافتن و گسترش بیمارى، عاقبت باعث شد در تاریخ چهارشنبه 22 مهرماه 83 رحلت کند و روز جمعه 24 مهرماه با حضور جمع زیادى از علاقهمندان و مسئولان و عالمان بزرگ و روحانیون، تشییع شود و پس از برگزارى نماز بر پیکر این عالم نستوه توسط حضرت آیتاللَّه وحید خراسانى، در یکى از بقعههاى حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شود. مجالس ترحیم و تجلیل چندى نیز در پى درگذشت آن مرحوم در قم و تهران و مشهد با شرکت مراجع، عالمان و اقشار مختلف برگزار شد.
آیتاللَّه عبایى که از روحانیان روشنبین و خوشفکر بود به همراه دیگر همکاران خود در دفتر تبلیغات اسلامى قم در رشد و شکوفایى و آموزشهاى نوین و توسعه دامنه تبلیغ دین و شیوههاى تبلیغى، نقشى آشکار داشت و خدمات بسیارى ارائه کرد. یکى از خدمات ارزشمند دفتر تبلیغات اسلامى قم که امسال بیست و پنجمین سال تأسیس خود را پشت سر مىگذارد، انتشار مجلات متعدد در زمینههاى مختلف بوده است. و مرحوم آیتاللَّه عبایى به جز مسئولیت کلى دفتر تبلیغات از جمله نشریات آن، سمت مدیرمسئولى برخى از آنها را نیز بر عهده داشت. پیام زن، یکى از این نشریات بود که مستقیماً زیر نظر و با مدیرمسئولى ایشان آغاز به کار کرد. آن مرحوم این مسئولیت را تا پایان حضور خویش در دفتر تبلیغات اسلامى بر عهده داشت.
مجله پیام زن که انتشار خود را به ویژه مرهون همت و روشنبینى آیتاللَّه عبایى مىداند، درگذشت این عالم مخلص و پر تلاش و خدمتگزار را به خانواده محترم و علاقهمندان ایشان تسلیت مىگوید و براى آن مرحوم، رحمت واسعه الهى را طلب مىکند. خدایش او را رحمت کند.منشور حقوق و مسئولیتهاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران تصویب شد
به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، «منشور حقوق و مسئولیتهاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران» با هدف تبیین نظاممند حقوق و مسئولیتهاى زنان در عرصههاى حقوق فردى، اجتماعى و خانوادگى، مبتنى بر قانون اساسى، اندیشههاى والاى بنیانگذار جمهورى اسلامى و رهبر معظم انقلاب و با بهرهگیرى از چشمانداز 20 ساله و سیاستهاى کلى نظام و قوانین موجود، به منظور تحقق عدالت و انصاف توسط این شورا تدوین و تصویب شد.
این منشور در 3 بخش، 5 فصل و 148 بند تدوین شده است. بخشها و فصول این منشور عبارتند از:
1- حقوق و مسئولیتهاى فردى زنان؛
2- حقوق و مسئولیتهاى خانوادگى زنان (حقوق و مسئولیتهاى دختران در خانواده، حقوق و مسئولیتهاى زنان در تشکیل و تداوم خانواده، حقوق و مسئولیتهاى زنان در صورت انحلال خانواده)؛
3- حقوق و مسئولیتهاى اجتماعى زنان (حقوق و مسئولیتهاى سلامت جسمى و روانى زنان، حقوق و مسئولیتهاى فرهنگى و معنوى زنان، حقوق و مسئولیتهاى اقتصادى زنان، حقوق و مسئولیتهاى سیاسى زنان، حقوق و مسئولیتهاى قضایى زنان).
مبناى اساسى منشور بر این اعتقاد بنیادین استوار است که در اسلام، زن و مرد در فطرت و سرشت، هدف خلقت، برخوردارى از استعدادها و امکانات، امکان کسب ارزشها، پیشتازى در ارزشها و پاداش و جزاى اعمال در برابر خداوند یکسان مىباشند و انسانها فارغ از جنسیت، فقط به واسطه رشد همهجانبه انسانى در سایه دانش و علم، تقواى الهى و ایجاد جامعهاى شایسته بر یکدیگر مزیت دارند.نامه جامعه منتشر شد
نخستین شماره ماهنامه «نامه جامعه» در مهرماه سال جارى منتشر شد. این مجله نشریهاى فرهنگى اجتماعى براى عموم مردم است.
صاحب امتیاز «نامه جامعه»، جامعةالزهرا(س) مىباشد که در سال 1363 به فرمان امام خمینى در قم و به هدف آموزش علوم حوزوى به خواهران تشکیل شد. «مرضیه معینى»، مدیرمسئول و «آذردخت نخعى» سردبیر این نشریه مىباشند.
این نشریه شامل بخشهاى زیر است:
«طلیعه» سرمقاله، سخن ماه و اشاره؛ «اندیشهها» شامل مباحث فلسفى و کلامى؛ «دانستهها» مشتمل بر مباحث تفسیر و علوم قرآنى، فقه و حقوق، ادیان، سیره و تاریخ؛ «حیات طیبه» شامل مباحث اخلاقى و تربیتى، خانواده، ایثارگران، فرزانگان، نخبگان؛ «فرهنگ و اجتماع» نگاهى بر آسیبها و راهکارها، جهان اسلام، نقش زنان در جامعه؛ «اندیشه مطهر» شامل گزیدههایى از اندیشههاى امام خمینى، علامه طباطبایى، شهید مطهرى، شهید بهشتى، شهید صدر، بانو مجتهده امین و مقام معظم رهبرى؛ «هنر و ادب» شامل شعر قصه، جستارهاى ادبى، واژهشناسى، مسابقات علمى و مهارتها؛ «اطلاعرسانى» پیرامون جهان اسلام، حوزههاى علمیه، تازههاى علمى و فقهى؛ «ما و شما» شامل پاسخ به سؤالات.
رویکرد اصلى این نشریه دینى، مسائل مربوط به بانوان است اما بسیارى از مطالب آن نیز فراجنسیتى مىباشد.
دوستانى که تمایل دارند با این نشریه همکارى کنند مىتوانند آثارشان را به نشانى اینترنتى
Nashrieh@j _ alzahra. org، ارسال کنند و یا با شماره تلفن 2400 - 2925111 - 0251 تماس داشته باشند.
«نامه جامعه» که 11 شماره را پیشتر به صورت داخلى منتشر شده اینک با گستره سراسرى، اولین شماره خود را با 72 صفحه و قیمت 2000 ریال تقدیم علاقهمندان شده است.
پیام زن ورود ماهنامه «نامه جامعه» را به جمع خانواده مطبوعات دینى خوشامد مىگوید و براى دستاندرکاران آن آرزوى موفقیت دارد.فصلنامه «بانوان شیعه» منتشر شد
اولین شماره فصلنامه تخصصى «بانوان شیعه»، در فصل پاییز منتشر شد.
این فصلنامه فرهنگى پژوهشى با هدف ارائه متمرکز تحقیقات انجام شده توسط زنان پژوهشگر کشور در عرصههاى مربوط به جنسیت و فرهنگ و دین، توسط مؤسسه شیعهشناسى منتشر مىشود و تلاش مىکند تا شرایط اجتماعى زندگى زنان مسلمان را از طریق ارتقاء خودآگاهىهاى دینى ریشهدار در تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامى جامعه بهبود بخشد.
نقش زنان در ایجاد بناهاى مذهبى در پایتخت صفویان، بررسى ازدواج مسلمانان با اهل کتاب از منظر قرآن، تأثیر مذهب تشیع بر هویت زن ایرانى، خواهران بهشتى، پایگاههاى اینترنتى شیعه، معرفى کتاب و ... از جمله مقالات و گزارشهاى این فصلنامه مىباشد.
«محمود تقىزاده داورى»، مدیرمسئول این نشریه 168 صفحهاى، از مقالات رسیده استقبال مىکند. این مقالات مىتوانند در موارد زیر به نگارش در آیند: هنجارهاى شیعى در مورد زنان، زنان و هنر و معمارى شیعى، نقش زن در نهادها و سازمانهاى شیعى، سهم زنان در تألیفات شیعى، زنان هنرمند شیعه، آثار منتشر شده از زنان شیعه، نقش زنان در فرهنگپذیرى کودکان، دیدگاههاى دیگران پیرامون زنان شیعه و ... .
این فصلنامه با قیمت تکفروشى 7500 ریال منتشر شده و نشانى آن قم، صندوق پستى 6139/37155 مىباشد. پیام زن ورود این نشریه دینى را به جمع خانواده نشریات بانوان تبریک مىگوید و براى دستاندرکاران محترم آن، آرزوى موفقیت دارد.همایش بینالمللى زن و حقوق کیفرى برگزار مىشود
معاون مجتمع قضایى خانواده شماره یک گفت: همایش بینالمللى زن و حقوق کیفرى در ماه جارى (آذر) برگزار مىشود.
«لیلاسادات اسدى» افزود: انجمن حقوق جزایى ایران با برگزارى همایش «زن و حقوق کیفرى، گذشته، حال و آینده» قصد دارد فضایى مناسب براى همفکرى و تعامل میان اندیشمندان و سیاستگذاران نظام عدالت کیفرى، مطالعه و بررسى دلایل مختلف فقهى، حقوقى و اجتماعى و تفاوتها در قوانین کیفرى فراهم کند.
وى دستیابى به مبانى سنجیده هماهنگ با شرایط شرع مقدس اسلام، شرایط اجتماعى امروز در ایران، زنان و آشنایى با چگونگى رویارویى با سایر نظامهاى حقوقى و کیفرى را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.پیشنهاد راهاندازى کمیسیون زنان و خانواده در مجلس
فراکسیون زنان مجلس هفتم به ریاست «نفیسه فیاضبخش» پیشنهاد داده است کمیسیون زنان و خانواده در مجلس تشکیل شود.
خانم «فیاضبخش» در این ارتباط گفت: بررسى مسائل و ناهنجارىهاى اجتماعى و نیز مسائل و مشکلات زنان و خانواده نیازمند داشتن یک کمیسیون تخصصى در مجلس است.
گفتنى است کمیسیون زنان و خانواده در مجلس پنجم از فهرست کمیسیونهاى مجلس حذف شد. جریان اکثریت مجلس هفتم در مجلس پنجم نیز داراى اکثریت بود که به حذف این کمیسیون رأى داده بودند.مدیر کل دفتر آسیبدیدگان اجتماعى زنان بهزیستى کشور پیشنهاد کرد:
سقف مهریه زنان 200 سکه شودمدیر کل دفتر آسیبدیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى کشور با اشاره به اینکه هماکنون مهریه، عامل و ابزار روز و تهدید مردان در کشور شده است، گفت: سقف مهریه نباید از 200 سکه بیشتر باشد.
آقاى «معتمدى» افزود: باید قانونى تصویب شود تا زن و مرد هر کدام که مقصر اصلى برهم خوردن زندگى هستند، مبلغى را به طرف مقابل به عنوان خسارت جدایى بپردازند.
وى متذکر شد در شرایط اقتصادى فعلى جامعه نباید گذاشت تا حدود مهریه از 100 تا 200 سکه بالاتر برود چرا که قرار نیست هدیهاى که داماد به عروس مىدهد، 10 برابر کل درآمدى باشد که وى در طول عمرش قصد به دست آوردن آن را دارد.
«معتمدى» گفت: پشتوانههاى زن و مرد با اراده خودِ آنها و نه بر مبناى مهریه ساخته مىشود. مهریه پشتوانه زنان نیست، پشتوانه زنان به هم نخوردن کانون زندگى آنان است؛ چرا که وجود آمار 80 درصدى دختران فرار به علت طلاق والدین، یکى از پیامدهاى برهم خوردن کانون زندگى است.تعیین سقف براى مهریه غیر قانونى است
رئیس سازمان بهزیستى استان تهران گفت: افزایش بىاعتمادى خانوادهها به یکدیگر نه تنها سبب افزایش نرخ مهریه شده، بلکه عامل بالا رفتن سن ازدواج نیز شده است.
«عباسعلى الصاق» با اشاره به اینکه از لحاظ قانونى نمىتوان افراد را به پرداخت حد خاصى از مهریه مقید کرد، افزود: اقلیت اقتصادى جامعه با پرداخت رقمهاى سنگین مهریه باعث شدهاند اکثریت افراد جامعه از تشریفات آنها پیروى کنند و این علتى جز چشم و همچشمى ندارد. عدم اعتماد خانوادهها به همدیگر و خواسته زنان جهت کسب ضمانتهاى اجرایى در طول زندگى و پاىبندى به آن، که نتیجه همان بىاعتمادى است در افزایش نرخ مهریه مؤثر بوده است. با توجه به اینکه مهریه، هدیهاى به زن است و نمىتوان آن را محدود به سقف خاصى کرد، تنها مىتوان مردم را تشویق به زندگى ساده کرد.
وى با بیان اینکه چندهمسرى یکى از علل افزایش نرخ مهریه در نظر مردم است، تصریح کرد: مهریه نمىتواند چندهمسرى را متوقف کند بلکه تنها مىتواند آن را محدود کند، زیرا کسانى که اقدام به چندهمسرى مىکنند، اغلب به لحاظ اقتصادى وضعیت مناسبى دارند و پرداخت مهریه براى آنها چندان مهم نیست.
«الصاق» گفت: تفاوتهاى درآمدى، فاصله طبقاتى و روند رو به رشد تشریفات و تجملگرایى در جامعه نیز از عوامل مؤثر در بالا رفتن نرخ مهریه است.در همایش دانشگاه، زن و دفاع مقدس آمارى از خانواده شهدا اعلام شد
پس از گذشت 16 سال از پایان جنگ تحمیلى، وضعیت همسران شهدا طى همایشى در دانشگاه الزهرا بررسى شد.
استخراج درصد موفقیت و ناموفقیت 56 هزار و 157 همسر شهید در زندگى از جمله برنامههاى این همایش بود.
بر اساس آمار ارائه شده، 27 هزار و 985 نفر از همسران شهدا که 8/49 درصد مىشوند، هنوز ازدواج نکردهاند. 516 نفر از همسران شهدا کمتر از 30 سال سن دارند و در کل، میانگین سن همسران شهدا در سال 83، 45 سال است.
218 هزار و 876 شهید جنگ، 144 هزار و 525 فرزند به یادگار گذاشتهاند. میانگین سن فرزندان دختر و پسر شهدا 26 سال است. همسران شهدا در کل، 42 هزار و 808 پسر و 37 هزار و 119 دختر مجرد و 32 هزار و 571 پسر و 32 هزار و 27 دختر متأهل را سرپرستى کردهاند.
همایش دانشگاه، زن و دفاع مقدس با ارائه آمارهایى از وضعیت دقیق همسران شهدا، نگاه واقعگرایى نسبت به این قشر و چالشهاى پیش روى آنان داشت و فقط تجلیل از همسران شهدا نبود.مادرسالارى در میان دانشگاهیان رایجتر است
«مادرسالارى» در خانوادههاى جوانان دانشگاهى و «پدرسالارى» در خانوادههاى جوانان حوزوى رواج بیشترى دارد.
نتایج یک تحقیق در استان تهران نشان داد که «پدرسالارى» در خانوادههاى دانشآموزان مدارس عادى و «مادرسالارى» در خانوادههاى دانشآموزان مدارس تیزهوشان بیشتر است.
مقبولیت خانواده در میان دانشآموزان مدارس نمونهمردمى بیشتر از مدارس تیزهوشان، غیر انتفاعى، عادى و هنرستانهاست.
بر پایه این تحقیق، نقش حمایتکنندگى خانواده در مدارس غیر انتفاعى، وابستگى به خانواده در مدارس عادى، ارتباطات مثبت در درون خانواده در مدارس نمونهمردمى بیشتر از سایر مدارس گزارش شده است.
دانشآموزان مدارس تیزهوشان داراى بیشترین خانوادههاى حمایتکننده افراطى، آسانگیر و یا بىتفاوت و دانشآموزان هنرستانها داراى بیشترین خانوادههاى مستبد هستند.مجمع جهانى اهل بیت میزبان یک گروه از زنان کنیا شد
گروهى از زنان شیعه کشور کنیا و اوگاندا به دعوت مجمع جهانى اهل بیت از مراکز مختلف مذهبى، علمى و آموزشى ایران دیدار کردند.
مسئول امور زنان این مجمع در این باره گفت: این زنان جزو زنان فعال شیعى در NGOهاى فرهنگى مذهبى کنیا و عضو مؤسسه «ابیسن» که تحت حمایت مجمع جهانى اهل بیت در کنیا فعالیت مىکند، هستند.
این مؤسسه چهار سال پیش در شهر نایروبى شروع به فعالیت کرد که با پیشنهاد مسئول آن مرکز و درخواست زنان عضو و دعوت مجمع، عدهاى از خواهران براى آشنایى با زنان ایران سفرى به کشورمان داشتند.
وى افزود: ما در مورد فعالیت در بخش زنان با 35 کشور در ارتباط هستیم و در آنها نمایندگى مجمع جهانى اهل بیت را راهاندازى کردهایم. فعالیت اصلى این مجمع، نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در جهان است. هر چند نشر این فرهنگ مختص همه مسلمانان است ولى ما با اختصاص دادن این خدمات به زنان و با عنایت به اینکه زنان نیمى از جمعیت جهان هستند و قرار است مربى و تربیتکننده نیمه دیگر یعنى مردان هم باشند؛ توجه بیشترى به زنان داریم.
«ایران اصلرکنآبادى» گفت: نوع کارهاى اجرایى ما و خدمات فرهنگىمان در هر کشورى به دلیل اوضاع سیاسى اجتماعى و فرهنگى آن، متفاوت با دیگر کشورهاست. ممکن است به کشورى فقط کتاب ارسال شود و در کشورى دیگر هم کنفرانس داشته باشیم و هم اعزام مبلّغ براى برگزارى دورههاى آموزشى. برخى کشورها هم مثل کنیا داوطلب سفر به ایران هستند. حتى در برخى کشورها باید ابتدا مشکلات اقتصادى مردم حل شود تا بتوانیم آنان را به سوى اهل بیت(ع) فرا بخوانیم. مثلاً در سرىلانکا و دیگر کشورهاى جهان سوم شیوه ما براى جذب مردم غذا دادن در مراسم است و حتى دادن مواد غذایى خام به کسانى که در برنامههاى تبلیغى ما شرکت مىکنند. در هر حال وظیفه ما تقویت فکرى شیعیان و همچنین سنىهاى کشورهاى مختلف با روشهاى متناسب با فرهنگ آن کشور است.
بازدید از شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، فرهنگسراى سلامت و بانو، صدا و سیما، امور بانوان شهردارى تهران، جامعةالزهرا، دبیرستان دخترانه فرهنگ، جمعیت زنان انقلاب اسلامى، جماران، کاخ سعدآباد و زیارت اماکن متبرکه در مشهد، قم، همدان و ... از جمله برنامههاى این گروه کنیایى در ایران بود.
مسئول امور زنان مجمع جهانى اهل بیت افزود: زنان طى این اردوى ده روزه با امکانات آموزشى و سایتهاى مختلف زنان در ایران آشنا شدند و حتى در دیدار از جامعةالزهرا اظهار خوشحالى کردند که مىتوانند دانشجو و طلبه به قم اعزام کنند.
چاپ مجله انگلیسى «مجتبى» و پروژه «المهدى» که شبیه به طرح ایتام در ایران است، از جمله فعالیتهاى نمایندگى مجمع در کنیاست. رسیدگى به محرومین و ایتام شیعیان از کارهاى مهم پروژه «المهدى» مىباشد.
برخى از زنان این گروه که قبلاً سفرى به ایران داشتند اظهار کردند وضعیت رشد و توسعه در ایران و همچنین حضور اجتماعى زنان نسبت به بیست سال گذشته تغییرات عمدهاى کرده است. آنان همچنین اعلام کردند که فعالیت زنان کنیا در مقابل فعالیت زنان ایران نقطهاى بیش نیست و زنان ایران با حفظ حجاب فعالیتهاى اجتماعى زیادى دارند. میهمانان مجمع جهانى اهل بیت(ع) با دیدار از امکانات اجتماعى، بهداشتى، ورزشى، تحصیلى، آموزشى و ... زنان در ایران اظهار امیدوارى کردند که با ارتباط بیشتر زنان ایران و استفاده از امکانات تحصیلى در مورد علوم اسلامى، بتوانند به توانایىهاى زنان کنیا امکان رشد بدهند.چادر جدید براى زنان طراحى شد
چادر جدیدى براى زنان ایرانى طراحى شد. این چادر به زنان امکان مىدهد که زمان خرید یا بغل کردن فرزند و هنگام کار، راحتتر باشند.
«فاطمه جنابى» طراح چادر گفت: این چادر مىتواند براى گروههایى چون پزشکان، پرستاران و نیروى پلیس به عنوان لباس رسمى در رنگهاى مختلف طراحى شود. بسیارى از خانمهاى شاغل در بیمارستان مایل هستند که چادر داشته باشند، این چادر مىتواند در بیمارستان سفید باشد و رنگهاى متنوع مقنعه زیر آن، نشانگر رده و سمت پرستار یا پزشک باشد.
وى معتقد است در طراحى این چادر از حجاب هیچ کشورى تقلید نشده و زاویه دستها در حالات مختلف به طور دقیق مد نظر گرفته شده تا آستینهاى چادر مناسب باشد.
«جنابى» گفت: هدف از حجاب در قرآن پارچهاى است که سر و شانهها و سینه را یکجا بپوشاند و این هدف با مانتو و روسرى تأمین نمىشود. بنابراین چادر، حجاب برتر است. در ضمن چادر فعلى بدون مانتو ناقص است چون اغلب چادر کنار مىرود. پس خانوادهها مجبورند هم مانتو بخرند و هم چادر که این هم مقرون به صرفه نیست.
«جنابى»با توجه به سخنان مقام معظم رهبرى در طراحى لباسهاى بومى، مشتاق شده است تا طرحش را به مرحله اجرا در آورد.300 مدیر زن تربیت مىشوند
طرح تربیت 300 مدیر زن با همکارى مرکز امور مشارکت زنان و مؤسسه عالى آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامهریزى کشور به منظور آموزش زنان براى احراز پست مدیریتى در دستگاههاى دولتى در دورههاى آموزشى کارشناسى ارشد رشتههاى مدیریت دولتى و مدیریت آموزشى اجرا شد.
دکتر «فروغ احرارى» معاون آموزش و پژوهش مرکز امور مشارکت زنان گفت: در این طرح، هزار و 26 نفر از کارکنان زن شاغل در دستگاههاى دولتى کشور معرفى شدهاند. این دوره در راستاى اصلاح نگرش برنامهریزان جهت تحقق شایستهسالارى از سال تحصیلى 80 - 79 آغاز شده و به مدت 5/3 سال ادامه یافت و در حال حاضر بیش از نیمى از دانشجویان مشمول طرح فارغالتحصیلى شدهاند.زنان شاغل در کرج بیشتر از مردان هستند
نماینده مردم کرج در مجلس گفت: بیش از 60 درصد شاغلان کرج، زن هستند که تعداد قابل توجهى از آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل مىدهند.
«رشید جلالى» با بیان اینکه حتى در ادارات کرج تعداد زنان بیشتر از مردان است، افزود: از آنجایى که برخى از زنان در شرایط نامناسب کارى به سر مىبرند باید تدابیر ویژهاى براى آنان اندیشیده شود. همسران برخى از این زنان در خانه نشسته و بیکار هستند و به همین علت برخى زنان تحت فشار مىباشند.
وى خاطرنشان کرد با ساخت شهرک صنعتى بانوان در کرج در حوالى اشتهارد، با اشتغال بانوان در بخشهاى تولیدى و خوداشتغالى تا حدى از مشکلات کارى زنان منطقه کاسته خواهد شد.هزینه سالانه هر خانواده ایرانى در سال 82
5 میلیون تومان بوده است
متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهرى ایرانى در سال 82 معادل 5 میلیون تومان بوده که نسبت به سال 81 حدود 13 درصد رشد داشته است.
متوسط هزینه هر خانوار در ماه، 4 میلیون و 126 هزار ریال بوده که شامل اجارهخانه و پرداختهایى نظیر مالیات و حق بازنشستگى نیز مىشده است.
27 درصد از کل هزینه هر خانوار ایرانى در ماه شامل هزینه مواد خوراکى، آشامیدنى و دخانیات بوده است.
هزینه مسکن، آب، برق و سوخت نیز 28 درصد هزینه خانوارها را تشکیل داده است.
هزینه لوازم خانگى 6/5 درصد اعلام شده و میزان هزینه بهداشت و درمان و حمل و نقل به ترتیب 4/5 و 8/15 درصد اعلام شده است.
بر اساس آمار بانک مرکزى، در سال 1382، 2/71 درصد از خانوارها در مسکن شخصى، 5/18 درصد در مسکن اجارى، 2 درصد در مسکن برابر خدمت و 3/8 درصد در مسکن رایگان سکونت داشتهاند. در مقایسه با سال 1381، درصد سکونت در مسکن اجارى، در برابر خدمت و رایگان افزایش و درصد سکونت در مسکن شخصى کاهش داشته است.
8/99 درصد خانوارهاى شهرى از برق، 3/98 درصد از آب لولهکشى، 1/80 درصد از گاز شهرى، 2/21 درصد از فاضلاب شهرى و 3/80 درصد از تلفن بهرهمند بودهاند.
همچنین در سال 82 به لحاظ لوازم زندگى، 9/20 درصد خانوادهها از اتومبیل شخصى، 7/16 درصد از موتورسیکلت، 97 درصد از تلویزیون، 1/16 درصد از کامپیوتر، 2/11 درصد از تلفن همراه استفاده کردهاند.«اى ایران»، 60 ساله شد
ارکستر موسیقى ملى ایران در آخرین جمعه مهرماه در شصتمین سالگرد خلق سرود «اى ایران»، بار دیگر این سرود را در حضور 700 تماشاگر در تالار وحدت تهران اجرا کرد.
این سرود در 27 مهر سال 1323 در تالار دبستان نظامى دانشکده افسرى فعلى با حضور چهرههاى فعال موسیقى ایران متولد شد.
این قطعه را «روحاللَّه خالقى» از روى شعر «حسین گلگلاب» ساخته است و ویژگى آن این است که واژگان آن همه فارسى هستند و هیچ واژه بیگانهاى در آن به کار نرفته است.
بافت این سرود و اشعار آن به گونهاى است که تمامى گروههاى سنى از کودک تا بزرگسال مىتوانند آن را اجرا کنند. ویژگى دیگر فراگیرى این سرود، به لحاظ امکانات اجرایى است که به هر گروهى امکان مىدهد بدون ساز آن را اجرا کند.
در این سرود تلفیق شعر و موسیقى به شکلى استادانه صورت گرفته و موسیقى در نقطههاى اوج و حماسىتر خود روى بیتهاى حماسىتر نشسته است و تنها از واژگان فارسى استفاده شده است.میزان مرگ و میر ناشى از تصادفات رانندگى در ایران بسیار بالاست
تلفات نیروى انسانى، بدترین پیامد تصادفات رانندگى در کشورمان است. آمارهاى موجود نشان مىدهد که تعداد کشتهها در ایران بیشتر از کشورهاى توسعه یافته و حتى بعضى از کشورهاى در حال توسعه مىباشد.
طبق آمار سازمان پزشکى قانونى تعداد فوتهاى ناشى از تصادفات در سال 81 با 15 درصد رشد نسبت به سال 80 به 21872 نفر رسیده است. بیش از 30 درصد از متوفیات نیز عابرین پیاده مىباشند.
بر اساس یک بررسى که در آخرین شماره مجله پزشکى قانونى منتشر شده در سال 1378 در کل کشور 5015 عابر پیاده کشته شدهاند. استان تهران با 6/12 درصد از کل کشور، خراسان با 5/10 درصد، مازندران و گلستان با 3/10 درصد، گیلان با 5/7 درصد و فارس 3/7 درصد از کل کشور، بالاترین میزان فوت عابر پیاده را داشتند.
کمترین میزان عابران متوفا نیز متعلق به دو استان ایلام و کهکیلویه و بویراحمد بوده که 6% درصد از کل کشور را شامل مىشده است.
آمار مرگ و میر عابران پیاده نیز با توجه به جمعیت هر استان محاسبه شده است. استانهاى گیلان، مازندران و گلستان، هرمزگان و قم نسبت به جمعیت خود، بالاترین میزان فوت عابر پیاده را داشتند و کمترین میزان مربوط به استانهاى یزد، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان و ایلام است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوى پزشکى قانونى، بالاترین میزان عابرین متوفا ناشى از تصادفات مربوط به گروه سنى 60 سال به بالا مىباشد. بعد از آن گروههاى سنى کمتر از 10 سال و سپس گروه سنى 10 تا 20 سال، بالاترین میزان را به خود اختصاص دادهاند.
از سویى دیگر، 7/72 درصد عابرین متوفا را مردان و 3/27 درصد را زنان تشکیل مىدهند. از نظر میزان تحصیلات نیز 1/46 درصد کل متوفیات افراد بىسواد هستند.
تعداد عابرین متوفا در ماههاى مختلف سال یکسان نیست. بالاترین میزان مرگ و میر عابرین پیاده در شهریورماه است و سپس آبانماه، خرداد و مرداد بیشترین متوفیات را داشتهاند. در کل، 8/23 درصد متوفیات مربوط به بهار، 4/27 درصد مربوط به تابستان، 8/25 درصد مربوط به پاییز و 23 درصد زمستان بوده است.
بالاترین میزان فوت عابر نیز مربوط به ضربه سر بوده است. علت مرگ 56/46 درصد از عابران متوفا به تصادف با اتومبیل سوارى اختصاص دارد و بعد وانتبار، کامیون، تریلى، مینىبوس و موتورسیکلت در ردههاى بعدى قرار دارند.
در مقایسه بین آمار مرگ و میر در ایران با کشور توسعهیافتهاى چون آمریکا، مشخص شد در سال 2000 میلادى در آمریکا تعداد عابرین کشته شده به ازاى هر صدهزار نفر 73/1 نفر بوده است. در حالى که در ایران این میزان در صدهزار نفر به 35/8 نفر مىرسد.
بدون تردید آموزشدهى مناسب در مدارس و رسانههاى عمومى مىتواند نقش بسزایى در کاهش مرگ و میر عابرین به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشد.سوء استفاده از زنان مشکل مشترک کشورهاى شرق و آسیاست
رئیس اداره «حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه» گفت: سوء استفاده جنسى از زنان مشکل مشترک کشورهاى شرق و آسیاست.
«مصطفى اعلایى»، در نشست زنان در بانکوک متذکر شد: نمایندگان همه کشورها مدعى پیشرفت در حوزه زنان هستند. بحث غالب جهان امروز بحث گفتمان است و همه کشورهاى جهان در حوزه زنان در اندیشه توانمندسازى آنان هستند. با این وجود هنوز بعد از پیشرفتهاى بسیار در حوزه زنان، راه درازى در پیش روى جهانیان باقى مانده است.
وى افزود: کشورهایى چون کامبوج و اندونزى با ارائه آمارهایى در این نشست مدعى پیشرفت در مسئله مبارزه با فحشا شدهاند.زنان آسیا اقیانوسیه خواستار توجه دولتها به حقوق زنان شدند
جمعیت زنان جوان آسیا اقیانوسیه با انتشار بیانیهاى خواستار احقاق حقوق خود و توجه به آن شدند.
این جمعیت به نادیده گرفتن حقوق بشر از جمله فقر، تصویر منفى در رسانهها، درگیرىهاى نظامى، دسترسى اندک به روندهاى تصمیمگیرى و موانع اقتصادى، سیاسى، مذهبى و اجتماعى که زنان با آن مواجه هستند، اعتراض کردند.
زنان در این بیانیه خاطرنشان کردهاند: نشناختن موضوعهاى زنان جوان و آسیبهاى آنان به نقص حقوق بشر منجر مىشود که این امر شامل ناهنجارى جنسى، آزار جنسى، سقط جنین غیر مطمئن، مهاجرت اجبارى، قاچاق و ازدواجهاى اجبارى است.
این زنان از دولتهاى منطقه خواستهاند برنامههایى بر پایه حقوق، جنسیت در تمامى فضاهاى آموزشى با تمرکز بر مسائل جنسى، حقوق بشر، حقوق زنان، آموزش مهارتهاى زندگى، رهبرى و تصمیمگیرى اجرا کنند.
اجراى تحقیقات در مورد مسائل زنان، شناخت بهداشت جنسى و حقوق زنان، از دیگر خواستههاى این جمعیت است.دفتر ارتقاى جنسیتى مسئول تقویت وضع زنان در تایلند است
مدیر دفتر ارتقاى جنسیتى وزارت توسعه اجتماعى و امنیت انسانى کشور تایلند گفت: دفتر ارتقاى جنسیتى، مسئول جارىسازى جنسیتى و تقویت موضع زنان در کشور تایلند است و از ایجاد و حفظ موقعیت برابر براى زنان تایلندى استقبال مىکند.
وى افزود: آنچه براى ما مهم است تقویت بنیان خانواده و بهبود وضعیت زنان تایلندى در این چارچوب و همچنین تلاش براى عملى کردن توانمندىهاى بالقوه زنان است.
خانم «تورن پیپت»، بخشى از فعالیتهاى این دفتر را نظارت و همچنین به سرانجام رساندن پژوهشها و تحقیقات در راستاى افزایش آگاهىهاى زنان عنوان کرد و ارتقاى مشارکت جنسیتى در تصمیمگیرىهاى مهم دولتى را از مسائل مهم و قابل توجه حوزه زنان دانست و گفت: ما براى کاهش خشونت علیه زنان و از میان برداشتن معضل قاچاق زنان، برنامههاى زیادى در دست اقدام داریم.یک زن کنیایى، برنده جایزه صلح نوبل شد
خانم «ماتائى»، معاون وزیر زیستمحیط کنیا، اولین زن از قاره آفریقاست که جایزه صلح نوبل امسال را دریافت کرد.
وى که داراى مدرک دکتراست، طرح بزرگى براى درختکارى داده؛ طورى که با تأسیس «جنبش کمربند سبز»، کاشت 30 میلیون درخت در قاره آفریقا را بر عهده داشته است.
این زن 64 ساله نه تنها با صاحبان صنایع بلکه با روحیه موجود مردسالارانه حاکم بر کشورش مبارزه مىکند. او به خاطر فعالیتهاى زیستمحیطى خود و مبارزه با جنگلزدایى در آفریقا چندین بار به زندان افتاده است.
رئیس کمیته صلح نوبل خاطرنشان کرد این اولین بار است که موضوع محیط زیست در اعطاى جایزه صلح نوبل مد نظر قرار مىگیرد.
این دومین سال متوالى است که زنان، برنده جایزه صلح نوبل مىشوند. سال گذشته نیز خانم عبادى اولین زن مسلمان و ایرانى بود که برنده جایزه صلح نوبل شد.یک زن اتریشى، برنده جایزه نوبل ادبیات شد
جایزه نوبل ادبیات امسال به «الفریده یلینگ»، داستاننویس و نمایشنامهنویس اتریشى تعلق گرفت.
این جایزه براى ویژگى زبان به کار رفته در آثار این نویسنده 58 ساله به او داده شده است. حرکت آهنگین آواها و رویارویى آنها در داستانها و نمایشنامههاى وى و شور زبان خارقالعاده در آثار او، پوچى کلیشههاى جامعه و قدرت زیر نفوذ در آوردنشان را آشکار مىسازد.
«یلینگ»، دهمین زنى است که در طول تاریخ اعطاى جایزه نوبل ادبیات، این جایزه 4/1 میلیون دلارى را دریافت مىکند.
مشهورترین رمان این نویسنده «معلم پیانو» نام دارد که در سال 2001 میلادى فیلمى به همین نام از روى آن ساخته شد.شمار زنان مالزى در بخش دولتى 30 درصد افزایش مىیابد
نخستوزیر مالزى از رشد 30 درصدى زنان در مقامات بلندپایه دولت این کشور خبر داد و گفت: اگر خواستار انجام کارها به بهترین نحو باشیم، نباید مسئولیتها را تنها مختص یک جنس بکنیم.
وى گفت: مسئولیتها باید به کسانى سپرده شود که داراى قابلیت و توان بهترى هستند و زن و مرد بودن آنها نباید مطرح شود.
«بداوى» در مورد امکان انتخاب زنان به عنوان «مفتى» افزود: در گذشته کسى فکر نمىکرد که زنان بتوانند در مسائل مربوط به قانون شریعت اسلامى تخصص یابند اما امروزه طرز تفکرات به گونه دیگرى شده است. بنابراین باید انتظار وقوع هر چیزى از جمله مفتى شدن زنان را نیز داشته باشیم.
نخستوزیر مالزى همچنین از ایجاد «کمیته برابرى جنسى» از سوى کابینه این کشور براى رفع مشکلات مربوط به زنان از قبیل خشونتهاى داخلى از سوى همسران و آزارهاى جنسى و اجراى طرحهاى مربوط به برابرى جنسى در سطح جامعه خبر داد.مشکل اصلى زنان دنیا، حقوق اقتصادى آنان است
رئیس کمیسیون حقوق بشر سریلانکا در نشست عالى بینالدولى منطقه آسیا اقیانوسیه گفت: مشکل اصلى و مهم زنان در اکثر نقاط دنیا، حقوق اجتماعى و اقتصادى آنهاست. زنان دنیا باید حق زندگى، غذا، بهداشت و درآمد مستقل داشته باشند.
وى افزود: اگر زنان درآمد مستقل داشته باشند، با خشونت مواجه نخواهند شد. نبود درآمد مستقل، آنان را آسیبپذیر مىکند و خشونت موجود علیه زنان یکى از نتایج این فقدان است. خشونت علیه زنان، مشکل بزرگى است و دستیابى زنان به منابع درآمدى و اعتبار و قدرتمندى اقتصادى و اجتماعى یکى از راه حلهاى مقابله با این معضل است. باید به زنان قدرت داد تا از خودشان مراقبت کنند.راهبهها هم باید بدون روسرى در مدارس تدریس کنند!
دادگاه ادارى فدرال آلمان در رابطه با ممنوعیت حضور زنان معلم مسلمان در کلاس درس با روسرى، حکم داده است که برداشتن روسرى در هنگام تدریس شامل غیر مسلمانان و زنان راهبه معلم هم مىشود.
در این حکم جدید آمده است: چنانچه راهبهها حاضر به تمکین از این حکم نباشند، ناگزیر خواهند بود از شغل معلمى در مدارس دولتى کنارهگیرى کنند.
قضات دادگاه ادارى معتقدند ممنوعیت نشانههاى مذهبى طبق قانون اساسى آنان شامل همه ادیان است و قایل شدن استثنا در مورد مذاهب مختلف فاقد وجاهت قانونى است.همایش یکروزه تجلیل از بانو مجتهده امین برگزار شد
گزارش: محبوبه پلنگى«تجلیل از بانوى بزرگوار اصفهانى و ارائه شخصیت عرفانى - فقهى و فلسفى برجسته یک زن در کشور ما، کارى سودمند و در جهت احیاى ارزشهاى اسلامى در زنان به نظر مىرسد.»
حضرت آیتاللَّه خامنهاى
یکى از بهترین راههاى مقابله با تهاجم فرهنگى غرب، الگوسازى بومى اسلامى و شناساندن و آشنایى هر چه بیشتر چهرهها و شخصیتهاى علمى، فرهنگى، دینى جامعه است و از آنجا که همواره خلأ این زمینه را در جامعه شاهد بودهایم و جامعه از شناخت شخصیتهاى برجسته فکرى، عملى و علمى محروم بوده است، این محرومیت و خلأدر شناخت چهرههاى علمى، دینى، فلسفى زنان مسلمان ایران بیشتر نمایان است. یکى از این شخصیتهاى والاى علمى، تقوایى، بانو امین است که عالمى ربانى و حجتى است بر زنان متعهد جامعه اسلامى.
به منظور تجلیل از این شخصیت گرانقدر و همزمان با بیست و یکمین سالگرد رحلتش، انجمن زنان پیرو اهل بیت(ع) با همکارى و مشارکت حوزه علمیه بانو امین همایشى را برگزار کرد.
در این همایش، «آیتاللَّه حائرى شیرازى» ضمن اشاره به شخصیت والا و گرانقدر بانو مجتهده امین، گفت: ایشان یک انسان کامل بود. منیّت در او نبود و با وجودى که بسیار عالم و دانشمند بود، اما بسیار متواضع و فروتن بود و علم او موجب ابهت در او نشده بود. وى توانست یک انسان کامل و به تمام معنا شود و با خدا معامله کند و به مقام رضا برسد.
در ادامه همایش، خانم «صفاتى» استاد حوزه، در خصوص شخصیت علمى بانو امین گفت: نه تنها در تاریخ تشیّع بلکه در طول تاریخ اسلام، زنى که جامعیت کامل در ابعاد مختلف داشته باشد، بسیار نادر بوده است. بانو مجتهده امین عارف و فیلسوفى بود که در جمیع علوم معقول و غیر معقول تبحر داشت و در کلام و فلسفه و عرفان علمى و نظرى ید طولایى داشت.
وى در ادامه افزود: یکى از ویژگىهاى بانو امین تفسیر قرآن بود. ما در تمام تاریخ تشیّع زنى که موفق به تفسیر کل قرآن باشد، نداشتیم. بانو امین در دوران قاجار، زمانى که نه تنها زنان بلکه مردان هم سواد کافى نداشتند، توانست به رشد و تعالى برسد.
خانم «علویه همایونى»، نویسنده و محقق و یکى از شاگردان بانو امین نیز در ادامه با اشاره به مقام و منزلت استادش گفت: خداوند در هر زمان حجتهایى را به انسان نشان مىدهد تا حجت خدا براى ما تمام باشد. همان طورى که امام(ره) باعث سرافرازى براى جهان و بشریت است، بانو امین نیز حجتى براى زنان است.
وى اضافه کرد: این جهان هستى، مظهر اسماء حسناى حقند، این توجه انسان به اسماء الحسنى است که متخلق به آن مىشوند و اوصاف الهى را در خود متجلى مىکند. انبیا و اولیا مظاهر تام این اسماء هستند. بانو امین به اندازه استعدادش خواست این اسماء الحسنى را در خود متجلى کند.
او مجتهده بود، مظهر علم و نشر الهى، مظهر محبت خدا، مظهر تواضع و صبر. هر چه داشت از تقوا و کمال بندگى خدا داشت.
در ادامه همایش، استاد «دینانى» استاد عرفان و فلسفه، راجع به شخصیت این بانوى بزرگ گفت:
در گذشته تدریس فلسفه و عرفان آنقدر رایج نبود، حتى در حوزهها اجازه تدریس اشعار را نمىدادند و ایشان در آن زمان در این زمینهها تبحر داشت. یک بار با ایشان ملاقات داشتم؛ بسیار صاحب کمالات و فضایل بودند. ساعتى صحبتهاى عرفانى و فلسفى و فقهى کردیم. عرفانش بسیار عالى بود. این بانوى بزرگ یکى از زنان فاضل و اهل علم ایران بود.
در ادامه همایش، خانم دکتر «کاشانىها»، خانم «موسوى» و خانم «محلاتى» از اساتید حوزه و خانم دکتر «دیّانى» استاد دانشگاه در خصوص شخصیت علمى، فرهنگى، عرفانى بانو امین سخنرانى کردند.