اخبار


 

اخبار

آیت‏اللَّه امینى:
ایجاد محدودیت براى دختران‏ آمار طلاق را افزایش داده است‏

امام جمعه موقت قم، محدودیت در ارتباط با جنس مخالف را به ویژه براى دختران، از مشکلات جوانان برشمرد و گفت: وجود این گونه محدودیت‏ها موجب گسسته شدن یکباره محدودیت‏ها و ایجاد آزادى‏هاى مطلق شده و تبعاتى چون عشق‏هاى کاذب، فریب در ازدواج و افزایش آمار طلاق را به همراه داشته است.
آیت‏اللَّه امینى در دیدار با اعضاى تشکل‏هاى غیر دولتى جوانان و مسئولان سازمان ملى جوانان، تجددطلبى و سنت‏شکنى را یکى از ویژگى‏هاى دوران جوانى و ناشى از دید روشن آنها نسبت به مسائل دانست.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبرى، ندادن آزادى معقول و مشروع به جوانان را از سوى والدین، مشکلى جدّى برشمرد و افزود: وجود این سخت‏گیرى‏ها موجب گسست روابط میان جوانان و والدین و پناه بردن جوانان به خارج از محیط خانواده و ایجاد مشکلاتى چون اعتیاد، فرار از خانه، خودکشى و سرقت مى‏شود.
وى گسترش ارتباطات از طریق ماهواره و اینترنت را دلیل رشد بیشتر سنت‏شکنى و تجددطلبى جوانان دانست و گفت جوانان نیاز بیشترى به راهنما دارند.

درگذشت آیت‏اللَّه عبایى، مدیرمسئول سابق پیام زن‏

آیت‏اللَّه حاج شیخ محمد واعظ عبایى خراسانى رئیس اسبق دفتر تبلیغات اسلامى قم و مدیرمسئول سابق مجله پیام زن، پس از مدتى بیمارى در سن 64 سالگى درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
آیت‏اللَّه عبایى در سال 1319 در خانواده‏اى روحانى، در مشهد متولد شد و پس از کسب علم از حضور اساتیدى چون پدر و دایى خود آیت‏اللَّه سیدعلى رضوى، از محضر آیات هاشم قزوینى، مجتبى قزوینى، سیدهادى میلانى و میرزا جوادآقاى تهرانى در مشهد بهره علمى برد و سپس با حضور در حوزه علمیه قم، در محضر بزرگانى چون آیت‏اللَّه بروجردى، امام خمینى و علامه طباطبایى به تکمیل دروس خود پرداخت.
وى که در دوران مبارزه نیز با اندیشه‏ها و مجاهدات حضرت امام خمینى، همراه بود در سال‏هاى پس از پیروزى انقلاب، در پى‏ریزى و شکل‏گیرى دفتر تبلیغات اسلامى قم که با اشاره و دستور امام خمینى(قده) و با شرکت جمعى از عالمان روشن‏بین تشکیل شد، شرکت جست و سال‏ها به عنوان رئیس این مرکز مهم تبلیغى آموزشى به ویژه در دوران جنگ تحمیلى و اعزام مبلّغان به جبهه‏هاى جنگ خدمت کرد و این مسئولیت را تا سال 73 بر عهده داشت. مرحوم آیت‏اللَّه عبایى همزمان با این مسئولیت و نیز تدریس در حوزه، نماینده دور اول مجلس خبرگان رهبرى از استان خراسان بود و مدت ده سال نیز امامت جمعه موقت مشهد را بر عهده داشت و در سال 73 در محراب نماز جمعه ترور و مجروح شد.
وى در انتخابات ریاست جمهورى سال 76 از حامیان حجت‏الاسلام و المسلمین آقاى خاتمى بود و در ششمین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى به عنوان نماینده اول مردم مشهد به مجلس ششم راه یافت و جزء جناح اکثریت مجلس قرار گرفت. ماههاى پایانى نمایندگى مجلس براى ایشان، همراه با دشوارى‏هاى زیادى بود که بر اثر بیمارى‏هایى چند از جمله از کار افتادن کلیه‏ها، ایشان را احاطه کرده بود ولى در عین حال شاهد حضور کم و بیش ایشان در مجلس بودیم. شدت یافتن و گسترش بیمارى، عاقبت باعث شد در تاریخ چهارشنبه 22 مهرماه 83 رحلت کند و روز جمعه 24 مهرماه با حضور جمع زیادى از علاقه‏مندان و مسئولان و عالمان بزرگ و روحانیون، تشییع شود و پس از برگزارى نماز بر پیکر این عالم نستوه توسط حضرت آیت‏اللَّه وحید خراسانى، در یکى از بقعه‏هاى حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شود. مجالس ترحیم و تجلیل چندى نیز در پى درگذشت آن مرحوم در قم و تهران و مشهد با شرکت مراجع، عالمان و اقشار مختلف برگزار شد.
آیت‏اللَّه عبایى که از روحانیان روشن‏بین و خوش‏فکر بود به همراه دیگر همکاران خود در دفتر تبلیغات اسلامى قم در رشد و شکوفایى و آموزش‏هاى نوین و توسعه دامنه تبلیغ دین و شیوه‏هاى تبلیغى، نقشى آشکار داشت و خدمات بسیارى ارائه کرد. یکى از خدمات ارزشمند دفتر تبلیغات اسلامى قم که امسال بیست و پنجمین سال تأسیس خود را پشت سر مى‏گذارد، انتشار مجلات متعدد در زمینه‏هاى مختلف بوده است. و مرحوم آیت‏اللَّه عبایى به جز مسئولیت کلى دفتر تبلیغات از جمله نشریات آن، سمت مدیرمسئولى برخى از آنها را نیز بر عهده داشت. پیام زن، یکى از این نشریات بود که مستقیماً زیر نظر و با مدیرمسئولى ایشان آغاز به کار کرد. آن مرحوم این مسئولیت را تا پایان حضور خویش در دفتر تبلیغات اسلامى بر عهده داشت.
مجله پیام زن که انتشار خود را به ویژه مرهون همت و روشن‏بینى آیت‏اللَّه عبایى مى‏داند، درگذشت این عالم مخلص و پر تلاش و خدمتگزار را به خانواده محترم و علاقه‏مندان ایشان تسلیت مى‏گوید و براى آن مرحوم، رحمت واسعه الهى را طلب مى‏کند. خدایش او را رحمت کند.

منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان‏ در نظام جمهورى اسلامى ایران تصویب شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، «منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران» با هدف تبیین نظام‏مند حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در عرصه‏هاى حقوق فردى، اجتماعى و خانوادگى، مبتنى بر قانون اساسى، اندیشه‏هاى والاى بنیانگذار جمهورى اسلامى و رهبر معظم انقلاب و با بهره‏گیرى از چشم‏انداز 20 ساله و سیاست‏هاى کلى نظام و قوانین موجود، به منظور تحقق عدالت و انصاف توسط این شورا تدوین و تصویب شد.
این منشور در 3 بخش، 5 فصل و 148 بند تدوین شده است. بخش‏ها و فصول این منشور عبارتند از:
1- حقوق و مسئولیت‏هاى فردى زنان؛
2- حقوق و مسئولیت‏هاى خانوادگى زنان (حقوق و مسئولیت‏هاى دختران در خانواده، حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در تشکیل و تداوم خانواده، حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در صورت انحلال خانواده)؛
3- حقوق و مسئولیت‏هاى اجتماعى زنان (حقوق و مسئولیت‏هاى سلامت جسمى و روانى زنان، حقوق و مسئولیت‏هاى فرهنگى و معنوى زنان، حقوق و مسئولیت‏هاى اقتصادى زنان، حقوق و مسئولیت‏هاى سیاسى زنان، حقوق و مسئولیت‏هاى قضایى زنان).
مبناى اساسى منشور بر این اعتقاد بنیادین استوار است که در اسلام، زن و مرد در فطرت و سرشت، هدف خلقت، برخوردارى از استعدادها و امکانات، امکان کسب ارزش‏ها، پیشتازى در ارزش‏ها و پاداش و جزاى اعمال در برابر خداوند یکسان مى‏باشند و انسان‏ها فارغ از جنسیت، فقط به واسطه رشد همه‏جانبه انسانى در سایه دانش و علم، تقواى الهى و ایجاد جامعه‏اى شایسته بر یکدیگر مزیت دارند.

نامه جامعه منتشر شد

نخستین شماره ماهنامه «نامه جامعه» در مهرماه سال جارى منتشر شد. این مجله نشریه‏اى فرهنگى اجتماعى براى عموم مردم است.
صاحب امتیاز «نامه جامعه»، جامعةالزهرا(س) مى‏باشد که در سال 1363 به فرمان امام خمینى در قم و به هدف آموزش علوم حوزوى به خواهران تشکیل شد. «مرضیه معینى»، مدیرمسئول و «آذردخت نخعى» سردبیر این نشریه مى‏باشند.
این نشریه شامل بخش‏هاى زیر است:
«طلیعه» سرمقاله، سخن ماه و اشاره؛ «اندیشه‏ها» شامل مباحث فلسفى و کلامى؛ «دانسته‏ها» مشتمل بر مباحث تفسیر و علوم قرآنى، فقه و حقوق، ادیان، سیره و تاریخ؛ «حیات طیبه» شامل مباحث اخلاقى و تربیتى، خانواده، ایثارگران، فرزانگان، نخبگان؛ «فرهنگ و اجتماع» نگاهى بر آسیب‏ها و راهکارها، جهان اسلام، نقش زنان در جامعه؛ «اندیشه مطهر» شامل گزیده‏هایى از اندیشه‏هاى امام خمینى، علامه طباطبایى، شهید مطهرى، شهید بهشتى، شهید صدر، بانو مجتهده امین و مقام معظم رهبرى؛ «هنر و ادب» شامل شعر قصه، جستارهاى ادبى، واژه‏شناسى، مسابقات علمى و مهارت‏ها؛ «اطلاع‏رسانى» پیرامون جهان اسلام، حوزه‏هاى علمیه، تازه‏هاى علمى و فقهى؛ «ما و شما» شامل پاسخ به سؤالات.
رویکرد اصلى این نشریه دینى، مسائل مربوط به بانوان است اما بسیارى از مطالب آن نیز فراجنسیتى مى‏باشد.
دوستانى که تمایل دارند با این نشریه همکارى کنند مى‏توانند آثارشان را به نشانى اینترنتى‏
Nashrieh@j _ alzahra. org، ارسال کنند و یا با شماره تلفن 2400 - 2925111 - 0251 تماس داشته باشند.
«نامه جامعه» که 11 شماره را پیشتر به صورت داخلى منتشر شده اینک با گستره سراسرى، اولین شماره خود را با 72 صفحه و قیمت 2000 ریال تقدیم علاقه‏مندان شده است.
پیام زن ورود ماهنامه «نامه جامعه» را به جمع خانواده مطبوعات دینى خوشامد مى‏گوید و براى دست‏اندرکاران آن آرزوى موفقیت دارد.

فصلنامه «بانوان شیعه» منتشر شد

اولین شماره فصلنامه تخصصى «بانوان شیعه»، در فصل پاییز منتشر شد.
این فصلنامه فرهنگى پژوهشى با هدف ارائه متمرکز تحقیقات انجام شده توسط زنان پژوهشگر کشور در عرصه‏هاى مربوط به جنسیت و فرهنگ و دین، توسط مؤسسه شیعه‏شناسى منتشر مى‏شود و تلاش مى‏کند تا شرایط اجتماعى زندگى زنان مسلمان را از طریق ارتقاء خودآگاهى‏هاى دینى ریشه‏دار در تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامى جامعه بهبود بخشد.
نقش زنان در ایجاد بناهاى مذهبى در پایتخت صفویان، بررسى ازدواج مسلمانان با اهل کتاب از منظر قرآن، تأثیر مذهب تشیع بر هویت زن ایرانى، خواهران بهشتى، پایگاههاى اینترنتى شیعه، معرفى کتاب و ... از جمله مقالات و گزارش‏هاى این فصلنامه مى‏باشد.
«محمود تقى‏زاده داورى»، مدیرمسئول این نشریه 168 صفحه‏اى، از مقالات رسیده استقبال مى‏کند. این مقالات مى‏توانند در موارد زیر به نگارش در آیند: هنجارهاى شیعى در مورد زنان، زنان و هنر و معمارى شیعى، نقش زن در نهادها و سازمان‏هاى شیعى، سهم زنان در تألیفات شیعى، زنان هنرمند شیعه، آثار منتشر شده از زنان شیعه، نقش زنان در فرهنگ‏پذیرى کودکان، دیدگاههاى دیگران پیرامون زنان شیعه و ... .
این فصلنامه با قیمت تک‏فروشى 7500 ریال منتشر شده و نشانى آن قم، صندوق پستى 6139/37155 مى‏باشد. پیام زن ورود این نشریه دینى را به جمع خانواده نشریات بانوان تبریک مى‏گوید و براى دست‏اندرکاران محترم آن، آرزوى موفقیت دارد.

همایش بین‏المللى زن و حقوق کیفرى برگزار مى‏شود

معاون مجتمع قضایى خانواده شماره یک گفت: همایش بین‏المللى زن و حقوق کیفرى در ماه جارى (آذر) برگزار مى‏شود.
«لیلاسادات اسدى» افزود: انجمن حقوق جزایى ایران با برگزارى همایش «زن و حقوق کیفرى، گذشته، حال و آینده» قصد دارد فضایى مناسب براى همفکرى و تعامل میان اندیشمندان و سیاستگذاران نظام عدالت کیفرى، مطالعه و بررسى دلایل مختلف فقهى، حقوقى و اجتماعى و تفاوت‏ها در قوانین کیفرى فراهم کند.
وى دستیابى به مبانى سنجیده هماهنگ با شرایط شرع مقدس اسلام، شرایط اجتماعى امروز در ایران، زنان و آشنایى با چگونگى رویارویى با سایر نظام‏هاى حقوقى و کیفرى را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.

پیشنهاد راه‏اندازى کمیسیون زنان و خانواده در مجلس‏

فراکسیون زنان مجلس هفتم به ریاست «نفیسه فیاض‏بخش» پیشنهاد داده است کمیسیون زنان و خانواده در مجلس تشکیل شود.
خانم «فیاض‏بخش» در این ارتباط گفت: بررسى مسائل و ناهنجارى‏هاى اجتماعى و نیز مسائل و مشکلات زنان و خانواده نیازمند داشتن یک کمیسیون تخصصى در مجلس است.
گفتنى است کمیسیون زنان و خانواده در مجلس پنجم از فهرست کمیسیون‏هاى مجلس حذف شد. جریان اکثریت مجلس هفتم در مجلس پنجم نیز داراى اکثریت بود که به حذف این کمیسیون رأى داده بودند.

مدیر کل دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى زنان بهزیستى کشور پیشنهاد کرد:
سقف مهریه زنان 200 سکه شود

مدیر کل دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى کشور با اشاره به اینکه هم‏اکنون مهریه، عامل و ابزار روز و تهدید مردان در کشور شده است، گفت: سقف مهریه نباید از 200 سکه بیشتر باشد.
آقاى «معتمدى» افزود: باید قانونى تصویب شود تا زن و مرد هر کدام که مقصر اصلى برهم خوردن زندگى هستند، مبلغى را به طرف مقابل به عنوان خسارت جدایى بپردازند.
وى متذکر شد در شرایط اقتصادى فعلى جامعه نباید گذاشت تا حدود مهریه از 100 تا 200 سکه بالاتر برود چرا که قرار نیست هدیه‏اى که داماد به عروس مى‏دهد، 10 برابر کل درآمدى باشد که وى در طول عمرش قصد به دست آوردن آن را دارد.
«معتمدى» گفت: پشتوانه‏هاى زن و مرد با اراده خودِ آنها و نه بر مبناى مهریه ساخته مى‏شود. مهریه پشتوانه زنان نیست، پشتوانه زنان به هم نخوردن کانون زندگى آنان است؛ چرا که وجود آمار 80 درصدى دختران فرار به علت طلاق والدین، یکى از پیامدهاى برهم خوردن کانون زندگى است.

تعیین سقف براى مهریه غیر قانونى است‏

رئیس سازمان بهزیستى استان تهران گفت: افزایش بى‏اعتمادى خانواده‏ها به یکدیگر نه تنها سبب افزایش نرخ مهریه شده، بلکه عامل بالا رفتن سن ازدواج نیز شده است.
«عباسعلى الصاق» با اشاره به اینکه از لحاظ قانونى نمى‏توان افراد را به پرداخت حد خاصى از مهریه مقید کرد، افزود: اقلیت اقتصادى جامعه با پرداخت رقم‏هاى سنگین مهریه باعث شده‏اند اکثریت افراد جامعه از تشریفات آنها پیروى کنند و این علتى جز چشم و هم‏چشمى ندارد. عدم اعتماد خانواده‏ها به همدیگر و خواسته زنان جهت کسب ضمانت‏هاى اجرایى در طول زندگى و پاى‏بندى به آن، که نتیجه همان بى‏اعتمادى است در افزایش نرخ مهریه مؤثر بوده است. با توجه به اینکه مهریه، هدیه‏اى به زن است و نمى‏توان آن را محدود به سقف خاصى کرد، تنها مى‏توان مردم را تشویق به زندگى ساده کرد.
وى با بیان اینکه چندهمسرى یکى از علل افزایش نرخ مهریه در نظر مردم است، تصریح کرد: مهریه نمى‏تواند چندهمسرى را متوقف کند بلکه تنها مى‏تواند آن را محدود کند، زیرا کسانى که اقدام به چندهمسرى مى‏کنند، اغلب به لحاظ اقتصادى وضعیت مناسبى دارند و پرداخت مهریه براى آنها چندان مهم نیست.
«الصاق» گفت: تفاوت‏هاى درآمدى، فاصله طبقاتى و روند رو به رشد تشریفات و تجمل‏گرایى در جامعه نیز از عوامل مؤثر در بالا رفتن نرخ مهریه است.

در همایش دانشگاه، زن و دفاع مقدس‏ آمارى از خانواده شهدا اعلام شد

پس از گذشت 16 سال از پایان جنگ تحمیلى، وضعیت همسران شهدا طى همایشى در دانشگاه الزهرا بررسى شد.
استخراج درصد موفقیت و ناموفقیت 56 هزار و 157 همسر شهید در زندگى از جمله برنامه‏هاى این همایش بود.
بر اساس آمار ارائه شده، 27 هزار و 985 نفر از همسران شهدا که 8/49 درصد مى‏شوند، هنوز ازدواج نکرده‏اند. 516 نفر از همسران شهدا کمتر از 30 سال سن دارند و در کل، میانگین سن همسران شهدا در سال 83، 45 سال است.
218 هزار و 876 شهید جنگ، 144 هزار و 525 فرزند به یادگار گذاشته‏اند. میانگین سن فرزندان دختر و پسر شهدا 26 سال است. همسران شهدا در کل، 42 هزار و 808 پسر و 37 هزار و 119 دختر مجرد و 32 هزار و 571 پسر و 32 هزار و 27 دختر متأهل را سرپرستى کرده‏اند.
همایش دانشگاه، زن و دفاع مقدس با ارائه آمارهایى از وضعیت دقیق همسران شهدا، نگاه واقع‏گرایى نسبت به این قشر و چالش‏هاى پیش روى آنان داشت و فقط تجلیل از همسران شهدا نبود.

مادرسالارى در میان دانشگاهیان رایج‏تر است‏

«مادرسالارى» در خانواده‏هاى جوانان دانشگاهى و «پدرسالارى» در خانواده‏هاى جوانان حوزوى رواج بیشترى دارد.
نتایج یک تحقیق در استان تهران نشان داد که «پدرسالارى» در خانواده‏هاى دانش‏آموزان مدارس عادى و «مادرسالارى» در خانواده‏هاى دانش‏آموزان مدارس تیزهوشان بیشتر است.
مقبولیت خانواده در میان دانش‏آموزان مدارس نمونه‏مردمى بیشتر از مدارس تیزهوشان، غیر انتفاعى، عادى و هنرستان‏هاست.
بر پایه این تحقیق، نقش حمایت‏کنندگى خانواده در مدارس غیر انتفاعى، وابستگى به خانواده در مدارس عادى، ارتباطات مثبت در درون خانواده در مدارس نمونه‏مردمى بیشتر از سایر مدارس گزارش شده است.
دانش‏آموزان مدارس تیزهوشان داراى بیشترین خانواده‏هاى حمایت‏کننده افراطى، آسان‏گیر و یا بى‏تفاوت و دانش‏آموزان هنرستان‏ها داراى بیشترین خانواده‏هاى مستبد هستند.

مجمع جهانى اهل بیت میزبان یک گروه از زنان کنیا شد

گروهى از زنان شیعه کشور کنیا و اوگاندا به دعوت مجمع جهانى اهل بیت از مراکز مختلف مذهبى، علمى و آموزشى ایران دیدار کردند.
مسئول امور زنان این مجمع در این باره گفت: این زنان جزو زنان فعال شیعى در NGOهاى فرهنگى مذهبى کنیا و عضو مؤسسه «ابیسن» که تحت حمایت مجمع جهانى اهل بیت در کنیا فعالیت مى‏کند، هستند.
این مؤسسه چهار سال پیش در شهر نایروبى شروع به فعالیت کرد که با پیشنهاد مسئول آن مرکز و درخواست زنان عضو و دعوت مجمع، عده‏اى از خواهران براى آشنایى با زنان ایران سفرى به کشورمان داشتند.
وى افزود: ما در مورد فعالیت در بخش زنان با 35 کشور در ارتباط هستیم و در آنها نمایندگى مجمع جهانى اهل بیت را راه‏اندازى کرده‏ایم. فعالیت اصلى این مجمع، نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در جهان است. هر چند نشر این فرهنگ مختص همه مسلمانان است ولى ما با اختصاص دادن این خدمات به زنان و با عنایت به اینکه زنان نیمى از جمعیت جهان هستند و قرار است مربى و تربیت‏کننده نیمه دیگر یعنى مردان هم باشند؛ توجه بیشترى به زنان داریم.
«ایران اصل‏رکن‏آبادى» گفت: نوع کارهاى اجرایى ما و خدمات فرهنگى‏مان در هر کشورى به دلیل اوضاع سیاسى اجتماعى و فرهنگى آن، متفاوت با دیگر کشورهاست. ممکن است به کشورى فقط کتاب ارسال شود و در کشورى دیگر هم کنفرانس داشته باشیم و هم اعزام مبلّغ براى برگزارى دوره‏هاى آموزشى. برخى کشورها هم مثل کنیا داوطلب سفر به ایران هستند. حتى در برخى کشورها باید ابتدا مشکلات اقتصادى مردم حل شود تا بتوانیم آنان را به سوى اهل بیت(ع) فرا بخوانیم. مثلاً در سرى‏لانکا و دیگر کشورهاى جهان سوم شیوه ما براى جذب مردم غذا دادن در مراسم است و حتى دادن مواد غذایى خام به کسانى که در برنامه‏هاى تبلیغى ما شرکت مى‏کنند. در هر حال وظیفه ما تقویت فکرى شیعیان و همچنین سنى‏هاى کشورهاى مختلف با روش‏هاى متناسب با فرهنگ آن کشور است.
بازدید از شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، فرهنگسراى سلامت و بانو، صدا و سیما، امور بانوان شهردارى تهران، جامعةالزهرا، دبیرستان دخترانه فرهنگ، جمعیت زنان انقلاب اسلامى، جماران، کاخ سعدآباد و زیارت اماکن متبرکه در مشهد، قم، همدان و ... از جمله برنامه‏هاى این گروه کنیایى در ایران بود.
مسئول امور زنان مجمع جهانى اهل بیت افزود: زنان طى این اردوى ده روزه با امکانات آموزشى و سایت‏هاى مختلف زنان در ایران آشنا شدند و حتى در دیدار از جامعةالزهرا اظهار خوشحالى کردند که مى‏توانند دانشجو و طلبه به قم اعزام کنند.
چاپ مجله انگلیسى «مجتبى» و پروژه «المهدى» که شبیه به طرح ایتام در ایران است، از جمله فعالیت‏هاى نمایندگى مجمع در کنیاست. رسیدگى به محرومین و ایتام شیعیان از کارهاى مهم پروژه «المهدى» مى‏باشد.
برخى از زنان این گروه که قبلاً سفرى به ایران داشتند اظهار کردند وضعیت رشد و توسعه در ایران و همچنین حضور اجتماعى زنان نسبت به بیست سال گذشته تغییرات عمده‏اى کرده است. آنان همچنین اعلام کردند که فعالیت زنان کنیا در مقابل فعالیت زنان ایران نقطه‏اى بیش نیست و زنان ایران با حفظ حجاب فعالیت‏هاى اجتماعى زیادى دارند. میهمانان مجمع جهانى اهل بیت(ع) با دیدار از امکانات اجتماعى، بهداشتى، ورزشى، تحصیلى، آموزشى و ... زنان در ایران اظهار امیدوارى کردند که با ارتباط بیشتر زنان ایران و استفاده از امکانات تحصیلى در مورد علوم اسلامى، بتوانند به توانایى‏هاى زنان کنیا امکان رشد بدهند.

چادر جدید براى زنان طراحى شد

چادر جدیدى براى زنان ایرانى طراحى شد. این چادر به زنان امکان مى‏دهد که زمان خرید یا بغل کردن فرزند و هنگام کار، راحت‏تر باشند.
«فاطمه جنابى» طراح چادر گفت: این چادر مى‏تواند براى گروههایى چون پزشکان، پرستاران و نیروى پلیس به عنوان لباس رسمى در رنگ‏هاى مختلف طراحى شود. بسیارى از خانم‏هاى شاغل در بیمارستان مایل هستند که چادر داشته باشند، این چادر مى‏تواند در بیمارستان سفید باشد و رنگ‏هاى متنوع مقنعه زیر آن، نشانگر رده و سمت پرستار یا پزشک باشد.
وى معتقد است در طراحى این چادر از حجاب هیچ کشورى تقلید نشده و زاویه دست‏ها در حالات مختلف به طور دقیق مد نظر گرفته شده تا آستین‏هاى چادر مناسب باشد.
«جنابى» گفت: هدف از حجاب در قرآن پارچه‏اى است که سر و شانه‏ها و سینه را یکجا بپوشاند و این هدف با مانتو و روسرى تأمین نمى‏شود. بنابراین چادر، حجاب برتر است. در ضمن چادر فعلى بدون مانتو ناقص است چون اغلب چادر کنار مى‏رود. پس خانواده‏ها مجبورند هم مانتو بخرند و هم چادر که این هم مقرون به صرفه نیست.
«جنابى»با توجه به سخنان مقام معظم رهبرى در طراحى لباس‏هاى بومى، مشتاق شده است تا طرحش را به مرحله اجرا در آورد.

300 مدیر زن تربیت مى‏شوند

طرح تربیت 300 مدیر زن با همکارى مرکز امور مشارکت زنان و مؤسسه عالى آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى کشور به منظور آموزش زنان براى احراز پست مدیریتى در دستگاههاى دولتى در دوره‏هاى آموزشى کارشناسى ارشد رشته‏هاى مدیریت دولتى و مدیریت آموزشى اجرا شد.
دکتر «فروغ احرارى» معاون آموزش و پژوهش مرکز امور مشارکت زنان گفت: در این طرح، هزار و 26 نفر از کارکنان زن شاغل در دستگاههاى دولتى کشور معرفى شده‏اند. این دوره در راستاى اصلاح نگرش برنامه‏ریزان جهت تحقق شایسته‏سالارى از سال تحصیلى 80 - 79 آغاز شده و به مدت 5/3 سال ادامه یافت و در حال حاضر بیش از نیمى از دانشجویان مشمول طرح فارغ‏التحصیلى شده‏اند.

زنان شاغل در کرج بیشتر از مردان هستند

نماینده مردم کرج در مجلس گفت: بیش از 60 درصد شاغلان کرج، زن هستند که تعداد قابل توجهى از آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل مى‏دهند.
«رشید جلالى» با بیان اینکه حتى در ادارات کرج تعداد زنان بیشتر از مردان است، افزود: از آنجایى که برخى از زنان در شرایط نامناسب کارى به سر مى‏برند باید تدابیر ویژه‏اى براى آنان اندیشیده شود. همسران برخى از این زنان در خانه نشسته و بیکار هستند و به همین علت برخى زنان تحت فشار مى‏باشند.
وى خاطرنشان کرد با ساخت شهرک صنعتى بانوان در کرج در حوالى اشتهارد، با اشتغال بانوان در بخش‏هاى تولیدى و خوداشتغالى تا حدى از مشکلات کارى زنان منطقه کاسته خواهد شد.

هزینه سالانه هر خانواده ایرانى در سال 82

5 میلیون تومان بوده است‏
متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهرى ایرانى در سال 82 معادل 5 میلیون تومان بوده که نسبت به سال 81 حدود 13 درصد رشد داشته است.
متوسط هزینه هر خانوار در ماه، 4 میلیون و 126 هزار ریال بوده که شامل اجاره‏خانه و پرداخت‏هایى نظیر مالیات و حق بازنشستگى نیز مى‏شده است.
27 درصد از کل هزینه هر خانوار ایرانى در ماه شامل هزینه مواد خوراکى، آشامیدنى و دخانیات بوده است.
هزینه مسکن، آب، برق و سوخت نیز 28 درصد هزینه خانوارها را تشکیل داده است.
هزینه لوازم خانگى 6/5 درصد اعلام شده و میزان هزینه بهداشت و درمان و حمل و نقل به ترتیب 4/5 و 8/15 درصد اعلام شده است.
بر اساس آمار بانک مرکزى، در سال 1382، 2/71 درصد از خانوارها در مسکن شخصى، 5/18 درصد در مسکن اجارى، 2 درصد در مسکن برابر خدمت و 3/8 درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‏اند. در مقایسه با سال 1381، درصد سکونت در مسکن اجارى، در برابر خدمت و رایگان افزایش و درصد سکونت در مسکن شخصى کاهش داشته است.
8/99 درصد خانوارهاى شهرى از برق، 3/98 درصد از آب لوله‏کشى، 1/80 درصد از گاز شهرى، 2/21 درصد از فاضلاب شهرى و 3/80 درصد از تلفن بهره‏مند بوده‏اند.
همچنین در سال 82 به لحاظ لوازم زندگى، 9/20 درصد خانواده‏ها از اتومبیل شخصى، 7/16 درصد از موتورسیکلت، 97 درصد از تلویزیون، 1/16 درصد از کامپیوتر، 2/11 درصد از تلفن همراه استفاده کرده‏اند.

«اى ایران»، 60 ساله شد

ارکستر موسیقى ملى ایران در آخرین جمعه مهرماه در شصتمین سالگرد خلق سرود «اى ایران»، بار دیگر این سرود را در حضور 700 تماشاگر در تالار وحدت تهران اجرا کرد.
این سرود در 27 مهر سال 1323 در تالار دبستان نظامى دانشکده افسرى فعلى با حضور چهره‏هاى فعال موسیقى ایران متولد شد.
این قطعه را «روح‏اللَّه خالقى» از روى شعر «حسین گل‏گلاب» ساخته است و ویژگى آن این است که واژگان آن همه فارسى هستند و هیچ واژه بیگانه‏اى در آن به کار نرفته است.
بافت این سرود و اشعار آن به گونه‏اى است که تمامى گروههاى سنى از کودک تا بزرگسال مى‏توانند آن را اجرا کنند. ویژگى دیگر فراگیرى این سرود، به لحاظ امکانات اجرایى است که به هر گروهى امکان مى‏دهد بدون ساز آن را اجرا کند.
در این سرود تلفیق شعر و موسیقى به شکلى استادانه صورت گرفته و موسیقى در نقطه‏هاى اوج و حماسى‏تر خود روى بیت‏هاى حماسى‏تر نشسته است و تنها از واژگان فارسى استفاده شده است.

میزان مرگ و میر ناشى از تصادفات رانندگى در ایران‏ بسیار بالاست‏

تلفات نیروى انسانى، بدترین پیامد تصادفات رانندگى در کشورمان است. آمارهاى موجود نشان مى‏دهد که تعداد کشته‏ها در ایران بیشتر از کشورهاى توسعه یافته و حتى بعضى از کشورهاى در حال توسعه مى‏باشد.
طبق آمار سازمان پزشکى قانونى تعداد فوت‏هاى ناشى از تصادفات در سال 81 با 15 درصد رشد نسبت به سال 80 به 21872 نفر رسیده است. بیش از 30 درصد از متوفیات نیز عابرین پیاده مى‏باشند.
بر اساس یک بررسى که در آخرین شماره مجله پزشکى قانونى منتشر شده در سال 1378 در کل کشور 5015 عابر پیاده کشته شده‏اند. استان تهران با 6/12 درصد از کل کشور، خراسان با 5/10 درصد، مازندران و گلستان با 3/10 درصد، گیلان با 5/7 درصد و فارس 3/7 درصد از کل کشور، بالاترین میزان فوت عابر پیاده را داشتند.
کمترین میزان عابران متوفا نیز متعلق به دو استان ایلام و کهکیلویه و بویراحمد بوده که 6% درصد از کل کشور را شامل مى‏شده است.
آمار مرگ و میر عابران پیاده نیز با توجه به جمعیت هر استان محاسبه شده است. استان‏هاى گیلان، مازندران و گلستان، هرمزگان و قم نسبت به جمعیت خود، بالاترین میزان فوت عابر پیاده را داشتند و کمترین میزان مربوط به استان‏هاى یزد، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان و ایلام است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوى پزشکى قانونى، بالاترین میزان عابرین متوفا ناشى از تصادفات مربوط به گروه سنى 60 سال به بالا مى‏باشد. بعد از آن گروههاى سنى کمتر از 10 سال و سپس گروه سنى 10 تا 20 سال، بالاترین میزان را به خود اختصاص داده‏اند.
از سویى دیگر، 7/72 درصد عابرین متوفا را مردان و 3/27 درصد را زنان تشکیل مى‏دهند. از نظر میزان تحصیلات نیز 1/46 درصد کل متوفیات افراد بى‏سواد هستند.
تعداد عابرین متوفا در ماههاى مختلف سال یکسان نیست. بالاترین میزان مرگ و میر عابرین پیاده در شهریورماه است و سپس آبان‏ماه، خرداد و مرداد بیشترین متوفیات را داشته‏اند. در کل، 8/23 درصد متوفیات مربوط به بهار، 4/27 درصد مربوط به تابستان، 8/25 درصد مربوط به پاییز و 23 درصد زمستان بوده است.
بالاترین میزان فوت عابر نیز مربوط به ضربه سر بوده است. علت مرگ 56/46 درصد از عابران متوفا به تصادف با اتومبیل سوارى اختصاص دارد و بعد وانت‏بار، کامیون، تریلى، مینى‏بوس و موتورسیکلت در رده‏هاى بعدى قرار دارند.
در مقایسه بین آمار مرگ و میر در ایران با کشور توسعه‏یافته‏اى چون آمریکا، مشخص شد در سال 2000 میلادى در آمریکا تعداد عابرین کشته شده به ازاى هر صدهزار نفر 73/1 نفر بوده است. در حالى که در ایران این میزان در صدهزار نفر به 35/8 نفر مى‏رسد.
بدون تردید آموزش‏دهى مناسب در مدارس و رسانه‏هاى عمومى مى‏تواند نقش بسزایى در کاهش مرگ و میر عابرین به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشد.

سوء استفاده از زنان‏ مشکل مشترک کشورهاى شرق و آسیاست‏

رئیس اداره «حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه» گفت: سوء استفاده جنسى از زنان مشکل مشترک کشورهاى شرق و آسیاست.
«مصطفى اعلایى»، در نشست زنان در بانکوک متذکر شد: نمایندگان همه کشورها مدعى پیشرفت در حوزه زنان هستند. بحث غالب جهان امروز بحث گفتمان است و همه کشورهاى جهان در حوزه زنان در اندیشه توانمندسازى آنان هستند. با این وجود هنوز بعد از پیشرفت‏هاى بسیار در حوزه زنان، راه درازى در پیش روى جهانیان باقى مانده است.
وى افزود: کشورهایى چون کامبوج و اندونزى با ارائه آمارهایى در این نشست مدعى پیشرفت در مسئله مبارزه با فحشا شده‏اند.

زنان آسیا اقیانوسیه‏ خواستار توجه دولت‏ها به حقوق زنان شدند

جمعیت زنان جوان آسیا اقیانوسیه با انتشار بیانیه‏اى خواستار احقاق حقوق خود و توجه به آن شدند.
این جمعیت به نادیده گرفتن حقوق بشر از جمله فقر، تصویر منفى در رسانه‏ها، درگیرى‏هاى نظامى، دسترسى اندک به روندهاى تصمیم‏گیرى و موانع اقتصادى، سیاسى، مذهبى و اجتماعى که زنان با آن مواجه هستند، اعتراض کردند.
زنان در این بیانیه خاطرنشان کرده‏اند: نشناختن موضوع‏هاى زنان جوان و آسیب‏هاى آنان به نقص حقوق بشر منجر مى‏شود که این امر شامل ناهنجارى جنسى، آزار جنسى، سقط جنین غیر مطمئن، مهاجرت اجبارى، قاچاق و ازدواج‏هاى اجبارى است.
این زنان از دولت‏هاى منطقه خواسته‏اند برنامه‏هایى بر پایه حقوق، جنسیت در تمامى فضاهاى آموزشى با تمرکز بر مسائل جنسى، حقوق بشر، حقوق زنان، آموزش مهارت‏هاى زندگى، رهبرى و تصمیم‏گیرى اجرا کنند.
اجراى تحقیقات در مورد مسائل زنان، شناخت بهداشت جنسى و حقوق زنان، از دیگر خواسته‏هاى این جمعیت است.

دفتر ارتقاى جنسیتى‏ مسئول تقویت وضع زنان در تایلند است‏

مدیر دفتر ارتقاى جنسیتى وزارت توسعه اجتماعى و امنیت انسانى کشور تایلند گفت: دفتر ارتقاى جنسیتى، مسئول جارى‏سازى جنسیتى و تقویت موضع زنان در کشور تایلند است و از ایجاد و حفظ موقعیت برابر براى زنان تایلندى استقبال مى‏کند.
وى افزود: آنچه براى ما مهم است تقویت بنیان خانواده و بهبود وضعیت زنان تایلندى در این چارچوب و همچنین تلاش براى عملى کردن توانمندى‏هاى بالقوه زنان است.
خانم «تورن پیپت»، بخشى از فعالیت‏هاى این دفتر را نظارت و همچنین به سرانجام رساندن پژوهش‏ها و تحقیقات در راستاى افزایش آگاهى‏هاى زنان عنوان کرد و ارتقاى مشارکت جنسیتى در تصمیم‏گیرى‏هاى مهم دولتى را از مسائل مهم و قابل توجه حوزه زنان دانست و گفت: ما براى کاهش خشونت علیه زنان و از میان برداشتن معضل قاچاق زنان، برنامه‏هاى زیادى در دست اقدام داریم.

یک زن کنیایى، برنده جایزه صلح نوبل شد

خانم «ماتائى»، معاون وزیر زیست‏محیط کنیا، اولین زن از قاره آفریقاست که جایزه صلح نوبل امسال را دریافت کرد.
وى که داراى مدرک دکتراست، طرح بزرگى براى درختکارى داده؛ طورى که با تأسیس «جنبش کمربند سبز»، کاشت 30 میلیون درخت در قاره آفریقا را بر عهده داشته است.
این زن 64 ساله نه تنها با صاحبان صنایع بلکه با روحیه موجود مردسالارانه حاکم بر کشورش مبارزه مى‏کند. او به خاطر فعالیت‏هاى زیست‏محیطى خود و مبارزه با جنگل‏زدایى در آفریقا چندین بار به زندان افتاده است.
رئیس کمیته صلح نوبل خاطرنشان کرد این اولین بار است که موضوع محیط زیست در اعطاى جایزه صلح نوبل مد نظر قرار مى‏گیرد.
این دومین سال متوالى است که زنان، برنده جایزه صلح نوبل مى‏شوند. سال گذشته نیز خانم عبادى اولین زن مسلمان و ایرانى بود که برنده جایزه صلح نوبل شد.

یک زن اتریشى، برنده جایزه نوبل ادبیات شد

جایزه نوبل ادبیات امسال به «الفریده یلینگ»، داستان‏نویس و نمایشنامه‏نویس اتریشى تعلق گرفت.
این جایزه براى ویژگى زبان به کار رفته در آثار این نویسنده 58 ساله به او داده شده است. حرکت آهنگین آواها و رویارویى آنها در داستان‏ها و نمایشنامه‏هاى وى و شور زبان خارق‏العاده در آثار او، پوچى کلیشه‏هاى جامعه و قدرت زیر نفوذ در آوردن‏شان را آشکار مى‏سازد.
«یلینگ»، دهمین زنى است که در طول تاریخ اعطاى جایزه نوبل ادبیات، این جایزه 4/1 میلیون دلارى را دریافت مى‏کند.
مشهورترین رمان این نویسنده «معلم پیانو» نام دارد که در سال 2001 میلادى فیلمى به همین نام از روى آن ساخته شد.

شمار زنان مالزى در بخش دولتى‏ 30 درصد افزایش مى‏یابد

نخست‏وزیر مالزى از رشد 30 درصدى زنان در مقامات بلندپایه دولت این کشور خبر داد و گفت: اگر خواستار انجام کارها به بهترین نحو باشیم، نباید مسئولیت‏ها را تنها مختص یک جنس بکنیم.
وى گفت: مسئولیت‏ها باید به کسانى سپرده شود که داراى قابلیت و توان بهترى هستند و زن و مرد بودن آنها نباید مطرح شود.
«بداوى» در مورد امکان انتخاب زنان به عنوان «مفتى» افزود: در گذشته کسى فکر نمى‏کرد که زنان بتوانند در مسائل مربوط به قانون شریعت اسلامى تخصص یابند اما امروزه طرز تفکرات به گونه دیگرى شده است. بنابراین باید انتظار وقوع هر چیزى از جمله مفتى شدن زنان را نیز داشته باشیم.
نخست‏وزیر مالزى همچنین از ایجاد «کمیته برابرى جنسى» از سوى کابینه این کشور براى رفع مشکلات مربوط به زنان از قبیل خشونت‏هاى داخلى از سوى همسران و آزارهاى جنسى و اجراى طرح‏هاى مربوط به برابرى جنسى در سطح جامعه خبر داد.

مشکل اصلى زنان دنیا، حقوق اقتصادى آنان است‏

رئیس کمیسیون حقوق بشر سریلانکا در نشست عالى بین‏الدولى منطقه آسیا اقیانوسیه گفت: مشکل اصلى و مهم زنان در اکثر نقاط دنیا، حقوق اجتماعى و اقتصادى آنهاست. زنان دنیا باید حق زندگى، غذا، بهداشت و درآمد مستقل داشته باشند.
وى افزود: اگر زنان درآمد مستقل داشته باشند، با خشونت مواجه نخواهند شد. نبود درآمد مستقل، آنان را آسیب‏پذیر مى‏کند و خشونت موجود علیه زنان یکى از نتایج این فقدان است. خشونت علیه زنان، مشکل بزرگى است و دستیابى زنان به منابع درآمدى و اعتبار و قدرتمندى اقتصادى و اجتماعى یکى از راه حل‏هاى مقابله با این معضل است. باید به زنان قدرت داد تا از خودشان مراقبت کنند.

راهبه‏ها هم باید بدون روسرى در مدارس تدریس کنند!

دادگاه ادارى فدرال آلمان در رابطه با ممنوعیت حضور زنان معلم مسلمان در کلاس درس با روسرى، حکم داده است که برداشتن روسرى در هنگام تدریس شامل غیر مسلمانان و زنان راهبه معلم هم مى‏شود.
در این حکم جدید آمده است: چنانچه راهبه‏ها حاضر به تمکین از این حکم نباشند، ناگزیر خواهند بود از شغل معلمى در مدارس دولتى کناره‏گیرى کنند.
قضات دادگاه ادارى معتقدند ممنوعیت نشانه‏هاى مذهبى طبق قانون اساسى آنان شامل همه ادیان است و قایل شدن استثنا در مورد مذاهب مختلف فاقد وجاهت قانونى است.

همایش یکروزه تجلیل از بانو مجتهده امین‏ برگزار شد
گزارش: محبوبه پلنگى‏

«تجلیل از بانوى بزرگوار اصفهانى و ارائه شخصیت عرفانى - فقهى و فلسفى برجسته یک زن در کشور ما، کارى سودمند و در جهت احیاى ارزش‏هاى اسلامى در زنان به نظر مى‏رسد.»
حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى‏
یکى از بهترین راههاى مقابله با تهاجم فرهنگى غرب، الگوسازى بومى اسلامى و شناساندن و آشنایى هر چه بیشتر چهره‏ها و شخصیت‏هاى علمى، فرهنگى، دینى جامعه است و از آنجا که همواره خلأ این زمینه را در جامعه شاهد بوده‏ایم و جامعه از شناخت شخصیت‏هاى برجسته فکرى، عملى و علمى محروم بوده است، این محرومیت و خلأدر شناخت چهره‏هاى علمى، دینى، فلسفى زنان مسلمان ایران بیشتر نمایان است. یکى از این شخصیت‏هاى والاى علمى، تقوایى، بانو امین است که عالمى ربانى و حجتى است بر زنان متعهد جامعه اسلامى.
به منظور تجلیل از این شخصیت گرانقدر و همزمان با بیست و یکمین سالگرد رحلتش، انجمن زنان پیرو اهل بیت(ع) با همکارى و مشارکت حوزه علمیه بانو امین همایشى را برگزار کرد.
در این همایش، «آیت‏اللَّه حائرى شیرازى» ضمن اشاره به شخصیت والا و گرانقدر بانو مجتهده امین، گفت: ایشان یک انسان کامل بود. منیّت در او نبود و با وجودى که بسیار عالم و دانشمند بود، اما بسیار متواضع و فروتن بود و علم او موجب ابهت در او نشده بود. وى توانست یک انسان کامل و به تمام معنا شود و با خدا معامله کند و به مقام رضا برسد.
در ادامه همایش، خانم «صفاتى» استاد حوزه، در خصوص شخصیت علمى بانو امین گفت: نه تنها در تاریخ تشیّع بلکه در طول تاریخ اسلام، زنى که جامعیت کامل در ابعاد مختلف داشته باشد، بسیار نادر بوده است. بانو مجتهده امین عارف و فیلسوفى بود که در جمیع علوم معقول و غیر معقول تبحر داشت و در کلام و فلسفه و عرفان علمى و نظرى ید طولایى داشت.
وى در ادامه افزود: یکى از ویژگى‏هاى بانو امین تفسیر قرآن بود. ما در تمام تاریخ تشیّع زنى که موفق به تفسیر کل قرآن باشد، نداشتیم. بانو امین در دوران قاجار، زمانى که نه تنها زنان بلکه مردان هم سواد کافى نداشتند، توانست به رشد و تعالى برسد.
خانم «علویه همایونى»، نویسنده و محقق و یکى از شاگردان بانو امین نیز در ادامه با اشاره به مقام و منزلت استادش گفت: خداوند در هر زمان حجت‏هایى را به انسان نشان مى‏دهد تا حجت خدا براى ما تمام باشد. همان طورى که امام(ره) باعث سرافرازى براى جهان و بشریت است، بانو امین نیز حجتى براى زنان است.
وى اضافه کرد: این جهان هستى، مظهر اسماء حسناى حقند، این توجه انسان به اسماء الحسنى است که متخلق به آن مى‏شوند و اوصاف الهى را در خود متجلى مى‏کند. انبیا و اولیا مظاهر تام این اسماء هستند. بانو امین به اندازه استعدادش خواست این اسماء الحسنى را در خود متجلى کند.
او مجتهده بود، مظهر علم و نشر الهى، مظهر محبت خدا، مظهر تواضع و صبر. هر چه داشت از تقوا و کمال بندگى خدا داشت.
در ادامه همایش، استاد «دینانى» استاد عرفان و فلسفه، راجع به شخصیت این بانوى بزرگ گفت:
در گذشته تدریس فلسفه و عرفان آنقدر رایج نبود، حتى در حوزه‏ها اجازه تدریس اشعار را نمى‏دادند و ایشان در آن زمان در این زمینه‏ها تبحر داشت. یک بار با ایشان ملاقات داشتم؛ بسیار صاحب کمالات و فضایل بودند. ساعتى صحبت‏هاى عرفانى و فلسفى و فقهى کردیم. عرفانش بسیار عالى بود. این بانوى بزرگ یکى از زنان فاضل و اهل علم ایران بود.
در ادامه همایش، خانم دکتر «کاشانى‏ها»، خانم «موسوى» و خانم «محلاتى» از اساتید حوزه و خانم دکتر «دیّانى» استاد دانشگاه در خصوص شخصیت علمى، فرهنگى، عرفانى بانو امین سخنرانى کردند.